Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Raadplaatje
door
Rick
Vandaag
om 16:06:31
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 15:57:37
Seuthe gaat stoppen
door
ex-DR V100
Vandaag
om 15:46:46
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw?
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 15:38:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Sven
Vandaag
om 15:18:38
schok bij vertrek
door
Sven
Vandaag
om 15:12:01
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm
door
Prutsert
Vandaag
om 15:03:06
Arduino loconet-interfaces
door
NTeering
Vandaag
om 14:09:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
BartvD
Vandaag
om 14:07:51
Lima
door
W.Broere
Vandaag
om 13:58:51
Mijn geweatherde modellen
door
Zandmannetje390
Vandaag
om 13:52:47
Spuitmondjes
door
Bahn-AG
Vandaag
om 13:51:34
Aachenau West
door
Ronald69
Vandaag
om 13:31:26
Yamorc booster
door
Montanbahn
Vandaag
om 13:23:59
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
KNed
Vandaag
om 13:06:17
C en K rails samen
door
Blausee-Mitholz
Vandaag
om 12:54:53
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
Keska
Vandaag
om 12:49:58
lampjes in huizen willekeurig schakelen
door
Ronald Schreuder
Vandaag
om 11:54:04
LS Models CIWL LX slaapwagens
door
Rob Ellerman
Vandaag
om 09:52:25
Een NS 5500 knutselen
door
vpeters1984
Vandaag
om 07:05:49
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos)
door
5166
24 July 2025, 23:34:30
Br 38 Piko Superen.
door
wob
24 July 2025, 21:31:24
Station Roodeschool
door
Torikoos
24 July 2025, 21:26:02
Keerlusmodule klappert nog......
door
Ronald Halma
24 July 2025, 21:11:24
Microstepper motoren voor armseinpalen
door
AP3737
24 July 2025, 20:53:33
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
24 July 2025, 19:26:19
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Twinkie
24 July 2025, 19:20:52
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
24 July 2025, 18:43:03
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Thai-Bundesbahn
24 July 2025, 18:37:20
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
door
bellejt
24 July 2025, 18:13:55
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners
|
hart op hart afstand
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: hart op hart afstand (gelezen 6144 keer)
erik2
Offline
Berichten: 144
hart op hart afstand
«
Gepost op:
09 February 2008, 15:17:19 »
hoi allemaal,
Ik ben laatst begonnen met een nieuwe baan en daarmee wil ik de lat weer hoger leggen dan voorheen. Nu heb ik deze keer de Nem normen eens erbij gepakt en zie ik dat de hart op hart afstanden van de sporen (HO in dit geval) wel erg laag lijkt. Bij HO in rechte baan wordt een minimum voorgeschreven van 46 mm in een rechte baan. Volgens mij gaat dit in de praktijk nooit lukken.
Wat zijn jullie ervaringen hiermee en wat is een reeele hart op hart afstand?
gr.
erik
Gelogd
-Anton-
Offline
Berichten: 295
Re: hart op hart afstand
«
Reactie #1 Gepost op:
09 February 2008, 15:29:09 »
hoi erik
Wat voor rail merk en type gebruik je precies?
Als je namelijk standaart rails neemt van bv fleismann zal dat inderdaat niet erg makkelijk gaan
gr. Anton
Gelogd
IB, Traincontroller, ESU loc programmer, Arduino, Daisy II
erik2
Offline
Berichten: 144
Re: hart op hart afstand
«
Reactie #2 Gepost op:
09 February 2008, 15:39:00 »
ik gebruikte tot nu toe inderdaad FL rails, maar los van het merk denk ik dat je met flexibele rails toch nagenoeg alle samenstellingen kunt realiseren al moet je rondom wissels natuurlijk wel opletten.
Bij grote rechte stukken zou je dus de sporen wat dichter bij elkaar kunnen leggen wat wellicht beter oogt. De grootte h.o.h. afstand van de standaard boogstralen doorzetten in rechte stukken is niet echt nodig en oogt wat onnatuurlijk.
Gelogd
Floris Dilz
Nervensäge.
Offline
Berichten: 9885
Re: hart op hart afstand
«
Reactie #3 Gepost op:
09 February 2008, 16:49:23 »
Om een echt mooi baanplan te maken is het wel het beste om flexrail te gebruiken, je bent dan vrij in hoe je je spoor legt en bovendien is het nog goedkoper ook. In krappere bogen wel opletten dat lange voertuigen elkaar kunnen passeren, gewoon veel testen voor de zaak definitief ligt en er kan weinig misgaan.
Gelogd
meer over mijn hobby
meer over mijn leven
meer over mijn werk
één druk op de knop. huhuhu.
Reinier Z.
Offline
Berichten: 3354
Re: hart op hart afstand
«
Reactie #4 Gepost op:
09 February 2008, 17:53:56 »
Bij modulebanen is 50 mm hoh vrij gangbaar. Met het oude Roco code 100 systeem lukte dat bij overloopwissels net (of eigenlijk net niet, ik dacht dat ik destijds een milimetertje moest smokkelen of zo).
