Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mooi weer om buiten te spelen door hervé
Vandaag om 00:31:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 00:30:56
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door R1954
26 July 2025, 23:52:32
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door bask185
26 July 2025, 23:45:17
Welke kleur is Roco oud bruin? door MadhouseNL
26 July 2025, 23:37:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
26 July 2025, 23:18:40
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door joespoor
26 July 2025, 22:54:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Karben
26 July 2025, 22:44:59
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
26 July 2025, 21:56:59
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
26 July 2025, 21:42:38
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
26 July 2025, 20:52:05
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Sylvester
26 July 2025, 20:24:27
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
26 July 2025, 20:00:50
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door guus43
26 July 2025, 19:18:35
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
26 July 2025, 19:04:24
Raadplaatje door Klaas Zondervan
26 July 2025, 18:48:57
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Ronald Halma
26 July 2025, 17:44:09
Rheinburg, TP V/VI door rail4marcel
26 July 2025, 17:42:27
Lokpilot 4 defect door bellejt
26 July 2025, 17:40:40
Seuthe gaat stoppen door Eric B
26 July 2025, 17:04:15
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
26 July 2025, 17:02:03
Da's Daz 2 door BartvD
26 July 2025, 16:55:33
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
26 July 2025, 16:45:15
Aachenau West door Arjan6511
26 July 2025, 16:41:30
Roco 63432 loksound 2 vraag door bellejt
26 July 2025, 14:12:27
Mijn geweatherde modellen door hervé
26 July 2025, 13:48:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
26 July 2025, 13:29:17
schok bij vertrek door Bahn-AG
26 July 2025, 12:13:30
Bauarbeiten im gange door 741230
26 July 2025, 12:08:04
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
26 July 2025, 12:02:09
  

Auteur Topic: Fleischmann turn-control aansluiten in analoog bedrijf  (gelezen 4797 keer)

kawaaad

  • Offline Offline
  • Berichten: 483
Fleischmann turn-control aansluiten in analoog bedrijf
« Gepost op: 22 December 2019, 20:36:54 »
hallo, is er iemand die ervaring heeft met het aansluiten van de bedrading op de turn-control . Er zit een stekker op met 7 aansluitingen. Aansluiting 3 t/m 7 is mij duidelijk. ik heb even moeite met aansluiting 1en2. hier staat bij
 nr 1 rail rechts
nr 2  rail links
Welke rail wordt hier bedoeld??
 ik heb 3 aanrijd sporen naar de draaischijf toe die 1 raillengte voor de draaischijf een isolator in de rechter rail hebben. ook is er uiteraard 1 uitrijd spoor.  Mijn bekolings gedeelte en de schijf met loodsen
(18 stuks) worden dus gescheiden en met 2 trafo,s gevoed.

mvg aad
« Laatst bewerkt op: 22 December 2019, 21:27:31 door Bert van Gelder. Reden: Titel »

kawaaad

  • Offline Offline
  • Berichten: 483
Re: Fleischmann turn-control aansluiten in analoog bedrijf
« Reactie #1 Gepost op: 23 December 2019, 17:22:57 »
Niemand met de oplossing?

Mvg aad

Arjen52

  • Offline Offline
  • Berichten: 2310
  • Oude meuk in h0
Re: Fleischmann turn-control aansluiten in analoog bedrijf
« Reactie #2 Gepost op: 23 December 2019, 17:40:33 »
Hallo Aad,
ken je deze Nederlandstalige handleiding: https://www.yumpu.com/nl/document/view/33332812/6915-turn-control-fleischmann-ho.
Als ik dit goed lees, dan moeten de aansluitingen 1 en 2 aangesloten worden op de voeding van de rechter, resp. linker spoorstaaf van het aanrijdspoor. Blijkbaar moeten jouw drie aanrijdsporen dan wel een gelijke voeding hebben of moet je een schakelaar plaatsen die alleen de voeding van het gebruikte aanrijdspoor naar de Turn Control leidt.

kawaaad

  • Offline Offline
  • Berichten: 483
Re: Fleischmann turn-control aansluiten in analoog bedrijf
« Reactie #3 Gepost op: 23 December 2019, 18:58:49 »
Hallo Arjen, ik heb deze beschrijving in mijn bezit. Ik zit dus met de vraag welke rail bedoelen ze. Mijn aanrijd sporen worden door  1 trafo gevoed. Dit is dus niet dezelfde als die de draaibrug voed. Zit ik dus met de vraag  moet aanrijd spoor en brug 1 voeding hebben?

