Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 07:49:47
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 07:46:50
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Kees-Jan
Vandaag om 06:09:13
PB models: koplopers (voorbespreking) door M@rk
Vandaag om 01:35:21
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Frank103
Vandaag om 00:36:13
pantograaf vastzetten door joespoor
22 August 2025, 23:58:35
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
22 August 2025, 23:38:37
Stalen rijtuigen van NS door KNed
22 August 2025, 23:20:55
Fleischmann Anna ombouw. door Erwin 054
22 August 2025, 23:04:52
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door MichielB
22 August 2025, 22:33:12
Aachenau West door MichielB
22 August 2025, 22:26:36
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
22 August 2025, 22:21:10
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Schachbrett
22 August 2025, 22:11:33
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Bor de Wolf
22 August 2025, 22:04:32
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
22 August 2025, 21:46:33
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Te 2/2
22 August 2025, 21:26:21
De projecten van Ruben (NL H0) door Huup
22 August 2025, 21:17:57
Da's Daz 2 door Huup
22 August 2025, 21:13:36
MiWuLa door Miniature Holland
22 August 2025, 21:05:42
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
22 August 2025, 20:33:23
Bouw van de DE-5 uit een bouwset van FRIE door Rob Ellerman
22 August 2025, 20:29:56
H0 U-vormig Pendel-rangeer baantje - door Ronald Halma
22 August 2025, 19:41:10
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
22 August 2025, 19:39:26
Magneet koppelingen voor Bemo door Rob Ellerman
22 August 2025, 19:39:09
RhB H0m, Albulisch door Boertje
22 August 2025, 19:06:07
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
22 August 2025, 17:21:08
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald69
22 August 2025, 16:42:47
De Projecten van RetroJack door RetroJack
22 August 2025, 16:29:51
Swalbenburg, N modulebaan door Bjor
22 August 2025, 16:08:56
maatvoering AKI door MOVisser
22 August 2025, 15:46:52

Auteur Topic: verlichting rijtuigen  (gelezen 2194 keer)

Esperopt

• Offline Offline
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
verlichting rijtuigen
« Gepost op: 06 February 2008, 02:47:18 »
Heb twee vragen hierover.

- trekt de led verlichting van rijtuigen veel stroom? Bv 3 stammen van 5
  rijtuigen. Kan een multi-mouse dit aan?

Zal wel weer een beginnersvraag zijn, maar ik weet het gewoonweg niet. Als ik dit inbouw en de rijtuigen staan op de baan dan brand alles natuurlijk constant. Wat me op m'n tweede vraag brengt:

- elk rijtuig krijgt z'n eigen stroomafnemer. Wordt de trein hierdoor niet te
  zwaar voor de loc?

Heb nl twee analoge plan W's met stroomafnemers en die moet je bijna vooruit schoppen, zo zwaar loopt het spul.

In een eerder draadje gaf ik aan met stroomgeleidende koppelingen te willen werken, maar dit is me min if meer afgeraden, vandaar. Mijn idee daarachter was dat als de belasting te zwaar zou worden voor de multi-mouse ik simpelweg via de decoder van de loc de verlichting van de rijtuigen uit zou kunnen zetten.

Graag wat advies. Tot nu toe heb ik erg veel aan de (digitale) hulp. Ik was nooit aan inbouw ed begonnen ware het niet dankzij de aanwijzingen ed die ik hier krijg.

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: verlichting rijtuigen
« Reactie #1 Gepost op: 06 February 2008, 08:39:11 »
Dat staat toch in de technische beschrijving van de ledverlichting. Ook dit is al tot in de treuren besproken dus even zoeken op het forum.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Han Zijlstra

• Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
« Reactie #2 Gepost op: 06 February 2008, 09:20:47 »
Uit eigen ervaring kan ik je melden dat 15 rijtuigen met verlichting echt wat teveel wordt voor de Multimaus. Je zult inboeten op de snelheid waarmee commando's naar de lok'(s) gaan en een regelmatig een reset moeten doen.
Stroomvoerende koppelingen kunnen prima slepertjes vervangen. Slepers = wrijving = performanceverlies.
Wat me even niet duidelijk is waar je nu mee rijdt? WS of GS?
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #3 Gepost op: 06 February 2008, 09:26:54 »
Citaat
Wat me even niet duidelijk is waar je nu mee rijdt? WS of GS?

Han het is ongelooflijk duidelijk waar mee er gereden wordt, met treinen namelijk die bestuurd worden via een decoder en een digitaal systeem van Roco.

Wat niet duidelijk is of het gebruikte materiaal rijdt op 2-Rail of 3-Rail. Maar eigenlijk is dat helemaal niet van belang de ledjes gaan er echt niet meer of minder stroom doorgebruiken.

