Doel:€250.00
Donaties:€160.00

Per saldo:€-90.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 07-10-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Klimspiraal met 3 sporen, hoe te bereken met Excel door jjg koopmans
Vandaag om 20:14:54
5 oktober Modelspoorbeurs Houten, HCC kennisdag door ES44C4
Vandaag om 20:12:46
Zee. Land. door NS264
Vandaag om 20:06:53
Vier maanden geen treinen tussen Goes en Vlissingen in 2029 door Thom
Vandaag om 20:04:29
hoe MS2 updaten naar nieuwe versie door Wumpus
Vandaag om 20:01:28
6400 boetes voor doorrijden bij gesloten spoorwegovergang... door maartenvdb
Vandaag om 20:00:31
Tape voor hele smalle belijning. Bestaat dat nog? door BartvD
Vandaag om 19:50:57
Roco NS Sik Pimpen, kleur groen gezocht. door rudolf
Vandaag om 19:35:58
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
Vandaag om 19:28:55
Raadplaatje door tothebeach
Vandaag om 19:22:45
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 19:06:16
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 19:03:20
US diorama in H0 door MOVisser
Vandaag om 18:47:38
WV Kalender 2025 met donatie BeneluxForum. door MOVisser
Vandaag om 18:42:51
De modeltreinen van Spoorijzer door Biessendorf
Vandaag om 18:37:12
Intellibox IR met druk- en draaiknop kuren door Bahn-AG
Vandaag om 18:23:15
Wohnzimmer Rbf materieelshow door 1200blauw
Vandaag om 18:20:34
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 17:25:02
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Wim Vink
Vandaag om 17:11:52
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Eelco Storm
Vandaag om 17:06:01
Intellibox (1) gebruiken als 'slave controler'op YaMOrC YD7001 door Karst Drenth
Vandaag om 16:39:23
Hulp gezocht: Het smalspoor dat ooit bij Papierfabriek van Gelder lag door Ronald Halma
Vandaag om 15:33:21
NS6000 voor Kranenberg door meino
Vandaag om 15:20:40
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:11:00
241P SNCF, messing schaal-0, Benoit Semblat door FritsT
Vandaag om 14:24:48
DJH NS 5000, de grote verbouwing door Met een sik
Vandaag om 13:53:16
openen Liliput(?) rijtuigen door Dick55
Vandaag om 13:29:21
NS 4300 (in spoor 0) door FritsT
Vandaag om 13:10:04
EifelBurgenBahn door jerrytrein
Vandaag om 12:40:47
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Biessendorf
Vandaag om 12:08:37
  

Auteur Topic: Nightjet in 2020 vanuit Brussel - 2021 Amsterdam  (gelezen 29532 keer)

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1040
Re: Nightjet in 2020 vanuit Brussel - 2021 Amsterdam
« Reactie #120 Gepost op: 31 May 2021, 21:36:08 »
En als die journalist dat niet kan inzien als hij (bedenkelijk een stuk schrijft over zijn reis met de nieuwe trein) ,dan zegt dat denk ik meer over de journalist als over de trein  ;D

Ik vond die journalist juist opvallend mild. Maar de lezer zal denken: goh, die trein had eigenlijk om 9 uur aan moeten komen, maar was er pas om 11 uur....

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3937
Re: Nightjet in 2020 vanuit Brussel - 2021 Amsterdam
« Reactie #121 Gepost op: 31 May 2021, 21:47:14 »
Klopt, maar vroeger had het rijden van de treinen prioriteit en werd het spooronderhoud bij wijze van spreken daaromheen gepland.
Met de privatisering van de Britse spoorwegen en de opsplitsing van integrale nationale spoorbedrijven in infrabeheerders en vervoerders is een ontwikkeling in gang gezet, waarbij infrabeheerders hun eigen processen gingen (sub?)optimaliseren. Dit leidde er al snel toe dat eerst alleen in het weekend, later doordeweeks 's avonds, vervolgens ook overdag tijdens schoolvakanties en uiteindelijk zelfs op elk willekeurig moment baanvakken voor langere tijd gesloten werden voor de treindienst. ProRail ziet zichzelf als gebruiker van capaciteit, gelijkwaardig aan de vervoerders. Op een gegeven moment voerde ProRail zelfs een onderhoudsrooster in, waardoor een keer per week niet gereden kon worden, of er nou onderhoud werd uitgevoerd of niet. Tenslotte kwamen er steeds strengere ARBO-eisen, waardoor bijvoorbeeld ook niet meer een spoor in dienst kan blijven als aan het andere gewerkt wordt.
Hoe wil je dan werkzaamheden plannen om het treinverkeer heen als er rond de klok treinen rijden?
Zo'n nachttrein zal er uiteraard meer last van hebben omdat de meeste werkzaamheden wel gepland worden als er de minste treinen rijden en datis uiteraard in de nacht.

