BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: hansb58 op 06 november 2019, 12:00:39
-
Beste lezers
Na jaren niets meer met treinen gedaan te hebben wil ik het opnieuw oppakken. Ik heb dan meteen het idee opgedaan om een stuk Frans spoor te maken. Lekker slim want alles is Duits/Zwitsers/Oostenrijks georiënteerd.
Het idee is het traject van de "Train à Vapeur" van Anduze naar St. Jean du Gard" aan te leggen (http://www.trainavapeur.com/) en een stukje Anduze - Nîmes /Montpellier. Dit omdat ik ook (eigenlijk meer) een liefhebber van modern materieel ben.
Het aardige is dat er een reklame pdf van de tourist info in Anduze is, waar de gebruikte locs met naam, jaartal en leverancier genoemd worden.
Tot nu toe ben ik niet verder gekomen dan een France intercity/goederen loc en een TGV bij Märklin. Waarbij de TGV als niet meer leverbaar, probeer winkelvoorraad te boek staat.
Piko heeft in ieder geval ook wat Frans materiaal
Ik ben nu vooral zoekende naar merken die mij de juiste treinen voor zo'n baan kunnen leveren en dan met nam die stoomtrein voor Anduze St Jean. En scenery, huisjes en stations die passen bij een zuid Franse baan
http://www.trainavapeur.com/wp-content/uploads/2018/06/page-de-garde-web-1.mp4
Zijn hier liefhebbers die mij wat op weg kunnen helpen? Of is dit bij voorbaat een ondoenlijke zaak en ik maar beter een stukje Beieren bouwen
Alvast bedankt voor de reacties
Hans
Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6013 met Tapatalk
-
Je zou eens bij Jouef kunnen kijken:
https://www.hornby.com/uk-en/shop/brands/jouef-h0-1-87.html (onderaan)
Marc
-
Hi Hans,
Dat is hartstikke leuk, we zijn daar ook ooit mee meegereden.
Lijkt mij iets moois worden, stationnetje, tunnels, stalen bruggen, stenen viaducten, een rivier, kloof en veel paarden (en ook veel rook).
Wil je leuke foto's zien (heb er nog veel meer)
Zie hier (https://forum.3rail.nl/index.php?topic=50951.msg896571#msg896571)
Ik ga je volgen ben benieuwd hoe je dat gaat "invullen".
groet
Harald
-
Hoi Hans,
Welkom hier op het forum. Er zijn voldoende 'Fransbouwers' hier op het forum. De meest beroemde is Wim 1969 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?action=profile;u=12118) met de baan St. Tourbiere (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=58196.msg3221450531#msg3221450531). Die wordt niet meer tentoongesteld, ondertussen is hij bezig met een nieuwe baan (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=89168.msg3222037144#msg3222037144). Chris80 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=54354.msg3221379684#msg3221379684), Paulus (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=89887.msg3222052552#msg3222052552) en Ingenium (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?action=profile;u=8511) bouwen ook Frans. Kijk even in hun profiel en je ziet waarmee ze bezig zijn. Zelf bouw ik nu noord-frans smalspoor (ook wel zuidelijk-groot-België).
Voor huisjes zijn er verschillende leveranciers:
Sud-modelisme (http://82.240.92.237/dev2000/WebPagesFR/acceuil_fer.html&&2wxBSk6c662aNxMopLGoxlfoA24ck_uaSkWaqXka6a)
ABE (https://www.abe44.fr/fr/9-1-87-echelle-h0)
Cités miniatures (http://www.cites-miniatures.com/)
Regionsetcompagnies (https://www.regionsetcompagnies.fr/)
Microrama (https://eshop.microrama.eu/fr/71-batiments)
la-boutique-du-maquettiste (http://www.la-boutique-du-maquettiste.fr/11-batiments-civils-et-ferroviaires)
architecture-passion (https://www.architecture-passion.fr/v16/)
om er maar een aantal te noemen.
Voor de treinen wordt het wat lastiger, vind ik, het zijn nogal uitgesproken modellen die er rijden bij Train à vapeur des Cévennes (https://fr.wikipedia.org/wiki/Train_%C3%A0_vapeur_des_C%C3%A9vennes#Locomotives_%C3%A0_vapeur).
Een diesellok is wel bekend, die komt nl uit dezelfde fabriek als enkele van onze 2300-en, dus dat wordt een ombouwprojectje op een Roco of Piko basis. De BB63000 heeft zowel Roco als Piko en de Renault autorails (motorrijtuig) heeft REE-models (https://www.ree-modeles.com/catalogue/catalogue-h0/autorail-h0/463-autorail-renault-vh-serie-1) uitgebracht.
Maar qua stoom kan ik je niet verder helpen vrees ik.
Heb je al een ontwerp in je gedachten?
Groet,
Michel
-
Welkom.
Er zijn wel meer hier die Frans bouwen.
Die kunnen vast wel adviseren.
-
Ja, hoor, Frans spul is gewoon leuk.
Net zo leuk als de Fransen zelf. Die zijn ook niet raar of capsonaal, zeker niet als je een beetje je best doet om je in hun eigen taal verstaanbaar te maken. Einde preek.
Kijk eerst maar even wat je wilt en begin niet te groot. Een Franse locotracteur (zeg maar: een Sik) en een paar goederenbakjes. En bescheiden scenery. Kijk eens of een abonnement op een Frans spoorwegtijdschrift iets is. Zoek eens op Lr.presse.fr, die uitgeverij heeft ook een paar leuke forums, voor smalspoor en voor aftands normaalspoor. In het Frans, dat wel. Loco Revue en de Voie Libre hebben regelmatig zeer Franse baantjes. Heel anders dan de sporenwirwar die je nog steeds veel in Duitse bladen tegenkomt.
Kijk ook even naar het landschap dat je wilt tonen.
