Doel:€250.00
Donaties:€102.50

Per saldo:€-147.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 23-07-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Baan in Los Angeles door tuurtje
Vandaag om 07:37:51
artitec PLAN W vs LS Models door ES44AC
Vandaag om 07:26:40
Nieuws over oud spul in Colombia door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 06:02:29
Railways of Zimbabwe Beyer Garratt type 15 stoomlok door AndrevdG
Vandaag om 05:16:24
NS baan in Las Vegas door Daan in Las Vegas
Vandaag om 05:14:54
Beneluxforum Kalender 2021 door AndrevdG
Vandaag om 05:12:54
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 01:38:17
Worsteling over mogelijke uitbreiding van gekozen systeem door laurent
Vandaag om 01:00:28
Olympische trein 2012, welke sluitsein? door Maarten.T
Vandaag om 00:54:53
"Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan. door Frank103
Vandaag om 00:12:28
versterker uitgang LocSound5 door PkAlfisti
Vandaag om 00:08:15
Mooi weer om buiten te spelen door FritsT
09 augustus 2020, 23:49:44
Globale ruimteindeling nieuwe H0 NL baan door 72sonett
09 augustus 2020, 22:53:11
(BNLS modulebaan) BNLS-Forumbaan algemeen door Edsko Hekman
09 augustus 2020, 22:23:51
Wat is er momenteel te zien op de Betuweroute? door Erik Mijd
09 augustus 2020, 22:17:33
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
09 augustus 2020, 22:09:51
Havenbaantje, Duitse havenstad, periode 2e wereldoorlog. door Edgy
09 augustus 2020, 21:51:05
Schwarzburg door AndréDev
09 augustus 2020, 21:45:04
SSN 41 105 door 44
09 augustus 2020, 21:12:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Joost O
09 augustus 2020, 20:45:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
09 augustus 2020, 20:23:48
Kopstation aan Noordzeekust Duitsland door NS264
09 augustus 2020, 19:36:54
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
09 augustus 2020, 18:49:18
Beurs in Houten 29 augustus 2020 - de voor- en nabeschouwing door Falcon10
09 augustus 2020, 18:29:37
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Floris
09 augustus 2020, 18:09:57
Hoe plaats ik plaatjes via de IPad?... door johanw
09 augustus 2020, 17:31:40
Koploper Delft stopt door Rondje_HO
09 augustus 2020, 17:19:48
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door VvKan
09 augustus 2020, 17:17:21
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door 4020 281-4
09 augustus 2020, 16:52:48
Van Swarzach naar Swarzburg door nkob
09 augustus 2020, 16:39:55
  

Auteur Topic: Weten we dat ook weer.  (gelezen 7167 keer)

Jeronimos

  • Offline Offline
  • Berichten: 7253
Jeroen

NL-modelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 639
    • Windhoven
Re: Weten we dat ook weer.
« Reactie #1 Gepost op: 17 november 2019, 21:23:10 »
Is toch niks nieuws aan. Volgens mij al jaren bekend.  ::)
Johan

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 6593
  • Spoor N
Re: Weten we dat ook weer.
« Reactie #2 Gepost op: 18 november 2019, 07:54:19 »
Citaat
[Over ruige rijp/ijzel] Transdev overlegt met ProRail om passende ingrepen te doen, zoals aangepaste stroomafnemers en het insmeren van de bovenleiding.
Dat zijn goede ideeën, misschien is het zelfs mogelijk om de rijp te laten smelten door de bovenleiding als weerstand te gebruiken. Een soort van speciale schakeling om ijzel te verwijderen, maar ik kan me voorstellen dat insmeren simpeler en sneller is.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 3789
  • NS tijdperk III b/c
    • Obdam in H0 op Facebook
Re: Weten we dat ook weer.
« Reactie #3 Gepost op: 18 november 2019, 08:13:03 »
IJzelschakeling van de bovenleiding is waarschijnlijk net zo oud als de bovenleiding zelf, maar wordt heden te dage niet meer gebruikt vanwege het grote gevaar voor draadbreuk.
Kijk voor meer informatie bij Nico Spilt, klikken op IJzelschakeling.
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 19303
    • Pagina van klaas
Re: Weten we dat ook weer.
« Reactie #4 Gepost op: 18 november 2019, 09:52:11 »
Daarnaast heeft de ijzelschakeling ook een nadelig effect op de energierekening. Ik heb 30 jaar op de meterafdeling van het Zeeuwse energiebedrijf gewerkt en ik kreeg maandelijks de verbruikscijfers van alle grootverbruikers onder ogen, waaronder NS. In een bepaalde maand viel me op dat de hoogste kW waarde nogal hoog was uitgevallen. Navraag bij NS (die was toen nog de klant) leerde dat ze op die dag in Zeeland de ijzelschakeling hadden toegepast. Dat heeft ze veel geld gekost want grootverbruikers betalen niet alleen voor het aantal kilowatturen, maar ook voor de kW-piek.
Het was in die 30 jaar overigens de enige keer dat ik dit heb gezien.
"Without" wordt omgebouwd tot "Heuvelland"
Het werk aan "Uit en Thuis" ligt daardoor even stil.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 6593
  • Spoor N
Re: Weten we dat ook weer.
« Reactie #5 Gepost op: 18 november 2019, 10:25:05 »
Dan zijn die kosten nu voor Prorail, die ''beheert'' immers het spoornet.

