Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door Prutsert
Vandaag om 23:37:15
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 23:33:59
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Wim Vink
Vandaag om 23:32:21
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door Peter.v.L
Vandaag om 22:54:38
Esu Ecos - Aansluiten en verdelen spanning over meerdere boosters door Peter.v.L
Vandaag om 22:25:24
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 22:24:05
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 21:35:09
wisselaandrijving MTB door Overet
Vandaag om 21:33:20
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door Mispoes
Vandaag om 21:27:49
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
Vandaag om 20:31:44
Foto's totaalreclame ICM door Kees-Jan
Vandaag om 20:22:56
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 20:14:18
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
Vandaag om 20:08:00
Stalen D 4 deurs spoor 0 door moonlicht
Vandaag om 19:59:52
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 19:53:58
Heljan containerkraan werkt niet naar behoren door MOVisser
Vandaag om 19:26:58
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 18:24:10
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 18:15:32
3D/RM-IG: Mitchell's hoekje door Mitchell
Vandaag om 17:13:49
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 16:57:27
D20/ 25 Bentheimer Eisenbahn in 1:32 door MB6400
Vandaag om 14:41:08
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 14:18:49
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 14:10:21
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
Vandaag om 13:21:54
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 10:43:42
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 09:37:20
20 jaar BNLS door Huup
Vandaag om 08:56:00
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 08:36:21
Zaagsel? door Frits C
Vandaag om 06:34:07
The Micro Model Railway Dispatch door Ronald Halma
Vandaag om 03:26:20
  

Auteur Topic: SGM; de laatste loodjes. Fotodraadje.  (gelezen 112172 keer)

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 4356
Re: SGM; de laatste loodjes. Fotodraadje.
« Reactie #240 Gepost op: 11 May 2021, 14:27:49 »
SGM en vooral een tweetje trekt daarintegen wel lekker op.
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

gtw6016

  • Offline Offline
  • Berichten: 690
  • zucht we missen je dierbaar trammetje:'(
Re: SGM; de laatste loodjes. Fotodraadje.
« Reactie #241 Gepost op: 11 May 2021, 16:12:16 »
En sgm kan maar max 125 km/h, slt 140 (onder atb ;) )
Marc

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: SGM; de laatste loodjes. Fotodraadje.
« Reactie #242 Gepost op: 11 May 2021, 17:16:51 »
Bijna goed. V-Max is 120 km/h.  ;D
Groeten Joop, machinist Lls

Dwergsein

  • Offline Offline
  • Berichten: 709
Re: SGM; de laatste loodjes. Fotodraadje.
« Reactie #243 Gepost op: 11 May 2021, 18:14:59 »
En sgm kan maar max 125 km/h
Zeker jaren zo geweest, maar nadat het SGMm is geworden teruggebracht naar officieel 120 km/h.

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2785
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: SGM; de laatste loodjes. Fotodraadje.
« Reactie #244 Gepost op: 11 May 2021, 20:23:00 »
En sgm kan maar max 125 km/h, slt 140 (onder atb ;) )
Marc
Op de Zaanlijn geldt volgens mij voor het overgrote deel 100 als maximale snelheid, dus die telt niet mee. Verklaart wel waarom een sprinter uit Rotterdam te laat in Amsterdam komt.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3441
    • Mijn van-alles website
Re: SGM; de laatste loodjes. Fotodraadje.
« Reactie #245 Gepost op: 11 May 2021, 22:18:42 »
Klopt. Ook op 'mijn' lijn (Enkhuizen - Zaandam/zo u wilt Amsterdam) heeft SGM moeite de rijtijden aan te houden. Toen ik nog met de trein naar m'n werk ging (jaren geleden) kon ik er met SGM zeker van zijn dat het rennen werd voor de bus bij Zaandam Kogerveld, maar met SLT, DDM/DD-AR, IRM en Koplopers was er niets aan de hand.

Tussen Hoorn en Purmerend-Overwhere is mijn ervaring dat het altijd heel krap is/was.

