Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Jeroen Trainz
Vandaag om 14:12:50
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:12:44
ACME 2024 met NS ICNG! door Daan!
Vandaag om 14:09:36
"Nederlandse" modellen door ArjanB
Vandaag om 14:07:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door 4020 281-4
Vandaag om 14:01:37
Aachenau West door wob
Vandaag om 13:41:33
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door Gerco van Beelen
Vandaag om 13:31:53
Openen Lima Hondekop door Pauldg
Vandaag om 13:08:22
Einde Koemo ballast ??? door Boertje
Vandaag om 12:50:24
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door tothebeach
Vandaag om 11:11:37
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 10:52:24
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door JeroenM.
Vandaag om 10:24:06
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:44
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:43:30
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Frans
Vandaag om 09:27:24
Baan in Los Angeles door Jelmer
Vandaag om 08:56:38
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:55:03
Bouw van materieel 40 treinstellen door Jelmer
Vandaag om 08:48:06
LS Models 2024 door Martijn193
Vandaag om 08:02:33
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 00:35:59
NS 8400 van Werps door Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
Bisonkit verdunner door Deetrein
18 april 2024, 23:16:25
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
18 april 2024, 23:02:30
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Rob Ellerman
18 april 2024, 22:37:44
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Thom
18 april 2024, 21:24:49
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
18 april 2024, 21:09:01
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MichielB
18 april 2024, 20:24:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
18 april 2024, 20:05:30
20 en 21 april MobExpo door renenstimpie
18 april 2024, 18:53:42
  

Auteur Topic: Advies nieuw baanplan  (gelezen 3398 keer)

Danny V.

  • Offline Offline
  • Berichten: 240
    • Zilverdam
Advies nieuw baanplan
« Gepost op: 10 november 2019, 22:52:47 »
Hi Allemaal,

We hebben besloten om te gaan verhuizen. Het slechte is dat de baan Zilverdam in zijn huidige vorm zal worden afgebroken. Het goede is dat de baan opnieuw opgebouwd kan worden en ik dus ook kan leren van de "fouten" die in het baanplan van de huidige baan zitten.

Het nieuwe huis moet nog gebouwd gaan worden, maar ben voorzichtig al een beetje aan het nadenken wat ik met de baan zou willen doen. Hieronder heb ik een overzicht van de zolderverdieping bijgevoegd. De rode arcering is waar de baan potentieel zou kunnen komen. Ik ben op zoek naar wat ideeën voor de indeling wat ik met deze ruimte zou kunnen gaan doen. 

De eerste ideeën die ik daarbij heb:
- Ik heb een doorgaand station (Station Delft) en wil (goederen)treinen rondjes laten rijden, maar heb ook nog een kopstation en weet niet of ik beide op de baan zou willen hebben.
- Ik rij met lange treinen (1700 + 7 LS Models intercity rijtuigen +/- 230 cm in lengte)
- Ik twijfel nog om een schaduwstation te maken op een lager niveau, of dit gewoon eenvoudig op het zichtbare niveau te doen, zodat er niet met hoogteverschillen gewerkt hoeft te worden.
- Zou iets met een goederen opstelsporen/emplacement willen doen, zodat goederentreinen niet alleen over de baan rijden en daarna weer verdwijnen.

Tips zijn welkom!

Like Zilverdam op Facebook

Volg de bouw van Zilverdam op http://www.zilverdam.nl

Zilte

  • Gast
Re: Advies nieuw baanplan
« Reactie #1 Gepost op: 11 november 2019, 07:13:29 »
Wat is de zonzijde? Als ik de tekening bekijk, zie ik aan 1 kant veluxramen en aan de andere kant kleine dakkapellen.

Danny V.

  • Offline Offline
  • Berichten: 240
    • Zilverdam
Re: Advies nieuw baanplan
« Reactie #2 Gepost op: 11 november 2019, 11:27:58 »
De zonkant is de kant met de dakramen, dat is tevens de achterkant van de woning. Deze staat bijna in zijn geheel op het zuiden gericht, dus heeft praktisch de hele dag zon. De voorkant is voorzien van de dakkapellen. Ben wel nieuwsgierig wat dat eventueel te maken kan hebben met een baanplan.
Like Zilverdam op Facebook

Volg de bouw van Zilverdam op http://www.zilverdam.nl

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 25273
    • Pagina van klaas
Re: Advies nieuw baanplan
« Reactie #3 Gepost op: 11 november 2019, 11:48:15 »
Wat is eigenlijk het bruikbare deel. Is dat alleen het rode stuk, of ook de grijze strook?
Alleen het rode deel is te smal om te keren, daar moet je dus een oplossing voor vinden.
Zet er eens wat maten in om een beter beeld te krijgen.

Voor de dakramen aan de zonkant zou ik zonwering zetten om al te sterke lichtinval te voorkomen. Misschien zelfs helemaal verduisteren.