Zo is bijvoorbeeld Noordwest-Frankrijk gewoon een voortzetting van het Nederlandse en Belgische kustgebied. Daar kom je gewoon vette zeeklei en suikerbieten tegen.
En de inspiratie voor mijn eigen draadje ‘Frans loodsje’ vond ik in Le Tréport, in de Pas-de-Calais. Gewoon open ogen houden en leuke plaatjes verzamelen.
En die TGV uit je beginbericht vindt wel een andere koper.
Alle succes!
Wolter
-
Allen hartelijk dank voor de ontzettend snelle en leuke reacties.
Ik ben een soort van verliefd op de Cevennen en de Provence, vandaar dat het oog op gevallen is. Landschappelijk een bijzonder mooi gebied. Ik ga de links die geplaatst zijn allemaal opzoeken en me eens wagen aan dat Franse blad.
Zeker het antwoord met de foto's is interessant als naslag voor een ontwerp. Ik heb zelf ook het nodige foto materiaal van die streek en dat lijntje. Zodra ik wat meer weet en het serieuzer wordt dan ga ik het nodige posten. Dank tot zover!
Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6013 met Tapatalk
-
Hier heb je misschien ook nog iets aan.
Niet goedkoop, maar wel erg mooi, succes.
https://www.abe44.fr/fr/9-187-echelle-h0
Kees.
-
Als je treinen wil zou ik eens kijken op de Franse webshops, daar kom je merken tegen als REE, LSModels, Models World, R37 en nog meer. die merken maken bizar mooie modellen uit verschillende tijdperken, of je nu stoom of diesel of elektrisch wil rijden.
Zie bijvoorbeeld jura-modelisme.fr, trainmodelisme.com, pierredominique.com. En hun uitgebreide assortiment. En kijk vooral ook even op eBay en wat Nederlandse modelwebshops, een bekende uit Vlaardingen heeft ook een aardig assortiment. Ik volg je in elk geval!
succes, Paul ;D
-
All,
Bedankt voor de aanvullende info.
Ik ga alles bestuderen en heb in de diverse links gisteravond al mooie huisjes en treinen gezien. Wat. Dat betreft moet get gaan lukken. Nou de vaardigheid van mijzelf nog
Op de vraag hoe ik het ga noemen: Anduze
Wat ik denk te gaan doen is een U-baan met een lange wand en 2 korte wanden. De linkeroog een keerlus. Op de lange wand komt dan het traject Anduze - St Jean. Op de andere korte wand een kopstation "Montpellier" o.i.d.
Voor het Anduze - St Jean traject denk ik er over om de IGN wandelkaart van dat gebied als uitgangspunt te nemen.
Daar staat het traject goed ingetekend.
Zodra het idee wat vastere vorm aanneemt zal ik een tekening proberen te maken en die hier posten
Groeten
Hans
Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6013 met Tapatalk
-
Hoi en welkom! Er zijn hier inderdaad wel meer Frankrijk liefhebbers :) De merken zijn al eerder aangegeven maar hier heb je nog wat linkjes:
https://www.eyro.ch/downloads/news19/jouef_2019.pdf
https://www.eyro.ch/downloads/news19/jouef_2019_herbst.pdf
https://www.eyro.ch/downloads/news19/lsm_mw_ocem_2019.pdf
https://www.eyro.ch/downloads/news19/ree_2019.pdf
http://catalogues.ree-modeles.com/2018-ree/mobile/index.html
https://www.eyro.ch/downloads/news18/vitrains_2018_fr.pdf
https://www.eyro.ch/downloads/news19/vitrains_2019_f.pdf
https://www.ree-modeles.com/
https://www.r37.fr/
https://www.latelierdutrain.com/
https://www.univers-train.com/
https://www.pierredominique.com/
En uiteraard maken LS Models, Piko en Roco ook heel leuk SNCF materieel :)
Met vr. groet, Martijn.
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2192.jpg)
Een plaatje van de spoorlijn in Anduze om alvast in de stemming te komen. :)
-
0
-
Hi Jaap,
Hij is groen, op onze foto was ie nog rood. :D
Maar ook met net zo veel rook.
groet
Harald
-
Toverballenloc dus.
-
Nou Hans, je hoeft je in ieder geval dus niet zo druk te maken om het vlak neerleggen van je rails ;D ;D
Groeten,
Bert
-
Nou Hans, je hoeft je in ieder geval dus niet zo druk te maken om het vlak neerleggen van je rails ;D ;D
Groeten,
Bert
Mijn vrouw komt net met het idee om hem maar over schappen langes de lange wand van de woonkamer te laten lopen. Wordt wel een smalle woonkamer als ik alle bochten, tunnels, viaducten en bergen er omheen ook kwijt wil
Ik heb alle links uit de discussie in een afzonderlijk bestandje gezet. Wat een hoeveelheid in 2 dagen tijd! En ik maar denken dat een Franse trein bouwen in de overvloed aan Duits/Zwitsers/Oostenrijks materieel een probleem zou zijn.
Overigens vind diezelfde echtgenote dat ik Spaans moet doen, want zij zit op Spaanse les
Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6013 met Tapatalk
-
Toverballenloc dus.
Volgens mij hebben ze er twee of drie in verschillende kleuren lopen. Weet ik niet zeker, maar meen me dat te herinneren. Vorig jaar waren we daar voor het laatst, maar ja toen wel een ritje gemaakt, maar nog geen modelbouw aspiraties...
Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6013 met Tapatalk
-
Lijkt heel erg veel op een 030TU die ik gebouwd heb (Schaal 0, Semblat), maar in H0 zijn daar ook modellen van te koop.
