Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door R1954
Vandaag om 22:36:58
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans1963
Vandaag om 22:25:44
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door T.Spat
Vandaag om 22:23:54
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door henk
Vandaag om 22:17:03
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
Vandaag om 21:58:43
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 21:57:16
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
Vandaag om 21:50:20
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 21:43:51
Pendel module Viessmann 5214 door Te 2/2
Vandaag om 21:28:29
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Rob Bennis
Vandaag om 21:28:05
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric v C
Vandaag om 21:04:46
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 20:51:01
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Reinout van Rees
Vandaag om 20:20:03
Omgeving Frankfurt am Main door Hasenwald
Vandaag om 19:51:28
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 19:37:55
ik mis al een poos door jerrytrein
Vandaag om 19:29:23
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 19:14:54
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Jeronimos
Vandaag om 19:12:57
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 19:10:36
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 18:51:04
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door gtw6016
Vandaag om 18:41:12
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 18:33:06
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Paul1969
Vandaag om 17:57:42
25 oktober modeltreinenbeurs weert door dennie
Vandaag om 15:38:42
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Eric B
Vandaag om 15:26:17
Märklin 2025 door Quinzeedied
Vandaag om 15:09:34
Modeltreinenbeurzen door Ronald Halma
Vandaag om 14:19:46
Rijdag bij Wullum NS door Wim Rosbender
Vandaag om 12:33:10
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Basmans
Vandaag om 11:39:54
Gewoon wat busfoto's door Arjen B.
Vandaag om 11:25:25
  

Auteur Topic: Artitec M113 Commando & Verkenning gebouwd  (gelezen 7675 keer)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12512
    • sleutelspoor
Artitec M113 Commando & Verkenning gebouwd
« Gepost op: 03 June 2018, 18:23:47 »
De Koninklijke Landmacht en de M113A1’s.
 In de jaren zestig van de vorige eeuw  start bij de Koninklijke Landmacht een enorm project met als doel de manoeuvre-eenheden behorende tot het 1ste Legerkops uit te rusten met gepantserde wiel- en rupsvoertuigen. Voor de infanterieformaties werden het gepantserde wielvoertuig DAF YP-408 en voor het gepantserde rupsvoertuig  viel de keuze op AMX-13/ PRI.

DAF YP 408


AMX13/PRI

De artillerie kreeg de beschikking over de gemechaniseerde vuurmond van het type AMX-PRA, M107, M109 en M110. Met deze aankoop werden alle getrokken vuurmonden binnen het parate deel van het 1ste Legerkorps vervangen. De genie werd verblijd met gepantserd geniematerieel zoals de dozertank en een bruggelegger, beiden op basis van de Centurion gevechtstank. De staven van de manoeuvre-eenheden beschikte nog steeds niet over de juiste middelen om de commandovoering gedurende het bewegelijke gevecht optimaal te laten verlopen. Denk hierbij aan de vuurleidingcentrums bij de artillerieeenheden, gewondentransport bij de artillerie en tankeenheden. Ook het personeels- en uitrustingsvervoer ten behoeve van de genietroepen diende te worden verzorgd. En niet te vergeten het commando en verkenningscomponent beter bekent als C&V.In deze leegte werd voorzien door de C&V uit te rusten met het gepantserde rupsvoertuig M113

M107

M107 KM

Het gepantserd Commandovoertuig van de Koninklijke Marechaussee.
 In de vorige eeuw is aan het eind van de zestiger jaren een klein aantal M113 C&V rupsvoertuigen ingedeeld bij het pantserwagenpeloton op divisieniveau bij de Koninklijke Marechaussee (KMar). Deze M113-en mochten hun legergroene kleur behouden en waren op de beschildering van de spatschermen na, identiek aan die van de Koninklijke Landmacht  (KL). Tevens kregen zij als onderscheid op de rest van het legergroen aan de bovenzijden van de boegplaat en op het achterschip het opschrift “Koninklijke Marechaussee” Dit opschrift was in witte letters aangebracht op een Nassau-blauwe ondergrond. Als verder onderscheid kwam op beide zijden van het voertuig  het KMar embleem .  Verder was aan de mitrailleurstandaard een witlicht zoeklicht gemonteerd. Dit zoeklicht werd aan drie zijden beschermd door een  raamwerk opgetrokken uit traliewerk.
Vanaf de tweede helft der zeventiger jaren werden alle M113 C&V rupsvoertuigen, bij Wilton Feijnoord Scheepswerf (RSV) te Schiedam gemodificeerd.

