Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Welke Vallejo kleur? door aad52
Vandaag om 15:33:13
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 15:23:03
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 15:15:11
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 14:12:48
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
  

Auteur Topic: Intellibox II schakelt zonder commando.  (gelezen 4281 keer)

Piet K

  • Offline Offline
  • Berichten: 145
Intellibox II schakelt zonder commando.
« Gepost op: 01 december 2019, 14:40:39 »
Mijn baan wordt al jaren gevoed door een Intellibox IR, die aangestuurd wordt door het programma koploper, dit ging nog via de oude analoge poort. Dit heeft altijd probleemloos gewerkt.
Nu vond ik het eens tijd om de boel wat te moderniseren en heb een Intellibox 2 overgenomen.
Nu alles aangesloten en wat mij direct opviel dat bij het opstarten van de intellibox bijna de helft van de wissels omgezet worden en ook nog diverse seinen.
Heb al begrepen dat dit niet hoort en dat  dit heel misschien kan liggen, aan al ooit in de IB geprogrammeerde rijwegen.
Heb inmiddels al van alles geprobeerd, div bestanden gewist, geprobeerd de IB weer terug in fabrieksinstelling te zetten enz enz, maar het euvel blijft.
Wil ik daarna gaan rijden via koploper, dan begint al bij het opstarten ( verbinding met pc maken) en groot aantal wissels heen en weer te schakelen.
Ga ik dan rijden, dan wordt netjes de route ingesteld, maar naar enkele tellen, begint na de eerste wissel omzetting door koploper, weer een groot aantal wissels van zelf te schakelen, wat als gevolg heeft kortsluitingen en ontsporingen.
Heeft iemand een idee waar dit aan zou kunnen liggen?

Mvg, Piet
« Laatst bewerkt op: 01 december 2019, 19:32:10 door Bert van Gelder »

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2739
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Intellibox II schakelt zonder commando.
« Reactie #1 Gepost op: 02 december 2019, 01:37:17 »
Sowieso die interface vervangen door een Loconet-USB interface. Geeft minder storing dan direct via de IB.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 5761
Re: Intellibox II schakelt zonder commando.
« Reactie #2 Gepost op: 02 december 2019, 07:20:50 »
Ik zit mee te lezen in de handleiding: https://www.hobbytime.nl/Customers/306/Downloads/Webshop/Downloadmodule/Intellibox%20II%20NL%20handleiding%20+%20afb..pdf


Nu alles aangesloten en wat mij direct opviel dat bij het opstarten van de intellibox bijna de helft van de wissels omgezet worden en ook nog diverse seinen.
Heb al begrepen dat dit niet hoort en dat  dit heel misschien kan liggen, aan al ooit in de IB geprogrammeerde rijwegen.


Dat zou zo maar kunnen Piet. Op blz.100 staat beschreven dat rijwegen automatisch gezet worden bij het inschakelen van de IB2. Daar staat ook hoe je het weer uit kunt zetten of (blz. 96) hoe je alle gemaakte rijwegen kunt wissen. Ik denk dat je het daar moet zoeken.

Gr, Ben.

Piet K

  • Offline Offline
  • Berichten: 145
Re: Intellibox II schakelt zonder commando.
« Reactie #3 Gepost op: 02 december 2019, 20:00:50 »
Bedankt Ben, heb via de instellingen zoals jij aangegeven hebt, het schakelen bij het opstarten weten te stoppen,
het lukte niet geheel conform de omschrijving, maar denk dat de IB nu in ieder geval op een blanco rijweg staat.
Maar het ongecontroleerd schakelen tijdens het rijdbedrijf via koploper blijft.
Als er een rijweg door koploper ingesteld wordt en de eerste wissel begint te schakelen, dan direct klappen er diverse andere wissels in het wild om en helaas ook soms die wel in de rij route zitten.
Heb de gebruiksaanwijzing nog eens doorgelopen, maar zie hoor nog niet echt een oplossing voor.
Bij een fabrieks- reset, blijven namelijk dat soort opgegeven info wel staan. en kan nergens ontdekken of ik niet alle ingestelde rijwegen inmiddels gewist heb.

