Doel:€250.00
Donaties:€107.50

Per saldo:€-142.50

Steun ons nu!
Actie: steun €2.50 via de Wim Vink kalender 2021!

Laatst bijgewerkt
op 23-11-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Projekt 083-338 door tuurtje
Vandaag om 21:48:16
Nieuwe Noorse baan : Nordlandsbanen: Hell Stasjon - Polarsirkelen door hansberekvam
Vandaag om 21:36:26
Ergensnergens in H0e door EricZmS
Vandaag om 21:27:21
RTM in 0m door Tulpendaal
Vandaag om 21:26:52
Frontseinen feller krijgen, andere gloeilampjes? door marceltgv
Vandaag om 21:26:19
Piko Br 150 (51641), Plux22 en de CS3 door Stephan6312
Vandaag om 21:24:05
Meerdere Digikeijs DR4024 - voeding opgeblazen. Advies gevraagd. door kar
Vandaag om 21:19:38
Digitale koppelingen, ervaringen (2020)? door phdirk
Vandaag om 21:07:58
Motorschild Fleischmann dubbel isoleren door Juroen
Vandaag om 21:04:37
EifelBurgenBahn door mass am see
Vandaag om 21:03:07
Baanbouw Frycio; eindelijk ruimte door Frycio82
Vandaag om 20:50:55
Kellerstein; een nieuwe baan in H0 door GertW
Vandaag om 20:50:14
Belgische torpedowagens van Cockeril Sambre Chertal door Ronet-1981
Vandaag om 20:45:50
Bouw Hunsrückbaan door Reinout van Rees
Vandaag om 20:44:17
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door Carel Ruysink
Vandaag om 20:28:42
Bouw "Bahnhofsvorfeld" door charp
Vandaag om 20:00:25
Seinen en wissel koppelen in DR4018 door VvKan
Vandaag om 19:58:00
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 19:55:07
Dönsdorfer Bauberichte door Basilicum
Vandaag om 19:52:47
Bruggen-IG: de Hef in N schaal... door jowi
Vandaag om 19:51:24
"Union Pacific's Power Shop", een nieuwe baan in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 19:50:11
Spoorhumor door Twanvuurens
Vandaag om 19:40:55
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
Vandaag om 19:36:34
MB-module: Hielan Ware door Basmans
Vandaag om 19:30:48
Oude tijden, nieuwe tijden, Duitsland TP II, tijdperk 2e wereldoorlog. door GORILLUS
Vandaag om 19:25:28
SGM; de laatste loodjes. Fotodraadje. door dh3201
Vandaag om 19:16:55
openmaken de Kleine 2400 door NS1220
Vandaag om 18:54:22
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Reinier Z.
Vandaag om 18:45:46
Messing laddertje met precies gelijke sporten door Marij Stoffels
Vandaag om 18:43:57
Sehr-am-Üzant II door Ric
Vandaag om 17:57:57
  

Auteur Topic: SGM; de laatste loodjes. Fotodraadje.  (gelezen 20776 keer)

Jamie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1370
Re: SGM; de laatste loodjes. Fotodraadje.
« Reactie #60 Gepost op: 29 september 2020, 04:19:49 »
Kwam nog een plaatje tegen in het archief dat niet mag ontbreken ;D
Nederlands trots,het snelste treinstel van 0-125km/u kreeg als naam sprinter.
Treinstel met luchtvering en schijfremmen ;D
op de poster zien we treinstel 2014.
Mijn vraag heeft iemand een goede foto van het teken wat onder het treinstelnummer staat?
Wat is het en wat betekend het?



Mvg Jamie
« Laatst bewerkt op: 29 september 2020, 04:26:01 door Jamie »

Duvel

  • Offline Offline
  • Berichten: 391
Re: SGM; de laatste loodjes. Fotodraadje.
« Reactie #61 Gepost op: 29 september 2020, 06:46:31 »
Het zal iets zijn geweest dat hierop lijkt vermoed ik, omdat de 2014 een van de proeftreinstellen met een chopper was.

Met vriendelijke groeten, altijd.

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 1940
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: SGM; de laatste loodjes. Fotodraadje.
« Reactie #62 Gepost op: 29 september 2020, 10:43:20 »
Joop (en Gerke), gewoon uit nieuwsgierigheid: wat maakt deze treinen voor het rijdend personeel minder prettig?

Het wiegen van die dingen, het zeer vervelende remgedrag en de waardeloze automaat.

Voor mijn gevoel is dat ding steeds zoekende naar het midden van de spoorstaven. Dansen is wat overdreven, maar er zit steeds een links-rechts wiebel in. Vooral op de langere trajecten is dat erg vermoeiend.

