Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€50.00
Per saldo:
€-200.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails)
door
hmmglaser
Vandaag
om 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
GerardvV
Vandaag
om 23:37:18
US diorama in H0
door
Wim Vink
Vandaag
om 23:31:57
Al mijn goede ideeën...
door
bask185
Vandaag
om 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;)
door
bask185
Vandaag
om 22:51:58
Het stoomgenootschap door bloemenvelden
door
Seinhuis
Vandaag
om 22:46:29
7 april De Karel on tour
door
Seinhuis
Vandaag
om 22:44:31
Raadplaatje
door
Magic
Vandaag
om 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc)
door
Biesje
Vandaag
om 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54
door
Rob Bennis
Vandaag
om 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen
door
willem2
Vandaag
om 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften
door
Rob Ellerman
Vandaag
om 21:45:55
De Hondsrugbaan
door
cor_b
Vandaag
om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit
door
Railman
Vandaag
om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
Vandaag
om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
puntenglijder
Vandaag
om 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen
door
Rob Bennis
Vandaag
om 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag
door
basjuh1981
Vandaag
om 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
1200blauw
Vandaag
om 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief?
door
Ronald69
Vandaag
om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
arnout
Vandaag
om 19:53:27
Punt- en hartstukken
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder.
door
bord4kop
Vandaag
om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald.
door
gdh
Vandaag
om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem
door
Ben
Vandaag
om 19:08:30
Bauarbeiten im gange
door
ruudns
Vandaag
om 18:50:26
HSM D1715
door
vpeters1984
Vandaag
om 17:34:25
Beekdaelen in H0
door
Stieven76
Vandaag
om 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²)
door
Jack Black (NS1220)
Vandaag
om 15:06:14
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Blogs
|
Sobat Kras
(Moderator:
Hans Reints
) |
DAF YP408 PWI-GR
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omlaag
Auteur
Topic: DAF YP408 PWI-GR (gelezen 6647 keer)
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Moderator
Offline
Berichten: 12301
DAF YP408 PWI-GR
«
Gepost op:
20 december 2019, 15:31:16 »
01 Compagnie DAF YP 408.
Foto uit de bekende Alk reeks
De DAF YP408 is een pantserwagen die van 1964 tot en met 1988 in dienst is geweest van de Koninklijke Landmacht. Het voertuig is ontworpen om pantserinfanteristen, die in de voorste linies gelijk met de tanks optrekken, snel en beschermd te verplaatsen. De bemanning, afhankelijk van het type voertuig, bestaat uit twee tot tien soldaten. De YP408 heeft een laag silhouet, is bijzonder geluidsarm maar is niet amfibisch
De YP408 heeft acht wielen waarvan er zes worden aangedreven, de voorste twee en de achterste vier. Deze aandrijflijn, de zogenoemde H-lijn, is hetzelfde als die van de militaire vrachtwagen DAF YA328. De beide voorassen, waarvan de wielen onafhankelijk zijn geveerd, zijn gestuurd. De romp is zelfdragend. Alle YP's, met uitzondering van de PWAT en PWGWT waren voorzien van een ringaffuit waarop een zwaar machinegeweer kon worden gemonteerd. Verder hebben alle YP’s een rookbuslanceerinrichting die bestaat uit twee groepen van drie lanceerlopen die vooraan de buitenzijde van de romp zijn gemonteerd. Het gepantserd infanterietransportvoertuig YP408 was een volledig in Nederland ontworpen en gebouwd product. Het heeft een pantser van 8mm en 16mm pantserstaalplaat, weegt 10 ton (leeg) en 11 tot 13 ton gevechtsklaar. De bemanning van 2 tot maximaal 10 heeft de beschikking over een DAF DS 575, 6-cilinder turbodieselmotor van 165pk/121 kW en deze gaf het voertuig een snelheid van 80/h op de weg. Lengte: 6,230 m en Breedte: 2,400 m. In totaal werden er 750 YP’s gebouwd: 429 PWI’s waarvan 29 omgebouwd tot PWRDR en 55 tot PWAT; 179 PWCO’s; 28 PWGWT’s; 86 PWMR’s en 28 PWV’s.
