Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 11:03:05
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
  

Auteur Topic: Franse treinen en scenery  (gelezen 32768 keer)

hansb58

  • Gek op treinen, modelbouw, fotografie, motorrijden en mijn SAAB!
  • Offline Offline
  • Berichten: 88
  • In de opstart neer een fascinerende hobby
Re: Franse treinen en scenery
« Reactie #75 Gepost op: 10 januari 2020, 16:30:43 »
@Krokodil68 dat is ook de reden van het thema. Ik ben vaak in Brienzwiler op vakantie geweest en vandaaruit dat gebied bezocht
Heb me echter nooit gerealiseerd dat het traject Luzern Interlaken smalspoor is. Ik ben gelukkig niet zo'n purist, dus ik Los het wel op.
Als ik tekeningen heb hoe ik het ga doen start ik wel een afzonderlijk draadje, want dan slaat de titel van deze er niet erg op
Hans

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6013 met Tapatalk

Frans Traject in de planning, bouwen? Komt nog :-)

clickmaniac

  • Offline Offline
  • Berichten: 1095
  • The perfect is the enemy of the good
Re: Franse treinen en scenery
« Reactie #76 Gepost op: 10 januari 2020, 20:15:41 »
[knip]

Ter info, inmiddels ben ik van de Franse baan afgestapt. Na heel veel gesprekken met leveranciers die allemaal aangeven dat de beschikbaarheid van Frans materieel heel lastig is in Nederland, 
[knip]

Sorry maar dat is toch werkelijk de grootste onzin die ik in lange tijd gehoord heb!

Sorry dat ik zo binnen kom gewalst in je draadje, maarre... ja als je Zwisters leuk vindt moet je dat vooral doen natuurlijk...  maar niet omdat franse treinen op de een of andere wijze niet in Nederland beschikbaar zouden zijn.
U bent bekend met het fenomeen Internet? DPD, TPG, DHL etc etc? Dat scheelt per zending maximaal 10 euro, en dat dan alleen zolang je onder de "gratis verzenden" drempel zit. Net in de Jura een loc gekocht die op gewone DC al verschrikkelijke herrie blijkt te maken, die gaat gewoon terug, gedekt door het EU herroepingsrecht. Net zoals dat zou zijn bij een NL leverancier.
Ik heb in de laatste 15 jaar een leuke verzameling frans materieel bij malkander verzameld, vooral LS Models, Roco, REE. 40% tweedehands via vooral ebay, 30% nieuw uit franse webshops, 15% nieuw in franse winkeltjes (met name le petit train bleu in Lyon) en de rest in NL, marktplaats of Nederlandse (web)winkels.

Het enige puntje met tweedehands is dat het soms lijkt alsof de fransen elkaar graag oplichten (terwijl ze de mond vol hebben over solidariteit) dus met tweedehands moet je goed opletten, goed doorvragen, bij twijfel niet doen. Als het mis gaat: genadeloze feedback geven.

Nou dat was even mijn onbescheiden mening over dit onderwerp.

Je hebt alvast een leuke 030TU te pakken, gefeliciteerd!  (y)
« Laatst bewerkt op: 10 januari 2020, 20:20:21 door clickmaniac »

Paulus

  • Offline Offline
  • Berichten: 941
  • La vie est belle...
Re: Franse treinen en scenery
« Reactie #77 Gepost op: 11 januari 2020, 01:08:35 »
Misschien handig dan om het draadje anders te gaan noemen of heb ik iets gemist? ;D
SNCF - IV / V - SudEst / Zolderbaan LaVie SudEst / Modulebaan

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2960
Re: Franse treinen en scenery
« Reactie #78 Gepost op: 11 januari 2020, 08:31:33 »
Beste Hans,

Je mag gewoon binnen je bouwdraadje een ander thema kiezen. Dat hoef je niet eens te verdedigen of zelfs maar uit te leggen.

Ik wens je succes met je nieuwe plannen. Zwitsers is ook leuk!

Overigens heb ik zelf veel opgestoken van de reacties op je draadje, waaronder de internetadressen van allerlei leveranciers van Franse spullen.

Wolter
Moins mais mieux.