Technische gegevens M113. Gevechtsmassa: 10.920 kg, Bodem druk: 0.55 kg/cm2, Pk/gewicht: 24 pk/ton, Bodemvrijheid: 0.41 m, Breedte rupsband: 0.38 m, Lengte: 4.59m, Breedte: 2.41m, Hoogte(bovenkant mitrailleur): 2.11 m, Snelheid: Maximum snelheid op de weg: 75 km /uur, Kruissnelheid op de weg: 65 km /uur, Gemiddelde snelheid in het terrein: 25 km /uur, In stil water: 6. 9 km /uur, Actieradius op de weg: 483 km, Inhoud brandstofreservoir: 360 liter, Verbruik: 1,7 liter/km, Prestaties: Overschrijdingsvermogen: 1,68 m, Opstap: 0, 60 m, Waadvermogen: amfibisch, Klimvermogen: 60%, Zijdelingse helling: 30%, Draaicirkel: ter plaatse

Voor een bouwpakket van het model van deze KMar M113 kan je kiezen uit twee merken

Die van Alsacast
of

die van Artitec
Uiteindelijk heb ik gekozen voor het Artitec model.


Inhoud van het doosje


Er zit een (niet zo) duidelijke beschrijving bij.


Controle door defensie en een civiel ingenieur


Topoverleg over dat rare witte ding en ook over die speciale goederenwagen. Soldaat Janssen, met zijn driewieligdienstvoertuig, is voor de nodige ondersteuning ter plaatse met koek en zopie

 
De eerste laklaag zit er veel en veelste dik op. Schoonmaken en opnieuw beginnen.


Rups is weer schoon gepoest.


Nu in het eerste zwart als ondergrond


rechterzijde


In het leger groen


De eerste tekenen van het KMar zijn


Ook de achterzijde is voorzien van deze onderscheidingstekens


Van boven gezien.


Missen nog wat!!


Mis nog een wapen, antenne is te dik, spiegels staan niet goed en de benaming!


Begint er op te lijken

Straks verder







« Laatst bewerkt op: 04 June 2018, 09:21:41 door Sobat Kras »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

borotof

  • Offline Offline
  • Berichten: 804
Re: M113 Commando & Verkenning
« Reactie #1 Gepost op: 03 June 2018, 18:37:30 »
Leuk ! Ik heb er 5 van arsenal m (met oerlikon). Die waren een stuk duurder dan wat deze artitecs moeten kosten. Met deze prijzen is het haalbaar om toch een eskadron op de trein te laden ipv een peloton ;-)

Grtz Wmr verk a103 rob

Wim Vink

  • Online Online
  • Berichten: 26362
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: M113 Commando & Verkenning
« Reactie #2 Gepost op: 03 June 2018, 18:42:59 »
Gaaf artikel en foto's Sobat  (y)
Daar lusten we wel meer van.
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12512
    • sleutelspoor
Re: M113 Commando & Verkenning
« Reactie #3 Gepost op: 03 June 2018, 19:35:54 »

Achterkant van het vehikel

 
Het embleem van de KMar komt goed over evenals mijn vette vinger in het zwarte rubber ;D


Door dat er nog geen vernislaag over de decals zit glimmen zij je tegemoet. Gaat veranderen


Foto's zijn onverbiddelijk, zij laten iedere oneffenheid en scheef zitten onmiddellijk zien.


Plaatje in vogelperspectief

 
In de matte lak, andere antenne en de mitrailleur is gesteld.


Kalkpot gaat zich er ook tegen bemoeien!! ::)


Ready for Action


De spiegels staan naar binnen en dat heeft een praktische oorzaak. Kunnen ze niet makkelijk afbreken.


De laatste plaat van twee bijzondere voertuigen.


Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

AndréDev

  • Een trein is nooit genoeg
  • Offline Offline
  • Berichten: 1437
  • Always on track!
    • reichsbahn.nl
Re: Artitec M113 Commando & Verkenning gebouwd
« Reactie #4 Gepost op: 12 July 2018, 23:33:53 »
Mooi gedaan weer,Sobat!
Alleen jammer dat de doodskleden mee gegoten zijn...Ik heb hier zelf op gezeten bij 103CV maar verschillende ZVE,s reden zonder de kleden rond hetgeen je zo niet kunt nabouwen.

Misschien kosten/giet technisch wat voordeliger maar dit lijkt voor de verscheidenheid toch beter.
De hoogte tussen rupsen en bak klopt niet omdat het er los en onbewerkt voor de foto onder zit :angel:
Groetjes,Dames en Heren
André
Some trains never roll.