Daarnaast plant men grotere werkzaamheden tegenwoordig juist meer een aantal dagen achter elkaar zodat de aannemer in één keer door kan gaan, ipv dat men dat alleen in de nacht/weekeinden moet doen en steeds weer een situatie op moet leveren zodat er treinverkeer mogelijk is tot de volgende nacht/weekeind. Uiteindelijk levert dat veel meer overlast en kosten op omdat het veel tijdrovender is.

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7115
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Nightjet in 2020 vanuit Brussel - 2021 Amsterdam
« Reactie #122 Gepost op: 31 May 2021, 22:01:10 »
Ik vond die journalist juist opvallend mild. Maar de lezer zal denken: goh, die trein had eigenlijk om 9 uur aan moeten komen, maar was er pas om 11 uur....

2 uur langer pret in de slaapcoupé...
De 'mile high club' kan hier werkelijk op geen enkele manier tegenop 8)

welterusten
Hendrik Jan
« Laatst bewerkt op: 01 June 2021, 22:55:24 door Hendrik Jan »
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1040
Re: Nightjet in 2020 vanuit Brussel - 2021 Amsterdam
« Reactie #123 Gepost op: 01 June 2021, 21:05:55 »
Tot circa 1995 werd eigenlijk zelden of nooit de reizigersdienst aangepast wegens onderhoudswerkzaamheden aan het spoor. Zelfs bij een uiterst complexe operatie als de bouw van het Willemspoortunneltracé, dat grotendeels samenviel met het bestaande tracé, is het baanvak voor het verschuiven van het spoorviaduct slechts enkele dagen buiten dienst geweest. In de jaren vijftig werden de spoorlijnen naar het noorden geëlektrificeerd, terwijl op het andere spoor de treindienst gewoon doorging. Zie bijvoorbeeld 27:25 en 28:50 en voor de uitleg 17.00:

https://www.youtube.com/watch?v=Ox2_PJgFpIM

« Laatst bewerkt op: 01 June 2021, 21:08:09 door mDDM »

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2763
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Nightjet in 2020 vanuit Brussel - 2021 Amsterdam
« Reactie #124 Gepost op: 05 June 2021, 02:05:17 »
Het Empire State Building werd gebouwd in de jaren 30. Toen waren er geen valharnassen e.d. Ging men zitten lunchen op een stalen ligger, tientallen meters boven de grond. Tegenwoordig heb je welhaast valbeveiliging nodig bij werk op 3 meter hoogte.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21930
Re: Nightjet in 2020 vanuit Brussel - 2021 Amsterdam
« Reactie #125 Gepost op: 05 June 2021, 13:48:11 »
Tot circa 1995 werd eigenlijk zelden of nooit de reizigersdienst aangepast wegens onderhoudswerkzaamheden aan het spoor.

Tot die tijd hoorde spoorwerker dan ook tot de gevaarlijkste beroepen in Nederland.
https://www.prorail.nl/nieuws/stilstaan-bij-het-ongeval-bij-mook-in-1995

Tot die tijd gemiddeld enkele slachtoffers door ongevallen per jaar. Dat is veel gegeven de beperkte omvang van de beroepsgroep spoorwerkers. Nadien gemiddeld één slachtoffer per 10 jaar.

Als reiziger oefen ik wel geduld zo nu en dan.
« Laatst bewerkt op: 05 June 2021, 17:20:54 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1040
Re: Nightjet in 2020 vanuit Brussel - 2021 Amsterdam
« Reactie #126 Gepost op: 07 June 2021, 22:35:51 »
Prachtige (nostalgische) reportage uit tijden toen nachttreinen nog heel gewoon waren.
https://www.youtube.com/watch?v=MmX8D5Zp1ls
Ook voor wie geen Frans verstaat, toch de moeite waard!

BrightonBelle

  • Offline Offline
  • Berichten: 1279
  • Southern....de oude dan
Re: Nightjet in 2020 vanuit Brussel - 2021 Amsterdam
« Reactie #127 Gepost op: 30 May 2022, 23:35:24 »
En met het voeren van procedures ben je zo 2-3 jaar verder, maar voor de die hards (Thom? ;D); blijkbaar heeft het College Beroep voor het Bedrijfsleven geoordeeld dat de start-subsidie voor de NightJet niet onrechtmatig was:
https://www.treinreiziger.nl/subsidie-voor-nachttrein-naar-wenen-niet-tegen-de-regels/

Grtz Gerard