Dan het remmen: remstand 6 doet voor je gevoel net zoveel als remstand 2. Er zit niet veel "extra" remkracht in de hogere remstanden, minder dan bij andere materieelsoorten. En dan het uiterst linke wegvallen van de ED rem vlak voor stilstand. Dan komen de schijven bij en precies dát is tricky op glad spoor. Dat gebeurt bij -als ik mij niet vergis- 6km/u.  ("normaal" bij deze stellen) Het ding gaat dan met wat pech nog nét effe op z'n kont. Er zijn collega's die de ED rem met de draaiknop op de achterwand om deze reden standaard uitschakelen, zeker in het gladde seizoen. Dan nemen de schijven het complete remmen over. Voor het remvermogen maakt dat niks uit. Ook zijn de remhandels zwaar tot zeer zwaar te bedienen. Verschilt ook erg per stel.

Automaat: veel stellen schieten de max. ingestelde snelheid even voorbij, om dan zelf bij te remmen tot de ingestelde snelheid. Dat gaat niet bepaald subtiel. En als je dan de pech hebt dat er op het stel ook nog een strak afgestelde ATB in zit begint die ook nog te jengelen. Zooooooo vermoeiend. En bij vrijwel alle stellen is 120 km/u maar 116 km/u. Soms nog iets minder. Ik rij 'm dan ook altijd "met de hand". Veel comfortabeler voor den reizigert. De automaat is wat mij betreft alleen maar een reeks onhandige knoppen die ervoor zorgen dat mijn boterhammentrommel niet lekker op de stuurtafel blijft staan.  :-\

Dus: maak er maar sardineblikjes van. Prima tweede leven.


Met groet,

Ger.

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 923
Re: SGM; de laatste loodjes. Fotodraadje.
« Reactie #63 Gepost op: 29 september 2020, 11:49:15 »
Maar Ger; het klinkt wel alsof je met "twiedèrtig" door het landschap raast.
Het spul was natuurlijk ook bedoeld als metroboemel op Zoetermeer-, Hofplein- en Nieuwegeinlijn met beperkte snelheid.

Toch vind ik het ergens wel genieten dat gerammel en gekraak. Automaat gebruik ik ook nooit. Dat is wel heel suf. Gewoon planken tot het belletje 🤣
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 1940
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: SGM; de laatste loodjes. Fotodraadje.
« Reactie #64 Gepost op: 29 september 2020, 11:59:49 »
Zo voelt dat ook. Als je dan op de snelheidsmeter kijkt ben je weer terug in de realiteit.... Liever nog een Traxx dan SGMm.
Met groet,

Ger.

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 1940
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: SGM; de laatste loodjes. Fotodraadje.
« Reactie #65 Gepost op: 29 september 2020, 12:04:56 »
Maar Ger; het klinkt wel alsof je met "twiedèrtig" door het landschap raast.
Het spul was natuurlijk ook bedoeld als metroboemel op Zoetermeer-, Hofplein- en Nieuwegeinlijn met beperkte snelheid.

Toch vind ik het ergens wel genieten dat gerammel en gekraak. Automaat gebruik ik ook nooit. Dat is wel heel suf. Gewoon planken tot het belletje 🤣

Maar die dingen reden ook Rtd - Utg... lammar... Jij weet ook dat de habitatten waar ze voor bedoeld waren inmiddels weg zijn en ze dus op andere lijnen tuffen. Dn-Nn  (in het verleden) ook zo'n lel. Op de Dijksgracht staan ze mooi!

Met groet,

Ger.

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 3467
Re: SGM; de laatste loodjes. Fotodraadje.
« Reactie #66 Gepost op: 29 september 2020, 12:15:57 »
Heren Ger en Sander,
                                 Ook ik had tot voor kort het 'genoegen' iedere dag in het oncomfortabele SGM te reizen, gelukkig slechts van Dt naar Gvc (en dat vond ik al lang genoeg, inderdaad ook dat wiegen). Zeer regelmatig ging het 's ochtends vroeg (ik had altijd de eerste SGM van de dag) fout op HS. Bij het optrekken op spoor 5 volgde dan een noodremming. Dat gebeurde zo vaak, dat ik mij niet kan voorstellen dat het aan de machinisten lag. Zijn de rijkarakteristieken daar mogelijk de oorzaak?
« Laatst bewerkt op: 29 september 2020, 12:18:40 door spoorzeven »
Groet, Frank

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 1940
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: SGM; de laatste loodjes. Fotodraadje.
« Reactie #67 Gepost op: 29 september 2020, 12:33:16 »
Knopje 40 drukken en dan het scenario wat ik eerder schetste. ATB ingreep. Dus op automaat rijden, de snelheid te hoog i.c.m. strak afgestelde ATB. Materieel remt niet snel genoeg om aan de ATB remopdracht te voldoen en dan komt de trein door de ATB remingreep tot stilstand. Aldaar diagonaal over het emplacement richting Gvc.

Ligt dat aan de machinist? Ja en nee.

Nee, hij/zij bedient het materieel conform bedieningsvoorschrift. Men mag verwachten dat de twee systemen elkaar niet "bijten".

