Doel:€250.00
Donaties:€125.00

Per saldo:€-125.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 06-12-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Benrail
Vandaag om 18:06:23
Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO. door NS264
Vandaag om 18:04:30
Kerstbaantjes of winterbanen.. door Scratchbuilt
Vandaag om 18:02:52
Roco NS 200/300 Sik, model 2019 door Bartje81
Vandaag om 18:01:41
7 december 2019 modelspoorbeurs Houten voor/nabeschouwing door Floris
Vandaag om 17:55:51
Piko NS1100, materieelbespreking door 1200blauw
Vandaag om 17:42:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Post49
Vandaag om 17:38:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Floris
Vandaag om 17:20:53
Uit en Thuis, de bouw door Klaas Zondervan
Vandaag om 17:06:34
Frans loodsje door Noordernet
Vandaag om 16:30:27
Ronald bouwt een demo-pizza layout (je) door Ronald Halma
Vandaag om 16:27:42
Timmer på Dalsland. door MB6400
Vandaag om 16:20:34
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:10:52
H0 Marklin rangeerlok DHG700 AC -> DC door bellejt
Vandaag om 16:02:33
Haardvuurtje in de hut door jerrytrein
Vandaag om 15:47:23
Fleischmann 1306 probeersels door Nijboer
Vandaag om 15:29:35
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door GD
Vandaag om 14:49:03
1/32 schaal, 'Papier Berken", andere bomen , grassen en meer. door Daniel Caso
Vandaag om 14:45:42
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door nachbar
Vandaag om 14:43:29
Hoch über dem Fluss Albula (Project 0m, iets heel anders: Rhätische Bahn) door Hendrik Jan
Vandaag om 14:05:20
Nieuwe baan, nieuwe schaal van N naar H0e door EricZmS
Vandaag om 13:58:23
Small yard door Ronald Halma
Vandaag om 13:56:54
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 13:43:27
Verbouwing Magic Train (schaal 0e) door Daniel Caso
Vandaag om 12:55:58
NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0 door FritsT
Vandaag om 12:48:14
Boogstraal Fleischmann rails door VictorPM
Vandaag om 12:20:30
MB-module: "Chicago Union" door NS8714
Vandaag om 11:48:19
Lettertype Duitse spoorwegen door Ronald69
Vandaag om 11:46:25
Baanbouw Bosje77 door bosje77
Vandaag om 10:51:38
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 10:10:52
  

Auteur Topic: Weten we dat ook weer.  (gelezen 2383 keer)

Jeronimos

  • Offline Offline
  • Berichten: 6876
Jeroen

NL-modelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 535
    • Windhoven
Re: Weten we dat ook weer.
« Reactie #1 Gepost op: 17 november 2019, 21:23:10 »
Is toch niks nieuws aan. Volgens mij al jaren bekend.  ::)
Johan

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 6412
  • Spoor N
Re: Weten we dat ook weer.
« Reactie #2 Gepost op: 18 november 2019, 07:54:19 »
Citaat
[Over ruige rijp/ijzel] Transdev overlegt met ProRail om passende ingrepen te doen, zoals aangepaste stroomafnemers en het insmeren van de bovenleiding.
Dat zijn goede ideeën, misschien is het zelfs mogelijk om de rijp te laten smelten door de bovenleiding als weerstand te gebruiken. Een soort van speciale schakeling om ijzel te verwijderen, maar ik kan me voorstellen dat insmeren simpeler en sneller is.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 3220
  • NS tijdperk III b/c
Re: Weten we dat ook weer.
« Reactie #3 Gepost op: 18 november 2019, 08:13:03 »
IJzelschakeling van de bovenleiding is waarschijnlijk net zo oud als de bovenleiding zelf, maar wordt heden te dage niet meer gebruikt vanwege het grote gevaar voor draadbreuk.
Kijk voor meer informatie bij Nico Spilt, klikken op IJzelschakeling.
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 17767
    • Pagina van klaas
Re: Weten we dat ook weer.
« Reactie #4 Gepost op: 18 november 2019, 09:52:11 »
Daarnaast heeft de ijzelschakeling ook een nadelig effect op de energierekening. Ik heb 30 jaar op de meterafdeling van het Zeeuwse energiebedrijf gewerkt en ik kreeg maandelijks de verbruikscijfers van alle grootverbruikers onder ogen, waaronder NS. In een bepaalde maand viel me op dat de hoogste kW waarde nogal hoog was uitgevallen. Navraag bij NS (die was toen nog de klant) leerde dat ze op die dag in Zeeland de ijzelschakeling hadden toegepast. Dat heeft ze veel geld gekost want grootverbruikers betalen niet alleen voor het aantal kilowatturen, maar ook voor de kW-piek.
Het was in die 30 jaar overigens de enige keer dat ik dit heb gezien.
Spoorbaan "Uit en Thuis" in aanbouw.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 6412
  • Spoor N
Re: Weten we dat ook weer.
« Reactie #5 Gepost op: 18 november 2019, 10:25:05 »
Dan zijn die kosten nu voor Prorail, die ''beheert'' immers het spoornet.