Bijvoorbeeld:
https://www.modelbouwdekombuis.nl/Jouef-HJ2244-Stoom-Locomotief-030TU-4,-SNCF-period-III.html (https://www.modelbouwdekombuis.nl/Jouef-HJ2244-Stoom-Locomotief-030TU-4,-SNCF-period-III.html)
https://loco-ho.com/jouef-hornby-hj-hj-2245-030-tu-161820-hornby-jouef-2245-2260-2263--3.html (https://loco-ho.com/jouef-hornby-hj-hj-2245-030-tu-161820-hornby-jouef-2245-2260-2263--3.html)
(https://live.staticflickr.com/65535/49033201667_261efaa5c8_z.jpg) (https://flic.kr/p/2hGTYyK)4222504977_b89eb2984a_o (https://flic.kr/p/2hGTYyK) by Nulpunt0 (https://www.flickr.com/photos/71654212@N00/), on Flickr
-
Lijkt heel erg veel op een 030TU die ik gebouwd heb (Schaal 0, Semblat), maar in H0 zijn daar ook modellen van te koop.
Bijvoorbeeld:
https://www.modelbouwdekombuis.nl/Jouef-HJ2244-Stoom-Locomotief-030TU-4,-SNCF-period-III.html (https://www.modelbouwdekombuis.nl/Jouef-HJ2244-Stoom-Locomotief-030TU-4,-SNCF-period-III.html)
https://loco-ho.com/jouef-hornby-hj-hj-2245-030-tu-161820-hornby-jouef-2245-2260-2263--3.html (https://loco-ho.com/jouef-hornby-hj-hj-2245-030-tu-161820-hornby-jouef-2245-2260-2263--3.html)
(https://live.staticflickr.com/65535/49033201667_261efaa5c8_z.jpg) (https://flic.kr/p/2hGTYyK)4222504977_b89eb2984a_o (https://flic.kr/p/2hGTYyK) by Nulpunt0 (https://www.flickr.com/photos/71654212@N00/), on Flickr
Ik heb de info van de TaV er even bijgepakt. Zij geven daarop dat de volgende locs er rijden:
1953, 030 Sacm
C’est la dernière locomotive à vapeur à avoir été construite par la Société Alsacienne de Constructions Mécaniques.
30 machines ont été construites de 1948 à 1953 pour divers utilisateurs, la plupart industriels.
Dat zal jouw misschien 030TU zijn :D, maar....
1949, 040 T 25724
Fabriquée en Allemagne dans les usines Henschel, cette locomotive industrielle de 800 CV fit toute sa carrière dans des usines tractant des trains de parfois plus de 1000 tonnes.
Diel ijkt op de foto die ik uit de folder heb er nog meer op
Daarnaast rijden er:
1937, 040 Krupp
Construite en Allemagne par la Société KRUPP en 1937, elle fit sa carrière dans son pays d’origine, où elle tractait des trains de charbon de près de 2000 tonnes.
1917, 140 c 27
Locomotive construite par la NORTH BRITISH ATLAS WORKS COMPANY Ltd, à Glasgow en Ecosse. Robuste et polyvalente, elle assurait le transport des marchandises, mais également celui des voyageurs, circulant sur la plupart des lignes du réseau.
-
kan iemand even tippen hoe ik foto's en bestanden als bijlage bijvoeg? Onder bijlagen en andere opties heb ik alleen notificaties, gebruik smilieys en terug naar dit topic als optie. Ik heb een pdf die ik bij wil voegen met uitgebreide uitleg over dit traject en de gebruikte locs.
nu maar even zo:
Video: http://www.trainavapeur.com/le-train-en-video/ (http://www.trainavapeur.com/le-train-en-video/)
en het pdf bestand: http://www.trainavapeur.com/flipbook/catalogue-2019-scolaire/files/assets/common/downloads/publication.pdf (http://www.trainavapeur.com/flipbook/catalogue-2019-scolaire/files/assets/common/downloads/publication.pdf)
-
Pdf's kunnen niet geüpload worden. Dus zoals je het nu gedaan hebt, is de enige manier.
Plaatjes uploaden kan dan weer wel, kijk even links in je scherm naar het kopje "plaatjes uploaden".
Gr.
Edsko
-
Ach jaa.... slaapkop dat ik ben, naast het Flash-logo. sorry :(
-
Meteen nog een vraag, nu ik nog niets aangeschaft heb....
Oorspronkelijk (van vroeger nog) was Märklin voor mij hèt merk. Daar kom ik nu toch wel op terug. Zeker met de materiaal keuze kom je al gauw op Jouef, Pico, Roco etc.
Ik wil me beperken tot 1 merk rails en dat bepaald dan misschien ook de start set.
Wat is jullie keuze? Met bedding of alleen rail en zelf de rail op kurk o.i.d. maken en afvullen met korrels als ballast?
Is er nog een voorkeur voor merk, Pico, Roco, Trix? Is er verschil?
Ik wil in ieder geval digitaal gaan. Welk systeem is het gebruiksvriendelijk? Of moet ik vooral naar de opties kijken?
Ik weet dat dit vast 100 meningen oplevert, maar toch eens polsen ;D
-
Die 140C : Lilliput
De andere machines kom ik zo 1-2-3 niet uit. Codes zijn niet de volledige typeaanduiding. Die Duitse machine is zo ook niet te vinden in het Henschel archief.
Eind november... de qua naamgeving (ex) Expometrique. ( beurs ten zuiden van Parijs) Als je het daar niet vindt, dan is het er niet, maar er is veel. Je moet het alleen net vinden.
-
Die 140C : Lilliput
Ik heb hem opgezocht en dat is inderdaad de trein die daar rijdt.
Zo te zien voert Liliput hem niet meer, maar misschien nog wel te vinden
-
Vandaag EN MORGEN is er de modelspoorbeurs in Houten.
-
Ja ik weet het. Afgelopen week een knie operatie gehad. Kan net 20m lopen op krukken, dus dat gaat hem niet worden helaas... Bedankt voor de tip
Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6013 met Tapatalk
-
Nou, dan is er vast wel iemand die zegt....die heb ik over en te koop. Wie?
