Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 15:23:03
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Welke Vallejo kleur? door Ronald69
Vandaag om 15:20:31
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 15:15:11
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 14:12:48
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
  

Auteur Topic: (BNLS modulebaan) BNLS-Forumbaan algemeen  (gelezen 58931 keer)

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: (BNLS modulebaan) BNLS-Forumbaan algemeen
« Reactie #315 Gepost op: 01 februari 2023, 22:05:53 »
De voorbereidingen voor ons rijweekend van 25 en 26 februari! gaan onverminderd door. Op dit moment hebben zich 15 deelnemers aangemeld. Het is leuk om te kunnen melden dat we op de zaterdag drie nieuwe forumleden in ons midden krijgen die wel eens aan den lijve willen ondervinden hoe het is om deelnemer op een rijdag te zijn en de baan te helpen opbouwen.  (y) Verder hebben we een prima gesprek met de locatie-eigenaar gehad, die ons o.a. heeft laten zien waar de kantine is en over welke ruimte we mogen beschikken. Het betreft een mooie ruimte van ca. 25 x 6 meter en op basis daarvan hebben we een voorlopig baanplan gemaakt:



Indien nodig kan deze baanopstelling te allen tijde nog aan de omstandigheden aangepast worden.
Mocht je ook willen komen kijken? Laat het ons per PB even weten.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 01 februari 2023, 23:13:11 door St00mboy »

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6130
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: (BNLS modulebaan) BNLS-Forumbaan algemeen
« Reactie #316 Gepost op: 02 februari 2023, 11:06:36 »
Allen,
diegenen die van plan zijn ook een modulebak te gaan bouwen:

in 2018 zijn de maten en hoogten van de baan nogmaals vastgesteld en uitgetekend.
Op dit Forum vind je de informatie.

De hoogte van de doorgaande sporen is echter onlangs bijgesteld, met 2,5 cm, naar 130 cm.
Ik noem de vorige maat niet omdat dat dan weer tot verwarring zou kunnen leiden.

De poten zullen, dan ook stabiel moeten zijn, maar ook in hoogte verstelbaar, zodat de hoogte van het doorgaande spoor altijd bijgesteld kan worden.

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 30 maart sta ik er weer. Ook met N-schaal.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: (BNLS modulebaan) BNLS-Forumbaan algemeen
« Reactie #317 Gepost op: 04 februari 2023, 20:47:31 »
Met de terechte waarschuwing en correcties van Ronald hierboven komen we aan de essentie van ons baanconcept.

Bij het ontstaan van het forumbaanconcept in 2013 werd naast een aantal andere zaken de baanhoogte vastgesteld op 130 cm bovenkant rail. Maar toen een paar jaar later besloten werd om de hele baan op wielen te zetten, werd er - uit praktische overwegingen - door het toenmalige kernteam besloten om van het oorspronkelijke concept af te wijken door de baanhoogte te verhogen tot 132,5 cm. Dat werd toen hier netjes in de encyclopedie gezet. Maar na de afsplitsing van Modulebaan.nl in 2018 werd in 2020 besloten om dat terug te draaien door de poten in te korten om weer op een hoogte van 130 cm uit te komen. Dit werd echter tot voor kort niet in de encyclopedie aangepast  :-[, maar gelukkig staat er nu in de beschrijving in de encyclopedie wel weer gewoon dat de baanhoogte 130 cm is, al staat er nog wel vermeld dat de kleur voor een bak RAL 9005 mat zwart moet zijn. Dat klopt niet, want ook dat is in januari 2020 aangepast. Snap je het allemaal nog?  :o

Het moge duidelijk zijn: het baanconcept is voortdurend in ontwikkeling geweest en de beschrijvingen ijlden altijd na. Toen wij in 2013 met de Forumbaan begonnen was het een uniek project. Het werd zo goed mogelijk geleid en ondersteund door deskundige mensen met ervaring in thuis- en beursbanen, maar helaas niet zo zeer met modulebanen met veel deelnemers en een aanzienlijke lengte. Dat realiseerden we ons toen met zijn allen niet, maar zo'n baan bestond toen gewoonweg nog niet, en iedereen probeerde gewoon zijn best te doen. OK, Fremo lijkt er wel op, maar dat is toch weer wezenlijk anders. En wij wilden ook wat anders! In het concept waren er in die tijd nogal wat open einden, hoe kan het ook anders? Toch bleek het tijdens de première op Eurospoor 2014 mogelijk om op basis van het toenmalige concept en de ervaring van die mensen een redelijk tot goedlopende modulebaan neer te zetten. Na afloop waren we apetrots:


