Doel:€250.00
Donaties:€102.50

Per saldo:€-147.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 23-07-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Automatische koppeling door laurent
Vandaag om 22:38:22
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 22:37:38
Roco NS 1601 valt stil door sandersound
Vandaag om 22:29:04
Beurs in Houten 29 augustus 2020 - de voor- en nabeschouwing door Ronald Halma
Vandaag om 22:25:26
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ES44AC
Vandaag om 22:21:14
Roco ETA 515, materieelbespreking door Casmir
Vandaag om 22:15:57
Laag-Baarlo door Ronald Halma
Vandaag om 22:05:18
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Floris
Vandaag om 21:31:30
Rode achterlichten worden niet meer geschakeld met F0 door FHJ Seller
Vandaag om 20:48:54
Corona, en de toekomst van modeltreinbeurzen? door Martin Welberg
Vandaag om 20:41:34
Paul's model train stuff door Paul's model train stuff
Vandaag om 20:22:20
Onshape cursus door Hans van de Burgt
Vandaag om 20:19:53
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Benrail
Vandaag om 20:03:54
Beneluxforum Kalender 2021 door MOVisser
Vandaag om 19:42:47
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
Vandaag om 19:20:50
Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 19:10:29
Lettertype Duitse spoorwegen door Jeanne
Vandaag om 19:06:11
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door St00mboy
Vandaag om 18:01:26
Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Martijn de Kuiper
Vandaag om 14:57:33
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Marc tramt
Vandaag om 14:55:24
Reichsbahn tijdperk II door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:18:55
Elektromagnetische aandrijving Fleischmann sein werkt niet door Te 2/2
Vandaag om 14:13:15
Verzameltopic foto's uniformering Nederlands spoorwegpersoneel van toen tot nu door Jeroen Water
Vandaag om 14:08:49
MB-module: Hielan Ware door Reinout van Rees
Vandaag om 13:49:07
Oersik etsplaat spoor 0 van Erwin, beginnersbouwverslag door 1795
Vandaag om 13:29:45
NS 6100 van GM&S door Floris Dilz
Vandaag om 12:40:56
Railways of Zimbabwe Beyer Garratt type 15 stoomlok door SBBcargo
Vandaag om 11:52:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:11:00
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 11:10:15
BNLS-module: "Werkspoor-Kathedraal" door nighttrain1
Vandaag om 09:29:17
  

Auteur Topic: Artitec M113 Commando & Verkenning gebouwd  (gelezen 4217 keer)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 10754
    • sleutelspoor
Artitec M113 Commando & Verkenning gebouwd
« Gepost op: 03 juni 2018, 18:23:47 »
De Koninklijke Landmacht en de M113A1’s.
 In de jaren zestig van de vorige eeuw  start bij de Koninklijke Landmacht een enorm project met als doel de manoeuvre-eenheden behorende tot het 1ste Legerkops uit te rusten met gepantserde wiel- en rupsvoertuigen. Voor de infanterieformaties werden het gepantserde wielvoertuig DAF YP-408 en voor het gepantserde rupsvoertuig  viel de keuze op AMX-13/ PRI.

DAF YP 408


AMX13/PRI

De artillerie kreeg de beschikking over de gemechaniseerde vuurmond van het type AMX-PRA, M107, M109 en M110. Met deze aankoop werden alle getrokken vuurmonden binnen het parate deel van het 1ste Legerkorps vervangen. De genie werd verblijd met gepantserd geniematerieel zoals de dozertank en een bruggelegger, beiden op basis van de Centurion gevechtstank. De staven van de manoeuvre-eenheden beschikte nog steeds niet over de juiste middelen om de commandovoering gedurende het bewegelijke gevecht optimaal te laten verlopen. Denk hierbij aan de vuurleidingcentrums bij de artillerieeenheden, gewondentransport bij de artillerie en tankeenheden. Ook het personeels- en uitrustingsvervoer ten behoeve van de genietroepen diende te worden verzorgd. En niet te vergeten het commando en verkenningscomponent beter bekent als C&V.In deze leegte werd voorzien door de C&V uit te rusten met het gepantserde rupsvoertuig M113

M107

M107 KM

Het gepantserd Commandovoertuig van de Koninklijke Marechaussee.
 In de vorige eeuw is aan het eind van de zestiger jaren een klein aantal M113 C&V rupsvoertuigen ingedeeld bij het pantserwagenpeloton op divisieniveau bij de Koninklijke Marechaussee (KMar). Deze M113-en mochten hun legergroene kleur behouden en waren op de beschildering van de spatschermen na, identiek aan die van de Koninklijke Landmacht  (KL). Tevens kregen zij als onderscheid op de rest van het legergroen aan de bovenzijden van de boegplaat en op het achterschip het opschrift “Koninklijke Marechaussee” Dit opschrift was in witte letters aangebracht op een Nassau-blauwe ondergrond. Als verder onderscheid kwam op beide zijden van het voertuig  het KMar embleem .  Verder was aan de mitrailleurstandaard een witlicht zoeklicht gemonteerd. Dit zoeklicht werd aan drie zijden beschermd door een  raamwerk opgetrokken uit traliewerk.
Vanaf de tweede helft der zeventiger jaren werden alle M113 C&V rupsvoertuigen, bij Wilton Feijnoord Scheepswerf (RSV) te Schiedam gemodificeerd.