-
De 140c werd ook gemaakt door Jouef in verschillende versies. Dat model is veel goedkoper te vinden dan het Liliput model (bijvoorbeeld op eBay). Maar de Liliput is wel mooier en rijdt beter. Jouef heeft ook een 040T gemaakt; met enige aanpassing kan die wellicht doorgaan voor de 040T van de Cevennes spoorweg. Bovenste 2 Jouef, daaronder Liliput.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1020214.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1020214.jpg)
Groet
Fred
-
Ik ben zo vrij even in dit topic aan te geven dat ik ook zeer geïnteresseerd ben in Franse banen. Ik kijk met bewondering mee wat alhier zoal gepresenteerd wordt.
Zelf ben ik een tijd geleden met een Franse smalspoorbaan begonnen, waarvoor geen standaard rollend materieel te koop is. Hoewel rond 2013 de Fransen met hetzelfde project bezig zijn geweest - er werd toen tijdelijk wat geproduceerd door https://newboutique.modele-reduit-train.com/. (http://https://newboutique.modele-reduit-train.com/) Dat was een eenmalige uitgave van rollend materieel. Dat wordt veel zelfbouw
Dit gaat over smalspoor, en dat is niet waar t.s. naar op zoek is. Beetje voor mijzelf dan ook, om dit topic makkelijk terug te vinden, inclusief de vele waardevolle linken die in rap tempo tevoorschijn kwamen. (y)
Na een verhuizing hoop ik binnenkort weer de draad op te pakken om verder te bouwen aan Villefranche de Conflent, en dat zit dan weer in een heel andere hoek van het mooie Frankrijk.
-
REE Modèles komt binnenkort over een tijdje wel met een motorwagen in H0m/H0e :
https://www.ree-modeles.com/catalogue/catalogue-hom/materiel-moteur/555-autorail-billard-serie-1
-
Kijk dan ook even bij AMJL.
Ik mis alleen hun stoomlocomotieven in de Galerie.
https://www.amjl.com/#apropos (https://www.amjl.com/#apropos)
En ben je op zoek naar iets exclusiefs in welke schaal dan ook,....
https://lacavernedurail.com/ (https://lacavernedurail.com/)
Loop dan ook even door de archieven...smullen.
https://lacavernedurail.com/archives/ (https://lacavernedurail.com/archives/)
-
Leuk, die Billard A80 D van REE Modèles. Maar nergens een prijsaanduiding. Wat moet-ie gaan kosten?
Wolter
-
https://www.ree-modeles.com/contact (https://www.ree-modeles.com/contact)
-
Ja, natuurlijk. Maar zou het niet duidelijker zijn als REE spontaan de prijs aangeeft?
Dan weet je als potentiële klant meteen of je moet doorsparen of zelf de figuurzaag ter hand moet nemen.
Wolter
-
Nee joh, dit gaat veel sneller ;)
Analoog € 165,00 / dig. sound € 258,00 (nog zonder korting)
https://www.modeltreinexpress.nl/webshop/article.xhtml?articleid=1021784
https://www.modeltreinexpress.nl/webshop/article.xhtml?articleid=1021785
-
Dank je!
Wolter
-
Nou hier is dan het idee.
Ik hoop dat de foto van de tekening leesbaar is. De baan is een U vorm.
De onderzijde (vanuit de tekening gezien) is 220cm breed. De rechterzijde is 273cm en de bovenzijde is 350cm.
Ik ben bij alle kanten van 110cm diepte uitgegaan.
Aan de onderzijde zie je een redelijk grote stad waar de TGV helemaal onder in binnenloopt.
Er zijn een 6 tal sporen voor regio en goederen verkeer en wat doodlopende opstel sporen. Ik ga uit van een kopstation.
De TGV maakt alleen van de onderste 2 sporen gebruik, gaat de bocht om en verdwijnt in de heuvels waarna hij ondergronds een lus op de lange (bovenkant) maakt en terug keer op het andere spoor dan waarvan hij vertrokken is.
De regio en goederen baan gaat naar Anduze en weer terug. (dubbelspoor)
Naast de sporen waarop de regiobaan op binnenloopt start het spoor van de Train à Vapeur naar st Jean du Gard.
Die gaat meteen na het station 800m tunnel in, onder het dorp door en steekt, meteen als hij uit de tunnel komt de weg en de rivier over.
Hij gaat aan de overkant (noordzijde) van de rivier langs de rivier/berghelling door wat tunnels en over boog viaducten.
Hij steekt opnieuw de rivier over en volgt die dan aan de linker oever (zuidzijde) verder tot station St Jean du Gard.
Daar eindigt het spoor in wat opstel sporen.
Het traject is enkel spoor met bij 2 kleine tussen stations inhaalvakken.
De TAV is 13,2km, daar moet ik wat creatief mee omgaan in de beschikbare ruimte.
Ik ga hem nu in SCARM uit werken.
Die tekening post ik dan ook weer.
Aangezien ik nog niets heb, ga ik de tip van Wim Wijnhoud volgen en probeer ik een ROCO startset met Frans materiaal te pakken te krijgen. (wordt niet meer gemaakt en vrijwel overal uitverkocht, maar de aanhouder wint )
Ik heb voor de bouw van stations en huisjes goed gekeken naar Wim's draadje Saint Tourbière en de wijze waarop Wim Vink zijn eerste baan bouwt.
Inspiratie genoeg.
Alle kritiek op mijn eerste tekening is van harte welkom!!
Groeten Hans(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20191118/a30e4818029a7d7f79ecf34c8b2609bd.jpg)
Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6013 met Tapatalk
-
Leuk afwisselend plan.