Freek Jonkers

  • Offline Offline
  • Berichten: 211
Re: SGM; de laatste loodjes. Fotodraadje.
« Reactie #246 Gepost op: 11 May 2021, 23:05:55 »
Op de Zaanlijn geldt volgens mij voor het overgrote deel 100 als maximale snelheid, dus die telt niet mee. Verklaart wel waarom een sprinter uit Rotterdam te laat in Amsterdam komt.

Alleen het stuk Heerhugowaard-Hoorn-Enkhuizen is 100 km/u

@Menno, dat klopt wel Hoorn-Zaandam is 140 km/u. Als je daar je dienstregeling op berekend en je laat er SGM rijden vraag je om ellende.

Of SGM werkelijk zo'n snelle optrekker was? Ik betwijfel het. Voor mijn gevoel trok Mat '64 sneller op en ik heb met beiden gereden.

Freek J.

Dwergsein

  • Offline Offline
  • Berichten: 709
Re: SGM; de laatste loodjes. Fotodraadje.
« Reactie #247 Gepost op: 12 May 2021, 00:16:36 »
Of SGM werkelijk zo'n snelle optrekker was? Ik betwijfel het. Voor mijn gevoel trok Mat '64 sneller op en ik heb met beiden gereden.

De rijkarakteristieken van de hedendaagse SGM is dan ook in schril contrast met de snelle manier van optrekken uit de beginjaren van deze treinstellen. Toen waren het echte Sprinters.
Met hun toen nogal analoge tractieinstallatie waren ze toen vele malen sneller, zo kan ik mij herinneren.

Duplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 162
Re: SGM; de laatste loodjes. Fotodraadje.
« Reactie #248 Gepost op: 12 May 2021, 01:58:02 »
Mijn ervaringen met een SLT op de zaanlijn zijn dat je juist heel makkelijk tijd eraf rijdt met een SLT, als je met +5/+7 rijdt en een sportief sleutelende hc hebt rijd je die voor Amsterdam cs eruit. Als je optijd rijdt met de 4000 kan je kilometers rollen en dan kom je nog een hele of halve minuut te vroeg op elk station.

Paar weken terug met Sgmm in de 4000 juist op het 140/130km/h stuk tussen Alexander en Breukelen juist minuten eruit kunnen rijden met SGMm 8) :D (zelfs op het lange 140 km/h stuk tussen Breukelen en Abcoude rij je er nog wat uit)


Gr. Robin
« Laatst bewerkt op: 12 May 2021, 01:59:34 door Duplex »

Dwergsein

  • Offline Offline
  • Berichten: 709
Re: SGM; de laatste loodjes. Fotodraadje.
« Reactie #249 Gepost op: 12 May 2021, 08:44:13 »
zelfs op het lange 140 km/h stuk tussen Breukelen en Abcoude rij je er nog wat uit

Dat is natuurlijk ook wel logisch als de rijtijden nogal ruim zijn. 8 minuten voor nog geen 14 kilometer. De dienstregelingsnelheid is dan alles bepalend ten opzichte van de maximale baanvaksnelheid.

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2785
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: SGM; de laatste loodjes. Fotodraadje.
« Reactie #250 Gepost op: 13 May 2021, 00:26:38 »
Alleen het stuk Heerhugowaard-Hoorn-Enkhuizen is 100 km/u
Dat is ook niet de Zaanlijn. Dat is Alkmaar - Uitgeest - Zaandam - Amsterdam. En bij mijn weten duik je bij Krommenie de 100 in, bij Wormerveer naar 80 om bij Zaanse Schans weer nar 100 te mogen en voor Zaandam weer terug naar 80 te remmen.

Mijn ervaringen met een SLT op de zaanlijn zijn dat je juist heel makkelijk tijd eraf rijdt met een SLT, als je met +5/+7 rijdt en een sportief sleutelende hc hebt rijd je die voor Amsterdam cs eruit. Als je optijd rijdt met de 4000 kan je kilometers rollen en dan kom je nog een hele of halve minuut te vroeg op elk station.