p.heinst

  • Offline Offline
  • Berichten: 1192
    • DutchRoco
Re: Fleischmann turn-control aansluiten in analoog bedrijf
« Reactie #4 Gepost op: 23 December 2019, 19:08:27 »
Aad.

 mogelijk heb je hier wat aan,



Gr Piet
Roco rijder met 2multimaus als slave, RouteControl,  multimaus pro, Multizentrale pro als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 8.0 A3 en Rocomotion 10785 als terugmeldsysteem

trabiarie

  • Offline Offline
  • Berichten: 232
Re: Fleischmann turn-control aansluiten in analoog bedrijf
« Reactie #5 Gepost op: 23 December 2019, 19:16:25 »
hallo Aad
Ik heb ook een draaischijf en deze aangesloten op een keerlusmodule , daarbij moesten allebei de railaansuitingen geisoleerd worden zowel links als rechts.
als ik zo de beschrijving lees is 3 en 4 de aansluiting van het brugdeel , dat word omgepoold bij een 180 graden draai . Aansluiting 1 en 2 die van de rails die van de schijf afkomen en dus allebei geisoleerd zijn van de brug omdat je anders bij een 180 gr draai ook kortsluiting krijgt.
vr groet Arie

kawaaad

  • Offline Offline
  • Berichten: 483
Re: Fleischmann turn-control aansluiten in analoog bedrijf
« Reactie #6 Gepost op: 23 December 2019, 19:17:20 »
Hallo Piet, vraag is dus is dit een willekeurig spoor of het spoor wat naar de draaibrug toe loopt. 2e vraag  is die voeding constant of rij snelheid gerelateerd?
 Mvg aad

p.heinst

  • Offline Offline
  • Berichten: 1192
    • DutchRoco
Re: Fleischmann turn-control aansluiten in analoog bedrijf
« Reactie #7 Gepost op: 23 December 2019, 19:49:57 »
Aad,
Vraag 2 had ik min of meer verwacht omdat het voor mij in je bericht niet helemaal duidelijk genoeg was of je bedolde dat de baan analoog is of dat je de draaischijf handmatig (analoog) met de knop van de turn controle bediend.
In mijn voorbeeld tekening is de baan digitaal en dus constante spanning.
Als je de geheel analoog aanstuurt dan kun je beter de speciale stuurknop gebruiken die daarvoor is te bestellen (kijk maar eens op de site van fleischmann) kost ongeveer €45.-.

Gr Piet
Roco rijder met 2multimaus als slave, RouteControl,  multimaus pro, Multizentrale pro als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 8.0 A3 en Rocomotion 10785 als terugmeldsysteem

kawaaad

  • Offline Offline
  • Berichten: 483
Re: Fleischmann turn-control aansluiten in analoog bedrijf
« Reactie #8 Gepost op: 24 December 2019, 16:35:36 »
Hallo Piet, ja ik wil analoog met de turn control de brug kunnen draaien. Het mooie van dit ding is dat je hem naar een nr kan sturen. De  kleine orginele besturing heb ik ook maar deze werkt minder luxe. Fleischmann roept in de beschrijving dat de turn control geschikt is voor analoog bedrijf. Maar het antwoord op aansluiting nr 1 en 2 blijft vaag. Misschien een mailtje naar fleischmann sturen of zo.

Mvg aad

p.heinst

  • Offline Offline
  • Berichten: 1192
    • DutchRoco
Re: Fleischmann turn-control aansluiten in analoog bedrijf
« Reactie #9 Gepost op: 24 December 2019, 17:04:29 »
Aad,
Ik gebruik de turn control in digitale besturing.
Maar als ik het zo bekijk dan zul je de draden aan de rails zouden moeten zitten dan aan een trafo moeten verbinden (constante stroom om te draaien) en de andere twee draden (2 bovenste gelen draden, zijn de draden voor de rails op de brug) kun je dan open laten (niet gebruiken) omdat de brug via contacten bij de overgang tussen brug en rails op de rand verbinding maakt, deze rails stukjes op de rand moet je dan ook NIET isoleren van de overige rails (wat bij digitaal wel wordt gedaan)
Nogmaals ik rij digitaal maar bij analoog moet zo dacht ik
Gr piet
« Laatst bewerkt op: 24 December 2019, 17:07:05 door p.heinst »
Roco rijder met 2multimaus als slave, RouteControl,  multimaus pro, Multizentrale pro als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 8.0 A3 en Rocomotion 10785 als terugmeldsysteem