Ik denk wel dat de boogstralen wat aan de krappe kant zijn voor de "TGV" baan. Roco R2 (de standaard roco bochten uit startsets) is b.v. een boogstraal van 358mm; en dat oogt al flink krap voor een hoofdbaan. Ik zou proberen de baan voor de TGV een zo ruim mogelijke boogstraal te geven op het zichtbare gedeelte.
Ben benieuwd naar de verdere uitwerking!
-
Ik ben bang dat je dit plan zelfs met schaal T niet gaat halen :)
als je je tekening een beetje verschaalt naar de ruimte die je nodig hebt,
bv dat station rechts, je zegt dat je 273 cm lengte hebt, dat houd in dat de sporen in je station ongeveer 7 cm lang zijn.
Mijn tip, ga eerst alles goed op schaal tekenen, met deze schets in je achterhoofd als leidraad.
Wil niet te veel, kijk wat je het belangrijkste vindt en ga dat bouwen, de ruimte die je hebt is mooi, maar veuls te klein voor al je wensen.
Ook zou ik niet 110 cm diep gaan als je tegen de muren bouwt, kom er later nog maar eens bij, en doorkruipluiken is ook weer zo wat
Je zou ook aan modules kunnen denken ipv een vaste baan,
Verder volg ik het met interesse, ik wil zelf ook wat Frans gaan pielen
-
Of anders een paar wissels en standaard stukken van je favoriete rails overtrekken op papier, uitknippen en op de grond uitleggen. Dan krijg je ineens een heel duidelijk beeld van hoe de werkelijkheid er straks uit gaat zien en hoeveel ruimte en spoorlengte je hebt. Mijn baanplan in het echt uitgelegd:
Het laatste plan nog eens op A4-tjes uitgeprint:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20160830_191208-1_resized.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20160830_191208-1_resized.jpg)
....
-
Bedankt voor de opmerkingen. Ik vond in de encyclopedie van dit forum een stuk over baan opbouw waar 80 tot max 100cm breedte wordt geadviseerd. Ik ga hem daarop aanpassen en het advies ter harte nemen, niet te veel te willen
Misschien moet die TGV dan toch maar vervallen, snik, hij is zo mooooiiii
Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6013 met Tapatalk
-
Als je je kopstation onderin een stuk schuiner legt dan wordt de boog voor de TGV veel minder scherp en oogt het meteen ook speelser. Je kunt dan in het onderste deel best wel een royale diepte aanhouden want in de verste hoek heb je dan scenery en daar hoef je niet per se heel vaak bij te kunnen. Als je daar bijv. een berg o.i.d. maakt kunt je ook nog een viaduct gebruiken om de boog voor het gezicht te breken en dat ziet er dan ook meteen mooier uit.
Groeten,
Bert
-
Nice. Pas nu dit draadje ontdekt.
Zelf woon ik op een flink half uur rijden van de Franse grens ((Rijsel 45m. Calais 90min.)
En doe regelmatig nen uitstap naar "Den Nord".
Ik bestel al es wat via postorder bij Jura Modelisme. Snel en correct. Met Pierre Dominique heb ik al es een mindere ervaring mee gehad.
regelmatig zijn er bij beiden leuke aanbiedingen door overstock.
Gr,
Jan
-
Ik heb inmiddels een tip gekregen voor een startset met SNCF materieel van ROCO, dus ik denk daar mee te gaan starten. Jura is dus wel een goed bedrijf om bij te bestellen?
Zit er in Lille ook een goede zaak. Het is een eind rijden, maar wel een keer voor over
Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6013 met Tapatalk
-
Ik heb zelf met Jura goede ervaringen, mijn voorkeur is nog steeds Train-modelisme ;D
succes!
-
Wat een gaaf plan, om die museumlijn langs de Gard te gaan nabouwen! Ik sluit me wel aan bij eerdere suggesties: kies een klein detail eruit. Ik herinner me uit Anduze alleen het museumspoor-station: een omloopspoor en een tunnel. Heb je vakantie-herinneringen op de camping? ;D
Alweer een draadje om te volgen...
-
Zit er in Lille ook een goede zaak.
De Shop op wandelafstand van Lille Flanders vind ik wat aan de dure kant. Soms is het goedkoper by Jura of Train Modelisme te bestellen....
-
Wat een gaaf plan, om die museumlijn langs de Gard te gaan nabouwen! Ik sluit me wel aan bij eerdere suggesties: kies een klein detail eruit. Ik herinner me uit Anduze alleen het museumspoor-station: een omloopspoor en een tunnel. Heb je vakantie-herinneringen op de camping? ;D
Alweer een draadje om te volgen...
Hoi, ja meerdere jaren op Castel Rose en daarna camping l'arche gestaan. 2 maal met die trein na St Jean geweest. Toen het modelspoor virus zijn kop weer op stak was dat het eerste wat boven kwam.
Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6013 met Tapatalk
-
De Shop op wandelafstand van Lille Flanders vind ik wat aan de dure kant. Soms is het goedkoper by Jura of Train Modelisme te bestellen....
Dank voor de tip, dan ga ik bij Jura zoeken of die een mooie set met. SNCF materiaal hebben om mee te beginnen
Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6013 met Tapatalk
-
Uurtje knutselen. Ik heb de wandelkaart (1:25000) ingescand en uitgeprint.
De baan is op een A3 vel 1:10 ingetekend.
NAV opmerking op het eerste idee heb ik de lange boven kant 100cm diep gemaakt. De beide korte kanten heb ik naar 90cm diepte terug gebracht.
Vervolgens de stukken kaart in de baan geplakt. Onderin het kopstation wat schuiner geplaatst. Vandaar naar Anduze is stukje fantasie. Er rijdt geen trein naar Anduze.
Vanaf Anduze het traject met een pen ingetekend. Dat volgt de originele route. Die staat goed op de kaart.
