Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 06-12-2023

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je (model)TRAM foto's. door hrp
Vandaag om 14:39:42
Roosendaal SS in twee delen door Hans Reints
Vandaag om 14:34:43
Raadplaatje door Wummeke
Vandaag om 14:28:24
9 december Modelspoorbeurs Houten door Wim Vink
Vandaag om 14:25:31
Roco 2400, h0 door DavidNS400 Grote sik
Vandaag om 13:59:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door ArjanB
Vandaag om 13:45:30
Overbrenging 50 0073 van VSM naar ZLSM 3 december door Benelux795
Vandaag om 13:42:35
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Wim Vink
Vandaag om 13:35:06
Wie wilt er een EX-MotorShield8874 door momfer
Vandaag om 13:27:04
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 13:17:01
reparatie NS MP3000 motorpost Märklin hamo gelijkstroom door Martijn HITV
Vandaag om 13:16:19
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 12:27:48
ESU micro voor Fleischmann T# nieuwe stijl door Ben
Vandaag om 12:21:35
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Loki
Vandaag om 12:17:10
Rondom Charlois door Montanbahn
Vandaag om 12:02:48
Huisgemaakte tram door Huup
Vandaag om 11:26:13
Wisselstroom reduceren door Pauldg
Vandaag om 11:19:54
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Boertje
Vandaag om 10:50:12
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:38:32
RhB H0m, Albulisch door Boertje
Vandaag om 10:37:13
NS-200 Sik. Bouwproject in Spoor- 0 en Spoor-1. door FritsT
Vandaag om 10:32:24
Verlichting ROCO BR 132 door MartinRT
Vandaag om 10:26:55
Etalage treinbaan aan de Burgemeester Reigerstraat Utrecht door raymond erdtsieck
Vandaag om 07:23:24
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Chris Westerduin
Vandaag om 04:32:47
Spoorwegmuseum voorlopig niet per trein bereikbaar door henk
Vandaag om 03:55:27
Bouw van materieel 40 treinstellen door hrp
07 december 2023, 23:07:43
Zee. Land. door Huup
07 december 2023, 23:07:04
D236 Nord-West-Expres door Falkenberg
07 december 2023, 23:05:41
chinese preisers door MOVisser
07 december 2023, 22:57:54
Minder treinen over Zeeuwse Lijn door verzakkingen door Peter Kleton
07 december 2023, 22:15:39
  

Auteur Topic: Nightjet in 2020 vanuit Brussel - 2021 Amsterdam  (gelezen 27734 keer)

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1003
Re: Nightjet in 2020 vanuit Brussel - 2021 Amsterdam
« Reactie #120 Gepost op: 31 mei 2021, 21:36:08 »
En als die journalist dat niet kan inzien als hij (bedenkelijk een stuk schrijft over zijn reis met de nieuwe trein) ,dan zegt dat denk ik meer over de journalist als over de trein  ;D

Ik vond die journalist juist opvallend mild. Maar de lezer zal denken: goh, die trein had eigenlijk om 9 uur aan moeten komen, maar was er pas om 11 uur....

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3826
Re: Nightjet in 2020 vanuit Brussel - 2021 Amsterdam
« Reactie #121 Gepost op: 31 mei 2021, 21:47:14 »
Klopt, maar vroeger had het rijden van de treinen prioriteit en werd het spooronderhoud bij wijze van spreken daaromheen gepland.
Met de privatisering van de Britse spoorwegen en de opsplitsing van integrale nationale spoorbedrijven in infrabeheerders en vervoerders is een ontwikkeling in gang gezet, waarbij infrabeheerders hun eigen processen gingen (sub?)optimaliseren. Dit leidde er al snel toe dat eerst alleen in het weekend, later doordeweeks 's avonds, vervolgens ook overdag tijdens schoolvakanties en uiteindelijk zelfs op elk willekeurig moment baanvakken voor langere tijd gesloten werden voor de treindienst. ProRail ziet zichzelf als gebruiker van capaciteit, gelijkwaardig aan de vervoerders. Op een gegeven moment voerde ProRail zelfs een onderhoudsrooster in, waardoor een keer per week niet gereden kon worden, of er nou onderhoud werd uitgevoerd of niet. Tenslotte kwamen er steeds strengere ARBO-eisen, waardoor bijvoorbeeld ook niet meer een spoor in dienst kan blijven als aan het andere gewerkt wordt.
Hoe wil je dan werkzaamheden plannen om het treinverkeer heen als er rond de klok treinen rijden?
Zo'n nachttrein zal er uiteraard meer last van hebben omdat de meeste werkzaamheden wel gepland worden als er de minste treinen rijden en datis uiteraard in de nacht.