Krokodil68

  • Offline Offline
  • Berichten: 452
    • Mijn levenswerk
Re: Franse treinen en scenery
« Reactie #79 Gepost op: 11 januari 2020, 10:02:47 »
West Zwitserland. Grensstation. Korte treinen. Lokmiddel van dan krokodil naar sncf krokodil. En vice versa. Hier is een hele mooie EJ special van


Groet Jeroen

Krokodil68

  • Offline Offline
  • Berichten: 452
    • Mijn levenswerk
Re: Franse treinen en scenery
« Reactie #80 Gepost op: 11 januari 2020, 10:09:29 »


Deze bedoel ik

Groet Jeroen

clickmaniac

  • Offline Offline
  • Berichten: 1095
  • The perfect is the enemy of the good
Re: Franse treinen en scenery
« Reactie #81 Gepost op: 11 januari 2020, 12:12:14 »
Dat is zeker een interessant thema! Wat daar allemaal niet langsreed! Bovendien, het verschil tussen een dalletje in de Jura en de zuidelijke Centraal Massief springt echt niet zo in het oog.  Bij een enkele oude boerderij zul je de lokale bouwstijl moeten volgen, als je echt hypercorrect wilt zijn. Maar is jouw feestje natuurlijk.   

hansb58

  • Gek op treinen, modelbouw, fotografie, motorrijden en mijn SAAB!
  • Offline Offline
  • Berichten: 88
  • In de opstart neer een fascinerende hobby
Re: Franse treinen en scenery
« Reactie #82 Gepost op: 11 januari 2020, 13:07:19 »
@clickmaniac, jawel zelfs ik heb wel eens gehoord van Internet
In het begin van dit draadje staan fantastische links naar allerlei Franse bedrijven.
Er wordt onder jouw reactie ook gesteld dat ik mijn reden van wijzigen niet hoef te verdedigen.

Je hebt vanuit jou standpunt zeker gelijk... maar ik merk dat ik, ondanks dat ook ik veel via internet doe, toch veel waarde hecht aan een winkel waar ik met vragen terecht kan. Gewoon even naar binnen lopen, overleggen en dan met het juiste product de deur uit.
Daarbij vindt ik het waardevol dat we dit soort winkels nog hebben en dat moeten we koesteren, voor alles via internet gaat.
Conclusie, had ik dicht bij of in Frankrijk gewoond, dan was ik zeker met mijn eerste plan door gegaan.
Nu kies ik er voor om spullen aan te schaffen bij de winkelier in de buurt, die mij als beginner graag helpt om op te starten
Groeten
Hans

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6013 met Tapatalk

Frans Traject in de planning, bouwen? Komt nog :-)

hansb58

  • Gek op treinen, modelbouw, fotografie, motorrijden en mijn SAAB!
  • Offline Offline
  • Berichten: 88
  • In de opstart neer een fascinerende hobby
Re: Franse treinen en scenery
« Reactie #83 Gepost op: 11 januari 2020, 13:12:38 »
Ik kreeg gisteren van die Zentral Bahnbericht dat ik tegen een kleine vergoeding de tekeningen van het traject Interlaken-ost - Brienz kan krijgen. Ik heb de tekeningen besteld.
Als ze interessant zijn is het dan een idee die ergens op het forum te delen? Onder baanplannen of zo?

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6013 met Tapatalk

Frans Traject in de planning, bouwen? Komt nog :-)

clickmaniac

  • Offline Offline
  • Berichten: 1095
  • The perfect is the enemy of the good
Re: Franse treinen en scenery
« Reactie #84 Gepost op: 11 januari 2020, 14:05:05 »
@clickmaniac, jawel zelfs ik heb wel eens gehoord van Internet
In het begin van dit draadje staan fantastische links naar allerlei Franse bedrijven.
Er wordt onder jouw reactie ook gesteld dat ik mijn reden van wijzigen niet hoef te verdedigen.

Je hebt vanuit jou standpunt zeker gelijk... maar ik merk dat ik, ondanks dat ook ik veel via internet doe, toch veel waarde hecht aan een winkel waar ik met vragen terecht kan. Gewoon even naar binnen lopen, overleggen en dan met het juiste product de deur uit.
Daarbij vindt ik het waardevol dat we dit soort winkels nog hebben en dat moeten we koesteren, voor alles via internet gaat.
Conclusie, had ik dicht bij of in Frankrijk gewoond, dan was ik zeker met mijn eerste plan door gegaan.
Nu kies ik er voor om spullen aan te schaffen bij de winkelier in de buurt, die mij als beginner graag helpt om op te starten
Groeten
Hans

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6013 met Tapatalk
Nee je hebt helemaal gelijk, mijn verontwaardiging was meer gericht op dat advies, of in ieder geval op hoe dat overkwam ("wij van Glassex adviseren Glassex"). Sorry dat dat niet duidelijk was. Het was laat, paar borreltjes op, etc etc.
Maar dit is je eerste baan... Je zet in ieder geval meteen ambitieus in met traject-tekeningen!  (y) Maar het blijft natuurlijk een parallelle werkelijkheid, die alle kanten uit kan. Een modelbaan die sprekend lijkt op Interlaken Ost - Brienz maar toch ineens - afhankelijk van wat er rijdt - een grenstraject met Frankrijk kan zijn? Er gebeuren gekkere dingen in 1:87 hoor! Bij mij rijdt soms een Japans treinstel rond*, gewoon omdat ik hem mooi vind.  Wat uiteindelijk, lijkt me, de belangrijkste reden is.
Succes ermee, ben benieuwd hoe het gaat worden! i

*Om van m'n Amerikanen maar te zwijgen.