Paar weken terug met Sgmm in de 4000 juist op het 140/130km/h stuk tussen Alexander en Breukelen juist minuten eruit kunnen rijden met SGMm 8) :D (zelfs op het lange 140 km/h stuk tussen Breukelen en Abcoude rij je er nog wat uit)

Gr. Robin
Dan weet ik niet wat ze precies uitspoken, maar ik kan bij Zaandam al zeggen of ik kan wandelen of kan rennen voor de bus op CS. Ik heb bij mijn weten nog niet meegemaakt dat er met SLT vertraging uitgereden is. Het is eerder dat er vertraging bijgekomen is. Ik heb trouwens het idee dat de rit die ik 's ochtends heb veel in de opleidingsdienst zit, vaak 2 man op de bok met duidelijk een jongere en een oudere. Dat is voor 99% een garantie op het vroegtijdig kunnen cancellen van de sportschool 's avonds. Ik heb mijn beweging dan 's ochtends al gehad.
Over dat sleutelen... Naar mijn gevoel is het moment tussen deuren dicht en wegrijden bij een SGM veel korter dan bij SLT. Daar kan het rustig nog 30 tot 60 seconde duren, nadat de deuren dicht zijn gegaan, voordat er eens beweging in de trein komt. De buffer in Amsterdam hebben de treinen die ik neem, zowel 's ochtends als 's middags, eigenlijk altijd wel nodig. 's Middags is overigens ook altijd feest. Meestal op Krommenie op de tijd dat ie al in Uitgeest had moeten staan. Hoe dat met SGM gaat eigenlijk recentelijk niet op gelet, daar niet getroffen.

Viel mij trouwens op dat de trage sprinter, die voorheen altijd met SGM gereden werd, inmiddels ook weer terug is... Dat ding dat ingehaald wordt op Wormerveer. Rotding met SGM in de winter en een Zuidwester wind. Deuren blijven lang open en je zit daar gigantisch op de tocht.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

V200-G2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 2843
    • Richie's homepage
Re: SGM; de laatste loodjes. Fotodraadje.
« Reactie #251 Gepost op: 13 May 2021, 09:03:14 »
Om er maar weer eens een foto in te gooien, ik ben nu bezig om foto's van 2014 te bewerken en kwam deze sprinter tegen die net uit Amersfoort vertrokken is richting Hilversum.



Christoph

  • Offline Offline
  • Berichten: 3054
    • Zwetdorf in model
Re: SGM; de laatste loodjes. Fotodraadje.
« Reactie #252 Gepost op: 13 May 2021, 10:07:44 »
En nog een sprinter, op 14 april dit jaar.
De ochtend sprinter van Den Haag CS naar Dordrecht aankomend in het station van Schiedam Centrum, voorheen Schiedam-Rotterdam West.



Sorry voor de slechte telefoonfoto, ik ben er echter tevreden mee dus ik hoop dat jullie er toch ook van mee kunnen genieten.

Groeten,

Christoph

Roy van Dijk

  • Offline Offline
  • Berichten: 473
Re: SGM; de laatste loodjes. Fotodraadje.
« Reactie #253 Gepost op: 13 May 2021, 12:00:51 »
Mooie foto, toch! (y)

Misschien hoort dit niet geheel bij ''de laatste loodjes'', of toch wel... ze zijn er uiteraard niet heen gereden op eigen kracht...
Gisteren gezien in de Houtrakpolder, 12 mei 2021 met vooraan treinstel 2125:













Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7550
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: SGM; de laatste loodjes. Fotodraadje.
« Reactie #254 Gepost op: 13 May 2021, 16:40:56 »
Hoort er mijns inziens wel degelijk bij hoor.
De laatste halte, volgende stop is hoogstwaarschijnlijk het eindstation, of dat nu over de rails, de weg, of over het water is ...
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.