Doel:€250.00
Donaties:€107.50

Per saldo:€-142.50

Steun ons nu!
Actie: steun €2.50 via de Wim Vink kalender 2021!

Laatst bijgewerkt
op 23-11-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De fabriek - Spoor 0 door EricZmS
Vandaag om 21:36:03
Bad Harzwald een fictieve havenbaan in spoor 0 door BartvD
Vandaag om 21:34:31
Projekt 083-338 door Freek Jonkers
Vandaag om 21:32:29
wielen spoor N door Rinuswaardenburg
Vandaag om 21:30:37
Het oude station Blaak in H0 1970 - 1993 door Marc tramt
Vandaag om 21:22:29
Ergensnergens in H0e door Luit
Vandaag om 21:14:39
Line-up foto's van modellen door sncf231e
Vandaag om 21:12:25
RTM in 0m door JanHdH
Vandaag om 21:12:11
Wie kent het boek: die Laura, Nebenbahnen im Weimarer und Sömmerdaer Land? door Freek Jonkers
Vandaag om 21:10:30
PIKO Fabriek #61149 door NS1220
Vandaag om 21:02:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door NS1220
Vandaag om 20:52:53
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 20:52:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Blausee-Mitholz
Vandaag om 20:46:57
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door Nullem
Vandaag om 20:35:22
EifelBurgenBahn door Wim Hesselink
Vandaag om 20:22:50
Paul's model train stuff door Paul's model train stuff
Vandaag om 20:22:18
Modelbouwwedstrijd op TV. door MOVisser
Vandaag om 20:16:23
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Wim Hesselink
Vandaag om 20:14:35
Rondom Charlois door Modellbahnwagen
Vandaag om 20:06:52
Onze 3d printer door MOVisser
Vandaag om 19:55:04
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Arnold van Heyst
Vandaag om 19:45:49
Probeersel in schaal 0, als dat maar wat wordt! door EricZmS
Vandaag om 19:35:38
Nahmertaler Kleinbahn door Lucien
Vandaag om 19:32:47
Rottershausen TP IIIb(1956 - 1968) H0 door EricZmS
Vandaag om 19:27:46
Model rijdt niet op analoge baan. door Rick
Vandaag om 19:10:10
Ingekleurde film NS 1924 door zuylen
Vandaag om 18:50:01
20 toen door RdJ
Vandaag om 18:49:59
Foam cutter zelf maken, welke materialen nodig? door ramdani
Vandaag om 18:41:57
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
Vandaag om 18:24:27
Uhlenbrock USB-LocoNet-Interface 63130 door Martin Domburg
Vandaag om 18:05:38
  

Auteur Topic: Spoor op industrieterrein Lage Weide  (gelezen 60230 keer)

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1309
Re: Spoor op industrieterrein Lage Weide
« Reactie #315 Gepost op: 26 november 2020, 00:57:45 »
Ook bij Van Heezik is men voor de deur bezig...

https://images.beneluxspoor.net/bnls/D8B769B6-A2E3-48B0-9DBA-F8C164A982FF.jpeg

Klik Hier het e.e.a aan uitleg wat er zoal gaande is.
Groeten Joop, machinist Lls

d.vanaalst

  • Offline Offline
  • Berichten: 80
Re: Spoor op industrieterrein Lage Weide
« Reactie #316 Gepost op: 26 november 2020, 14:56:35 »
Ik ben gisteren ook even langs Lage Weide gereden en wat ze aan het doen zijn, doen ze best grondig. Helaas was er niemand meer aan het werk, daarvoor was het te laat. 



Het uitgegraven ballastbed.


De uitgegraven wissel richting de Hema. Goed te zien dat de wissel inmiddels is verwijderd en het achtergelaten gat is dicht is gegooid met grond. Hier rest dus alleen nog maar de herinnering.


