Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 2015 stroomafname probleem door meino
Vandaag om 12:03:59
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:41:44
Doornvliet door Wim Vink
Vandaag om 11:25:08
De (3d) knutsels van Ronald. door Edsko Hekman
Vandaag om 11:21:53
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 11:18:53
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 10:06:39
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
FFA koelwagen door martijnhaman
Vandaag om 09:46:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 09:24:22
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
  

Auteur Topic: Een klein stukje Scotland  (gelezen 20430 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25182
    • Pagina van klaas
Re: Een klein stukje Scotland
« Reactie #30 Gepost op: 21 december 2019, 15:45:36 »
Voordeel van achteraf draden solderen is dat je bij het leggen van de rails niet zit te pielen met die draadjes die je ook nog eens door voorgeboorde gaatjes moet zien te mikken. Waarom die draadjes onzichtbaar moeten zijn zou ik ook niet weten, in het echt zitten er ook draden aan de rails. En als je het zorgvuldig doet zie van die draadjes tegen de zijkant ook bijna niks meer na het roestig maken en ballasten. Maar goed, iedereen moet maar doen wat hij het handigst vindt.

bask185

  • Online Online
  • Berichten: 4009
Re: Een klein stukje Scotland
« Reactie #31 Gepost op: 21 december 2019, 17:43:06 »
Ik heb vandaag voorstrijk spul gekocht. Dat ga ik er op smeren wanneer de andere module daar ook aan toe is.

Ik heb IPV gips ook een zak sculptamold besteld. Ik hoop dat die maandag of dinsdag binnen komt.

De draadjes komen niet onder de baan uit. Die moeten naar de achterkant. Het was dan ook erg slim geweest om ze aan te leggen voordat ik er schuim op lijmde  (y). Ik wil ook proberen om alvast een beetje te verven en dan de rails te ballasten.

Ik hoop dat ik morgen een slag kan maken.

Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Daniels

  • Offline Offline
  • Berichten: 777
Re: Een klein stukje Scotland
« Reactie #32 Gepost op: 21 december 2019, 19:36:54 »
Goed bezig,

Ik ben benieuwd!

bask185

  • Online Online
  • Berichten: 4009
Re: Een klein stukje Scotland
« Reactie #33 Gepost op: 21 december 2019, 22:44:14 »
Ik heb vandaag:
- Voorstrijkspul en nieuw houtlijm gekocht
- De 2e bak gemaakt en het schuim vast gelijmd
- De draden gesoldeerd 4 rode voor de secties en 2 blauwe voor de andere kant
- De loc laten rijden op een 7.4V Lipo batterij




Morgen staat op de planning
- Voorstrijkspul smeren
- Rail staven aan de zichtbare zijde roest verven
- gaatjes boren en de draden naar achter sluizen
- de kabelgaten aan de achterzijde er op schroeven
- De modules voorzien van metalen pinnen zodat ze goed blijven zitten.
- Het railbed bruin verven
- En als ik er aan toe kom de rails lijmen en ballasten.


Op de planning na morgen staat:
- Het schema tekenen
- kijken wat er al aan elektronica gedaan kan worden.
- kijken of ik mn oude IR ontvanger weer eens aan de praat kan krijgen.
- Het dak maken

De arduino moet straks analoog de trein laten pendelen adhv 2 stroomdetecties en een H brug. De RGBW ledstrip moet worden aangestuurd met 4 transistors en de geekcreit mp3 module wordt serieel aangestuurd.

De draden zet ik vast met kleine stukjes tape voordat de sculpamold er over heen gaat. Dan zijn ze volledig bedekt.

Het bouwen zal spoedig spaak lopen omdat ik op de sculptamold en elektronica moet wachten, dus in de tussentijd...
Het viel me op dat de trein geen verlichting leek te hebben. Dat kwam misschien door de lage spanning (ik denk dat de batterij rond de 4V zit) of ze heeft simpelweg nog geen verlichting. De loc wil ik hoe dan ook voorzien van interieur verlichting en een paar zittende figuurtjes. Ik wil ook het dak grijs gaan kwasten. Deze is egaal blauw en dat hoort niet zo. Dan wil ik meteen even kijken of ik de front en sluitverlichting kan fixen.