Daarnaast plant men grotere werkzaamheden tegenwoordig juist meer een aantal dagen achter elkaar zodat de aannemer in één keer door kan gaan, ipv dat men dat alleen in de nacht/weekeinden moet doen en steeds weer een situatie op moet leveren zodat er treinverkeer mogelijk is tot de volgende nacht/weekeind. Uiteindelijk levert dat veel meer overlast en kosten op omdat het veel tijdrovender is.

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 6969
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Nightjet in 2020 vanuit Brussel - 2021 Amsterdam
« Reactie #122 Gepost op: 31 mei 2021, 22:01:10 »
Ik vond die journalist juist opvallend mild. Maar de lezer zal denken: goh, die trein had eigenlijk om 9 uur aan moeten komen, maar was er pas om 11 uur....

2 uur langer pret in de slaapcoupé...
De 'mile high club' kan hier werkelijk op geen enkele manier tegenop 8)

welterusten
Hendrik Jan
« Laatst bewerkt op: 01 juni 2021, 22:55:24 door Hendrik Jan »
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1003
Re: Nightjet in 2020 vanuit Brussel - 2021 Amsterdam
« Reactie #123 Gepost op: 01 juni 2021, 21:05:55 »
Tot circa 1995 werd eigenlijk zelden of nooit de reizigersdienst aangepast wegens onderhoudswerkzaamheden aan het spoor. Zelfs bij een uiterst complexe operatie als de bouw van het Willemspoortunneltracé, dat grotendeels samenviel met het bestaande tracé, is het baanvak voor het verschuiven van het spoorviaduct slechts enkele dagen buiten dienst geweest. In de jaren vijftig werden de spoorlijnen naar het noorden geëlektrificeerd, terwijl op het andere spoor de treindienst gewoon doorging. Zie bijvoorbeeld 27:25 en 28:50 en voor de uitleg 17.00:

https://www.youtube.com/watch?v=Ox2_PJgFpIM

« Laatst bewerkt op: 01 juni 2021, 21:08:09 door mDDM »

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2728
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Nightjet in 2020 vanuit Brussel - 2021 Amsterdam
« Reactie #124 Gepost op: 05 juni 2021, 02:05:17 »
Het Empire State Building werd gebouwd in de jaren 30. Toen waren er geen valharnassen e.d. Ging men zitten lunchen op een stalen ligger, tientallen meters boven de grond. Tegenwoordig heb je welhaast valbeveiliging nodig bij werk op 3 meter hoogte.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

henk

  • Online Online
  • Berichten: 21405
Re: Nightjet in 2020 vanuit Brussel - 2021 Amsterdam
« Reactie #125 Gepost op: 05 juni 2021, 13:48:11 »
Tot circa 1995 werd eigenlijk zelden of nooit de reizigersdienst aangepast wegens onderhoudswerkzaamheden aan het spoor.

Tot die tijd hoorde spoorwerker dan ook tot de gevaarlijkste beroepen in Nederland.
https://www.prorail.nl/nieuws/stilstaan-bij-het-ongeval-bij-mook-in-1995

Tot die tijd gemiddeld enkele slachtoffers door ongevallen per jaar. Dat is veel gegeven de beperkte omvang van de beroepsgroep spoorwerkers. Nadien gemiddeld één slachtoffer per 10 jaar.

Als reiziger oefen ik wel geduld zo nu en dan.
« Laatst bewerkt op: 05 juni 2021, 17:20:54 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1003
Re: Nightjet in 2020 vanuit Brussel - 2021 Amsterdam
« Reactie #126 Gepost op: 07 juni 2021, 22:35:51 »
Prachtige (nostalgische) reportage uit tijden toen nachttreinen nog heel gewoon waren.
https://www.youtube.com/watch?v=MmX8D5Zp1ls
Ook voor wie geen Frans verstaat, toch de moeite waard!

BrightonBelle

  • Offline Offline
  • Berichten: 1162
  • Southern....de oude dan
Re: Nightjet in 2020 vanuit Brussel - 2021 Amsterdam
« Reactie #127 Gepost op: 30 mei 2022, 23:35:24 »
En met het voeren van procedures ben je zo 2-3 jaar verder, maar voor de die hards (Thom? ;D); blijkbaar heeft het College Beroep voor het Bedrijfsleven geoordeeld dat de start-subsidie voor de NightJet niet onrechtmatig was:
https://www.treinreiziger.nl/subsidie-voor-nachttrein-naar-wenen-niet-tegen-de-regels/

Grtz Gerard