Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Punt- en hartstukken door Marc tramt
Vandaag om 19:25:26
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 19:23:35
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Bahn-AG
Vandaag om 19:16:54
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 18:39:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
  

Auteur Topic: Digitale analfabeet, instellen van servo(decoder) DR4024  (gelezen 10059 keer)

BertOK

  • Offline Offline
  • Berichten: 59
Digitale analfabeet, instellen van servo(decoder) DR4024
« Gepost op: 30 november 2019, 14:35:02 »
Na jaren materieel sparen wil ik nu een baan gaan bouwen. En die digitaliseren. Heb PIKO A-rails aangeschaft. Ben het oefenbaantje van de HCC aan het maken. Daar komen drie wissels in. Ik wil de wissels met servo's omleggen. Heb daarvoor nu 3x PIKO 55272 aangeschaft. Eén heb ik eerst even met een wissel op een plankje gemonteerd, samen met de Digikeijs DR5000 en een DR4024 om even zonder gekruip te kunnen oefenen. Maar nu heb ik een probleem: kijkend in de handleiding van de DR4024 zie ik alleen maar hoe ik met een Intellibox Basisc de servoposities moet instellen! Maar ik heb een DR5000 en daarover geen woord... Ik wil met iTrain gaan werken. Moet ik vandaar uit de commando's geven die in de DR4024 handleiding staan? Maar hoe dan? Kan iemand mij een stap-voor-stap handleiding voor Dummies bezorgen hoe ik met de genoemde combinatie aan spullen het instellen van een servo voor elkaar krijg?
Om het nog lastiger te maken: de prijs van zo'n PIKO is ronduit zeer pittig. Ik wil dus de overige wissels omleggen met DR60030. Dat zal ongetwijfeld net even anders gaan, maar dat is van later zorg.
« Laatst bewerkt op: 05 december 2019, 16:42:25 door Bert van Gelder. Reden: Titel aangevuld »
Met vriendelijke groet,
Bert
iTrain 5.1 Standard; Windows 10; Digikeijs; H0; Rails: Piko A; Rollend materieel: Roco, Fleischmann, Hamo, Liliput, HollandRail, Lima, Piko

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8133
Re: Digitale analfabeet
« Reactie #1 Gepost op: 30 november 2019, 15:12:18 »
Hoi  :)

Nou, een digitale analfabeet zou ik je niet willen noemen. Dat je sowieso al die dingen al bij elkaar hebt gezocht is al heel wat verder dan dat ik kom  ;D  Ik kan je dus niet helpen maar misschien kun je hier iets vinden?

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=61815.0


Vr. groet, Martijn.

HarryArch

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 3
Re: Digitale analfabeet
« Reactie #2 Gepost op: 30 november 2019, 15:38:04 »
Hallo Oebert,

Ik begrijp wat je bedoeld. Het valt nog niet mee om de boel aan de gang te krijgen. Ook ik ben net begonnen. Dit filmpje heeft mij op weg geholpen (en het werkte).
https://www.youtube.com/watch?v=IIh8f320tb8&t=663s
Gr. Harry

BertOK

  • Offline Offline
  • Berichten: 59
Re: Digitale analfabeet
« Reactie #3 Gepost op: 03 december 2019, 12:19:26 »
HarryArch,
Hartelijk bedankt voor de link naar het filmpje. Ik had ook al gezocht, maar deze nog niet gevonden.
Dit filmpje geeft vertrouwen voor de toekomst! Het moet gaan lukken.
Met vriendelijke groet,
Bert
iTrain 5.1 Standard; Windows 10; Digikeijs; H0; Rails: Piko A; Rollend materieel: Roco, Fleischmann, Hamo, Liliput, HollandRail, Lima, Piko

hgr

  • Offline Offline
  • Berichten: 265
Re: Digitale analfabeet
« Reactie #4 Gepost op: 03 december 2019, 14:58:48 »
Op Youtube zijn veel leerzame in inspirerende filmpjes te vinden. Er zijn veel actieve Duitsers die de bouw van hun baan online hebben gezet.