Tot zover de mini module,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

bask185

  • Online Online
  • Berichten: 4009
Re: Een klein stukje Scotland
« Reactie #34 Gepost op: 22 december 2019, 22:38:10 »
Ik heb vandaag alle gestelde doelstellingen behaald (y)

Ik ben zelf tevreden met het resultaat.

Ik heb voorstrijk gesmeerd, rail bed geverfd, rails vast gelijmd en de staven geverfd. Ik vond trouwens dat de rails meteen erg goed bleef plakken. Het kwam niet meer omhoog en ik kon het zo een beetje schuiven.


Ik heb 2 screw-ups gemaakt

Ik heb het daadwerkelijk voor mekaar gekregen om de rails op 2 plaatsen niet goed in elkaar te schuiven :-[. De trein rijdt er wel verder over. Hoewel de staven contact maakten, had ik toch maar de staven aan elkaar gesoldeerd. Ik heb dit ook nog op het einde stukje. Het eh.. geeft wel een mooi en natuurlijk 'kedeng kedeng' geluid.

Bij de module overgang heb ik slechts de raillassen er uit getrokken. Dit heb ik ook gedaan bij de terugmeld secties zodat er een minimale ruimte is tussen de gescheiden spoorstaven.

Het ballasten ben ik vanavond ook nog aan toegekomen en ook hierover ben ik tevreden. Dit is pas mijn 2e keer dat ik echt 'netjes' ballast, dus ik zit nog een beetje in de probeerfase. Ik had wel een erg fijne kwast gekocht die zat in een doosje met kwastjes van de Action. Het was een kleine waaier kwast die erg zacht was. Maar voor een 'beginneling' vind ik dat ik het er best redelijk ok vanaf heb gebracht   ;)


Ballast na het vast lijmen.

Ik wil morgen met de roest verf het geheel met een kwast nog dry-brushen en een klein beetje groen toevoegen. Dat maakt de bielzen wat meer hout bruin en het geheel wat realistischer. Ik heb dit bij mijn vaste baan toen ook gedaan, en ik vind het resultaat van die baan erg mooi geworden



Het eerste test stukje ballast.


Ik heb 2 van deze metalen pinnetjes tussen de modules zitten die de sporen netjes recht houden tussen de modules.

Morgen nog een klein beetje liefde stoppen in het ballast en wat elektronica dingetjes doen. Ik kan alleen nog geen terugmeld modules maken, omdat ik standaard geen opamps noch optocouplers in huis heb liggen.

Tot zover mijn nieuwe slaapkamer versiering  ;D.

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

bask185

  • Online Online
  • Berichten: 4009
Re: Een klein stukje Scotland
« Reactie #35 Gepost op: 29 december 2019, 16:56:25 »
Ik heb de 27e mijn sculptamold ontvangen. Dus vandaag ben ik druk bezig geweest.

Ik heb


Sculptamold op de baan gekwakt.




De sculptamold groen / bruin geverfd.


En de achtergronden geverfd. De achtergronden zijn van etalage karton. En deze plak ik later tegen het dak en de achtergrond. (Met houtlijm? Of alleslijm?). Ik wil bij de randjes een beetje houtvuller smeren om een vloeiende overgang te maken.


Ik moet het vandaag een beetje kort houden omdat ik vandaag met m'n phone moet posten omdat mijn trouwe PC is overleden :(.

Tot de volgende update.

Bas

Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: Een klein stukje Scotland
« Reactie #36 Gepost op: 29 december 2019, 17:18:06 »
Goed bezig!  (y)

Leen.

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7031
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Een klein stukje Scotland
« Reactie #37 Gepost op: 29 december 2019, 18:42:26 »
Dat wordt veeeeel te blauw.