IJzelschakeling van de bovenleiding is waarschijnlijk net zo oud als de bovenleiding zelf, maar wordt heden te dage niet meer gebruikt vanwege het grote gevaar voor draadbreuk. Kijk voor meer informatie bij Nico Spilt, klikken op IJzelschakeling.
Dat weet ik, de sarcasme-tags op het forum werken echter niet.  ;)
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 3789
  • NS tijdperk III b/c
    • Obdam in H0 op Facebook
Re: Weten we dat ook weer.
« Reactie #6 Gepost op: 18 november 2019, 10:39:35 »
Hoezo niet Rick? Had jij  ;D achter je opmerking geplaatst had ik hem sarcastisch geïnterpreteerd, nu nam ik hem serieus...
Was wel voor de koffie, dus nog niet helder scherp en alert  ;)
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 6593
  • Spoor N
Re: Weten we dat ook weer.
« Reactie #7 Gepost op: 18 november 2019, 10:59:21 »
Dan wordt het te makkelijk, ik had al speciaal 'schakeling' en 'ijzel' genoemd.  ;)

Volgens mij is het bij de moderne treinen niet alleen de stroomafnemer die het moeilijk heeft maar ook de computer. Door de ijzel valt de spanning weg waardoor deze geen stabiele spanning krijgt en dienst weigert. Oudere treinen hebben daar geen last van en rijden wel door. Dit is ook de reden dat de NMBS Desiro niet in Roosendaal en Maastricht komen, de computer registreert 1800V en schakelt af vanwege een te lage spanning waar ouder materieel op halve kracht verder rijdt.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Jeronimos

  • Offline Offline
  • Berichten: 7253
Re: Weten we dat ook weer.
« Reactie #8 Gepost op: 18 november 2019, 10:59:35 »
Is toch niks nieuws aan. Volgens mij al jaren bekend.  ::)


Wij, het klootjesvolk, weten het al jaren.  :angel:  Maar nu is de vaststelling eindelijk officieel.
Jeroen

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3834
Re: Weten we dat ook weer.
« Reactie #9 Gepost op: 18 november 2019, 11:17:40 »
Misschien moeten ze in het materieel maar een decoder zetten en op de bovenleiding dcc. ;D Hoewel bij vuile rails..... eehh bovenleiding.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 3789
  • NS tijdperk III b/c
    • Obdam in H0 op Facebook
Re: Weten we dat ook weer.
« Reactie #10 Gepost op: 18 november 2019, 11:39:54 »
Ik  zeg: "een supercondensator van 1000F 2500V erin"  ;D
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 1633
Re: Weten we dat ook weer.
« Reactie #11 Gepost op: 18 november 2019, 11:55:57 »
De FLIRT rijdt tegenwoordig om deze reden met de voorste panto omhoog.
Als je kop moet maken is dat stukje bovenleiding al schoongeschraapt.

Mij is overigens niet opgevallen dat een moderne trein er meer of minder last van heeft.
( het bovenleiding contact dan)

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 1194
  • ZWOLLE
Re: Weten we dat ook weer.
« Reactie #12 Gepost op: 18 november 2019, 12:06:05 »
Werden in de voorbije jaren hier geen 1200en in de nachtelijke uren voor ingezet?
Als ijzel/rijp schrapers?
Grt, Ronald.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 19303
    • Pagina van klaas
Re: Weten we dat ook weer.
« Reactie #13 Gepost op: 18 november 2019, 12:37:25 »
Volgens mij is het bij de moderne treinen niet alleen de stroomafnemer die het moeilijk heeft maar ook de computer.
Het lijkt me onwaarschijnlijk dat de voeding voor de computer rechtstreeks afhankelijk is van de bovenleidingspanning. Daar zit toch wel een batterijbuffer en een gestabiliseerde voeding tussen? Of ben ik de enige die zo slim is om dat te bedenken? ;D
"Without" wordt omgebouwd tot "Heuvelland"
Het werk aan "Uit en Thuis" ligt daardoor even stil.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 5589
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Weten we dat ook weer.
« Reactie #14 Gepost op: 18 november 2019, 15:24:51 »
1200'en: volgens mij wel, ja.
Een reden was ook het hogere stroomverbruik van zo'n oude lok. Die verstookt best wel wat in z'n voorschakelweerstanden (en ander electrisch spul waar ik me niet al te hard aan wens te branden :) ). "Verstoken" = "warmte", dus dat scheelt ook. En zo'n ouderwetse schakeling heeft veel minder last van korte stroomonderbrekingen, waar een moderne lok wèl de hik van krijgt.

Je computer zal na een stroomdipje herstarten, een oude wasmachine met mechanische tijdschakelklok draait vrolijk door.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)