Links boven wel een stuk gedraaid, St Jean liep aan de bovenkant van de tekening af.
Ik weet het, het gaat nooit lukken zo, maar dit is wat ik in gedachten had.
In de hoeken staan de coördinaten voor SCARM.
De basis staat er al in. Nu proberen om er passende rails in te tekenen(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20191120/1a641703a520ac375bb9f76ba3099c64.jpg)
Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6013 met Tapatalk
-
Hallo Hans,
Ik bedoelde met mijn opmerking over het schuiner leggen van het station precies de andere kant op, het eindpunt op de plek waar je landkaart nu St. Félix de Pallières vermeldt. Hierdoor zou je een flauwere boog kunnen maken en helemaal rechts onderin ontstaat dan een mooie scenery plek.
Het scherpste deel van de boog voor de TGV zou dan in een tunnel kunnen verdwijnen en het regionale spoortje kan dan voorlangs lopen.
Groeten,
Bert
-
Hoi Bert
Zo zie je maar, ik ga het aanpassen.
Daarna ga ik alles, in ieder geval de sporen maar 1-op-1 uit tekenen
Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6013 met Tapatalk
-
Al even geen voortgang geboekt.
Wel via e-bay 2 Jouef locs gekocht, van de (sterk gelijkende) types zoals ze op de lijn Anduze - St Jean du Gard lopen. Nog wat aanpassen. O.a. De kleine loc moeten de zijkanten en achterzijde blauw of rood worden.
Verder aan het puzzelen met Scarm. Ondanks alle YouTube filmpjes waarin je in 5 minuten een baan bouwt, lukt het me nog niet om kruisingen en wissels te plaatsen. Ook het voorbeeld flex rails is simpel, behalve als ik het doe... Maar goed, blijven proberen (https://uploads.tapatalk-cdn.com/20191128/68d6e13d60db62d4e3f867cd7559915f.jpg)(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20191128/563bc4baec4df1e85a935810884e5bbd.jpg)
Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6013 met Tapatalk
-
Klein beginnen ;)
Toevallig was ik begin oktober ter plaatse in St Jean.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_8411-klein.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_8411-klein.jpg)
De stoker zorgt voor water, voordat het spul terugstoomt naar Anduze met de laatste trein.
salut
Hendrik Jan
-
Verder aan het puzzelen met Scarm. Ondanks alle YouTube filmpjes waarin je in 5 minuten een baan bouwt, lukt het me nog niet om kruisingen en wissels te plaatsen. Ook het voorbeeld flex rails is simpel, behalve als ik het doe... Maar goed, blijven proberen
Anders is het wellicht een idee om Anyrail is te proberen ?
Dat werkt erg makkelijk,om te testen kan je met de probeerversie 50 stukken rails leggen incl wissels etc.
Bevalt het dan zou ik zeker het programma kopen,dat bespaart je een hoop frustratie en is erg compleet ;)
-
Bedankt voor de tip. Altjjd het proberen waard!
Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6013 met Tapatalk
-
De Shop op wandelafstand van Lille Flanders vind ik wat aan de dure kant....
Donderdag es langsgeweest, na het bezoek a/d Kerstmarkt en den Comptoir Irlandais
(en daar wat Iers levenswater en hoppethee ingeslagen ;D )
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2019-1128-Lille-Ms.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2019-1128-Lille-Ms.jpg)
Gr,
Jan(tje)
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/tweede-ontwerp_TaV-Cevennes.png)
Zo heel langzaam aan komt er vorm in de baan. Het uitwerken is voor mij als beginner toch wat lastiger dan gedacht. Ik heb SCARM (betaald) en AnyRail probeerversie beschikbaar. Nog maar eens puzzelen of het plaatje dat ik met SCARM uitgewerkt heb in AnyRail gemakkelijker gaat.
Begin ook wat te twijfelen aan het Franse avontuur. Ben er na diverse bezoeken aan verschillende handelaren (sorry, Modelbouw winkels :o) wel achter dat het verkrijgen van leuk SNCF materieel een uitdaging is. Misschien is Zwitsers toch wat handiger, dat is er volop....
Voor wat betreft de baan: Links onder een station van waaruit een landelijke trein vertrekt: de grote cirkel. Deels ondergronds, deels, je wil hem toch wel zien rijden, bovengronds, maar dan wel door een heuvelrug gescheiden van het midden deel. Vanuit het station gaat een dubbelspoor naar het station Anduze (moderne E- regiobaan). Vanaf station Anduze vertrekt de stoomtrein. Gaat direct een tunnel in onder het dorp door. Komt uit de tunnel en steekt dan de D-weg en de rivier de Gardon over naar de "Bambouseraie" een prachtige tuinen met inderdaad, veel Bamboe. Dan volgt het de rivier aan de noordoever, steekt hem voorbij het dorp en campings (leuk om te maken) over en vervolgt de route aan de zuidzijde van de rivier. Tot St Jean du Gard waar het spoor op houdt en dus de trein ook maar ;D
Maar goed, ik twijfel dus wat over de verkrijgbaarheid van het materieel. Het traject, niet, maar een landschap dat er nog niet is omvormen naar Zwitsers is nu nog te doen...
-
Een paar weken terug zag ik op de modelspoorbeurs in Heinkenszand nog iemand 3 Franse SNCF locomotieven testen op de testbaan, het waren geen stoomlocomotieven maar wel met opschrift SNCF.
Zelf heb ik 3 verschillende locomotieven met opschrift SNCF type 67001 en 72002 en BB9210 + nog een wagon en nog een rijtuig, maar daar ben ik niet zeker van dat dit een Franse is, dit alles is van het merk Lima
-
Vanavond http://traindefrance.com gevonden.
