Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door spoorzeven
Vandaag om 10:50:23
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:49:22
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door aad52
Vandaag om 10:48:34
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:40:00
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 10:36:20
Micromotor inbouwen in fleischmann tandradlok? door Pauldg
Vandaag om 10:35:02
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 10:17:03
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 10:08:57
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 10:07:29
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door meino
Vandaag om 09:57:23
Bouw van materieel 40 treinstellen door cor_b
Vandaag om 09:57:12
Mini baantje `` De visafslag`` door spoorijzer
Vandaag om 09:39:16
3,51° ofzoiets 😉 door Huup
Vandaag om 09:28:35
NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 09:24:47
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Gerard
Vandaag om 09:21:30
De fabriek - Spoor 0 door spoorijzer
Vandaag om 09:05:18
Jouef, Electrotren, Rivarossi en Lima 2024, nieuws van de fabrikant door Arjan6511
Vandaag om 09:04:01
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 08:16:54
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
Vandaag om 08:01:28
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door RK
Vandaag om 07:45:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door gdh
Vandaag om 06:54:59
Bahnstrecke 5867 door frits959
Vandaag om 03:21:09
Baan in Los Angeles door AndrevdG
Vandaag om 02:20:13
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:32:25
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 00:28:49
Grenzbahnhof Ellrich ( DDR ) in schaal TT door eitreb
17 april 2024, 23:06:00
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door gdh
17 april 2024, 22:26:07
Pools diorama H0 door Cegielski
17 april 2024, 22:26:05
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door raymond erdtsieck
17 april 2024, 22:16:30
Bauarbeiten im gange door Frank 123
17 april 2024, 22:13:30
  

Auteur Topic: Station Waldbrunn wordt brouwerij  (gelezen 3963 keer)

Wim Corduwener

  • Enschede (import)
  • Offline Offline
  • Berichten: 491
Station Waldbrunn wordt brouwerij
« Gepost op: 03 december 2019, 20:51:26 »
Al enige tijd heb ik een aantal H0-bouwpakketten liggen waar ik nog wat leuks mee wil doen. Ooit ergens opgescharreld maar nog geen tijd en/of inspiratie gehad om er iets mee te doen.


▲ Zo heb ik twee exemplaren van Bahnhof Waldbrunn (Pola 1000) op de plank liggen. Ik heb nooit het plan gehad om ze als station in elkaar te plakken, maar bij aankoop zag ik wel al mogelijkheden om er wat mee te doen.


▲ Deze had ik ook nog liggen; een leuk bouwpakketje van een bierbrouwerij. Niks mis mee. Alleen vond ik het hoofdgebouw veel te klein en de aanbouw, waar die koperen ketels in zitten, ook wat te klein en eigenlijk ook niet zo mooi. Te klein, te laag en het bijgebouw te lelijk.


▲ Zoals het er nu naar uitziet ga ik alleen het interieur van de brouwerij gebruiken, het plateautje waar die ketels op staan en de schoorsteen. Dat hoofdgebouw kan misschien als façade ergens op de achtergrond. Maar dat is voor later.


▲ Omdat ik van dat station een nieuw en behoorlijk veel groter hoofdgebouw ga maken, moet-ie natuurlijk vooral hoger worden. Ik ga er dus een etage bovenop zetten en moet ik van vier zijgevels twee hogere gevels zien te maken... dus gaat het mes erin. De gevel rechts wordt de begane grond en de eerste etage.


▲ Het deel rechtsboven wordt de tweede etage; de onderste helft van de gevel wordt waarschijnlijk het onderste deel van het bijgebouw waar die koperen ketels in komen. Volgen jullie het nog?


▲ Een heel gereken om de verhoudingen een beetje te laten kloppen én dat het halfsteensverband natuurlijk mooi blijft doorlopen.


▲ Alvast één verhoogde gevel.


▲ In vergelijking met het originele brouwerijgebouw is het verschil in afmetingen goed zichtbaar.