Na opheffing van de Nederlandse Troepenmacht in Suriname werden de vijf in Suriname aanwezige PWI-GR’s overgenomen door het Nationale Leger van Suriname. Ze vormden bij en na de staatsgreep van 1980 een prominent machtsmiddel. In maart 1992 werden 28 YP's, 6 PWCO en 22 PWI-GR aan Portugal GESCHONKEN. Deze geschonken YP's deden dienst bij de "Polícia Aérea" oftewel Luchtmachtpolitie.
FOTO WWW.DAFYP208.NL
02 De typeaanduiding YP-408 is op de volgende manier samengesteld;
Y= militair voertuig
P= pantserwagen,
4= laadvermogen in tonnen,
0= de serie,
8= het aantal wielen
Van de YP bestonden verschillende uitvoeringen:
PWI = Pantser Wiel Infanterie-uitvoering was de basisversie waar alle andere versies van zijn afgeleid en was tevens de meest voorkomende uitvoering.
PWAT= Pantser Wiel Anti Tank. In de manschappenruimte stond een hydraulische installatie waarop een draadgeleid TOW antitankraket systeem kon worden gemonteerd.
PWCO= Pantser Wiel COmmandovoering-uitvoering was het voertuig van de compagnies en bataljonscommandanten.
PWMR=Pantser WielMoRtier-uitvoering is aangepast om als trekker van de 120mm Brandt Raye mortier te fungeren
PWGWT=Pantser Wiel GeWonden Transport. Het voertuig is conform de Eerste conventie van Geneve van het Rode Kruis en heeft geen bewapening.
PWV=Pantser Wiel Vracht-uitvoering Ze waren bestemd om onder bescherming van bepantsering belangrijke goederen zo dicht mogelijk bij de gebruiker in de voorste linie te brengen. Het maximum laadvermogen was 1500 kg
PWRDR=Pantser Wiel RaDaR
Vanaf november 1960 werden vijf van de zes gevechtsgroepen van de beide parate divisies geleidelijk omgevormd tot twee pantserbrigades (41 en 43 Pabrig)(*1), elk met een pantserinfanteriebataljon, en drie pantserinfanteriebrigades (11, 13 en 42 Painfbrig), elk met drie pantserinfanteriebataljons. De zesde gevechtsgroep werd opgeheven om troepen te leveren voor Nieuw-Guinea. De ontbrekende vierde pantserinfanteriebrigade (12 Painfbrig) werd pas in 1968 opgericht.
Voor deze zes pantser (infanterie) brigades waren veertien pantserinfanteriebataljons nodig. Acht daarvan werden uitgerust met de YP 408: 11, 12, 13, 15, 43, 44, 45 en 48 Painfbat. Dat vond plaats tussen 1964 en 1970. De overige zes bataljons werden uitgerust met de AMX 12, een rupsvoertuig.
03 Het begin van een grote bouwaktie. Aan het einde van de jaren vijftig werd besloten tot de mechanisering en de motorisering van het 1e Legerkorps. Dat besluit hield verband met de verwachtingen omtrent de inzet van nucleaire wapens bij een eventueel conflict en de daardoor gegeven noodzaak de manoeuvre eenheden mobieler te maken. De infanterie van het 1e Legerkorps, dat toen bestond uit de 1e Divisie ‘7 December’ en de 4e Divisie, werd in dat kader voor een belangrijk deel omgevormd tot pantserinfanterie. De mobilisabele 5e Divisie en de mobilisabele zelfstandige gevechtsgroepen, die niet tot het Legerkorps behoorden, bleven vanwege personele, materiele en (dus in feite) financiële redenen buiten deze mechanisering en motorisering en buiten de organisatiewijziging.
fo
to geleend van Artitec
04 Het voorbeeld van een Artitec PWCO= Pantser Wiel Commandovoering
05 Door dat er 10 gebouwd moeten worden eens geprobeerd of dat er afgeweken kan worden van de voorgeschreven bouw. Het leek mij wel leuk om enkele experimenten op het model los te laten.