Technische gegevens M113. Gevechtsmassa: 10.920 kg, Bodem druk: 0.55 kg/cm2, Pk/gewicht: 24 pk/ton, Bodemvrijheid: 0.41 m, Breedte rupsband: 0.38 m, Lengte: 4.59m, Breedte: 2.41m, Hoogte(bovenkant mitrailleur): 2.11 m, Snelheid: Maximum snelheid op de weg: 75 km /uur, Kruissnelheid op de weg: 65 km /uur, Gemiddelde snelheid in het terrein: 25 km /uur, In stil water: 6. 9 km /uur, Actieradius op de weg: 483 km, Inhoud brandstofreservoir: 360 liter, Verbruik: 1,7 liter/km, Prestaties: Overschrijdingsvermogen: 1,68 m, Opstap: 0, 60 m, Waadvermogen: amfibisch, Klimvermogen: 60%, Zijdelingse helling: 30%, Draaicirkel: ter plaatse

Voor een bouwpakket van het model van deze KMar M113 kan je kiezen uit twee merken

Die van Alsacast
of

die van Artitec
Uiteindelijk heb ik gekozen voor het Artitec model.


Inhoud van het doosje


Er zit een (niet zo) duidelijke beschrijving bij.


Controle door defensie en een civiel ingenieur


Topoverleg over dat rare witte ding en ook over die speciale goederenwagen. Soldaat Janssen, met zijn driewieligdienstvoertuig, is voor de nodige ondersteuning ter plaatse met koek en zopie

 
De eerste laklaag zit er veel en veelste dik op. Schoonmaken en opnieuw beginnen.


Rups is weer schoon gepoest.


Nu in het eerste zwart als ondergrond


rechterzijde


In het leger groen


De eerste tekenen van het KMar zijn


Ook de achterzijde is voorzien van deze onderscheidingstekens


Van boven gezien.


Missen nog wat!!


Mis nog een wapen, antenne is te dik, spiegels staan niet goed en de benaming!


Begint er op te lijken

Straks verder







« Laatst bewerkt op: 04 juni 2018, 09:21:41 door Sobat Kras »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

borotof

  • Offline Offline
  • Berichten: 354
Re: M113 Commando & Verkenning
« Reactie #1 Gepost op: 03 juni 2018, 18:37:30 »
Leuk ! Ik heb er 5 van arsenal m (met oerlikon). Die waren een stuk duurder dan wat deze artitecs moeten kosten. Met deze prijzen is het haalbaar om toch een eskadron op de trein te laden ipv een peloton ;-)

Grtz Wmr verk a103 rob

Wim Vink

  • Online Online
  • Berichten: 10092
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: M113 Commando & Verkenning
« Reactie #2 Gepost op: 03 juni 2018, 18:42:59 »
Gaaf artikel en foto's Sobat  (y)
Daar lusten we wel meer van.
Met vriendelijke groet,
Wim

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 10754
    • sleutelspoor
Re: M113 Commando & Verkenning
« Reactie #3 Gepost op: 03 juni 2018, 19:35:54 »

Achterkant van het vehikel

 
Het embleem van de KMar komt goed over evenals mijn vette vinger in het zwarte rubber ;D


Door dat er nog geen vernislaag over de decals zit glimmen zij je tegemoet. Gaat veranderen


Foto's zijn onverbiddelijk, zij laten iedere oneffenheid en scheef zitten onmiddellijk zien.


Plaatje in vogelperspectief

 
In de matte lak, andere antenne en de mitrailleur is gesteld.


Kalkpot gaat zich er ook tegen bemoeien!! ::)


Ready for Action


De spiegels staan naar binnen en dat heeft een praktische oorzaak. Kunnen ze niet makkelijk afbreken.


De laatste plaat van twee bijzondere voertuigen.


Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

AndréDev

  • Een trein is nooit genoeg
  • Offline Offline
  • Berichten: 912
  • Always on track!
    • reichsbahn.nl
Re: Artitec M113 Commando & Verkenning gebouwd
« Reactie #4 Gepost op: 12 juli 2018, 23:33:53 »
Mooi gedaan weer,Sobat!
Alleen jammer dat de doodskleden mee gegoten zijn...Ik heb hier zelf op gezeten bij 103CV maar verschillende ZVE,s reden zonder de kleden rond hetgeen je zo niet kunt nabouwen.

Misschien kosten/giet technisch wat voordeliger maar dit lijkt voor de verscheidenheid toch beter.
De hoogte tussen rupsen en bak klopt niet omdat het er los en onbewerkt voor de foto onder zit :angel:
Groetjes,Dames en Heren
André
Some trains never roll.