▲ Het schuine dak van dat station vind ik eigenlijk niet zo mooi; een 45° dak vind ikzelf fraaier. Niet alleen daarom krijgt dit gebouw een plat dak, maar juist ook om het gebouw minder te laten lijken op het oorspronkelijke station.


▲ Het mes gaat dus in dat schuine dak.


▲ Deze bovenkant had ik nog overgehouden van de eerder versneden voorgevel en heb ik intussen op maat gemaakt..


▲ Hij past.


▲ Links de verhoogde voorgevel en rechts de aangepaste zijgevel. De onderkant van de zijgevel komt later als ik precies weet hoe of dit hoofdgebouw wordt samengevoegd met het bijgebouw.


▲ Het originele bijgebouw -daar waar het interieur van de brouwerij zichtbaar is- ga ik niet gebruiken omdat ik het een beetje uit de toon vind vallen bij de rest. Bovendien begrijp ik dat streperige stukwerk op de muur niet zo goed. De originele ramen vind ik ook wat te groot en die doorzichtige raamspijlen schilderen ook niet echt makkelijk.


▲ Uit Bahnhof Baden-Baden heb ik nog wat raamkozijnen weten te slopen.


▲ Deze raamkozijnen geven volgens mij een wat meer industriële uitstraling die ik beter vind passen bij de rest.


▲ De hoogte van deze gevel wordt nog aangepast zodat-ie aansluit op de rest van de bebouwing. Boven de raampartij komt nog een rollaag en meer elementen die aansluiten op de rest.
Enfin, tot zover.

Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans smalspoor (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2986
Re: Station Waldbrunn wordt brouwerij
« Reactie #1 Gepost op: 03 december 2019, 21:00:24 »
Leuk, inderdaad kitbashing. Gewoon je kitjes gebruiken als grondstof voor je modellen  (y).

Wolter
Moins mais mieux.

Wim Corduwener

  • Enschede (import)
  • Offline Offline
  • Berichten: 491
Re: Station Waldbrunn wordt brouwerij
« Reactie #2 Gepost op: 04 december 2019, 12:45:12 »
Dag Wolter,
De reden dat ik deze brouwerij aan het ombouwen ben, is niet omdat ik per se alles moet kitbashen wat er ook maar te kitbashen is. Op zich is die brouwerij een leuk bouwpakket, maar ik vond 'm gewoon te klein. En ik begrijp die fabrikanten ook best: twee kleine bouwpakketten leveren meer op dan één grotere.  :)

Ondertussen gaat het puzzelen en bouwen verder:


▲ De kopse kant van het hoofdgebouw is inmiddels op lengte. Voor de duidelijkheid: links de voorgevel en rechts een van de zijgevels.


▲ Qua opstelling heb ik verschillende variaties overwogen, maar ik ga toch het brouwerijgebouw tegen de achterkant van het hoofdgebouw aanzetten. Daar hebben die jongens van Faller waarschijnlijk twee jaar over zitten brainstormen, dus waarom zou ik dat wiel opnieuw uitvinden. En: Je moet niet veranderen om te veranderen maar om te verbeteren.


▲ En om het allemaal wat moeilijker te maken komt er een puntdak aan de kopse kant van het bijgebouw. Het hoofdgebouw heeft al een plat dak met een opstaande rand en als ik datzelfde kunstje ook bij het bijgebouw ga uitvoeren, dan wordt het misschien een wat saaie bedoening. We gaan voor variatie..


▲ Om een beetje in stijl te blijven, heb ik het metselwerk wat opgeleukt. Dat raampje links wordt waarschijnlijk een klapraam, een ventilator of iets van een pijp die door het raam gaat.


▲ Erg veel van het originele pakketje ga ik niet gebruiken, maar de fundering van het interieur heeft ongeveer dezelfde afmeting én er zitten al gaatjes in de vloer daar waar buizen, hekjes en pijpen komen. Dat ga ik allemaal niet opnieuw maken, want ik ben liever lui dan moe.


