Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Schrootplaats door ruudns
Vandaag om 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
Vandaag om 23:25:57
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 22:54:44
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 22:52:21
Oude metalen trafo's gebruiken....... door bask185
Vandaag om 22:11:18
Rheinburg, TP V/VI door Chris Westerduin
Vandaag om 22:10:56
Raadplaatje door Arjen52
Vandaag om 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
Vandaag om 21:17:24
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 21:15:26
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
Vandaag om 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
Vandaag om 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
Vandaag om 20:21:53
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 20:09:36
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
Vandaag om 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
Vandaag om 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
Vandaag om 19:29:26
19 Toen door defender
Vandaag om 19:22:04
Laag-Baarlo door Mark Lin
Vandaag om 19:02:20
Les Billards du Vivarais door Hans1963
Vandaag om 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
Vandaag om 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
Vandaag om 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
Vandaag om 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
Vandaag om 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
Vandaag om 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
Vandaag om 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 15:29:26
"Nederlandse" modellen door spoorijzer
Vandaag om 15:14:16
  

Auteur Topic: Weten we dat ook weer.  (gelezen 9895 keer)

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8427
Jeroen

NL-modelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 991
    • Windhoven
Re: Weten we dat ook weer.
« Reactie #1 Gepost op: 17 november 2019, 21:23:10 »
Is toch niks nieuws aan. Volgens mij al jaren bekend.  ::)
Johan

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8063
  • Spoor N
Re: Weten we dat ook weer.
« Reactie #2 Gepost op: 18 november 2019, 07:54:19 »
Citaat
[Over ruige rijp/ijzel] Transdev overlegt met ProRail om passende ingrepen te doen, zoals aangepaste stroomafnemers en het insmeren van de bovenleiding.
Dat zijn goede ideeën, misschien is het zelfs mogelijk om de rijp te laten smelten door de bovenleiding als weerstand te gebruiken. Een soort van speciale schakeling om ijzel te verwijderen, maar ik kan me voorstellen dat insmeren simpeler en sneller is.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6806
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Weten we dat ook weer.
« Reactie #3 Gepost op: 18 november 2019, 08:13:03 »
IJzelschakeling van de bovenleiding is waarschijnlijk net zo oud als de bovenleiding zelf, maar wordt heden te dage niet meer gebruikt vanwege het grote gevaar voor draadbreuk.
Kijk voor meer informatie bij Nico Spilt, klikken op IJzelschakeling.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25304
    • Pagina van klaas
Re: Weten we dat ook weer.
« Reactie #4 Gepost op: 18 november 2019, 09:52:11 »
Daarnaast heeft de ijzelschakeling ook een nadelig effect op de energierekening. Ik heb 30 jaar op de meterafdeling van het Zeeuwse energiebedrijf gewerkt en ik kreeg maandelijks de verbruikscijfers van alle grootverbruikers onder ogen, waaronder NS. In een bepaalde maand viel me op dat de hoogste kW waarde nogal hoog was uitgevallen. Navraag bij NS (die was toen nog de klant) leerde dat ze op die dag in Zeeland de ijzelschakeling hadden toegepast. Dat heeft ze veel geld gekost want grootverbruikers betalen niet alleen voor het aantal kilowatturen, maar ook voor de kW-piek.
Het was in die 30 jaar overigens de enige keer dat ik dit heb gezien.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8063
  • Spoor N
Re: Weten we dat ook weer.
« Reactie #5 Gepost op: 18 november 2019, 10:25:05 »
Dan zijn die kosten nu voor Prorail, die ''beheert'' immers het spoornet.