Maar als ik het zo inschat een MultiMaus als centrale, dan gok ik op een 2-rail systeem.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #4 Gepost op: 06 February 2008, 10:11:02 »
Je zult inboeten op de snelheid waarmee commando's naar de lok'(s) gaan

Interessante opmerking. Leg eens uit, want ik kan me daar niks bij voorstellen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Han Zijlstra

• Offline Offline
    • Trainspecials
« Reactie #5 Gepost op: 06 February 2008, 10:38:40 »
De commando's vanuit de centrale reizen " on top of" de spanning die je op de baan zet. Een rimpeltje zogezegd . Bij ee groete baan ( rijlengte) geconstateerd dat naarmate er meer loks met verlichting etc aanwezig zijn het langer duurt voordat het commando ook daadwerkelijk aankomt.
vb hoornfunctie van lok direct bij de aansluitplek is vrijwel direct , verder weg (+/- 12 meter) komt het signaal een halve seconde later aan bij de lok.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

Han Zijlstra

• Offline Offline
    • Trainspecials
« Reactie #6 Gepost op: 06 February 2008, 10:42:16 »
@ wim.
Ik heb niet alle draadjes gevolgd , en uit de vraagstelling blijkt niet dat esperopt al een centrale gebruikt of heeft aangeschaft . Vandaar mijn vraag.
Daarnaast kun je onder stroomafnemers nogal wat verstaan: die dingen bovenaan een trein : ook wel pantograaf genoemd: die dingen aan die tegen een as aan zitten en die dingen die in het midden onder marklin loks en rijtuigen hangen ;D

Weerd

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 06 February 2008, 10:48:31 »
Ik heb een achttal blokkendozen van ledverlichting voorzien en worden via DCC aangestuurd.
De leds staan per rijtuig parallel in twee groepen van 6 in serie en 5 in serie geschakelde leds. Elke ledtak trekt zo'n 4 mA (weerstanden van 2k2 en 2k7)
Per twee rijtuigen gebruik ik een functiedecoder. Die schakelt via een stroomvoerende koppeling ook het andere rijtuig.
Dat geheel bevalt mij goed. De ledstroom van 4mA is dusdanig laag dat van vermogensverlies eigenlijk geen sprake is.
Een motorblokkendoos trekt met gemak een trein van 8 verlichte rijtuigen.

Gerard

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #8 Gepost op: 06 February 2008, 10:55:08 »
@ wim.
Ik heb niet alle draadjes gevolgd , en uit de vraagstelling blijkt niet dat esperopt al een centrale gebruikt of heeft aangeschaft . Vandaar mijn vraag.
;D

Han wat staat er dan in de derde regel van de openingsvraag??  ::) :o :'(

Hans Keulen

• SIK 1:1
  • Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 06 February 2008, 11:14:48 »
De commando's vanuit de centrale reizen " on top of" de spanning die je op de baan zet. Een rimpeltje zogezegd . Bij ee groete baan ( rijlengte) geconstateerd dat naarmate er meer loks met verlichting etc aanwezig zijn het langer duurt voordat het commando ook daadwerkelijk aankomt.
vb hoornfunctie van lok direct bij de aansluitplek is vrijwel direct , verder weg (+/- 12 meter) komt het signaal een halve seconde later aan bij de lok.

Han,

Lees eerst eens iets over hoe digitale spanning in elkaar zit voor je anderen in verwarring brengt. B.v. op de site van Klaas :
digitale spanning. Het ENIGE protocol waar jouw verhaal klopt (rimpel on top of de spanning) is het oude ZIMO protocol en daar rijdt in Nederland zo goed als niemand mee.

Voor de rest ben je er blijkbaar in geslaagd de snelheid van het licht te beinvloeden omdat bij jou een electrisch signaal maar 24 m/s  reist.

Wat er werkelijk gebeurt is dat bij een hoge belasting (en een slechte bedrading !) op grote afstand van je centrale de spanning dusdanig in elkaar zakt dat het DCC signaal niet meer binnen de specificaties blijft waardoor de herkenning slecht wordt.

Tot slot om Esperopt ook nog een beetje te helpen : Een LED strip van Digirails trekt 50 mA. Als je er daar 20 van aan hebt gebruik je dus 1 A . Blijft er nog zo´n 2A over voor wissels en loks. Dat is voldoende voor 3 loks

Hans

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #10 Gepost op: 06 February 2008, 11:24:27 »
Han, ik heb je inmiddels leren kennen als een persoon die wel de klok heeft horen luiden, maar absoluut niet weet waar het geluid vandaan komt, dus laat staan waar de klepel hangt. Dus geen knollen voor citroen verkopen, en je eerst eens beter in de materie verdiepen, voordat je mensen nog verder met een kluitje het riet in stuurt.
Want je verhaal over trager wordende commando's e.d. raakt kant nog wal.

Mvg
Wim.

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #11 Gepost op: 06 February 2008, 12:49:08 »
Want je verhaal over trager wordende commando's e.d. raakt kant nog wal.

En dat is precies wat ik met mijn vraag om nadere uitleg boven water probeerde te krijgen. 8)
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #12 Gepost op: 06 February 2008, 23:50:31 »
Oh, maar dat kan Han ons zeker nog wel uitleggen, want hij weet hoe het komt.

Mvg
Wim.

Esperopt

• Offline Offline
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
« Reactie #13 Gepost op: 07 February 2008, 01:37:30 »
Eh, behalve het verhaal van Han begrijp ik het. Wim heeft trouwens logischerwijs gelijk, multi-mouse en roco-line.

@Hans, bedankt voor het antwoord wat ik zocht. Maar begin nu toch weer te twijfelen over de stroomvoerende koppelingen, geen wrijving is natuurlijk minder belasting van de loc's.

In een ander draadje las ik dat een versterker van een multi-mouse setje zonder meer ingezet kan worden als booster. Denk dat ik dat maar ga doen om zeker te zijn van voldoende vermogen.

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #14 Gepost op: 07 February 2008, 09:26:04 »
In een ander draadje las ik dat een versterker van een multi-mouse setje zonder meer ingezet kan worden als booster.

Ja, want versterker en booster zijn twee verschillende woorden voor hetzelfde ding. Prima truc van de fabrikant om net te doen alsof er een wezenlijk verschil in zit.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel