Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
Vandaag om 20:42:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 20:35:30
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
Vandaag om 20:33:23
Stalen rijtuigen van NS door Rob Ellerman
Vandaag om 20:31:50
Bouw van de DE-5 uit een bouwset van FRIE door Rob Ellerman
Vandaag om 20:29:56
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:08:16
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 20:07:25
H0 U-vormig Pendel-rangeer baantje - door Ronald Halma
Vandaag om 19:41:10
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 19:39:26
Magneet koppelingen voor Bemo door Rob Ellerman
Vandaag om 19:39:09
RhB H0m, Albulisch door Boertje
Vandaag om 19:06:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 18:46:43
Aachenau West door Vroeger
Vandaag om 18:13:54
MiWuLa door Olav
Vandaag om 17:29:24
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 17:21:08
23 augustus modelspoorbeurs Houten door nighttrain1
Vandaag om 17:04:20
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald69
Vandaag om 16:42:47
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 16:29:51
Swalbenburg, N modulebaan door Bjor
Vandaag om 16:08:56
maatvoering AKI door MOVisser
Vandaag om 15:46:52
br 041 334-4 Fleischmann H0 door 008200
Vandaag om 15:31:19
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 15:29:40
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3) door Ronald Halma
Vandaag om 15:09:55
NS-seinen bij en in een splitsingsstation door 1200blauw
Vandaag om 14:20:57
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 13:55:17
Onvoldoende trekkracht, loc verzwaren? door Biesje
Vandaag om 13:03:12
Roco 70788 2400 met Zimo MX645 acceleratie settings door HugoB123
Vandaag om 12:45:33
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door Jelmer
Vandaag om 09:20:08
Eyro Interlaken door Bas, Dordrecht
Vandaag om 08:52:15
Shapeways failliet, maar NL tak maakt doorstart door Sven
21 August 2025, 23:24:08
  

Auteur Topic: Nederlandse rails in 0? Wat is er allemaal?  (gelezen 23550 keer)

Jan den Haan

  • Offline Offline
  • Berichten: 524
  • RTM en Furka-Oberalp Bahn in 0m, NS jaren '20 in 0
Re: Nederlandse rails in 0? Wat is er allemaal?
« Reactie #75 Gepost op: 12 February 2020, 00:16:09 »
Hallo Frans,

Misschien heb ik er overheen gelezen.Zelf heb ik niet gezegd dat de Ferroflex rails van Ferro Suisse overeenkomt met code 125.Zoals ik schrijf laat ik hierboven Ferro Suisse rails zien, die ik inmiddels 2 weken geleden van de heer Breitenmoser ontvangen heb.Daar zitten overigens dwarsliggers met tandstaaf systeem Abt bij omdat ik zoals links boven staat mij ook bezig houd met de Furka-Oberalp Bahn (en Schöllenenbahn) in 0m.Dit draadje gaat over Nederlandse spoorstaven.Wanneer we de afwijkende 19e -eeuwse spoorstaafprofielen van HSM en Staatsspoor buiten beschouwing laten gaat het vooral om NP 38 en NP 46.NP 38 heeft een hoogte van 134 mm.Dit wordt in 1:45 2,98 mm en in 1:43,5 3,08 mm.Hiervoor is dus Ferro Suisse rails erg geschikt want die heeft inderdaad een hoogte van 3,00 mm.NP 46 heeft een hoogte van 142 mm en dat wordt in 1:45 3,16 mm en in 1:43,5 3,26 mm.Aangezien code 125 een hoogte heeft van 3,175 mm is deze het meest geschikt voor NP 46.Voor 1:45 zijn de maten van Ferro Suisse en code 125 nog het meest nauwkeurig.Dat komt goed uit want bij schaal 1:45 hoort een spoorbreedte van 32 mm bij normaalspoor.Bij schaal 1:43,5 hoort eigenlijk een spoorbreedte van 33 mm en dat is dan ook de spoorbreedte die de Scale 7 Society in Engeland aanhoudt.

Vriendelijke groeten,

Jan den Haan

P.S. @ decauville_nl Interessant dat er in dit Nederlandse boek ook nog staat dat de "Gotthardbaan"eveneens spoorstaven van 46 kg / meter gebruikte.Ik wil daar nog een stukje van  maken in samenhang met de Schöllenenbahn in Göschenen.
« Laatst bewerkt op: 12 February 2020, 00:24:32 door JanHdH »

Nullem

  • Offline Offline
  • Berichten: 469
  • Rhätische Bahn (tot 2003) in spoor 0m
Re: Nederlandse rails in 0? Wat is er allemaal?
« Reactie #76 Gepost op: 12 February 2020, 11:58:45 »
Ha Jan,

Klopt: mijn reactie was een antwoord op de vraag van decauville (mooie naam trouwens) in reactie 51.

