Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0
door
nighttrain1
Vandaag
om 21:56:06
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
Vandaag
om 21:55:45
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV
door
Ronald69
Vandaag
om 21:55:24
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Stefan88
Vandaag
om 21:50:34
't Boemeltje
door
RobVille
Vandaag
om 21:36:12
Ronald doet de Fork Challenge!
door
Frank 123
Vandaag
om 21:24:59
Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm?
door
Ronald69
Vandaag
om 21:23:17
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
door
ruudns
Vandaag
om 20:24:06
Modules van Kees Gorter (vervolg)
door
ca.gorter
Vandaag
om 20:21:24
Mooi weer om buiten te spelen
door
Karben
Vandaag
om 20:10:33
BMB-Module: “Corfe Castle Station”
door
Sofie
Vandaag
om 19:52:29
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 19:49:52
Schets Weistra regeling met arduino UNO
door
keesg
Vandaag
om 19:29:23
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
Vandaag
om 19:05:08
Vitrinekast
door
Frits C
Vandaag
om 19:03:57
Grootspoor in Frankrijk
door
ruben derks
Vandaag
om 19:00:16
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
Vandaag
om 18:41:20
Artikelen "Het matblad"
door
ES44C4
Vandaag
om 18:24:12
Schwarzburg-Neuffen-Bahn
door
NS264
Vandaag
om 18:15:26
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke
door
prutser
Vandaag
om 18:12:21
lampjes in huizen willekeurig schakelen
door
Bert55
Vandaag
om 18:09:34
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht
door
Jeroen Water
Vandaag
om 17:59:56
Fleischmann Anna ombouw.
door
jerrytrein
Vandaag
om 17:32:09
Raadplaatje
door
HIJ
Vandaag
om 17:24:22
Märklin baanplan uitprinten op ware schaal
door
MOVisser
Vandaag
om 17:16:11
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0
door
BartvD
Vandaag
om 16:29:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
JurS
Vandaag
om 16:17:47
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor
door
Forever Rocofan
Vandaag
om 16:03:46
Alt-Wutachtalbahn 2025
door
Eric v C
Vandaag
om 14:13:01
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 14:00:27
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Slepers en soldeerwerk
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Slepers en soldeerwerk (gelezen 3479 keer)
J.Kuipers
Slepers en soldeerwerk
«
Gepost op:
06 February 2008, 14:58:53 »
Hallo,
Zit net een aantal dingen te bestuderen omtrent Ledverlichting in wagons enz. schiet mij een vraag te binnen over slepers.
Ik ben geadviseerd om slepers te maken van latoenmateriaal, mijn ervaring is, dat :
Te dik dan blokkeren de wielen ( teveel druk)
Te dun dan heb je soms wel en soms geen goede contacten, met als gevolg, het flikkeren v.d. verlichting.
Bovendien geeft het soms problemen met de bevestiging ( ik lijm).
Kan iemand mij vertellen wat beter is om wel degelijk werk te krijgen, er staan vlgs mij in catalogie weleens fabrieksmatige slepers, maar vlgs passen die niet altijd evengoed.
T.a.v. soldeermateriaal ( niet voor ELECTRONICA) gebruik ikzelf soldeervloeistof van VEDE ( Fluox S-90 ) Fa. Delville en Zn te 'sGravenland.
Zit o.a. Zinkchloride en zoutzuur in, en is ook corrosief.
Uit mijn praktijkervaring vooral t.a.v. zink soldeerwerk, gaf dit veel minder aantasting naast de soldeernaad dan S-39 , Fluox bleef naganoeg schoon, maar voor de zekerheid veegden wij alles af met water.
Groet:
J.Kuipers
daan2353
009, da's pas fijn.
Re: Slepers en soldeerwerk
«
Reactie #1 Gepost op:
11 February 2008, 15:33:04 »
Om stroomafnemers op de wielen te maken is dun fosforbrons prima geschikt. Die wijsheid heb ik vaker horen waaien. Ikzelf gebruik gewoon een heel dun messing stripje of een stukje heel dun koper.
Je zou zelfs koolborstels kunnen gebruiken.
Rails solderen doe ik niet, de draden gewoon met harskern. Zelfs op de spoor 0 rails vreet harskern geen gaten. Van te voren met een koperen bougieborstel even schoonmaken en dan goed verhitten. Meestal vloeit soldeer niet lekker omdat het werkstuk nog te koud of niet goed schoon is.
J.Kuipers
«
Reactie #2 Gepost op:
12 February 2008, 13:31:30 »
Hallo Daan,
Dank voor de reactie, dun latoenmateriaal heb ik, en gebruik het. Wat betreft fosforbrons, heb ik niets van, wanneer ik in de gelegenheid ben zal ik er naar vragen en dan ook dit materiaal uitproberen.
Het soldeer vloeimiddel gebruikten wij altijd met zinksoldeerwerk, zelf op mijn eigen Roco line rails gebruikt , breng het aan met een penseeltje, zo weinig, dat ik het na het solderen echt niet terug vind op wat voor manier dan ook. Heb een aantal solderingen na ruim een jaar gecontroleerd en totaal niets te zien wat op corrosie lijkt.