Toch een hele hoop oude rotzooi die er ligt


De nieuwe spoorstukken lijken wel voorzien van plastic bielzen. Wie zegt dat k-rails niet realistisch is? Zonder dollen, er lag nog niet veel nieuw spoor behalve een aantal kant en klare wissel stukken.


Het materieel


En dan nog een foto van dat speciale apparaat. Rupsbanden, spoorwielen en een draaibaar deel.



Groet Dennis

Groeten Dennis

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 6461
  • Midland Industrie, NS IV.
    • Midland
Re: Spoor op industrieterrein Lage Weide
« Reactie #317 Gepost op: 26 november 2020, 16:21:39 »
Als het moet, legt men zo een spoor voor je deur ;D (y)

Gr Koen.
Klik op de wereldbol naar topic.
Mvg Koen. Betuwse oplossing:'kumt tied, kumt road'.
Johnny Cash Hey Hey Train.

Bert van Gelder

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 3876
Re: Spoor op industrieterrein Lage Weide
« Reactie #318 Gepost op: 26 november 2020, 17:04:20 »
Even gevraagd aan de moderatoren of ze de links in orde willen maken.  :angel:

Dank Jeroen, uitgevoerd door R en B-mods...  (y)

Jeronimos

  • Offline Offline
  • Berichten: 7389
Re: Spoor op industrieterrein Lage Weide
« Reactie #319 Gepost op: 26 november 2020, 17:27:29 »
Heren R en B Bedankt!  (y)
Jeroen

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 2998
Re: Spoor op industrieterrein Lage Weide
« Reactie #320 Gepost op: 26 november 2020, 18:45:46 »

De nieuwe spoorstukken lijken wel voorzien van plastic bielzen.


Dat zou best kunnen. In de eerdere link die Joop L gaf, werd al aangegeven dat de nieuwe wissels kunststof dwarsliggers hebben.

Wie zegt dat k-rails niet realistisch is?

Ik, onder andere. Maar daar zullen we verder maar niet over uitweiden  :angel:
Reinier

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 164
Re: Spoor op industrieterrein Lage Weide
« Reactie #321 Gepost op: 27 november 2020, 15:25:25 »
Vandaag maar weer eens een dagje naar kantoor, kon ik meteen even kijken bij het spoor. Dat rijmt ook nog, kun je nagaan. Het wordt inderdaad stevig aangepakt.
Loop even met me mee vanaf de sporenbundel naar het einde van het raccordement Lageweide:

Gezien vanaf de overweg bij de Uraniumweg, terugkijkend in de richting van het emplacement, in noordwestelijke richting:



Hier wordt het spoor compleet vernieuwd.
We draaien ons nu om en gaan verder in zuidoostelijke richting. Het recent nog vernieuwde wissel naar het terrein van Van Heezik, een klein stukje verderop, is blijven liggen:



De aftakking naar Van Heezik gezien vanaf de andere kant, met rechts de spoorpoort waar in 2015 voor het laatst een trein doorheen is gegaan:



De nieuwe rails liggen al klaar.
Weer een stukje verder vinden we de 'overweg' naar het Van Heezik-terrein:



(de aftakking ligt achter het huis rechts)

Hier zien we het uithaalspoor, we kijken hier in noordwestelijke richting terug richting de sporenbundel. Rechts staat een nieuw stootjuk al klaar, waarmee de weer iets verder ingekorte stamlijn net voor de Neutronweg zal worden afgesloten:



De overweg van de Neutronweg komt daarmee dus te vervallen.

En dit stuk komt dus niet meer terug:



Hier lag tot deze week het wissel waar de stamlijn zich oorspronkelijk weer vertakte, met rechtdoor het spoor richting de PEGUS-centrale die je op de achtergrond ziet (daarover is meer te vinden in een eerdere post in dit draadje) en rechts het spoor richting de overkant van de Atoomweg waar verschillende bedrijven, waaronder het Gasbedrijf en AGAM/Mercedes-Benz, een aansluiting hadden. Dit spoor, waarvan hier en daar nog wel resten te vinden zijn (hele stukken liggen ook gewoon nog onder het gras), liep vroeger bijna helemaal door tot aan de spoorlijn Utrecht-Gouda.