Door de jaren heen zijn er na vele rijdagen en beurzen voor nagenoeg alle problemen van Eurospoor 2014 oplossingen gekomen. Al werd er vanwege opsplitsingen vanuit de oorspronkelijke Forumbaan, zoals de BMB en Modulebaan.nl, niet altijd overal voor dezelfde oplossingen gekozen, kunnen we toch zeggen dat het oorspronkelijke BNLS-baanconcept zich behoorlijk verder ontwikkeld heeft. Ook kunnen we met onze baan nog gewoon bij onze buren aankoppelen en hebben al enkele keren met de BMB en Modulebaan.nl op een gezamenlijke baan gereden:


Een niet geheel onbelangrijk deel van het concept is de bouwbeschrijving voor een BNLS standaardbak. Die is vanaf het begin een tijdlang een ondergeschoven kindje geweest, maar sinds een paar jaar zijn er serieuze pogingen ondernomen om het een en ander goed beschreven te krijgen. En zo staan er al enige tijd de nodige gegevens en tekeningen hier op het forum, al is dat inmiddels alweer geheel of gedeeltelijk achterhaald. Iedereen komt immers altijd met goede ideeën en na toepassing daarvan valt het niet altijd mee om dat gelijk op papier te zetten.  ;) Daarom is onze Age de afgelopen tijd druk bezig geweest om de oude bouwbeschrijving voor een modulebak geheel te reviseren en ik begrijp dat deze binnenkort in de encyclopedie gezet zal worden. Daarin zal o.a. ook de juiste hoogte en kleur (RAL 7021) vermeld staan....
Waarschijnlijk zal dat niet het laatste woord zijn m.b.t. ons baanconcept en onze bouwbeschrijvingen, maar als er in het vervolg verbeteringen plaatsvinden zullen we proberen om er korter op te zitten om ze in het concept en de encyclopedie aan te passen.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 04 februari 2023, 23:38:34 door St00mboy »

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6130
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: (BNLS modulebaan) BNLS-Forumbaan algemeen
« Reactie #318 Gepost op: 04 februari 2023, 23:27:06 »
 (y) (y) (y) (y)
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 30 maart sta ik er weer. Ook met N-schaal.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: (BNLS modulebaan) BNLS-Forumbaan algemeen
« Reactie #319 Gepost op: 16 februari 2023, 22:50:30 »
Nog ruim een weekje en dan vindt het rijweekend plaats. De voorbereidingen zijn in volle gang. De tekening van het baanplan is alweer aangepast, dit is de laatste versie:


Er zal vast nòg wel een aanpassing komen.... ;) Verder hebben we de lokadressenlijst samengesteld, zodat er straks geen dubbele nummers op de baan rijden.

En dan nu een technisch verhaal:
Op de tekening hierboven zie je 3 BNLS - BMB overgangen: twee aan weerszijden van de boogbakken links op de tekening en één naast Gerard zijn bak. Die zijn nodig omdat al mijn bakken (de grijze) plus die van Cor volgens BMB-maatstaven gebouwd zijn. Onze bakken hebben Peco code 75 rail en bakovergangen met schuiflasjes i.p.v. code 100 rail en megabielzen. De BB's op Gerard zijn bak zijn ook uitgevoerd met schuiflasjes.
Om een bak met schuiflasjes aan een standaard BNLS-bak te kunnen koppelen hebben we twee overgangs-BB's. Dat zijn black boxen met aan het ene railuiteinde code 100 met een megabiels en aan het andere railuiteinde code 75 met schuiflasjes. De overgang van code 75 naar 100 rails is middenop de bak gemaakt. Maar op de tekening zie je dat er drie van die bakken nodig zijn. Wat nu?  ???
Ik heb gisteren volgens een nieuw idee vier overgangs-megabielzen in elkaar geknutseld en vandaag heb ik die getest.


Een overgangsbiels bestaat uit een strip printplaat met vier code 75 raillasjes erop gesoldeerd en wel zodanig, dat de rails exact uitlijnen met die op de megabiels van de BNLS bak. Het erop gesoldeeerde omgekeerde stuk printplaat dient om hem vast te kunnen zetten. Vandaag kwam Michel langs om op de winterbaan te rijden en die heeft zijn BB's meegenomen. Terwijl hij lekker reed heb ik de vier overgangsbielzen getest. Hier zie je links mijn BB (met schuiflasjes) en rechts die van Michel (met megabiels):


Door het stellen van de bakken en het aanbrengen van stukjes dun karton voor de hoogte is het spoor goed uit te lijnen. De overgangsbiels wordt vastgeschroefd met de centrale schroef op de BNLS-megabiels. Daarna even met een oud karretje getest:


Het is de bedoeling om tijdens het rijweekend één of beide BMB-BNLS overgangen aan weerszijden van de boogbakken op deze manier te maken.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 17 februari 2023, 10:55:28 door St00mboy »

ikbenerevenniet

  • Offline Offline
  • Berichten: 379
Re: (BNLS modulebaan) BNLS-Forumbaan algemeen
« Reactie #320 Gepost op: 16 februari 2023, 23:28:18 »
... ons rijweekend van 25 en 26 februari ...
Waar?