Danny V.

  • Offline Offline
  • Berichten: 240
    • Zilverdam
Re: Advies nieuw baanplan
« Reactie #4 Gepost op: 11 november 2019, 15:09:40 »
Het rode deel heb ik als suggestie gemarkeerd voor het plaatsen van de baan. Ik wil het niet te diep maken, dat is op de huidige baan wel het geval, waardoor ik moeilijk bij de achterkant kan komen. Dat wil ik op de nieuwe baan voorkomen. Dus zal zelf te denken om hem maximaal 80cm tot 100cm diep te maken, dan zou je overal in ieder geval nog goed bij moeten kunnen komen. Als dat bij de uiteinden van de baan iets groter moet worden om een keerlus of klimspiraal te plaatsen is dat geen probleem.

Het grijze deel is onderdeel van het dak. Ik vind het lastig om in te schatten hoe dat uiteindelijk exact gaat worden bij de bouw. De stippellijn rechts onderin (waar bij de rest van de tekening het rode vlak doorloopt) geeft een hoogte van 150cm aan. Het grijze gedeelte heb ik nu dus bewust niet meegenomen omdat je anders wellicht in de knoei komt met de hoogte, het is een schilddak en loopt naar alle kanten schuin. Denk dat ik wat conservatief ben met het intekenen, maar dat is niet heel erg denk ik. Als ik nu naar het rode deel kijk kom ik aan de bovenkant op een breedte van 970cm, de linkerkant is 470cm hoog, de onderkant van de baan 570cm breedt.
Like Zilverdam op Facebook

Volg de bouw van Zilverdam op http://www.zilverdam.nl

Zilte

  • Gast
Re: Advies nieuw baanplan
« Reactie #5 Gepost op: 11 november 2019, 15:56:26 »
Ik spreek niet uit persoonlijk ervaring, daarvoor ben ik tekort bezig met deze hobby, maar heb wel diverse keren gelezen dat direct zonlicht een funeste uitwerking heeft op een baan. Vandaar ook de vraag. Dus een goede zonblokkering lijkt mij dan wel gewenst.
In reactie op de vraag van Klaas Zondervan de opmerking, dat 80 - 100 cm diep onder een schuin dak wel lastig te bereiken is.

eitreb

  • Offline Offline
  • Berichten: 158
Re: Advies nieuw baanplan
« Reactie #6 Gepost op: 11 november 2019, 20:16:24 »
ik zou het rechter gedeelte waar de wasmacine en droger staat gescheiden houden van de treinbaan ivm het vocht en de kans op beschadiging .
dus baan links tot aan het tussenwandje.
groet,
bert
Met vriendelijke groet:
Bert

Mijn N-baan:
BertemmeN

https://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=14&t=12572

Danny V.

  • Offline Offline
  • Berichten: 240
    • Zilverdam
Re: Advies nieuw baanplan
« Reactie #7 Gepost op: 12 november 2019, 10:06:17 »
ik zou het rechter gedeelte waar de wasmachine en droger staat gescheiden houden van de treinbaan ivm het vocht en de kans op beschadiging .
dus baan links tot aan het tussenwandje.

Klopt in deze tekening inderdaad. Het is een eerste concept tekening van de zolder en die wand kan dus nog gewijzigd worden. Ik neig er dus naar om de wasmachine / droger in een aparte ruimte rechts onder te laten plaatsen en dan in het hart van de woning (dus in deze tekening door de deur) de muur haaks op de huidige muur te laten plaatsen. Dan ontstaat er genoeg ruimte om het rode deel door te laten lopen. De wasruimte is dan nog steeds ongeveer 300cm x 300cm wat ruim voldoende is.
Like Zilverdam op Facebook

Volg de bouw van Zilverdam op http://www.zilverdam.nl

Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)

  • Bruntendijk
  • Offline Offline
  • Berichten: 1545
  • Kan het nog "Nederlandser" ?
Re: Advies nieuw baanplan
« Reactie #8 Gepost op: 12 november 2019, 14:47:37 »
Zilte heeft gelijk Danny. Als je op zolder veel zon binnen krijgt is verduisteren echt wel belangrijk. Zelf heb ik vier grote dakramen waarvan twee op het zuiden. Voor de dakramen heb ik schuifluiken gemaakt (platen MDF) die je desgewenst geheel of gedeeltelijk kan open schuiven. Het zijn tuimelramen die ook voor de nodige verkoeling zorgen.






Jouw huis moet nog gebouwd worden dus je kunt daarbij rekening houden met verduisteren tegen zonlicht. Succes met de bouw van je tweede Zilverdam.

Vriendelijke groet,
Kees,  NS Blokpost 54 Bruntendijk Friesland.
Zie hier Klein Bruntendijk

En hier Groot Bruntendijk

Groeten vanuit "NS Blokpost 21" Bruntendijk.
Kees