Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bahnstrecke 5867 door Ronald Halma
Vandaag om 10:43:37
Raadplaatje door hervé
Vandaag om 10:40:18
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Jelmer
Vandaag om 10:30:10
Stottering Piko 98551BD door Herb73
Vandaag om 10:22:59
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door Ronald Halma
Vandaag om 10:20:59
Modelbaan Beltheim. door Arjan6511
Vandaag om 10:19:46
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door Mispoes
Vandaag om 10:08:10
Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving. door Herb73
Vandaag om 10:02:42
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door borotof
Vandaag om 09:54:02
Train-o-Matic Shine binnenverlichting. door bask185
Vandaag om 09:53:41
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Montanbahn
Vandaag om 09:50:30
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 09:46:33
BrauWelt, fantasiebaan in H0 door Jelmer
Vandaag om 09:36:05
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Karben
Vandaag om 09:29:57
NS Mat 35 Maple Leaf door henk
Vandaag om 09:28:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:26:11
NS Upcycleshop door R1954
Vandaag om 09:23:23
Märklin M tapijtbaan door Jelmer
Vandaag om 09:22:07
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 01:08:54
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door DJV
20 November 2025, 22:46:18
Bauarbeiten im gange door Frank 123
20 November 2025, 21:49:04
3d printen van ns daglichtseinen door weslyr
20 November 2025, 21:32:42
13 december - NVM Modelbouwbeurs Houten door Hans van de Burgt
20 November 2025, 20:57:01
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
20 November 2025, 20:29:55
13 december modelspoorbeurs Houten door Seinhuis
20 November 2025, 20:07:16
diorama, voor lange treinen. door Mark D.
20 November 2025, 19:41:48
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Sven
20 November 2025, 19:28:20
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door defender
20 November 2025, 19:06:52
De spoorhaven van Zuidbarge. door Eric B
20 November 2025, 17:33:48
Frie ?? door VAM65
20 November 2025, 17:32:57
  

Auteur Topic: NS 6400 Liliput H0 met twee motoren digitaliseren.  (gelezen 2206 keer)

008200

  • Offline Offline
  • Berichten: 886
NS 6400 Liliput H0 met twee motoren digitaliseren.
« Gepost op: 13 November 2019, 16:04:29 »
Van deze loc bestaan 2 varianten: een wat oudere met twee N-motoren, die niet digitaal is voorbereid, en een wat nieuwere met één motor, die dat wel is, zij het dat je een erg kleine decoder moet kiezen om het te laten passen. Ik heb de twee-motorige variant gedigitaliseerd: ik zag er tegen op -want weinig speelruimte-  en het viel me erg mee.
In het midden zit een los, zwaar blok metaal, waar een reepje (ongeveer 6 of 7 mm dik)  van afgezaagd moet worden om de decoder een plaatsje te kunnen geven. Dat is meteen het moeilijkste deel van de hele klus.
Soldeer alle componenten los van de langwerpige printplaat, behalve de vier lampjes op de hoeken. Soldeer dan de vier stroomtoevoerdraden weer aan de print en soldeer ook de rode en zwarte draad van de decoder aan weerszijden op dezelfde punten (eigenlijk gebruik je de printplaat hier alleen om de stroomtoevoer van links-voor en links-achter, resp. rechts-voor en rechts-achter te verbinden).
De grijze en oranje draad moeten bij de motoraansluiting worden gesoldeerd, waarbij ik gekozen heb om beide motoren parallel te zetten. In serie kan ook maar dan beperk je de snelheid tot rangeermodus, zo blijkt…
Soldeer de oranje decoderdraad aan de ene draad van de motor, en aan de andere kant soldeer je de grijze draad. Maak twee verbindingsdraden (oranje resp. grijs) tussen beide motoren.
De witte, blauwe en gele draad komen in de gaatjes midden op de print (zie de foto): blauw op  het één na onderste brede spoor, en wit en geel op de heel dunne spoortjes
Voor de decoder koos ik een heel kleine Laisdcc decoder: slechts 10x20x5 mm. Niet super, maar voldoende goed.
En dan die moeilijke hekwerken weer fatsoeneren, in de cabine nog een machinist en deze 6400 kan mee in het digitaal aangestuurde treinverkeer op de baan.

« Laatst bewerkt op: 14 November 2019, 09:19:51 door 008200 »