▲ Dat trappetje gaat nergens naartoe en gaat er dus af. Bovendien wordt dit plateautje nog een stukje hoger.


▲ De achtergevel die tegen het bijgebouw aan komt te staan heb ik vast op maat gesneden. Het zijn nu nog losse stukken, omdat dat ik nog moet uitpuzzelen hoe dit een beetje netjes gaat aansluiten op het bijgebouw.


▲ Ik heb de zijgevel en de kopse kant van het bijgebouw even op elkaar gelegd om te zien of het een beetje wil aansluiten. Zoals het er nu uitziet zitten de bovenste rij ramen twee en drie een beetje in de weg omdat daar het dak langs loopt. Die worden dus geblindeerd met baksteen of hout en wat lager moet er een deel uit muur gehaald worden. Die deur in het midden zit op de verkeerde plaats en moet wat meer naar rechts. De rechter deur kan blijven zitten.
Tot zover.

Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans smalspoor (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10565
Re: Station Waldbrunn wordt brouwerij
« Reactie #3 Gepost op: 04 december 2019, 13:04:17 »
Op zich is die brouwerij een leuk bouwpakket, maar ik vond 'm gewoon te klein. En ik begrijp die fabrikanten ook best: twee kleine bouwpakketten leveren meer op dan één grotere.  :)
De meeste bouwpakketten zijn domweg te klein in volume. Het gemiddelde hotel heeft de inhoud van een eengezinswoning en de brouwerij hier boven kan misschien nèt doorgaan voor een hippe kleinschalige craft brewerie maar niet niet meer dan dat. Als je er eenmaal oog voor hebt gaat het je opvallen, op veel modelbanen staan véél te kleine gebouwen.
No dress rehearsel, this is our life.

Wim Corduwener

  • Enschede (import)
  • Offline Offline
  • Berichten: 491
Re: Station Waldbrunn wordt brouwerij
« Reactie #4 Gepost op: 04 december 2019, 13:48:15 »
Als je er eenmaal oog voor hebt gaat het je opvallen, op veel modelbanen staan véél te kleine gebouwen.
Marc je hebt helemaal gelijk. Bij mij is het al zo ver dat ik wel twee keer nadenk voordat ik weer iets koop dat veel te klein is en/of niet op schaal.
Even een zijsprong en ik ga niet off-topic omdat schaalverhouding de reden is dat ik dit gebouw aan het reconstrueren ben:


▲ Het gebouw links is een soort van grachtenpand waarvan de schaal redelijk 1:87 is. Het gebouw rechts zou eigenlijk een kolossaal gebouw moeten zijn dat veel groter hoort te zijn dan het grachtenpand.


▲ Ook dit fabriekspand van Kibri is behoorlijk op schaal en het gebouw rechts zou minstens net zo hoog moeten zijn. Hier klopt dus écht niks van.


▲ Mijn minimale eis is dat Preisertjes niet hoeven te bukken als door een deur willen en anders gaat zo’n gebouw in de bak voor onderdelen. Voor N-spoorders is dit een prima gebouw, maar voor H0 is het een vette miskoop.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans smalspoor (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2986
Re: Station Waldbrunn wordt brouwerij
« Reactie #5 Gepost op: 04 december 2019, 18:56:13 »
Kitbashing als middel, niet als heilig moeten. Ik snap dat.

Wolter
Moins mais mieux.

Wim Corduwener

  • Enschede (import)
  • Offline Offline
  • Berichten: 491
Re: Station Waldbrunn wordt brouwerij
« Reactie #6 Gepost op: 04 december 2019, 20:09:53 »
Tot nog toe waren het allemaal losse muurdelen en ik ben langzaam een volgorde aan het verzinnen om het spul overeind te krijgen. Voordat ik alle muren aan elkaar plak, wil ik zeker weten dat ik er nog een beetje bij kan met raamkozijnen, het interieur en het schilderwerk.