Bij veel railsystemen zal het bij wisselverbindingen inderdaad niet lukken om zo dicht bij elkaar te komen, tenzij je gaat zagen natuurlijk. Dat overweeg ik te doen bij een volgende modulebaan, waar mogelijk Rocoline komt te liggen.
Overigens is 46 mm aardig op schaal, 4 meter is in NL een gangbare hoh afstand.
«
Laatst bewerkt op: 09 February 2008, 17:55:50 door Reinier Z.
»
Gelogd
Reinier
Floris Dilz
Nervensäge.
Offline
Berichten: 9885
Re: hart op hart afstand
«
Reactie #5 Gepost op:
09 February 2008, 19:09:27 »
zagen is niet verboden hoor
Gelogd
meer over mijn hobby
meer over mijn leven
meer over mijn werk
één druk op de knop. huhuhu.
Reinier Z.
Offline
Berichten: 3354
Re: hart op hart afstand
«
Reactie #6 Gepost op:
09 February 2008, 19:20:45 »
Weet ik, daarom overweeg ik het ook
Ik zet gerust een zaag in een wissel hoor, railmateriaal is gewoon bouwmateriaal.
Enige aandachtspunt is
waar
je zaagt. Bij veel modelwissels loopt de boog na het puntstuk nog verder door. Als je hier dan in gaat zagen, wijzigt de hoek van het afbuigende spoor. Dat kan dus een probleem opleveren bij de aansluiting met engelse wissels en kruisingen.
Gelogd
Reinier
rloop
Offline
Berichten: 81
Re: hart op hart afstand
«
Reactie #7 Gepost op:
09 February 2008, 22:43:16 »
Jammer dat bij marklin die afstanden zo groot zijn
Gelogd
Mvg Ronald
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26652
Re: hart op hart afstand
«
Reactie #8 Gepost op:
09 February 2008, 22:59:56 »
Ook bij Märklin is het niet verboden om er de zaag in te zetten.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Hans Keulen
SIK 1:1
Offline
Berichten: 336
Re: hart op hart afstand
«
Reactie #9 Gepost op:
10 February 2008, 19:36:52 »
Niet verboden, maar het gaat erg veel problemen opleveren.
hans
«
Laatst bewerkt op: 14 February 2008, 00:49:25 door Peter Korsten. Reden: Citaat van vorig bericht verwijderd.
»
Gelogd
Railroadtycoon
ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
Offline
Berichten: 1976
Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
Re: hart op hart afstand
«
Reactie #10 Gepost op:
14 February 2008, 13:24:26 »
Waar je zaagt kun je proefondervindelijk vaststellen. Let wel op het "gebogenstuk" van het wissel. Indien je twee wissels tegen elkaar aanlegt is het verstandig om te proberen geen vreemde s bochten in te bouwen. Zelf heb ik bij een setje ROCO code 100 het stukje rail vanaf het puntstuk verwijderd en hierop de gebogen rail van de andere wissel op aangesloten.
Zie getekende plaatje, let op de "rode" rail.
Succes
Gelogd
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....
Reinier Z.
Offline
Berichten: 3354
Re: hart op hart afstand
«
Reactie #11 Gepost op:
14 February 2008, 13:42:55 »
Aangezien bij veel modelwissels de boog na het puntstuk nog een stukje doorloopt, moet je juist van allebei de wissels even veel afzagen, anders is de hoek van het ene wissel anders dan van het andere. Dat past dan nooit meer helemaal goed.
Overigens: welk plaatje?
Gelogd
Reinier
Railroadtycoon
ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
Offline
Berichten: 1976
Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
Re: hart op hart afstand
«
Reactie #12 Gepost op:
14 February 2008, 13:47:37 »
Eh.... deze.
http://msc-emmen.eu/xoops/uploads/newbb/2_47b437bcbf41b.jpg
Was vergeten die er bij te plakken.
Overigens kun je de in het plaatje rood getekende railen volgens bovenstaande opmerking afkorten en eventueel iets bijbuigen.
Gelogd
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....
Timo de Porto
Offline
Berichten: 266
Re: hart op hart afstand
«
Reactie #13 Gepost op:
14 February 2008, 18:15:43 »
nu het toch over de NEM regels gaat, waar scoor ik deze? vroeger zag je ze nog wel eens in de railhobby oid staan, waarschijnlijk vooral door de wat lossere normalisering van de verschillende fabrikanten, maar tegenwoordig zie ik ze nergens meer...
Timo
Gelogd
GerritM
Offline
Berichten: 485
Re: hart op hart afstand
«
Reactie #14 Gepost op:
14 February 2008, 18:41:37 »
Kijk eens inde linkerkolom.
Groet Gerrit
Gelogd
H0, 2-rail DCC, Lenz
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners
|
hart op hart afstand