06 Laten we eens beginnen met de frontwielen een andere stand te geven
07 Hiervoor schuinen we de astappen een weinig af en fixeren de wielen met een weinig houtlijm op de bijgewerkte tappen. Als alles naar wens is de wielen afnemen en mee nemen naar de spuiterij.
08 De body en de wielen worden eerst in het mat zwart gespoten. Dit om een latere diepte werking te krijgen.
09 Na het zwart gaat de eerste laag groen er op, ik gebruik Olive Drap van Tamina. Zuinig over de camouflagenetten spuiten
010 Als de verf droog is, de wielen aanbrengen en de doppen nabehandelen met wat verdunde groene verf. De banden nalopen met een zwarte OHP pen of een Edding 8500RW
011 De netten met een haast droge kwast Humbrol Matt 83 bestijken en als deze zo goed als droog is lichtjes met matt 63 nabehandelen.
012 Drie stuks PWI-GR. 2 x Artitec en de bovenste, met interieur is van Tas-models
013 Nogmaals de drie uit een andere hoek genomen
014 Op de motorkap van mijn Dacia
015 Nog negen te gaan, en daar zal je dan nog een poosje op moeten wachten
Geraadpleegde bronnen;
www.DAFYP208.NL
EN WIKIPEDIA
«
Laatst bewerkt op: 20 december 2019, 15:50:32 door Hans Reints
»
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
borotof
Offline
Berichten: 677
Re: DAF YP408 PWI-GR
«
Reactie #1 Gepost op:
20 december 2019, 16:02:56 »
Mooi Hans,
ik heb net een van de yp's opvolgers, de m113 c&v z'n eerste zwarte laklaag gegeven.
grtz Rob
Gelogd
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Moderator
Offline
Berichten: 12301
Re: DAF YP408 PWI-GR
«
Reactie #2 Gepost op:
20 december 2019, 16:11:50 »
Je bedoeld deze?
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
Rob Ellerman
Offline
Berichten: 4835
Modelspoor is emotie...
Re: DAF YP408 PWI-GR
«
Reactie #3 Gepost op:
20 december 2019, 16:53:12 »
Waren die dingen van de KoMar niet blauw?
Gelogd
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)
JaJo
Offline
Berichten: 11147
Spoor-0 & Spoor-1
Re: DAF YP408 PWI-GR
«
Reactie #4 Gepost op:
20 december 2019, 16:58:45 »
Bij de landmacht waren ze groen.
Gelogd
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Moderator
Offline
Berichten: 12301
Re: DAF YP408 PWI-GR
«
Reactie #5 Gepost op:
20 december 2019, 20:00:41 »
Het gepantserd Commandovoertuig van de Koninklijke Marechaussee.
In de vorige eeuw is aan het eind van de zestiger jaren een klein aantal M113 C&V rupsvoertuigen ingedeeld bij het pantserwagenpeloton op divisieniveau bij de Koninklijke Marechaussee (KMar). Deze M113-en mochten hun legergroene kleur behouden en waren op de beschildering van de spatschermen na, identiek aan die van de Koninklijke Landmacht (KL). Tevens kregen zij als onderscheid op de rest van het legergroen aan de bovenzijden van de boegplaat en op het achterschip het opschrift “Koninklijke Marechaussee” Dit opschrift was in witte letters aangebracht op een Nassau-blauwe ondergrond. Als verder onderscheid kwam op beide zijden van het voertuig het KMar embleem . Verder was aan de mitrailleurstandaard een witlicht zoeklicht gemonteerd. Dit zoeklicht werd aan drie zijden beschermd door een raamwerk opgetrokken uit traliewerk.
