Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Bahn-AG
Vandaag om 19:16:54
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 18:39:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
  

Auteur Topic: Stilvallen lok in s88 sectie  (gelezen 3788 keer)

All4Fun

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 4
Stilvallen lok in s88 sectie
« Gepost op: 04 december 2019, 23:42:05 »
Goedendag,

Ik ben nieuw hier op het forum, heb sinds een aantal jaar de hobby weer opgepakt, rij met amerikaanse diesels en stoom op h0.
Als centrale gebruik ik een Ecos met daaraan wisseldecoders van Tams en een LDT keerlusmodule voor de wey, dit alles werkt probleemloos.

Nu wil ik de zaak automatiseren en heb daarvoor van Tams een stel S88-4 modules genomen, daarvan heb ik er nu één geïnstalleerd, de Ecos herkend de uitgangen, maar loopt er nu een lok zo'n S88 sectie binnen, dan valt deze stil op het moment dat deze volledig in deze sectie staat.
Als er niets in de sectie staat meet ik een zelfde spanning als op de normale baansecties, staat de lok er in dan is deze spanning grotendeels weg, je hoort de lok zo u en dan wat reutelen, maar dat is dan ook het enige.

Wat kan hier de oorzaak van zijn, zijn de Tams S88-4 geen goede combi met de Ecos, hoe zit dat met die massadraad van de S88-4....

De groet'n,

Rudi

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3800
Re: Stilvallen lok in s88 sectie
« Reactie #1 Gepost op: 05 december 2019, 10:32:01 »
Dag Rudi,

Ten eerste welkom op dit forum!

Je hebt een bezetmelder aangesloten die werkt met massa-detectie (volgens de handleiding van TAMS). Dit werkt met name goed voor de mensen die marklin system rijden (met puntcontacten).

Als ik je beschrijving goed lees, rijd je echter met rails zonder puntcontacten. Wat je daarmee in feite doet met de bezetmelders is stukken rails stroomloos zetten, zodat je trein inderdaad niet rijdt.

Rijd je wel met puntcontacten, dan is het inderdaad zaak om de massadraad aan te sluiten aan de massa aansluiting, zodat de massa die via de S-88 bus gaat daadwerkelijk wordt afgevoerd.

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

All4Fun

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 4
Re: Stilvallen lok in s88 sectie
« Reactie #2 Gepost op: 05 december 2019, 11:28:18 »
Hallo Jelmer,

Klopt, mijn info was inderdaad wat karig, maar ik rij met 2-rail DCC.

Wil jij zeggen dat ik in mijn geval niets met die massa aansluiting van doen heb, waar haalt hij dan die aansluiting weg, pakt hij de massa dan via de s88-bus...  ???, komt op mij onlogisch over, advies is om alles met fatsoenlijke bedrading aan te sluiten en dan zou die massa via zo'n flut ader van een patchkabel lopen.

Maar hoe zit dat dan als ik vooraf wel spanning meet in die sectie en met de lok er in nagenoeg niet?

En is die Tams s88-4 niet geschikt voor 2-rail DCC dan, dat kan ik dus niet uit de documentatie opmaken.

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8417
Re: Stilvallen lok in s88 sectie
« Reactie #3 Gepost op: 05 december 2019, 11:38:10 »
Uit de handleiding haal ik dit.

Bij   digitale   modelspoorwegen,   waarvan   de   boosters   galvanisch gescheiden zijn, moet de massa aansluiting X2 van de S88-4-module
via een speciale massaleiding resp. railmassa worden aangesloten. Dat geldt   vooral   voor   modelspoorwegen   met   DCC   compatibel   boosters,
maar ook voor modelspoorwegen die b.v. met het Central Station van Märklin** of de Ecos van ESU** worden aangestuurd.
Jeroen

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2088
Re: Stilvallen lok in s88 sectie
« Reactie #4 Gepost op: 05 december 2019, 11:49:06 »
Jelmer heeft denk ik, gelijk.
Ik ben bang dat hier twee zaken door elkaar gehaald worden. De handleiding, hoofdstuk 4, begint met "The feedback module S88-4 is compatible with all components working with the s88-bus developed by the company Märklin**. It can read in16 mass contacts...".
Marklin, omdat het een middenrail heeft, kan met simpele massadetectie werken, een van de twee rails is geisoleerd en zodra een lok of wagen op dat stuk rail komt wordt die geisoleerde rail kortgesloten. Maar bij een twee rail systeem werkt dat niet, daar moet je met stroomdetectie werken.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

trdl

  • Offline Offline
  • Berichten: 66
Stroomdetectie met S88: bij 2L moet er een schakelingetje tussen.
« Reactie #5 Gepost op: 05 december 2019, 12:34:50 »
Rudi,

een standaard S88 encoder meldt een toestand.