Die heeft wel zo'n beetje alles van o.a. Piko en Roco op voorraad en verstuurd gratis in Europa. Ben altijd alleen wat huiverig als er wat mis mee is, want dan ga je niet even naar de winkel om er over te praten. Misschien ouderwets gedacht?
Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6013 met Tapatalk
-
Bedoel je misschien deze? https://www.traindefrance.fr/
-
Bedoel je misschien deze? https://www.traindefrance.fr/
Ja klopt, sorry typefoutje
Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6013 met Tapatalk
-
Geeft toch niks? Nu hebben we twee interessante sites ;)
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1569_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1569_1.jpg)
;)
-
Allemaal een goed 2020 toegewenst.
Ter info, inmiddels ben ik van de Franse baan afgestapt. Na heel veel gesprekken met leveranciers die allemaal aangeven dat de beschikbaarheid van Frans materieel heel lastig is in Nederland, en ik van scratch af aan begin ben ik van dat idee afgestapt.
Zwitserland is dan voor mij een mooi alternatief.
Prachtig land. Prachtige treinen en ruime beschikbaarheid van dat materieel.
Ik heb uiteindelijke een digitale basisset van Märklin gekocht met daarbij een Zwitserse ae 6/6 en 3 bijbehorende personen rijtuigen.
Ik ga daarmee een baan bouwen geïnspireerd op het traject Interlaken-Ost - Brienz.
Zodra ik goede tekeningen heb dan start ik een nieuw draadje en plaats het daar.
Iedereen bedankt voor het meedenken in dit draadje!!
Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6013 met Tapatalk
-
Morgen Hans
Interlaken - Brienz is smalspoor (Zentralbahn, ehemalige Brünigbahn), als je dat wilt nabouwen kun je beter de modellen van Bemo nemen.
Wil je met Ae 6/6 rijden, kun je beter de andere kant opgaan richting Spiez. Weliswaar was het rijden met de Ae 6/6 niet echt plezierig te noemen door de vele bochten die de lijn heeft, maar het uitzicht tijdens de rit (rond 20 minuten) is echt fantastisch :-)
Groeten uit Zwitserland
Bas
-
... Na heel veel gesprekken met leveranciers die allemaal aangeven dat de beschikbaarheid van Frans materieel heel lastig is in Nederland, en ik van scratch af aan begin ben ik van dat idee afgestapt.
Zwitserland is dan voor mij een mooi alternatief....
Waarom niet gewoon allebei? ;D Maar zonder gekheid, mocht iemand anders ook Franse modellen overwegen, er is best aan te komen hoor. Er zijn zat hele nette Franse sites die keurig internationaal versturen. Oke, als er eens iets is dan is het wat lastiger met garantie maar tot nu toe heb ik geen problemen gehad met mijn Franse modellen :)
Edit: uiteraard ben ik benieuwd wat je nu in het Zwitsers gaat maken hoor, ook heel leuk (y)
-
Edit: uiteraard ben ik benieuwd wat je nu in het Zwitsers gaat maken hoor, ook heel leuk (y)
Ik pak het stuk Berner-Oberland, vanaf station Interlaken-ost naar Brienz via de noordkant van de Brienzer See. Het baanplan dat ik ongetwijfeld wel geweld ga aandoen, in op sporenplan.nl te vinden.
Via Google maps/Earth en diverse YouTube kanalen is het traject uitgebreid te zien.
Nu komt de truc om (vergelijkbaar probleem als met die Franse treinen) een mooie 3-rail H0 versie vinden van de treinen die bij de Zentral Bahn rijden
https://www.zentralbahn.ch/de
Op de site van de Zentral Bahn zijn ook prachtige foto's van dit traject (Luzern - Interlaken) te vinden.
Groeten
Hans
Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6013 met Tapatalk
-
Dan moet ik je helaas teleurstellen, de ZentralBahn rijdt op smalspoor, meterspoor. De set die je nu hebt gekocht is een weergave van normaalspoor (16,5 mm in H0) en de Zentalbahn vertaald zich naar 12 mm in H0, ook wel H0m genoemd. Voornamelijk Bemo maakt hier mooie modellen voor maar die kunnen dus niet op de Märklin rails rijden.
-
Heb ik mij niet gerealiseerd en ook niet op gewezen door de leverancier waar ik de Märklin spullen kocht.
Een mooie combinatie van smalspoor met buitenom Märklin H0 moet best op te lossen zijn. Als ze elkaar maar niet raken.
OK even serieus, als er echt niets bruikbaars op normaalspoor te vinden is, dan ga ik op zoek naar een dergelijke creatieve oplossing
Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6013 met Tapatalk
-
Modelspoor is sowieso leuker (vind ik) als je jezelf een beetje vrijheid gunt (y)
-
Dat is absoluut waar, zonder een op z'n minst een beetje vrijheid is het niet te doen!
-
Prototype freelancing. Hoe had het eruit gezien met normaal spoor.
Even een bezoek aan interlaken en de lijn tussen interlaken West en ost. Of bhf Darligen. Gebouw is er al in model. Hier komen ook ICE en co.
Alles enkel spoor en niet overdreven groot. Aanrader.
Mooi thema heb je gekozen.
Vakantie tip:
GroetJeroen
Jungfraujoch. Adembenemend mooi. Kan je alle eerdere vakanties vergeten. Serieus.
-
@Krokodil68 dat is ook de reden van het thema. Ik ben vaak in Brienzwiler op vakantie geweest en vandaaruit dat gebied bezocht
Heb me echter nooit gerealiseerd dat het traject Luzern Interlaken smalspoor is. Ik ben gelukkig niet zo'n purist, dus ik Los het wel op.
Als ik tekeningen heb hoe ik het ga doen start ik wel een afzonderlijk draadje, want dan slaat de titel van deze er niet erg op
Hans
Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6013 met Tapatalk
-
[knip]
Ter info, inmiddels ben ik van de Franse baan afgestapt. Na heel veel gesprekken met leveranciers die allemaal aangeven dat de beschikbaarheid van Frans materieel heel lastig is in Nederland,
[knip]
Sorry maar dat is toch werkelijk de grootste onzin die ik in lange tijd gehoord heb!