IJzelschakeling van de bovenleiding is waarschijnlijk net zo oud als de bovenleiding zelf, maar wordt heden te dage niet meer gebruikt vanwege het grote gevaar voor draadbreuk. Kijk voor meer informatie bij Nico Spilt, klikken op IJzelschakeling.
Dat weet ik, de sarcasme-tags op het forum werken echter niet.  ;)
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6806
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Weten we dat ook weer.
« Reactie #6 Gepost op: 18 november 2019, 10:39:35 »
Hoezo niet Rick? Had jij  ;D achter je opmerking geplaatst had ik hem sarcastisch geïnterpreteerd, nu nam ik hem serieus...
Was wel voor de koffie, dus nog niet helder scherp en alert  ;)
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8063
  • Spoor N
Re: Weten we dat ook weer.
« Reactie #7 Gepost op: 18 november 2019, 10:59:21 »
Dan wordt het te makkelijk, ik had al speciaal 'schakeling' en 'ijzel' genoemd.  ;)

Volgens mij is het bij de moderne treinen niet alleen de stroomafnemer die het moeilijk heeft maar ook de computer. Door de ijzel valt de spanning weg waardoor deze geen stabiele spanning krijgt en dienst weigert. Oudere treinen hebben daar geen last van en rijden wel door. Dit is ook de reden dat de NMBS Desiro niet in Roosendaal en Maastricht komen, de computer registreert 1800V en schakelt af vanwege een te lage spanning waar ouder materieel op halve kracht verder rijdt.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8427
Re: Weten we dat ook weer.
« Reactie #8 Gepost op: 18 november 2019, 10:59:35 »
Is toch niks nieuws aan. Volgens mij al jaren bekend.  ::)


Wij, het klootjesvolk, weten het al jaren.  :angel:  Maar nu is de vaststelling eindelijk officieel.
Jeroen

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4465
Re: Weten we dat ook weer.
« Reactie #9 Gepost op: 18 november 2019, 11:17:40 »
Misschien moeten ze in het materieel maar een decoder zetten en op de bovenleiding dcc. ;D Hoewel bij vuile rails..... eehh bovenleiding.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6806
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Weten we dat ook weer.
« Reactie #10 Gepost op: 18 november 2019, 11:39:54 »
Ik  zeg: "een supercondensator van 1000F 2500V erin"  ;D
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 3866
Re: Weten we dat ook weer.
« Reactie #11 Gepost op: 18 november 2019, 11:55:57 »
De FLIRT rijdt tegenwoordig om deze reden met de voorste panto omhoog.
Als je kop moet maken is dat stukje bovenleiding al schoongeschraapt.

Mij is overigens niet opgevallen dat een moderne trein er meer of minder last van heeft.
( het bovenleiding contact dan)
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 2235
  • Duitsland TP III
Re: Weten we dat ook weer.
« Reactie #12 Gepost op: 18 november 2019, 12:06:05 »
Werden in de voorbije jaren hier geen 1200en in de nachtelijke uren voor ingezet?
Als ijzel/rijp schrapers?
Grt, Ronald.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25304
    • Pagina van klaas
Re: Weten we dat ook weer.
« Reactie #13 Gepost op: 18 november 2019, 12:37:25 »
Volgens mij is het bij de moderne treinen niet alleen de stroomafnemer die het moeilijk heeft maar ook de computer.
Het lijkt me onwaarschijnlijk dat de voeding voor de computer rechtstreeks afhankelijk is van de bovenleidingspanning. Daar zit toch wel een batterijbuffer en een gestabiliseerde voeding tussen? Of ben ik de enige die zo slim is om dat te bedenken? ;D

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7405
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Weten we dat ook weer.
« Reactie #14 Gepost op: 18 november 2019, 15:24:51 »
1200'en: volgens mij wel, ja.
Een reden was ook het hogere stroomverbruik van zo'n oude lok. Die verstookt best wel wat in z'n voorschakelweerstanden (en ander electrisch spul waar ik me niet al te hard aan wens te branden :) ). "Verstoken" = "warmte", dus dat scheelt ook. En zo'n ouderwetse schakeling heeft veel minder last van korte stroomonderbrekingen, waar een moderne lok wèl de hik van krijgt.

Je computer zal na een stroomdipje herstarten, een oude wasmachine met mechanische tijdschakelklok draait vrolijk door.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)