Ja, het is een alom bekend "probleem" dat door anders rijden voorkomen kan worden. (op hand bediening)

Ik zal geen oordeel geven, maar het tweede scenario voorkomt het eerste. Dat heeft duidelijk mijn voorkeur.  ;)
« Laatst bewerkt op: 29 september 2020, 12:40:09 door Gerke »
Met groet,

Ger.

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 3467
Re: SGM; de laatste loodjes. Fotodraadje.
« Reactie #68 Gepost op: 29 september 2020, 12:36:53 »
Helder, bedankt.
Groet, Frank

Blausee-Mitholz

  • Offline Offline
  • Berichten: 314
Re: SGM; de laatste loodjes. Fotodraadje.
« Reactie #69 Gepost op: 29 september 2020, 12:38:33 »
Met toeval transport naar Randers gefotografeerd in Duitsland




Foto gemaakt Lechtingstrasse Vehrte

Mvg, Johan


Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1344
    • Mijn fotosite
Re: SGM; de laatste loodjes. Fotodraadje.
« Reactie #70 Gepost op: 29 september 2020, 12:58:58 »
Helder, bedankt.

Daar sluit ik me bij aan. Dank voor de uitleg, meesters.
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

AlfaArjen

  • Offline Offline
  • Berichten: 811
  • NS in het echt, FS in 1:87
Re: SGM; de laatste loodjes. Fotodraadje.
« Reactie #71 Gepost op: 29 september 2020, 13:12:58 »
Hoi Ger,

Dat was niet helemaal wat er gebeurde/gebeurt op spoor 5 te Holland Spoor. Die ATB-VV gaat daar niet helemaal lekker, als je hem voorbij het eerste baken zet gaat het bijna gegarandeerd mis. Een snelremming door de iets te hoog oplopende automaat heb ik echt nog nooit meegemaakt  :-[ Het klinkt als een uitdaging om eens te proberen  :P

Overigens rij ik zelf afwisselend op de hand danwel de automaat. Ja, dat is wat luiïg maar soms krijg je daar de neiging toe als je weer 87 slagen GVC in je dienst hebt zitten  :P Wat me wel meestal lukt met de automaat als je zo'n stel hebt die remt als ie net over de ingestelde snelheid heenschiet: als je bijna bij de ingestelde snelheid bent even die tractievermogenknop een stukje terugdraaien. Dat werkt naar mijn idee heel aardig. Ben je tijdens het automaatrijden toch nog iets aan het doen zeg maar.

Groetjes,

Arjen
« Laatst bewerkt op: 29 september 2020, 23:28:19 door AlfaArjen »

Jamie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1370
Re: SGM; de laatste loodjes. Fotodraadje.
« Reactie #72 Gepost op: 29 september 2020, 13:55:42 »
Heren Ger en Sander,
                                 Ook ik had tot voor kort het 'genoegen' iedere dag in het oncomfortabele SGM te reizen, gelukkig slechts van Dt naar Gvc (en dat vond ik al lang genoeg, inderdaad ook dat wiegen). Zeer regelmatig ging het 's ochtends vroeg (ik had altijd de eerste SGM van de dag) fout op HS. Bij het optrekken op spoor 5 volgde dan een noodremming. Dat gebeurde zo vaak, dat ik mij niet kan voorstellen dat het aan de machinisten lag. Zijn de rijkarakteristieken daar mogelijk de oorzaak?

Nee Nee op station Gv was iets anders aan de hand.
Als je met 5 of 6 bakken SGMm binnenkomt op sp5 en stopt bij of voorbij bakkenbord 6 had je dit probleem.
Want bij of voorbij bakkenbord 6 ben je het 1e ATBVV-baken gepasseerd (kaasplankje)
Als het vertreksein uit de stand stop komt (Daar zonder ATB verhoging) weet de ATBVV installatie dat pas als die word vrijgegeven door het 2e ATBVV baken of de vrijgavelus.
Als het 2e ATBVV baken of de vrijgavelus niet werkt of verder weg ligt zodat je snelheid boven de remcurver komt volgt een snelremming.
Deze situatie was inmiddels bekend bij de machinisten en het advies was bij aankomst met je ATB spoelen VOOR het 1e ATB baken te stoppen.

Situatie is ook duidelijk te zien op het filmpje tussen minuut 7:23-8:10.
https://www.youtube.com/watch?v=jeWaCuE6Iek

Mvg Jamie
« Laatst bewerkt op: 29 september 2020, 15:24:32 door Jamie »

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 1940
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: SGM; de laatste loodjes. Fotodraadje.
« Reactie #73 Gepost op: 29 september 2020, 17:41:21 »
Ow ja, de lus... kan ook. Daar heb ik even geen rekening mee gehouden. Óók een ongelukkige situatie waar de mcn niets aan kan doen. Behalve eerder stoppen dan.
Met groet,

Ger.

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 923
Re: SGM; de laatste loodjes. Fotodraadje.
« Reactie #74 Gepost op: 29 september 2020, 20:09:52 »
Speciaal voor jou Ger :



 ;D
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!