Leuk om zoveel activiteit te zien. Hele stukken spoor worden compleet vernieuwd. En dat laatste stukje dat nu verdwijnt, ach, daar missen we niet zoveel aan. Ik weet dat dit onderhoud niet hoeft te betekenen dat er weer veel treinen naar Lage Weide gaan komen, maar het is toch goed dat er zoveel geïnvesteerd wordt. Een paar jaar geleden was ik nog bang dat de hele boel elk moment opgebroken kon worden.
« Laatst bewerkt op: 27 november 2020, 16:16:46 door Vislijn »

Jos_1972

  • Offline Offline
  • Berichten: 23
Re: Spoor op industrieterrein Lage Weide
« Reactie #322 Gepost op: 27 november 2020, 18:48:50 »
Helaas had ik geen tijd om vandaag overdag te gaan kijken om eventueel wat update foto’s te maken. Gelukkig hebben we daar Vislijn voor. Ik vraag me eigenlijk af waarom het stuk uithaalspoor na van Heezik nog terug komt. In mijn opinie zou je het wissel daar ook nog kunnen verwijderen en gewoon rechtstreeks vanaf de sporenbundel het terrein op gaan... ( even voor de goede orde, ik vind het ook nog leuk dat er wat reuring op Lage Weide is...) 😉
« Laatst bewerkt op: 27 november 2020, 18:50:49 door Jos_1972 »

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 164
Re: Spoor op industrieterrein Lage Weide
« Reactie #323 Gepost op: 27 november 2020, 19:39:01 »
De treinen met oude ballast die bij de losweg van Pouw worden behandeld zijn vaak behoorlijk lang. Ze worden daarom in twee delen gelost. De loc moet een flink stuk voorbij de wissels aan deze kant doorrijden om de trein ongeveer halverwege te kunnen splitsen en vervolgens de  achterste helft op één van de andere sporen van de bundel terug te duwen, waarna kan worden begonnen met het lossen van de voorste helft. Omdat de trein de Pouw-losweg dus een flink stuk moet kunnen voorbijrijden, is dit uithaalspoor wel nodig.

In dat onderzoeksrapport uit 2014, waarin werd gekeken naar de mogelijkheden en kansen voor een railterminal (een link naar dit rapport is eerder in dit draadje al eens voorbijgekomen, achterhaald maar niettemin nog steeds heel interessant) was er nog sprake van dat Van Heezik, naast hun eigen spooraansluiting op eigen terrein, ook dit stuk uithaalspoor langs hun gebouw in de toekomst wilde gaan gebruiken. Geen idee of het bedrijf overweegt om in de toekomst nog eens de trein te gaan gebruiken.

Overigens, op dit moment concentreren de werkzaamheden zich op het laatste stuk van de sporenbundel en het stuk daarachter. Zou de rest van de bundel ook nog worden aangepakt? Zeker de twee middelste sporen van de bundel golven behoorlijk. Het eerste stuk vanaf de hoofdlijn, dat met een slinger langs de Isotopenweg loopt, tot aan het emplacement aan de Atoomweg is rond 2010 al omgelegd en vernieuwd, dat ziet er nog prima uit.
« Laatst bewerkt op: 27 november 2020, 19:42:24 door Vislijn »

Jos_1972

  • Offline Offline
  • Berichten: 23
Re: Spoor op industrieterrein Lage Weide
« Reactie #324 Gepost op: 27 november 2020, 20:46:56 »
Dank voor je reaktie Vislijn. De beredenering over het splitsen, daar had ik nog niet bij stilgestaan. Ze zijn toch langs geweest met een stopmachine? Zouden ze alleen het spoor aan de Pouw losweg gedaan hebben? Ook raar trouwens dat ze eerst gestopt hebben om daarna een stuk compleet opnieuw te bouwen...