kawaaad

  • Offline Offline
  • Berichten: 483
Re: Fleischmann turn-control aansluiten in analoog bedrijf
« Reactie #10 Gepost op: 24 December 2019, 21:29:29 »
Ik heb de hele beschrijving door zitten lezen. Ppfff, je moet geloof ik wel een halve raket geleerde zijn om alles erin te programmeren. Ook uw ideen meegenomen ga ik proberen om alleen de draai functie te gebruiken van de TC.  Dan voed ik de brug en rail zoals het nu werkt met de oude  bediening. Dus hoop ik dat ik met de draad 5+6+7 de brug aan het draaien krijgt onder het mom "niet geschoten is altijd mis".
Mvg aad

kawaaad

  • Offline Offline
  • Berichten: 483
Re: Fleischmann turn-control aansluiten in analoog bedrijf
« Reactie #11 Gepost op: 25 December 2019, 12:14:44 »
Hallo Piet, ik ben aan het meten en weten geweest met mijn multimeter.  Als ik een trafo met rijstroom (dc) op klem 1 en2 zet dan vind ik deze spanning terug op klem 3 en4 ( brugspoor) . Ik ga er vanuit dat dit ok is. Zag na enige minuten nog geen rook. Dus waarschijnlijk is mijn vraag opgelost.
Mvg aad

p.heinst

  • Offline Offline
  • Berichten: 1192
    • DutchRoco
Re: Fleischmann turn-control aansluiten in analoog bedrijf
« Reactie #12 Gepost op: 25 December 2019, 13:20:52 »
aad,

Dat klopt dat is de spanning voor de brug en die wordt in digitaal bedrijf dan ook gelijk om gepoold als de brug meer als 180 graden wordt gedraad maar dan moet je wel de korte stukjes rails die op de rand van de draaischijf zitten hebben geïsoleerd, bij analoog gebruik je de aansluiting 3 en 4 niet en krijgt de brug de spanning via de verbinding met de korte stukje rails op de rand van de draaischijf, deze moeten dan ook niet geïsoleerd zijn en gewoon met de overige rails zijn verbonden, kijk maar eens aan het eind van de brug (aan de andere kant dan waar het huisje er op zit) daar maakt de rails van de brug verbinding met de korte stukjes rails, verende contacten komen tegen de onderkant van de rails van de rand aan
Op deze manier werkt de rijregelaar bij analoog op de brug, als je aansluiting 3 en 4 zou gebruiken dan staat er altijd volle spanning op de brug en waarschijnlijk ook kortsluiting bij niet geïsoleerde korte stukjes rails, of zou de lok er met een vaart overheen rijden,

Dus kort gezegd bij analoog, 3 en 4 niet gebruiken en rails op de rand niet isoleren van de rest.

Opmerking, aanvulling,  let erop dat bij de oprijsporen (een helft van de draaischijf) en de tegenoverliggende afrijsporen de plus een min spanning ook tegen over elkaar liggen omdat de rails als het ware doorloopt

De sleep contacten zitten aan beide zijde van de brug en niet alleen aan de andere kan als het huisje maar is daar wel beter te zien.

Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 25 December 2019, 18:05:50 door p.heinst »
Roco rijder met 2multimaus als slave, RouteControl,  multimaus pro, Multizentrale pro als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 8.0 A3 en Rocomotion 10785 als terugmeldsysteem

kawaaad

  • Offline Offline
  • Berichten: 483
Re: Fleischmann turn-control aansluiten in analoog bedrijf
« Reactie #13 Gepost op: 25 December 2019, 13:49:23 »
Piet, bedankt voor het meedenken!!

mvg aad

Arjen52

  • Offline Offline
  • Berichten: 2310
  • Oude meuk in h0
Re: Fleischmann turn-control aansluiten in analoog bedrijf
« Reactie #14 Gepost op: 25 December 2019, 15:52:01 »
Even een vraagje mijnerzijds (sorry voor het "kapen"): Als je de afrijsporen niet ieder van een eigen voeding voorziet, kan dan de stroomvoorziening voor de draaischijf (aansluiting 3 en 4) het betreffende afrijspoor(tje) van spanning voorzien? De andere afrijsporen zijn dan stroomloos. De sleepcontacten van de draaischijf maken immers contact met de korte stukjes rails.