Vanaf de tweede helft der zeventiger jaren werden alle M113 C&V rupsvoertuigen, bij Wilton Feijnoord Scheepswerf (RSV) te Schiedam gemodificeerd.
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
R v/d Hoven
Offline
Berichten: 920
De 162: Terug van weggeweest!
Re: DAF YP408 PWI-GR
«
Reactie #6 Gepost op:
20 december 2019, 20:35:35 »
Volgens Wikipedia
https://nl.wikipedia.org/wiki/YPR-765
incluis foto, waren ze wel degelijk blauw...
Is de YPR, stom!
https://nimh-beeldbank.defensie.nl/foto-s/detail/fa0dce1f-4ad5-81c5-d60b-4cc70a3338c4
daar lijken ze inderdaad groen. Maar hier:
https://www.youtube.com/watch?v=_QjIHoxNv4U
Wat is dat dan, toch op z'n minst op een onderstel van een M 113?
Groet, Raymond v/d Hoven (die de blauwe wel live gezien heeft. Toen nog geen camera
In diensttijd op een M113 gezeten)
«
Laatst bewerkt op: 20 december 2019, 20:42:47 door R v/d Hoven
»
Gelogd
http://www.stichting162.nl
= alles over de NS-162 !
R v/d Hoven
Offline
Berichten: 920
De 162: Terug van weggeweest!
Re: DAF YP408 PWI-GR
«
Reactie #7 Gepost op:
20 december 2019, 20:55:59 »
On topic reactie: YP 408 als een van de laatste exemplaren nog aanwezig op de Prins Bernhard kazerne te Amersfoort, november 1987.
Eigen foto's, genomen als dienstplichtige in opleiding aldaar, en later paraat te Seedorf op de M 113 die volgens mij de opvolger van de YP was.
Groet, Raymond v/d Hoven.
Gelogd
http://www.stichting162.nl
= alles over de NS-162 !
ruudns
Offline
Berichten: 6129
***
Re: DAF YP408 PWI-GR
«
Reactie #8 Gepost op:
20 december 2019, 21:25:36 »
De M113 als opvolger van de YP?? Een trackvehicle de opvolger van een wheelvehicle? Als je het over de YPR hebt kan ik je nog enigszins volgen
.
Had Defencie de M113 niet meestal als ziekenbak uitvoering? Trouwens geen pretje om zo op een paar stretchers aan kettingen achter in zo'n stampend hok vervoert te worden. Als je al niet half dood bent, ben je het na het vervoer wel
.
«
Laatst bewerkt op: 20 december 2019, 21:31:48 door ruudns
»
Gelogd
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0
).
RikM
Offline
Berichten: 828
Re: DAF YP408 PWI-GR
«
Reactie #9 Gepost op:
20 december 2019, 23:04:55 »
Woonde ten tijde van de Eurotop 1992 in Maastricht naast de KMAR kazerne in Welten.
De daar toen voor de beveiliging aanwezige pantserrupsvoertuigen waren echt blauw en niet van de rook.
Waren die dagen ook slecht voor de nachtrust. De uitgang lag naast de slaapkamer
«
Laatst bewerkt op: 20 december 2019, 23:08:21 door RikM
»
Gelogd
Interesse Scandinavië,NS IV-V en scenery
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Moderator
Offline
Berichten: 12301
Re: DAF YP408 PWI-GR
«
Reactie #10 Gepost op:
20 december 2019, 23:09:00 »
Kijk eens hier;
Topic:
Artitec M113 Commando & Verkenning gebouwd
«
Laatst bewerkt op: 21 december 2019, 14:02:28 door 44
»
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
hgr
Offline
Berichten: 265
Re: DAF YP408 PWI-GR
«
Reactie #11 Gepost op:
20 december 2019, 23:42:34 »
M113 liep parallel met de YP408.
Waar de YP bij de infanterie gebruikt werd, werd M113 in diverse varianten bij de cavalerie gebruikt.