Deze heeft heel wat filmpjes online gezet en een eigen kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCwt6M1m5ZW3O68s9-Y2b1wg

Groeten

Herbert
---------------------------------------
2-rail, Yamorc YD7001 (omgebouwde DR5000) centrale, DCC-next, ARLOCO en 1 DR40888LN-CS. PECO code 100 rails

BertOK

  • Offline Offline
  • Berichten: 59
Re: Digitale analfabeet
« Reactie #5 Gepost op: 05 december 2019, 15:48:47 »
Loop tegen een probleem aan. Heb het filmpje op YouTube bekeken van Mike's MoBa, de tip van HarryArch.
Vond het soms niet helemaal helder. Heb daarom zijn instructies uitgeschreven. Vervolgens geprint en geprobeerd.
De servo's bewogen. Maar het punt is dat je met zijn methode steeds niet helemaal zeker bent welke van de vier servo's aan een DR4024 je nu eigenlijk aanspreekt. Bij mij is er dus iets fout gegaan waardoor de laatste servo bediend wordt met de tweede schakelaar ipv met de vierde...

In de "handleiding" (Is 'opsomming van mogelijkheden' niet beter?) van de DR4024 staat dat hij terug kan naar de fabrieksinstellingen door waarde 8 in CV8 te programmeren. Maar ben ik dan niet de Presets kwijt? Want in het overzicht staat dat de waarde van CV8 af fabriek op 42 staat!!! Of hoe zit dit?

Ik heb een testopstelling gebouwd met de Configuratie Tool van Digikeijs op de laptop. Bijgaand foto's. Ik heb er drie stuks DR60030 en één Piko servo aan hangen. (Die laatste reageert trouwens heel anders dan de Digikeijsen. De Piko slingert zodra de spanning op de DR4024 komt een aantal keren heen en weer. De DR60030's reageren hooguit met een klein verschuivinkje van het armpje.) De onder de wissel gebouwde servo wil ik aansluiten en instellen als ik het met de losliggende servo's een beetje onder de knie heb.





Wellicht is het handig als ik de door mijzelf gemaakte "Handleiding servo instellen" erbij doe. Misschien zit er een fout in. Ik weet alleen niet dat moet op het forum. De foto's erbij is me gelukt, maar een tekstbestand uploaden zie ik nergens als mogelijkheid.
« Laatst bewerkt op: 01 januari 2021, 21:48:17 door Bert van Gelder »
Met vriendelijke groet,
Bert
iTrain 5.1 Standard; Windows 10; Digikeijs; H0; Rails: Piko A; Rollend materieel: Roco, Fleischmann, Hamo, Liliput, HollandRail, Lima, Piko

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Digitale analfabeet
« Reactie #6 Gepost op: 05 december 2019, 16:02:44 »
In je bericht staan alleen de img tags en daartussen niets. Je foto uploaden, onderste link kopieeren en dat is het :)

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7805
Re: Digitale analfabeet
« Reactie #7 Gepost op: 06 december 2019, 10:17:08 »
In de "handleiding" (Is 'opsomming van mogelijkheden' niet beter?) van de DR4024 staat dat hij terug kan naar de fabrieksinstellingen door waarde 8 in CV8 te programmeren. Maar ben ik dan niet de Presets kwijt? Want in het overzicht staat dat de waarde van CV8 af fabriek op 42 staat!!! Of hoe zit dit?
Als je een decoder reset staat die weer op de fabrieksinstelling. Dus ja als je de presets aangepast hebt ben je die kwijt en staat het weer op de default waarde. Dat is nu juist de bedoeling van een reset  ;D Zodat je weer een gedefinieerde uitgangspositie hebt.
De waarde 42 in CV8 kan je niet wijzigen. 42 is de identificatiecode voor Digikeijs. Iedere fabrikant heeft een eigen code zodat je altijd kunt achterhalen wat voor merk decoder je hebt.
CV8 wordt meestal ook gebruikt om decoders de resetten. De waarde die je daar in schrijft wijzigt niets. Wordt alleen intern gebruikt om de reset procedure uit te voeren.

Wellicht is het handig als ik de door mijzelf gemaakte "Handleiding servo instellen" erbij doe. Misschien zit er een fout in. Ik weet alleen niet dat moet op het forum. De foto's erbij is me gelukt, maar een tekstbestand uploaden zie ik nergens als mogelijkheid.
Je kunt alleen foto's plaatsen in je bericht. tekstbestanden gaat niet.

Loop tegen een probleem aan. Heb het filmpje op YouTube bekeken van Mike's MoBa, de tip van HarryArch.
Vond het soms niet helemaal helder. Heb daarom zijn instructies uitgeschreven. Vervolgens geprint en geprobeerd.
De servo's bewogen. Maar het punt is dat je met zijn methode steeds niet helemaal zeker bent welke van de vier servo's aan een DR4024 je nu eigenlijk aanspreekt. Bij mij is er dus iets fout gegaan waardoor de laatste servo bediend wordt met de tweede schakelaar ipv met de vierde...
Als je de programmeertoets indrukt gaat de eerste servo bewegen. Die kan je dan instellen naar wens (F1 en F2 voor de beide eindposities) en vervolgens door naar de volgende servo door F0 even te schakelen, en zo door tot je ze allemaal gehad hebt.
Dit staat toch best wel duidelijk beschreven in de DR4024 handleiding.
Gr.
Eric

BertOK

  • Offline Offline
  • Berichten: 59
Re: Digitale analfabeet, instellen van servo(decoder) DR4024
« Reactie #8 Gepost op: 10 december 2019, 12:49:30 »
Bedankt Eric. Ik ben nog niet erg thuis in het programmeren van hardware. De TIP in de handleiding van de DR4024 had ik over het hoofd gezien.
Overigens: mijn computertoetsenbord heeft geen F0; het jouwe ook niet, lijkt me. Ik kan dus alleen de lamp bedienen, want ik werk vanuit de configuratiesoftware van Digikeijs.
Wat ik jammer vind is dat die software je niet laat zien welke uitgang je programmeert. Moet toch een fluitje zijn om dat in te bouwen.

« Laatst bewerkt op: 10 december 2019, 12:57:28 door oebert »
Met vriendelijke groet,
Bert
iTrain 5.1 Standard; Windows 10; Digikeijs; H0; Rails: Piko A; Rollend materieel: Roco, Fleischmann, Hamo, Liliput, HollandRail, Lima, Piko

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Digitale analfabeet, instellen van servo(decoder) DR4024
« Reactie #9 Gepost op: 10 december 2019, 12:53:12 »
Hij bedoelt de F-toetsen op je regelaar waarmee je de handel in moet stellen :) Die begint met F0.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7805
Re: Digitale analfabeet, instellen van servo(decoder) DR4024
« Reactie #10 Gepost op: 10 december 2019, 13:04:21 »
Wat mij nog het meest verbaast, is dat in dat Duitse filmpje niet met de F-toets wordt geschakeld maar met het klikken op de lamp. Overigens: mijn toetsenbord heeft geen F0; het jouwe ook niet, lijkt me. Bedoel je F9 of F10?
Misschien is het handig dat je de handleiding van de DR4024 een keer goed doorleest  :angel: ;D
Zo zie je op blz 6 duidelijk uitgelegd hoe je de posities programmeert.
Onder punt 3 zie je staan dat je F1 t/m F4 op je centrale uit moet zetten. En eronder in de tekening hoe dat bij een IB moet (rood omlijnd stukje met een 3 erbij.
Je toetsenbord functietoetsen hebben hier niets mee te maken.
En F0 bediend in de modelspoorwereld de verlichting van je loc. Soms aangegeven met F0 maar soms ook met een lamp  ;) Dat zie je dus in dat filmpje.
Aangezien jij met de DR5000 werkt doe je dit softwarematig in het configuratieprogramma omdat de DR5000 geen toetsen en display heeft.
Maar het kan ook met een Multimaus als je die hebt. Daar zitten een lampknop op  ;D en de functietoetsen.

Hoop dat het je een beetje duidelijker is zo.

Belangrijkste in deze RTFM Oftewel lees de handleiding en doe wat er staat  (y)
Gr.
Eric

BertOK

  • Offline Offline
  • Berichten: 59
Re: Digitale analfabeet, instellen van servo(decoder) DR4024
« Reactie #11 Gepost op: 15 december 2019, 09:28:32 »
Ieder dank voor alle aanwijzingen. Als je eenmaal weet hoe het werkt, is alles simpel. Als je nog aan het ontdekken bent, is alles verwarrend en onduidelijk. Het begint me te dagen.
Met vriendelijke groet,
Bert
iTrain 5.1 Standard; Windows 10; Digikeijs; H0; Rails: Piko A; Rollend materieel: Roco, Fleischmann, Hamo, Liliput, HollandRail, Lima, Piko

AlbertG

  • Offline Offline
  • Berichten: 822
    • Modelbaan Den Akker / Rocrail / DCC-EX
Re: Digitale analfabeet, instellen van servo(decoder) DR4024
« Reactie #12 Gepost op: 15 december 2019, 10:32:30 »
In de o zo belangrijke handleiding ontbreekt 1 belangrijke stap (vind ik).
Als je de positie A van de servo hebt ingesteld (F1)
 moet je de servo weer in de middenstand zetten door de rijregelaar op 0 te zetten
draai dan de rijrichting om en en stel de uitslag positie B in (F2).

(Dit is gebaseerd op instellen m.b.v. de Digikeijs DR5000 centrale)
Albert.
« Laatst bewerkt op: 15 december 2019, 10:44:29 door AlbertG. Reden: Opmerking toegevoegd na reactie Eric »
Hartelijke groeten,
Albert.
Mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/@Albert-DenAkker

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7805
Re: Digitale analfabeet, instellen van servo(decoder) DR4024
« Reactie #13 Gepost op: 15 december 2019, 10:41:40 »
Albert,
JA en Nee. Dat ligt er een beetje aan met welke centrale / handregelaar je de servo's instelt.
Het voorbeeld in de handleiding gaat uit van de IB waar dit zo werkt.
Maar gebruik je inderdaad een handregelaar zoals de MultiMaus of een Lenz regelaar dan klopt je opmerking.
Maar daar draai je automatisch wel de andere kant uit voor de andere positie en kom je door de nulstand  ;D

Maar Digikeijs handleidingen kunnen op sommige punten wel duidelijker.  :angel:

Voor beginners kan het wel een abacadabra zijn en een beetje trial en error.
Gr.
Eric

BertOK

  • Offline Offline
  • Berichten: 59
Re: Digitale analfabeet, instellen van servo(decoder) DR4024
« Reactie #14 Gepost op: 18 december 2019, 16:33:28 »
Blij als ik ben met jullie reacties op mijn vragen, durf ik het aan een hersenkraker voor de komende vrije dagen te presenteren. Ik hoop dat er iemand is die een oplossing ziet, want ik heb nog geen begin van een oplossing in zicht.
Eerst even een schets van mijn omstandigheden om begrip voor mijn probleem te wekken.
De ruimte voor mijn modelbaan is uiterst beperkt. Daarom ga ik een baan bouwen met een hoofdstation en een eronder gelegen schaduwstation.
Graag zou ik twee klassieke keerlussen aanbrengen, maar zelfs voor één ontbreekt simpelweg de ruimte.
Het ontwerp van mijn baan is, versimpeld getekend, een oneindigheidssymbool ∞. De sporen kruisen elkaar niet, maar lopen over elkaar heen.
Niets aan de hand bij DCC bedrijf (ik rijd GEEN Märklin), zou je zeggen.
Nou, toch wel. Ik heb een oplossing verzonnen om toch 'keerlussen' in te bouwen: ik verbind de twee bollingen van het ∞ symbool met elkaar.
Het komt er, versimpeld tot enkelspoor, zo uit te zien:

Deze layout geeft tweemaal kortsluiting. In de tekening weergegeven met niet aangesloten sporen.
Mijn probleem is nu, dat alle technische oplossingen voor het keerlusprobleem uitgaan van een klassieke keerlus met slechts één wissel.
Maar mijn layout heeft twee wissels per 'keerlus'.
Wat ik ook bestudeer, ik zie geen begaanbaar pad.
Ik heb daarom de vraag aan de support van Digikeijs voorgelegd, gerelateerd aan hun DR5013, maar zij zien ook niet hoe die toegepast kan worden in mijn situatie...
Welke oude rot in het vak ziet hier wel een gat in? Ik zal hem uitermate dankbaar zijn.
Met vriendelijke groet,
Bert
iTrain 5.1 Standard; Windows 10; Digikeijs; H0; Rails: Piko A; Rollend materieel: Roco, Fleischmann, Hamo, Liliput, HollandRail, Lima, Piko