Asdetectie is de meest betrouwbare methode van treindetectie omdat het in principe elke as ziet.

Voor het melden van een spoorbezetmelding op basis van detectie van een geleidende as kan een geisoleerd deel van een spoorstaaf direct op de encoder worden aangesloten.
Dat wordt veelal bij 3 rail gedaan. Beide spoorstaven voeren hierbij de retour. De derde rail (bij marklin de puntcontacten) de stroom.
 
Bij 2 rail voert een spoorstaaf de stroom en de andere de retour.
De assen zijn daarom geisoleerd. Je kunt dan zien of een spoordeel bezet is door het stroomverbruik te meten: er moet een stroomverbruiker zijn aangesloten op de geisoleerde as. Dat kan een lampje, een motortje of een weerstandje zijn.
Er moet een schakelingetje tussen het geisoleerde deel van de spoorstaaf en de standaard S88 encoder aansluiting worden geplaatst, dat het stroomverbruik detecteert.

Deze schakeling is heel eenvoudig. Je kunt die kant en klaar kopen of zelf bouwen.
Er zijn ook S88 encoders die deze schakeling hebben ingebouwd.

Overigens wordt stroomdetectie ook wel toegepast met marklin M rails. Hiermee is het namelijk lastig om delen van een spoorstaaf te isoleren. Daardoor is marklin M rails 2L, maar wel symmetrisch.

Andere mogelijkheden van treindetectie zijn reed contacten, infrarood of assentellers. 

Groet, Willem
« Laatst bewerkt op: 05 december 2019, 14:00:22 door trdl. Reden: Aanvulling »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Stilvallen lok in s88 sectie
« Reactie #6 Gepost op: 05 december 2019, 12:48:32 »
In plaats van de s88-4 had je de s88-5 moeten hebben. Die heeft ingebouwde stroomdetectors.
Ik moet wel zeggen dat het op de site van Tams niet echt duidelijk is omschreven.

All4Fun

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 4
Re: Stilvallen lok in s88 sectie
« Reactie #7 Gepost op: 05 december 2019, 16:11:40 »
Ik geloof dat ik het principe nu in de gaten heb en wat het grote verschil hierin tussen de 2 en 3-rail is, bij 3-rail heb je normaal 2 verschillende geleiders, midden en de 2 railstaven, bij een s88 sectie wordt tijdelijk een railstaaf een extra geleider, wat dus 3 verschillende geleiders oplevert, dit is inderdaad lastig te realiseren met 2-rail.

Met wat elektronica kan ik de s88-4 geschikt maken, maar ik vermoed dat dit voor iedere ingang moet gebeuren, dus 16x en ik heb een paar van die dingen, dan kan ik beter voor de s88-5 of iets vergelijkbaars gaan, ik hou niet zo van dat "houtje touwtje werk" als het niet hoeft.

Dus dat de info bij Tams niet bepaald kristalhelder is maakt dat een DCC-leek mooi op z'n plaat gaat.

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 5762
Re: Stilvallen lok in s88 sectie
« Reactie #8 Gepost op: 05 december 2019, 16:24:10 »

Met wat elektronica kan ik de s88-4 geschikt maken, maar ik vermoed dat dit voor iedere ingang moet gebeuren, dus 16x en ik heb een paar van die dingen


Mocht je de S88-4 niet kunnen inruilen, bij Rosoft koop je dit: https://rosoft.biedmeer.nl/Webwinkel-Product-2875188/SD16.html

Krijg je ongeveer dit, massadetectie uitgebreid naar stroomdetectie:



Gr, Ben.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Stilvallen lok in s88 sectie
« Reactie #9 Gepost op: 05 december 2019, 16:27:38 »
Ik denk dat het voorstel van Ben de goedkoopste oplossing is voor je probleem.
Je kan naar Wim  Ros(oft) een mailtje sturen waarin je verwijst naar dit forumtopic. Dan doet hij je een voorstel wat je het beste kunt kopen.

All4Fun

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 4
Re: Stilvallen lok in s88 sectie
« Reactie #10 Gepost op: 05 december 2019, 23:01:13 »
Die SD16 is ook nog acceptabel, gelijk van de ene naar de andere module met 16 ingangen oversteken, prijs is ook niet verkeerd.