▲ Bij die brouwerij zit ook een schoorsteen die van vier losse stukken in elkaar worden geplakt tot een geheel. Die plaknaden blijf je dan wel zien.


▲ Dus heb ik er wat randen omheen geplakt; van die stalen ringen zie je wel vaker om fabrieksschoorstenen zitten. Meestal zitten er wat meer op, maar deze schoorsteen is niet zo hoog en omdat de bebouwing een stuk hoger is geworden, heb ik het plateautje ook wat hoger gemaakt en ook de schoorsteen een lift gegeven door er een sokkel onder te zetten.


▲ Er zaten zelfklevende stickers met bedrukte tegeltje bij dat bouwpakket, maar tegels zetten die ik kan schilderen vind ik een stuk leuker en kan ikzelf de kleur bepalen.
Die muur links is een stuk baksteenplaat van Auhagen en daar zit aan de binnenkant een ronde cirkel. Dat heeft waarschijnlijk met het gietproces te maken. Omdat zo'n cirkel nergens naar staat, heb daar maar een gat gemaakt zodat daar later een pijp doorheen kan.


▲ Om vast een beetje beeld te krijgen heb ik wat muren los tegen elkaar te gezet.


▲ En aan de achterkant heb ik een aanbouw gemaakt. Er komt nog een laadperron tot aan de sokkel van de schoorsteen.
Binnenkort meer.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans smalspoor (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Priegelman

  • Offline Offline
  • Berichten: 235
Re: Station Waldbrunn wordt brouwerij
« Reactie #7 Gepost op: 04 december 2019, 21:33:37 »
...daar zit aan de binnenkant een ronde cirkel. Dat heeft waarschijnlijk met het gietproces te maken.

Volgens mij hoort daar nog een ketel te staan, kijk maar naar de foto van het origineel.

Leuk project, ik kan mij wel voorstellen dat je niet helemaal tevreden bent over het origineel. Een heel groot bijgebouw tegen een klein hoofdgebouw doet raar aan en de stijlen zijn ook erg verschillend. Raar eigenlijk dat dat zo samengevoegd is, er zal toch wel iets passenders te vinden zijn? En zoniet dan laat jij nu zien hoe het moet.

Sander

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5336
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Station Waldbrunn wordt brouwerij
« Reactie #8 Gepost op: 05 december 2019, 07:57:34 »
Inspirerend bouwverslag, Wim.  (y)

Met een soortgelijk pand van Pola heb ik me jaren geleden ook beziggehouden. Mocht je van plan zijn om verlichting in het gebouw aan te brengen, raad ik je aan om de wanden eerst op lichtdichtheid te controleren. Daarmee had ik behoorlijk wat moeite. Klik en scroll.

Groet,
Bas

Wim Corduwener

  • Enschede (import)
  • Offline Offline
  • Berichten: 491
Re: Station Waldbrunn wordt brouwerij
« Reactie #9 Gepost op: 05 december 2019, 12:09:53 »
Volgens mij hoort daar nog een ketel te staan, kijk maar naar de foto van het origineel.
Die ring op dat plateautje is inderdaad de plek waar een ketel komt. Ik bedoelde eigenlijk die ring aan de binnenkant van die (nog) bruine muur. In mijn vorige bericht.
Citaat
Leuk project, ik kan mij wel voorstellen dat je niet helemaal tevreden bent over het origineel. Een heel groot bijgebouw tegen een klein hoofdgebouw doet raar aan en de stijlen zijn ook erg verschillend. Raar eigenlijk dat dat zo samengevoegd is, er zal toch wel iets passenders te vinden zijn? En zoniet dan laat jij nu zien hoe het moet.
Ik heb niet de pretentie dat ik wil laten zien hoe of het moet en ik hoop ook niet dat ik die indruk wek. Dat die bouwstijlen niet helemaal bij elkaar passen heeft natuurlijk met een commercieel belang te maken. Het hoofdgebouw van dit bouwpakket is een meerdere kitjes terug te vinden, zoals het gebouw van Bahnhof Waldbrunn ook in meerder bouwpakketten is terug te vinden.