Groet, Frans
Groet!  Frans

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10769
Re: Nederlandse rails in 0? Wat is er allemaal?
« Reactie #77 Gepost op: 12 February 2020, 12:09:30 »
Gaaf draadje, allen dank voor de input.

Nu nog een verhandeling over 0m (1067/100mm)  8)
No dress rehearsel, this is our life.

edwin1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 2026
  • Allegra" treinstel
Re: Nederlandse rails in 0? Wat is er allemaal?
« Reactie #78 Gepost op: 13 February 2020, 03:46:18 »
dit is een leerzaam draadje ;) ;)
 

Jan den Haan

  • Offline Offline
  • Berichten: 524
  • RTM en Furka-Oberalp Bahn in 0m, NS jaren '20 in 0
Re: Nederlandse rails in 0? Wat is er allemaal?
« Reactie #79 Gepost op: 13 February 2020, 14:52:44 »
Hallo Frans,

Inderdaad een interessante naam Decauville.Dat doet mij er aan denken dat er voor zover ik weet in Nederland één openbare stoomtramdienst was die Decauville locomotieven gebruikte te weten de Stoomtram Hansweert-Vlake :



foto : gebroeders Niestadt , collectie Zijper Museum op de site van Het Geheugen van Nederland

Deze tram, die reed op 750 mm spoor,  verzorgde tussen 1913 en 1933 het vervoer tussen de halte Vlake aan de spoorlijn Roosendaal-Vlissingen ter hoogte van het Kanaal door Zuid-Beveland en de aanlegplaats van de Provinciale Stoomboot Diensten in Hansweert.De PSD voer vanuit Hansweert naar Terneuzen via Hoedekenskerke en direct naar Walsoorden.In Terneuzen was er aansluiting op de Zeeuwsch-Vlaamsche Tramweg Maatschappij en iets verder van de aanlegplaats het station van de Spoorweg Maatschappij Mechelen-Terneuzen en Gent-Terneuzen.In Walsoorden was er een directe aansluiting op de Stoomtram Hulst-Walsoorden.

De Stoomtram Hansweert-Vlake had rijtuigen van Allan in Rotterdam.In het Zeeuws Archief in Middelburg is nog een uitgebreide documentatie van dit trambedrijf : https://hdl.handle.net/21.12113/D5D3290573CE48D99FAF4C9F9776CDD8

@Marctramt : wil je nog een heel verhaal over 0m spoor met of zonder tandstaaf?Ik heb overigens al eens eerder iets geschreven over de rails van de RTM.

Vriendelijke groeten,

Jan den Haan

Tomasso

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 6052
Re: Nederlandse rails in 0? Wat is er allemaal?
« Reactie #80 Gepost op: 02 June 2020, 22:46:12 »
Inmiddels veel lopen brainstormen en dingen gelezen uit dit topic. Prachtig dat er zoveel informatie is vanuit gebruikers, maar ook vanuit voorschriften.

Ik ben soort van overstag gegaan voor Hegob, maar dat heeft meer te maken met het complete plaatje en gemak. Om van alles links en rechts te betrekken en dan te combineren lijkt me met rechte rails nog wel te gaan, maar met wissels wordt het een complexer verhaal. Als daar een kleine afwijking hebt zit je straks met een duur wissel waar je je continu aan ergert.

Hoewel het NP46 betreft, is het verschil in hoogte in model met Ferrosuisse 0,3 millimeter. Dat verschil vindt ik verwaarloosbaar.

Tsja, dan het EST gebeuren, gespijkerd. Ik laat het voor wat het is, in dit geval zijn er een aantal liefhebbers die weten dat er geen NP46 lag op de lijn van de NBDS, maar het is al mooi om van mooie rails te genieten met aandacht voor detail. Dus vandaar de keuze voor Hegob.

Een ander gegeven is dat ik nu nog alleen de NBDS loc heb, maar wellicht later ook wat ander spul, lekker voor mezelf een mooi excuses verzonnen (om nog wat meer loc's te kopen misschien)

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk

Spoor 0 adept