Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Huup
Vandaag om 11:53:14
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 11:51:42
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:49:54
zoeken waar een draad zit op de baan door Dirk
Vandaag om 11:48:58
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Jelmer
Vandaag om 11:42:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door jerrytrein
Vandaag om 11:31:24
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 11:23:30
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:41:33
C12c rijtuig door roco
Vandaag om 10:32:11
Roco Loc trilt 1 kant op bij optrekken icm klokanker door MadhouseNL
Vandaag om 10:32:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 10:09:36
Spoor nul RijGroep NoordOost/Nederland door bernhard67
Vandaag om 09:39:25
Blokken, isoleren en bezetmelders. Help! door AdLoc
Vandaag om 09:29:28
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 09:14:11
Terschellinger Spoor door roco
Vandaag om 07:57:18
Arlbergbahn.. ? door spoorijzer
Vandaag om 07:45:25
Modelspoorbaan van Einte door Frits C
Vandaag om 07:13:28
Raadplaatje door chrvdv37402
Vandaag om 07:13:15
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Frits C
Vandaag om 07:03:31
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 05:11:03
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door bernhard67
12 October 2025, 23:57:13
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
12 October 2025, 23:51:11
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
12 October 2025, 23:21:04
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald69
12 October 2025, 23:01:42
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
12 October 2025, 22:18:35
Kato ETA 515 door Benelux795
12 October 2025, 21:29:39
Tankinstallaties voor dieseltreinen door Benelux795
12 October 2025, 21:22:44
Dissel loc-tender van fleischmann BR 50, 4179 door Spoorzoeker58
12 October 2025, 21:03:32
Show je realistische treinsamenstelling door Cegielski
12 October 2025, 20:23:13
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Pauldg
12 October 2025, 20:10:15
  

Auteur Topic: Br 76.0 wat was zijn 'top'-snelheid  (gelezen 976 keer)

Harry

  • Offline Offline
  • Berichten: 1424
Br 76.0 wat was zijn 'top'-snelheid
« Gepost op: 07 February 2008, 14:15:35 »
Zoals de titel al zegt:
Wat is/was de topsnelheid van de Br76.0. Ik heb hem zelf vorig jaar gekocht (Fleischmann 4046), ik wil hem nu instellen en ik kan geen max. snelheid vinden.
Google helpt mij ook niet de juiste kant op, meerdere site's waarvan je hoopt dat je de info kunt vinden ook niet, dus nu hier.
Zelf verwacht ik dat deze lok als top tussen de 80 en 100km/h zowel voor- als achteruit zou hebben, maar ik weet dit niet zeker.
Wie kan mij aan deze info helpen?

mvg Harry
H0e: Lilliput en Halling
Verzameling Trams: Roco, Lima, Hobbytrain en Lemke (Kato)

Lvdwerf

  • Gast
Re: Br 76.0 wat was zijn 'top'-snelheid
« Reactie #1 Gepost op: 07 February 2008, 14:46:19 »
wikipedia helpt wel de goeie kant op

http://de.wikipedia.org/wiki/Baureihe_76

waarin vermeld staat dat de höchtsgeschwindigkeit 100km/h is

Harry

  • Offline Offline
  • Berichten: 1424
Re: Br 76.0 wat was zijn 'top'-snelheid
« Reactie #2 Gepost op: 07 February 2008, 15:17:07 »
Lennert,

bedankt voor de info. Ik had daar nooit aan gedacht.

BTW de volgende keer begin ik bij wikipedia!

Thanks Harry
H0e: Lilliput en Halling
Verzameling Trams: Roco, Lima, Hobbytrain en Lemke (Kato)

arjen

  • Gast
Re: Br 76.0 wat was zijn 'top'-snelheid
« Reactie #3 Gepost op: 07 February 2008, 18:30:31 »
Aanvullende opmerking: 100 km/h achteruit rijden met een BR 76 mocht officieel wel, maar de machinisten deden het liever niet omdat ze bang waren voor ontsporingen. Als het even kon, werd de loc op de draaischijf gekeerd om met schoorsteen voor te kunnen terugrijden. En niet ten onrechte, want volgens de overlevering waren de loopeigenschappen achteruit zeldzaam beroerd.
Ik neem aan dat de Fleischmann op dit punt beter presteert dan het grote voorbeeld, maar doe rustig aan  ;)

Arjen.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Br 76.0 wat was zijn 'top'-snelheid
« Reactie #4 Gepost op: 07 February 2008, 19:57:00 »
En dan denk je dat draaistel locs veel fijner rijden, maar als het even kon, zette Amerikaanse machinisten de General Electric locs, zowel 4 als 6 assers uit de jaren 60 en begin 70, liever in het midden van een consist om vooral maar niet met zo'n ding voorop te hoeven rijden... Niet dat ze midden in dan zoveel beter reden, maar dan hoefde je er in iedergeval niet in te zitten enkele uren achter elkaar...
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Harry

  • Offline Offline
  • Berichten: 1424
Re: Br 76.0 wat was zijn 'top'-snelheid
« Reactie #5 Gepost op: 07 February 2008, 22:28:24 »
Vervelend dat deze lok dan gekeerd moet worden. Heb nog een draaischijf liggen ;D dan moet hij maar in het baanplan komen. Dat is een zeer zware straf ;)

Dan hou ik als richtlijn aan voor achteruit een 50 km/h. Als het dan toch moet...

mvg Harry

H0e: Lilliput en Halling
Verzameling Trams: Roco, Lima, Hobbytrain en Lemke (Kato)