Nog een vraag, zou dit euvel soms ook iets te maken kunnen hebben met de boosters die het geheel aansturen?

Heb 3 nieuwe power 4 aangesloten, via loconet kabel. deze werken prima, maar krijg geen enkele melding binnen en ook geen (programmeer) contact met deze boosters.
Nu lees ik al in 2 oude draadjes dat dit ondingen zijn met veel problemen, misschien dat deze het euvel veroorzaken?

-Anton-

  • Offline Offline
  • Berichten: 289
Re: Intellibox II schakelt zonder commando.
« Reactie #4 Gepost op: 02 december 2019, 20:48:14 »
Sowieso die interface vervangen door een Loconet-USB interface. Geeft minder storing dan direct via de IB.

Dit kan ik alleen maar bevestigen, met mijn oude intellibox veel communicatie problemen gehad,
Na de aanschaf van een usb naar loconet adapter werk het eigenlijk altijd.
IB, Traincontroller, ESU loc programmer, Arduino, Daisy II

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1413
Re: Intellibox II schakelt zonder commando.
« Reactie #5 Gepost op: 02 december 2019, 23:45:57 »
Zo'n USB-naar-LocoNet-adapter pas ik bij mijn Intellibox I ook toe. Daarna geen problemen meer gehad.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

trdl

  • Offline Offline
  • Berichten: 66
Firmware aktueel ?
« Reactie #6 Gepost op: 03 december 2019, 10:42:20 »
Piet,

is de versie van de firmware van de IB2 aktueel ?
In de vorige versie van de firmware is een probleem met het aansturen van schakeladressen, als de commando's snel achter elkaar komen.
Onder meer dat is verbeterd is de aktuele versie.

Het USB interface in de IB2 is precies hetzelfde als het USB Loconet interface van Uhlenbrock. Ik heb dat er ook eens tussen gehad. Bij mij maakte dat geen enkel verschil.
Met een IB1 (heeft een RS232 poort) geeft het USB Loconet interface wel een beter gedrag. Er doen zich dan geen spontane resets van de IB1 meer voor.

Groet, Willem




Piet K

  • Offline Offline
  • Berichten: 145
Re: Intellibox II schakelt zonder commando.
« Reactie #7 Gepost op: 03 december 2019, 17:02:02 »
Neem aan dat met firmware de update bedoeld wordt, die op de Uhlenbrock site staat.
Heb de IB nu ge update naar de versie 1.025-1.026 en denk dat dit de meest actuele versie is.
Maar het euvel blijft. Maar inderdaad het begint wel steeds als er veel schakelopdrachten komen, bij het schakelen van een enkel wissel adres gebeurt het niet.
Het is voornamelijk in het stations gebied waar veel wissels tegelijk moeten worden geschakeld, dan springen de omliggende wissels ook heen en weer en soms ook de wissels die al vast gelegd zijn in de route.

Heb helaas niet direct zo'n usb interface bij de hand, dus kan dat nog niet controleren.
En anders maar weer de oude IB retour want die werkte eigenlijk probleem loos, op het probleem na, van de reset zo af en toe bij te veel opdrachten over de 232 kabel.

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 5761
Re: Intellibox II schakelt zonder commando.
« Reactie #8 Gepost op: 03 december 2019, 17:43:38 »

Heb helaas niet direct zo'n usb interface bij de hand, dus kan dat nog niet controleren.


Die lost niets op Piet. Die is bedoeld voor de oude IB want die heeft een brakke RS232 poort en is een oplossing voor het "reset" probleem. De Intellibox 2 kent dat niet.

Maar wat je zegt: ik zou ook terug gaan naar de oude IB en zo'n interface bestellen bij Rosoft of Uhlenbrock. Je bent van alle geduvel af en de IB2 voegt (vind ik ) niets toe als je Koploper rijdt.

Gr, Ben.