IJzelschakeling van de bovenleiding is waarschijnlijk net zo oud als de bovenleiding zelf, maar wordt heden te dage niet meer gebruikt vanwege het grote gevaar voor draadbreuk. Kijk voor meer informatie bij Nico Spilt, klikken op IJzelschakeling.
Dat weet ik, de sarcasme-tags op het forum werken echter niet.  ;)
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 3220
  • NS tijdperk III b/c
Re: Weten we dat ook weer.
« Reactie #6 Gepost op: 18 november 2019, 10:39:35 »
Hoezo niet Rick? Had jij  ;D achter je opmerking geplaatst had ik hem sarcastisch geïnterpreteerd, nu nam ik hem serieus...
Was wel voor de koffie, dus nog niet helder scherp en alert  ;)
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 6412
  • Spoor N
Re: Weten we dat ook weer.
« Reactie #7 Gepost op: 18 november 2019, 10:59:21 »
Dan wordt het te makkelijk, ik had al speciaal 'schakeling' en 'ijzel' genoemd.  ;)

Volgens mij is het bij de moderne treinen niet alleen de stroomafnemer die het moeilijk heeft maar ook de computer. Door de ijzel valt de spanning weg waardoor deze geen stabiele spanning krijgt en dienst weigert. Oudere treinen hebben daar geen last van en rijden wel door. Dit is ook de reden dat de NMBS Desiro niet in Roosendaal en Maastricht komen, de computer registreert 1800V en schakelt af vanwege een te lage spanning waar ouder materieel op halve kracht verder rijdt.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Jeronimos

  • Offline Offline
  • Berichten: 6876
Re: Weten we dat ook weer.
« Reactie #8 Gepost op: 18 november 2019, 10:59:35 »
Is toch niks nieuws aan. Volgens mij al jaren bekend.  ::)


Wij, het klootjesvolk, weten het al jaren.  :angel:  Maar nu is de vaststelling eindelijk officieel.
Jeroen

zuylen

  • Online Online
  • Berichten: 3463
Re: Weten we dat ook weer.
« Reactie #9 Gepost op: 18 november 2019, 11:17:40 »
Misschien moeten ze in het materieel maar een decoder zetten en op de bovenleiding dcc. ;D Hoewel bij vuile rails..... eehh bovenleiding.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 3220
  • NS tijdperk III b/c
Re: Weten we dat ook weer.
« Reactie #10 Gepost op: 18 november 2019, 11:39:54 »
Ik  zeg: "een supercondensator van 1000F 2500V erin"  ;D
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 1370
Re: Weten we dat ook weer.
« Reactie #11 Gepost op: 18 november 2019, 11:55:57 »
De FLIRT rijdt tegenwoordig om deze reden met de voorste panto omhoog.
Als je kop moet maken is dat stukje bovenleiding al schoongeschraapt.

Mij is overigens niet opgevallen dat een moderne trein er meer of minder last van heeft.
( het bovenleiding contact dan)

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 947
  • ZWOLLE
Re: Weten we dat ook weer.
« Reactie #12 Gepost op: 18 november 2019, 12:06:05 »
Werden in de voorbije jaren hier geen 1200en in de nachtelijke uren voor ingezet?
Als ijzel/rijp schrapers?
Grt, Ronald.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 17767
    • Pagina van klaas
Re: Weten we dat ook weer.
« Reactie #13 Gepost op: 18 november 2019, 12:37:25 »
Volgens mij is het bij de moderne treinen niet alleen de stroomafnemer die het moeilijk heeft maar ook de computer.
Het lijkt me onwaarschijnlijk dat de voeding voor de computer rechtstreeks afhankelijk is van de bovenleidingspanning. Daar zit toch wel een batterijbuffer en een gestabiliseerde voeding tussen? Of ben ik de enige die zo slim is om dat te bedenken? ;D
Spoorbaan "Uit en Thuis" in aanbouw.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Online Online
  • Berichten: 5217
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Weten we dat ook weer.
« Reactie #14 Gepost op: 18 november 2019, 15:24:51 »
1200'en: volgens mij wel, ja.
Een reden was ook het hogere stroomverbruik van zo'n oude lok. Die verstookt best wel wat in z'n voorschakelweerstanden (en ander electrisch spul waar ik me niet al te hard aan wens te branden :) ). "Verstoken" = "warmte", dus dat scheelt ook. En zo'n ouderwetse schakeling heeft veel minder last van korte stroomonderbrekingen, waar een moderne lok wèl de hik van krijgt.

Je computer zal na een stroomdipje herstarten, een oude wasmachine met mechanische tijdschakelklok draait vrolijk door.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)