Rond de horizon is de lucht meestal heel licht, tegen wit aan.
Hoe ik dat weet?
Zelf ook achtergronden geschilderd. En dezelfde fout gemaakt:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=54292.msg3221544855#msg3221544855

Tegenwoordig zet ik de lucht heel licht op,
zoals bij deze Toscaanse achtergrond, achter een bak Modulebaan.nl:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=87659.msg3222048391#msg3222048391

Overigens is de lucht in Schotland vaak grauw en grijs.
Als het graftakkenweer is.
Schotten noemen dat:

Dreich.

Dit woord werd onlangs uitgeroepen tot Schots Woord van 2019...

slainte
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

bask185

  • Online Online
  • Berichten: 4009
Re: Een klein stukje Scotland
« Reactie #38 Gepost op: 29 december 2019, 19:07:20 »
Bedankt voor de tip.

Ja het viel mij ook al op dat ze idd blauwer waren dan die van mijn baan. Die had ik door een pro laten verven.

Ik ga morgen weer opnieuw aan de gang. Omdat de platen wit waren had ik ze ook nog niet gegrond en de verf bleef er slecht op plakken, ik kon zo ook niet echt wolken creëren.

En ik dacht er ook aan om de blauwe verf door grijze te vervangen om een grauwere lucht te maken.

Ik wil morgen ook nog ff langs de bouwmarkt om even 2 stroken te laten zagen voor het dak. Nu zit de lokale treinwinkel naast de bouwmarkt en daar wil ik ook even langs.

Voor dat ik het statische gras er op plak, wil ik de rest van de scenery er op plakken. Alleen mijn kennis bestaat slechts uit het strooien van 2-3 kleuren groen korrels en een paar fellere kleurtjes korrels en dat te lijmen met water/houtlijm zoals ik doe met ballasten. Heb je nog tips om er iets anders er op te plakken dan korrels? Vlokken ofzo?

Bas.
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Ferry As

  • Spoor 1
  • Offline Offline
  • Berichten: 1754
  • **
Re: Een klein stukje Scotland
« Reactie #39 Gepost op: 29 december 2019, 22:15:46 »
Ondergrond voor gras nooit groen verven...  bruin is daar een betere kleur voor.

Grt

Ferry


St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: Een klein stukje Scotland
« Reactie #40 Gepost op: 29 december 2019, 23:32:34 »
......Voor dat ik het statische gras er op plak, wil ik de rest van de scenery er op plakken. Alleen mijn kennis bestaat slechts uit het strooien van 2-3 kleuren groen korrels en een paar fellere kleurtjes korrels en dat te lijmen met water/houtlijm zoals ik doe met ballasten. Heb je nog tips om er iets anders er op te plakken dan korrels? Vlokken ofzo?.....

De grasmatten zoals Martin Welberg ze maakt zijn heel mooi:
https://www.bentinkmodelspoor.nl/2365-welberg-scenery

Verder kun je statisch gras en turfvlokken gebruiken.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 29 december 2019, 23:34:28 door St00mboy »

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7031
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Een klein stukje Scotland
« Reactie #41 Gepost op: 30 december 2019, 00:05:14 »
Heb je nog tips om er iets anders er op te plakken dan korrels? Vlokken ofzo?

Bas.

Ja hoor.
Maak eerst eens een paar proefstukjes met je statische begrasser.
Varieer de ondergrond.
Probeer eens zand, potgrond of tuinaarde, gedroogd, door een zeef en vastgelijmd met verdunde witte houtlijm.
Daar overheen komen dan je grasjes.
En ook dat is een vak apart.
Er staan leuke tutorials op Youtube, die van Luke Towan zijn bekend.

Een stofzuiger-met-kous kan ook handige diensten bewijzen bij het terugvangen van teveel gestrooide grasjes.

En meng meerdere kleuren grasvezels. Zelf ben ik erg gecharmeerd van de mooie kleuren van Mininatur.

belangrijkste tips zijn dus:
-afkijken bij anderen.
-oefenen.

Kost bijna niks en bespaart een hoop ellende.

groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

bask185

  • Online Online
  • Berichten: 4009
Re: Een klein stukje Scotland
« Reactie #42 Gepost op: 30 december 2019, 11:57:02 »
De grasmatten zoals Martin Welberg ze maakt zijn heel mooi:
https://www.bentinkmodelspoor.nl/2365-welberg-scenery

Verder kun je statisch gras en turfvlokken gebruiken.