Marcel112

  • Lid EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 1608
    • Project "Spoor op Vleugels"
Re: (BNLS modulebaan) BNLS-Forumbaan algemeen
« Reactie #321 Gepost op: 16 februari 2023, 23:53:18 »
In een bedrijfspand in Schoonhoven.

Stuur Leen (St00mboy) even een pb voor meer informatie en eventueel bezoek.

Het pand is niet echt publiekelijk toegankelijk namelijk.
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube

ikbenerevenniet

  • Offline Offline
  • Berichten: 379
Re: (BNLS modulebaan) BNLS-Forumbaan algemeen
« Reactie #322 Gepost op: 17 februari 2023, 00:05:56 »
Dank je. Niet bepaald in de buurt, anders was ik graag even komen kijken.

Marcel112

  • Lid EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 1608
    • Project "Spoor op Vleugels"
Re: (BNLS modulebaan) BNLS-Forumbaan algemeen
« Reactie #323 Gepost op: 17 februari 2023, 00:31:28 »
Wat is in de buurt dan?

We zijn altijd op zoek naar mogelijke locaties om een baan op te bouwen voor een of twee dagen en dan gezellig te kunnen rijden.
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube

ikbenerevenniet

  • Offline Offline
  • Berichten: 379
Re: (BNLS modulebaan) BNLS-Forumbaan algemeen
« Reactie #324 Gepost op: 17 februari 2023, 00:34:27 »
100km naar het noorden, maar zoveel ruimte heb (en weet) ik ook niet.

Marcel112

  • Lid EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 1608
    • Project "Spoor op Vleugels"
Re: (BNLS modulebaan) BNLS-Forumbaan algemeen
« Reactie #325 Gepost op: 17 februari 2023, 00:43:07 »
De zusterbaan van de BMB staat datzelfde weekend in Alkmaar op een beurs of bij een club.

Mogelijk dat je daar dan wel kunt gaan kijken.

Zelf zijn we nog aan het kijken om eens in Heerhugowaard te gaan staan.
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube

Biessendorf

  • Offline Offline
  • Berichten: 1124
  • Carpe diem
Re: (BNLS modulebaan) BNLS-Forumbaan algemeen
« Reactie #326 Gepost op: 17 februari 2023, 04:36:02 »
Vanuit Enkhuizen ga ik zaterdag naar Schoonhoven en zondag naar Alkmaar.
Kan ik ze allebij bewonderen.

Zaterdag mag je eventueel meerijden om de kosten te beperken mocht je interesse hebben.
Ik eet savonds wel mee,  dus dat maakt 't weer duurder, maar ook veel leuker.
En m'n vrouw is langer van me verlost. ;D
« Laatst bewerkt op: 17 februari 2023, 04:39:21 door Biessendorf »
Carpe Diem

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR / BNLS Forumbaan
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 8386
  • Nooit uitgeklust....
Re: (BNLS modulebaan) BNLS-Forumbaan algemeen
« Reactie #327 Gepost op: 17 februari 2023, 11:53:39 »
Mbt dat laatste, is dat niet andersom Bert? ;D

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: (BNLS modulebaan) BNLS-Forumbaan algemeen
« Reactie #328 Gepost op: 17 februari 2023, 13:30:38 »
Waar?

Nog even voor de duidelijkheid: omdat wij niet weten wie er hier allemaal meelezen zetten wij alleen de plaatsnaam van de rijlocatie openbaar op het forum. Wil je langskomen, dan ben je van harte welkom en kun je dat even hier of per PB laten weten. En dan krijg je ook het adres.

Leen.

Biessendorf

  • Offline Offline
  • Berichten: 1124
  • Carpe diem
Re: (BNLS modulebaan) BNLS-Forumbaan algemeen
« Reactie #329 Gepost op: 17 februari 2023, 14:17:07 »
Mbt dat laatste, is dat niet andersom Bert? ;D


........misschien? :angel:
Carpe Diem