Benjamin92

  • Offline Offline
  • Berichten: 97
Re: Franse treinen en scenery
« Reactie #85 Gepost op: 11 januari 2020, 19:34:38 »
Ik kreeg gisteren van die Zentral Bahnbericht dat ik tegen een kleine vergoeding de tekeningen van het traject Interlaken-ost - Brienz kan krijgen. Ik heb de tekeningen besteld.
Als ze interessant zijn is het dan een idee die ergens op het forum te delen? Onder baanplannen of zo?

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6013 met Tapatalk

Mocht het alleen om de globale situatie gaan, kan ik Sporenplan.nl aanbevelen. Hier staat ook jouw traject op, alleen dan niet op schaal.
Met vriendelijke groeten, Benjamin

hansb58

  • Gek op treinen, modelbouw, fotografie, motorrijden en mijn SAAB!
  • Offline Offline
  • Berichten: 88
  • In de opstart neer een fascinerende hobby
Re: Franse treinen en scenery
« Reactie #86 Gepost op: 02 februari 2020, 18:57:30 »
Mocht het alleen om de globale situatie gaan, kan ik Sporenplan.nl aanbevelen. Hier staat ook jouw traject op, alleen dan niet op schaal.
Ik heb de tekeningen inmiddels binnen en doorgestuurd naar sporenplan. Als er iemand interesse heeft in 16mb pdf met het traject Interlaken-Ost - Meiringen dan stuur maar een pb.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6013 met Tapatalk

Frans Traject in de planning, bouwen? Komt nog :-)

freekvo

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
    • La Vie de la Reine - Frankrijk - [H0]
Re: Franse treinen en scenery
« Reactie #87 Gepost op: 11 februari 2020, 20:14:44 »
Ik zie dit topic nu pas (maar ik ben dan ook een hele tijd afwezig geweest). Wat jammer dat je van het Franse idee bent afgestapt want er is zoveel moois te koop via internet (MP, Ebay of anderszins). Ik heb zelf al mijn materieel (waaronder meerdere TGV's, een Capitole, en een Oriënt Express) op die manier bij elkaar 'gesprokkeld'. Misschien niet allemaal uit hetzelfde tijdperk maar 'who cares'? Het gaat toch om je eigen beleving? Ook Franse huisjes zijn goed te krijgen (een deel heb ik via internet en een deel op vakantie in Frankrijk gekocht).
Zie o.a. deze pagina voor foto's met een impressie (en verderop ook een Youtube-filmpje): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=60329.360.
Groet Freek

H0 : Fleischmann : profirails : Intellibox/Rocrail
La Vie de la Reine - Fr.

voorheen: La Domaine Convexe - Fr.

hansb58

  • Gek op treinen, modelbouw, fotografie, motorrijden en mijn SAAB!
  • Offline Offline
  • Berichten: 88
  • In de opstart neer een fascinerende hobby
Re: Franse treinen en scenery
« Reactie #88 Gepost op: 13 februari 2020, 19:04:53 »
Hoi Freek,
Ik vond het zelf ook wel jammer. Als ik een ervaren modelspoorder zou zijn, was ik ook zeker bij het onderwerp gebleven. Ik denk dat ik als absoluut beginner nog teveel moet leunen op ondersteuning door de handelaren in mijn omgeving.
Zeker weten dat er wat grensoverschrijdend verkeer kom in de toekomst.
Ik volg jou w draadje inmiddels ook. Erg leuk!
Groeten
Hans

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6013 met Tapatalk
Frans Traject in de planning, bouwen? Komt nog :-)

freekvo

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
    • La Vie de la Reine - Frankrijk - [H0]
Re: Franse treinen en scenery
« Reactie #89 Gepost op: 14 februari 2020, 20:34:06 »
Je zult nog even geduld moeten hebben met volgen. Eerst gaan we nog een paar weken overwinteren in Spanje en daarna moet ik een nieuwe vloer in mijn nieuwe treinenruimte gaan maken. Zie https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=92111.msg3222092272#msg3222092272.

Dan een nieuw baanplan bedenken en langzaam gaan opbouwen.

Het ergste is dat al mijn rails bijna 2 jaar open en bloot in een onverwarmde schuur heeft gelegen. Dus die zal ik ook nog stuk voor stuk moeten schoonmaken.
Groet Freek

H0 : Fleischmann : profirails : Intellibox/Rocrail
La Vie de la Reine - Fr.

voorheen: La Domaine Convexe - Fr.