Leen.
Die grasmatten daar zou ik er 8 van nodig hebben en dat is me veels te duur.

Vlokken en gras ga ik zometeen aanschaffen.

@henkdrik Jan
Wees gerust ik probeer en kopieer zo veel als mogelijk.

Ik had al wat tijd besteed aan het lezen van de bouw van Glen Moddle 😋.


Ik probeerde een van m'n kartonnetjes over te verven maar het was catastrofaal slecht. Blauwe ondergrond.... Ik had ook alleen witte en zwarte plakaat verf liggen en ik deed dat op het karton mengen. Het was erg lastig om een goede grijze kleur er uit te krijgen.

Geluk bij een ongeluk had ik 2 platen teveel gekocht. Ik heb deze nu op maat gesneden en gegrond. Als ze droog zijn wil van te voren het zwart mengen met wit tot dat het egaal grijs is en dan pas smeer ik het er op samen met meer wit. Ik verwacht dat dat meer succes oplevert.

Over probeersels gesproken. Er was nog een stukje rails die ik nog niet had gedrybrusht. Die heb ik nu ook gegaan maar in een andere kleur. IPV roest heb ik Revell 87 aarde bruin gekozen.


En de rest ziet er zo uit:

Dit zag ik ooit op een YouTube filmpje maar ik vind het geen mega succes.

Ik vind het aarde bruin ietsje beter, maar nog niet perfect. Ik denk dat een iets donkerder bruin beter zal staan, wat jullie?

Ik heb het sculptamold nu ook bruiner gemaakt. Het is niet helemaal egaal bruin maar het lijkt me geschikt.


Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

bask185

  • Online Online
  • Berichten: 4009
Re: Een klein stukje Scotland
« Reactie #43 Gepost op: 30 december 2019, 14:25:39 »

 Ik heb 3 kleuren groene vlokken, 3 oranje/rood gekleurde micro vlokken en 2 pakjes gras.

Is het handig om voor het begrassen alle vlokken op de baan te leggen te samen met groen korrels en dat te verlijmen?


Ik heb ook nieuwe achtergrondjes gemaakt. Ze gaan van donker grijs naar lichter grijs. Die plaat verf verft echt verschrikkelijk 😂. Ik ben er voor deze keer iig content mee.

Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

bask185

  • Online Online
  • Berichten: 4009
Re: Een klein stukje Scotland
« Reactie #44 Gepost op: 30 december 2019, 17:02:23 »
Ik ben alvast begonnen met het 'strooigoed'. Tot nu toe vind ik het erg mooi maar er mag denk wat meer bij. Ik heb ook nog van dat mosspul achtige struikwerk.

Als ik alles verlijmd heb (alles ligt er nog los op). Wil ik er een paar struikjes mos lijmen. De gekochte grasstukjes lijm ik dan aan de voorkant.

En dan....is het wachten op de onderdelen voor de statische grassstrooier. Maar mezelf kennende sloop ik uit ongeduldigheid eerst onze vliegenmepper uit elkaar en maak ik daar een begin mee. ::)







Ik vind alleen de wat stijlere stukjes sculptamold lastig groen te maken, alles valt er van af. Misschien dat ik de hoekige delen grijs kan schilderen om ze meer op rotsen te laten lijken?

Ik heb nog niet de stroken voor het dak gezaagd, dat staat morgen op de planning. Helaas is m'n decoupeerzaag overleden en moet ik het met de hand zagen. Geluk bij een ongeluk dat geeft minder houtsplinters. (y)

Ik heb ook nog de rails opnieuw gedrybrusht met aarde bruin. Dat heeft naar mijn mening veel goeds gedaan. Het roestbruine ballast/bielzen vallen nu veel minder op.

@hendrik Jan
Nog bedankt voor de tip over het terugwinnen van gestrooid  gras. Ik had zelf nog niet uitgevogeld hoe ik dat euvel moest aanpakken.

Tot de volgende update,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)