Mocht je van plan zijn om verlichting in het gebouw aan te brengen, raad ik je aan om de wanden eerst op lichtdichtheid te controleren.
Dankjewel Bas.
Ja er komt wel verlichting in deze brouwerij. Dat is ook een van de redenen waarom ik de grote ramen van het bouwpakket heb vervangen voor mijn eigen ramen.


▲ Deze raamspijlen krijg je volgens mij alleen lichtdicht met zelfklevend aluminiumfolie. Het is hetzelfde folie dat bij de bouwmarkt per rol wordt verkocht voor het luchtdicht afwerken van luchtkanalen. Om irritante kieren af te dichten gebruik ik aan de binnenkant ook wel houtlijm, dat ik dan later zwart schilder.


▲ Inmiddels heb ik de zijkant (zeg maar de zichtkant) van de brouwerij vastgeplakt.


▲ Die zijkant moest vastzitten om het schuine dak erin te kunnen passen. En op die manier krijg ik gelijk een beetje beeld of het ergens op lijkt. Die muur aan de kopse kant heb ik er wel weer uit moeten halen, anders kom ik met mijn grote kolenschoppen nooit meer bij dat interieur.  :o


▲ Een ander dingetje is de aan- en afvoer van spullen: zakken met grondstof om bier te brouwen kunnen via deze ingang naar de brouwerij, maar die vaten met bier moeten er ook weer uit. En het lijkt me niet geloofwaardig als dat allemaal hier gebeurt.


▲ Er moest dus nóg een laadperron bij komen met een doorgang waar de vaten bier uitrollen. Beetje lui heb ik een portaal van een locloods gebruikt omdat de bakstenen dezelfde maat hebben. Maar de bouwstijl van deze doorgang en de bouwstijl van het gebouw lijken niet echt bijelkaar te passen.


▲ Dus heb ik het zaakje weer losgetrokken en een nieuwe doorgang gemaakt. De bakstenen zijn wel een tikkie kleiner, maar ik denk dat het toch beter past bij stijl de van het gebouw. Er komt een rolluik in de opening en als ik ergens nog wat energie kan vinden misschien zelfs een interieurtje.


▲nVoor de beeldvorming heb ik het zaakje even tegen elkaar gezet.
Tot zover even.

« Laatst bewerkt op: 05 december 2019, 12:24:46 door Wim Corduwener »
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans smalspoor (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

hansb58

  • Gek op treinen, modelbouw, fotografie, motorrijden en mijn SAAB!
  • Offline Offline
  • Berichten: 88
  • In de opstart neer een fascinerende hobby
Re: Station Waldbrunn wordt brouwerij
« Reactie #10 Gepost op: 06 december 2019, 14:13:43 »
Leuk idee, tot ik op dit forum kwam, zou ik nooit gedacht hebben aan het idee om verschillende pakketten te combineren

Als je een mooi voorbeeld wil zien van kit bashing, kijk dan eens op het draadje van Wim Vink, zijn eerste H0 baan. Ongeveer bij post 7941 (veel er voor en er na) hij maakt een industrie terrein uit verschillende pakketten, maar de foto's in die post zijn ook niet verkeerd als je een wat grotere brouwerij na wil bootsen

https://r.tapatalk.com/shareLink/topic?url=https%3A%2F%2Fforum%2Ebeneluxspoor%2Enet%2Findex%2Ephp%3Ftopic%3D74394%2E0&share_tid=74394&share_fid=17072&share_type=t&link_source=app

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6013 met Tapatalk

Frans Traject in de planning, bouwen? Komt nog :-)