Je had bij de infanterie gemechaniseerde eenheden en gemotoriseerde eenheden.
De gemechaniseerde eenheden hadden de Franse AMX Pantserrupsinfanterie
De gemotoriseerde eenheden in vrachtwagens en gingen rond 1965 onder pantser met de YP408
De AMX werd vanaf eind jaren 70 vervangen door de YPR en later ook de YP eenheden.
Zelf heb ik mijn parate diensttijd doorgebracht op de YP bij het Antitankpeloton van het 11e pantserinfanteriebataljon GG, gelegerd op de Saksen Weimarkazerne in Arnhem.
Gelogd
Groeten
Herbert
---------------------------------------
2-rail, Yamorc YD7001 (omgebouwde DR5000) centrale, DCC-next, ARLOCO en 1 DR40888LN-CS. PECO code 100 rails
Eric B
Offline
Berichten: 6810
NS tijdperk III (a)b/c
Re: DAF YP408 PWI-GR
«
Reactie #12 Gepost op:
21 december 2019, 13:45:21 »
De YP408 is samen met de AMX PRI de basis geweest voor het omvormen van infanterie eenheden tot pantserinfanterie eenheden. Beiden zijn uiteindelijke vervangen door de YPR765, welke op zijn beurt weer vervangen is door de CV90.
De M113 serie was voornamelijk bedoelt voor de cavalerie verkenning, waarbij de C&V (herkenbaar aan 4 i.p.v. 5 loopwielen) de vervanger was voor de Nekaf verkennings jeeps, de M113A1 en de M106A1 de vervanging voor de M4 halftracks t.b.v de tirailleur (infanterie)- en de mortiergroep.
Daarnaast werd de M113A1 ook het voertuig voor de pantsergenie.
De M577A1 (bakkerskar), ook een M113 variant, kwam in dienst bij de eskadrons-, batterij-, bataljons-, afdelings-, brigade- en divisie staven. (Laatste zijn recentelijk buitendienst gegaan)
Ook de marechaussee kreeg een aantal C&V toebedeeld, deze zijn altijd groen gebleven.
Bij de modernisering van de C&V heeft de marechaussee haar exemplaren ingeleverd en werd zij voorzien van M11A1 voertuigen, al dan niet voorzien van een hydraulisch dozerblad.
Als laatste een kleine correctie, een pantserbrigade (13, 41 en 51) bestond uit 2 tankbataljons en 1 pantserinfanteriebataljon en een pantserinfanteriebrigade (11, 12, 42, 43, 52, 53) bestond uit 1 tankbataljon en 2 pantserinfanteriebataljons.
Daarnaast was er nog 1 infanteriebrigade (101) deze had geen gevechtsvoertuigen.
Gelogd
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.
borotof
Offline
Berichten: 677
Re: DAF YP408 PWI-GR
«
Reactie #13 Gepost op:
21 december 2019, 15:04:02 »
Citaat van: Hans Reints op 20 december 2019, 16:11:50
Je bedoeld deze?
Yep, maar dan de versie met 25mm. Ik was dpl cmd bij 103verkbat op zo'n bakkie, enorm veel lol gehad tijdens oefeningen, waren vaak oefenvijand voor andere eenheden die onze streken niet altijd konden waarderen
grtz rob
Gelogd
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Moderator
Offline
Berichten: 12301
Re: DAF YP408 PWI-GR
«
Reactie #14 Gepost op:
08 maart 2020, 12:34:12 »
Zijn er forumleden(of derden) die nog ongebruikte Artitec, van andere merken mag ook, militaire decals in 1:87 hebben liggen en daar vanaf willen? Ik kom voor mijn projectje YP408 nog heel wat nodig. Att. heeft ze niet meer, vandaar deze oproep. reacties graag per PB.
Hans
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Blogs
|
Sobat Kras
(Moderator:
Hans Reints
) |
DAF YP408 PWI-GR