Groet:
Johan
Hans Keulen
SIK 1:1
«
Reactie #3 Gepost op:
12 February 2008, 13:48:49 »
Het voordeel van fosforbrons is dat het veel veerkrachtiger is (en blijft) dan koper. Zeker als je draad gebruikt kun je dan prachtige stroomafnemers maken door aan het eind van de draad een V-vorm te buigen waarbij de punt van de V tegen de flens aandrukt. Door het kleine contactvlak (ik gebruik draad van 0,5 mm) ontstaat er relatief weinig wrijving. Je kunt daardoor de fosforbronsdraad een behoorlijke voorspaning geven waardoor het contact zeer goed is (en blijft).
Goed vastsetten van stroomafnemers doe je door het draad te solderen op een stukje printplaat en die printplaat vervolgens te schroeven of te lijmen. Een goede beschrijving daarvan staat in Railmagazine 220; in het artikel over het ombouwen van een Hippel naar een NS serie 450.
De samenstelling die je geeft van het vloeimiddel is exact de basissamenstelling van S-39 : een verzadigde oplossing van zink in zoutzuur. Waar het verschil in aantasting dan vandaan komt is mij een raadsel.
Zelf gebruik ik (net als veel messingsoldeerders) het op fosforzuur gebaseerd vloeimiddel van GM&S. Voordeel daarvan is bovendien dat het op zo goed als alles werkt.
Groet,
Hans
P.S. De fosforbronsdraad is ook te krijgen bij GM&S
daan2353
009, da's pas fijn.
«
Reactie #4 Gepost op:
12 February 2008, 15:23:47 »
Onder normale omstandigheden heb ik de ervaring dat s39, soldeervet of enig ander etsend zuur overbodig is als je eerst de oppervlaktes even schuurt met een bougieborsteltje, met een goed hete bout die is voorvertint het werkstuk opwarmt en dan met harskernsoldeer NAAST de soldeerbout de soldeer direct op het werkstuk laat vloeien.
Op rails vergt het enige oefening om niets te laten smelten, maar een degelijk soldeerstation geeft een prima resultaat.
s39 tast alles aan, laat vlekken achter in hout, brandt gaten in kleding, oxideert zowat alle vormen van metaal, maakt kunststof broos en laat verf afbladderen. Als je dan toch een vloeimiddel wilt hebben, gebruik dan van die rode pasta, die blijft daar waar het nodig is en loopt niet overal tussen.
Kom je echt niet om s39 heen (oude lima rails bijvoorbeeld) gebruik dan een tandenstokerpunt om alleen daar waar je gaat solderen een voorbehandeling te geven en je dus een heeeeeel klein beetje aanbrengt.
Gebruik in geen geval het kwastje wat erbij zit, dan heb je veel te veel en loopt de s39 in alle kiertjes waar het absoluut zijn sporen zal nalaten.
Het is echt een boerenlapmiddel dat spul.
Klaas Zondervan
«
Reactie #5 Gepost op:
12 February 2008, 19:11:23 »
Citaat van: Hans Keulen op 12 February 2008, 13:48:49
Door het kleine contactvlak (ik gebruik draad van 0,5 mm) ontstaat er relatief weinig wrijving.
Hans, dit is natuurkundig niet correct. De wrijving wordt bepaald door de materialen die tegen elkaar wrijven, en de totale contactkracht. Je kunt het contactvlak wel kleiner maken, maar als de contactkracht gelijk blijft, dan blijft de wrijving ook gelijk.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Hans Keulen
SIK 1:1
«
Reactie #6 Gepost op:
12 February 2008, 19:41:46 »
Klaas, ik heb het natuurkundig volkomen correct opgeschreven. Zij het misschien wat kort. De betrouwbaarheid van de stroomafname wordt bepaald door de druk (kracht/oppervlakte) die ik uitoefen. Als het contactvlak kleiner wordt, wordt bij gelijkblijvende kracht een grotere druk uitgeoefend. Of bij gelijkblijvende druk een kleinere kracht. Omdat het contactvlak bij een V-vormige gebogen draad klein is vergeleken met een contactstrip zal bij gelijkblijvende druk (bepalende voor de kwaliteit van de stroomafname) de kracht (en dus de wrijving) lager zijn.
Hans
«
Laatst bewerkt op: 17 May 2008, 12:51:28 door Peter Korsten. Reden: Citaat van vorig bericht verwijderd.
»
prutser
Spaar ze allemaal.
«
Reactie #7 Gepost op:
12 February 2008, 19:57:28 »
Ik gebruik gewoon strips, maar verklein het contactvlak wel door er met een metalen punt een deukje in te slaan (op een stukje lood als aambeeld) dit puntje op het stripje komt dan tegen de zijkant van het wiel.
Gr. Stephan.
Adieu
Print
Pagina's: [
1
]
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord