Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 12:26:11
Spoor S in Europa - Presentatie van spoor S treinen van BUB, JEP en Stadtilm door sncf231e
Vandaag om 12:25:27
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:10:25
PB Models, ICR-rijtuigen door Luc2000
Vandaag om 12:09:16
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
Vandaag om 12:07:06
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Jeroen Water
Vandaag om 11:42:24
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Rudolf Stammis
Vandaag om 11:35:13
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:24:42
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 11:17:54
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door RetroJack
Vandaag om 10:47:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 10:42:38
Raadplaatje door Ronald69
Vandaag om 10:39:08
Roco modellen op aliexpress door Arjan6511
Vandaag om 10:28:37
verschil in montage plaat dieselmotor wagen door edwin1974
Vandaag om 10:28:02
Had de NS4903 rangeerlicht? door ruudns
Vandaag om 10:07:27
Märklin 2025 door Corné81
Vandaag om 09:01:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Frank103
Vandaag om 08:59:35
Rondom Charlois door Arjen52
Vandaag om 08:35:34
De dingen die je kan maken uit een plaat. door MOVisser
Vandaag om 08:27:38
Duits transport, waar in NL? door Sicco Dierdorp
Vandaag om 07:35:25
VAM containerwagens spoor-0 door Frits C
Vandaag om 07:13:40
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 03:27:05
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door DJV
Vandaag om 01:29:54
W.V. Kalender 2026 door Wim Vink
25 October 2025, 23:19:18
Sluitseinlamp DB, kan iemand werking uitleggen? door Nijboer
25 October 2025, 23:14:28
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
25 October 2025, 21:57:25
Bahnstrecke 5867 door einte
25 October 2025, 21:28:31
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Ronald69
25 October 2025, 20:51:02
Camp 3 door Lucien
25 October 2025, 20:35:09
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door rbroerse
25 October 2025, 20:33:37
  

Auteur Topic: Ombouw Roco Mat '24  (gelezen 8797 keer)

Ernest

  • Offline Offline
  • Berichten: 695
Ombouw Roco Mat '24
« Gepost op: 06 February 2008, 12:37:02 »
Ik heb twee blokkendoos sets. Eén viertje van recente datum en een tweetje wat waarschijnlijk al 25 jaar oud is.

Ik wil ze als één zesje laten rijden en dacht aanvankelijk de twee motorwagens in voorspan te laten rijden (via IB).

Ik merk toch dat er een behoorlijk snelheids verschil tussen de twee Roco machientjes zit. Ook het geluidsniveau is behoorlijk verschillend (klinkt als een hand koffiemolen uit 1924) dus speel ik nu met het idee de oude motorwagen motor- en tandwielloos te maken.
Nadeel blijft dat vanwege mijn kopstation de relatief zware motorloze wagen regelmatig door de bochten en over de wissels geduwd moet worden.
Heeft iemand hier enige ervaring mee.
Zou het nodig zijn e.e.a. aan gewicht uit de motorwagen te halen.
HO, 2 rail digitaal, IB en MM, NS, geen tijdperk binding.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26863
    • Pagina van klaas
Re: Ombouw Roco Mat '24
« Reactie #1 Gepost op: 06 February 2008, 13:16:19 »
Ik heb alleen ervaring met maximaal 5 rijtuigen: 1 motorwagen, 3 tussenrijtuigen en 1 dummy motorwagen. Die combinatie rijdt regelmatig geduwd,en dat geeft geen enkel probleem.
De boogstralen waarover dit gebeurt zijn 70 cm, dat kan een rol spelen.
Je kunt het gewoon proberen. Eerst de tandwielen er uit en dan gaan rijden. Mocht het fout gaan kun je altijd nog dat ballastgewicht er uit halen.

PS: zie net bij mijn eigen motorwagen dat het ballastgewicht onderdeel is van de totale constructie. O.a. het interieur is deel van het ballastgewicht. Als je dat weglaat dan hou je de rest niet bij elkaar.
Ik weet niet of dit bij de oude uitvoering ook zo is, maar zo ja, dan heb je wel een serieus probleem.
« Laatst bewerkt op: 06 February 2008, 13:30:24 door Klaas Zondervan »
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Bram w

  • Offline Offline
  • Berichten: 883
Re: Ombouw Roco Mat '24
« Reactie #2 Gepost op: 06 February 2008, 13:28:29 »
ik heb ook een blokkendoos 2tje ook oud nr 04189s Mbd9151 digitaal,rijdt prachtig en is beslist geen koffiemolen.groet Bram
Bram is in 2025 overleden

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1281
Re: Ombouw Roco Mat '24
« Reactie #3 Gepost op: 06 February 2008, 14:35:07 »
De oude blokkendoos heeft een frame van gietmetaal, dat ook als ballast dinest doet. De aandrijving is op een draaistel.
Ergens in 1980 is daar in Rail Hobby al een artikel over verschenen om het rijgedrag te verbeteren.

De nieuwe blokkendoos heeft een aandrijving over de beide draaistellen.
Maar als elke loc voorzien is van een (goede) locdecoder, dan kan het rijgedrag ingesteld worden. Bijvoorbeeld met de CV adressen 5 en 6 (de maximale- en de middensnelheid). Met enig experimenteren kan op die manier bereikt worden dat ze netjes gelijk op lopen.

Gerard

Ernest

  • Offline Offline
  • Berichten: 695
Re: Ombouw Roco Mat '24
« Reactie #4 Gepost op: 06 February 2008, 19:14:58 »
Heren,
Bedankt voor de adviezen.
Het gewicht wordt ook bij mijn oude 24-je door het gietmetaleninterieur toegevoegd dus daar zou ik inderdaad slechts gedeelten van kunnen verwijderen. Daarentegen ook wel weer zonde om er de flex op te zetten.
Ik ga dus eerst eens kijken of ik via het bijstellen van de CV's wat kan bereiken.
Anders de tandwielen er uit en kijken wat er gebeurd.
Ik laat na het weekend wel even weten wat er gebeurd is
Groeten,
Ernest
HO, 2 rail digitaal, IB en MM, NS, geen tijdperk binding.

Ernest

  • Offline Offline
  • Berichten: 695
Re: Ombouw Roco Mat '24
« Reactie #5 Gepost op: 06 February 2008, 19:38:50 »
Gerard,
Heb jij dat artikel uit Raihobby toevallig nog ergens ?
Ernest
HO, 2 rail digitaal, IB en MM, NS, geen tijdperk binding.

nscargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2765
  • Wederopbouw Opsolder
Re: Ombouw Roco Mat '24
« Reactie #6 Gepost op: 06 February 2008, 23:43:41 »
Ik heb nog een oude blokkendoos, maar die wil ik graag digitalseren.
Heeft iemand tips over hoe ik dat het beste kan doen en waar ik op moet letten?
Harm
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4236
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Ombouw Roco Mat '24
« Reactie #7 Gepost op: 07 February 2008, 09:28:01 »
Ik heb in een grijs verleden de motor eens vervangen door een andere Roco (nr 924 destijds meen ik). Stond een artikel over in de Modelbouwer, ca 1990. Dat zorgde ervoor dat het stel enorm veel rustiger en met minder lawaai liep. Samen met een aantal andere maatregelen liep het stel als een zonnetje, en nog. Misschien dat die motor beter te temmen is dan de standaard can die erin zit.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1281
Re: Ombouw Roco Mat '24
« Reactie #8 Gepost op: 07 February 2008, 10:40:56 »
Ernest,

Dat artikel staat in Rail Hobby oktober 1983 bladzijde 36.
Titel:  "Rijeigenschappen verbeteren bij de Blokkendoos".

Gerard

Ernest

  • Offline Offline
  • Berichten: 695
Re: Ombouw Roco Mat '24
« Reactie #9 Gepost op: 07 February 2008, 12:23:12 »
Gerard,
Bedankt ik ga zoeken. Hoop dat ik die oude jaargang nog heb.

Harm,
Er is ruimte genoeg. Ik heb een LocPilotV2 gebruikt.
Even goed naar het printplaatje van de Mat24 kijken en op een aantal plaatsen verbindingen doorslijpen.
Het is één van de makkelijksten die ik tot nog toe gedaan heb.
Groeten,
Ernest
HO, 2 rail digitaal, IB en MM, NS, geen tijdperk binding.

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2615
Re: Ombouw Roco Mat '24
« Reactie #10 Gepost op: 07 February 2008, 12:41:13 »
Ernest,

Ik heb de motor van zo'n oude blokkendoos vervangen door een Mashima 18x33. Hij loopt nu als een naaimachine.

Ton
Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.

Ernest

  • Offline Offline
  • Berichten: 695
Re: Ombouw Roco Mat '24
« Reactie #11 Gepost op: 07 February 2008, 21:41:07 »
Ton,
Past dat zonder hak en breekwerk ?
Ernest
HO, 2 rail digitaal, IB en MM, NS, geen tijdperk binding.

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2615
Re: Ombouw Roco Mat '24
« Reactie #12 Gepost op: 07 February 2008, 22:02:15 »
Ernest,

Geen hak-, breek-, vijl- of slijpwerk. Je moet alleen een paar kleine aanpassingen maken die zelfs ik voor elkaar kreeg:
- De contactstrips voor de motor die aan de print zitten moeten eraf; in plaats daarvan een paar draadjes van de print naar de motor solderen.
- Stukje siliconenslang als cardan naar het aangedreven draaistel.
- Motor vastplakken met een klodder lijm of dubbelzijdig tape en fixeren met een paar stukjes styreen o.i.d.

Ton
Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.

Ernest

  • Offline Offline
  • Berichten: 695
Re: Ombouw Roco Mat '24
« Reactie #13 Gepost op: 07 February 2008, 22:05:48 »
Dank je wel.
Dit klinkt als een projectje om binnenkort eens mee te beginnen.
Heb de Mashima gezien bij GMS voor iets van €30.
Groeten,
Ernest
HO, 2 rail digitaal, IB en MM, NS, geen tijdperk binding.

RobE

  • Offline Offline
  • Berichten: 514
Re: Ombouw Roco Mat '24
« Reactie #14 Gepost op: 08 February 2008, 14:02:10 »
Ernest,

Als je de oude Blokkendoos gaat voorzien van de Mashima motor is het beter om ook de cardan overbrenging bij GMS te bestellen.
Loopt naar mijn idee mooier dan de bestaande veer overbrenging.
Overigens is deze Mashima motor iets breder waardoor ik iets moest weg frasen.
Maar misschien heb je geluk.
Het is in ieder geval een hele verbetering.

Groet,
Rob
Rob is op 4 februari overleden.

Edits Booster, MRdirect, Koploper, HSI-88, Zimo, HO, 2 rail