Sorry dat ik zo binnen kom gewalst in je draadje, maarre... ja als je Zwisters leuk vindt moet je dat vooral doen natuurlijk... maar niet omdat franse treinen op de een of andere wijze niet in Nederland beschikbaar zouden zijn.
U bent bekend met het fenomeen Internet? DPD, TPG, DHL etc etc? Dat scheelt per zending maximaal 10 euro, en dat dan alleen zolang je onder de "gratis verzenden" drempel zit. Net in de Jura een loc gekocht die op gewone DC al verschrikkelijke herrie blijkt te maken, die gaat gewoon terug, gedekt door het EU herroepingsrecht. Net zoals dat zou zijn bij een NL leverancier.
Ik heb in de laatste 15 jaar een leuke verzameling frans materieel bij malkander verzameld, vooral LS Models, Roco, REE. 40% tweedehands via vooral ebay, 30% nieuw uit franse webshops, 15% nieuw in franse winkeltjes (met name le petit train bleu in Lyon) en de rest in NL, marktplaats of Nederlandse (web)winkels.
Het enige puntje met tweedehands is dat het soms lijkt alsof de fransen elkaar graag oplichten (terwijl ze de mond vol hebben over solidariteit) dus met tweedehands moet je goed opletten, goed doorvragen, bij twijfel niet doen. Als het mis gaat: genadeloze feedback geven.
Nou dat was even mijn onbescheiden mening over dit onderwerp.
Je hebt alvast een leuke 030TU te pakken, gefeliciteerd! (y)
-
Misschien handig dan om het draadje anders te gaan noemen of heb ik iets gemist? ;D
-
Beste Hans,
Je mag gewoon binnen je bouwdraadje een ander thema kiezen. Dat hoef je niet eens te verdedigen of zelfs maar uit te leggen.
Ik wens je succes met je nieuwe plannen. Zwitsers is ook leuk!
Overigens heb ik zelf veel opgestoken van de reacties op je draadje, waaronder de internetadressen van allerlei leveranciers van Franse spullen.
Wolter
-
West Zwitserland. Grensstation. Korte treinen. Lokmiddel van dan krokodil naar sncf krokodil. En vice versa. Hier is een hele mooie EJ special van
Groet Jeroen
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Screenshot_20200111-100349_1.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Screenshot_20200111-100349_1.png)
Deze bedoel ik
Groet Jeroen
-
Dat is zeker een interessant thema! Wat daar allemaal niet langsreed! Bovendien, het verschil tussen een dalletje in de Jura en de zuidelijke Centraal Massief springt echt niet zo in het oog. Bij een enkele oude boerderij zul je de lokale bouwstijl moeten volgen, als je echt hypercorrect wilt zijn. Maar is jouw feestje natuurlijk.
-
@clickmaniac, jawel zelfs ik heb wel eens gehoord van Internet
In het begin van dit draadje staan fantastische links naar allerlei Franse bedrijven.
Er wordt onder jouw reactie ook gesteld dat ik mijn reden van wijzigen niet hoef te verdedigen.
Je hebt vanuit jou standpunt zeker gelijk... maar ik merk dat ik, ondanks dat ook ik veel via internet doe, toch veel waarde hecht aan een winkel waar ik met vragen terecht kan. Gewoon even naar binnen lopen, overleggen en dan met het juiste product de deur uit.
Daarbij vindt ik het waardevol dat we dit soort winkels nog hebben en dat moeten we koesteren, voor alles via internet gaat.
Conclusie, had ik dicht bij of in Frankrijk gewoond, dan was ik zeker met mijn eerste plan door gegaan.
Nu kies ik er voor om spullen aan te schaffen bij de winkelier in de buurt, die mij als beginner graag helpt om op te starten
Groeten
Hans
Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6013 met Tapatalk
-
Ik kreeg gisteren van die Zentral Bahnbericht dat ik tegen een kleine vergoeding de tekeningen van het traject Interlaken-ost - Brienz kan krijgen. Ik heb de tekeningen besteld.
Als ze interessant zijn is het dan een idee die ergens op het forum te delen? Onder baanplannen of zo?
Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6013 met Tapatalk
-
@clickmaniac, jawel zelfs ik heb wel eens gehoord van Internet
In het begin van dit draadje staan fantastische links naar allerlei Franse bedrijven.
Er wordt onder jouw reactie ook gesteld dat ik mijn reden van wijzigen niet hoef te verdedigen.
Je hebt vanuit jou standpunt zeker gelijk... maar ik merk dat ik, ondanks dat ook ik veel via internet doe, toch veel waarde hecht aan een winkel waar ik met vragen terecht kan. Gewoon even naar binnen lopen, overleggen en dan met het juiste product de deur uit.
Daarbij vindt ik het waardevol dat we dit soort winkels nog hebben en dat moeten we koesteren, voor alles via internet gaat.
Conclusie, had ik dicht bij of in Frankrijk gewoond, dan was ik zeker met mijn eerste plan door gegaan.
Nu kies ik er voor om spullen aan te schaffen bij de winkelier in de buurt, die mij als beginner graag helpt om op te starten
Groeten
Hans
Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6013 met Tapatalk
Nee je hebt helemaal gelijk, mijn verontwaardiging was meer gericht op dat advies, of in ieder geval op hoe dat overkwam ("wij van Glassex adviseren Glassex"). Sorry dat dat niet duidelijk was. Het was laat, paar borreltjes op, etc etc.
Maar dit is je eerste baan... Je zet in ieder geval meteen ambitieus in met traject-tekeningen! (y) Maar het blijft natuurlijk een parallelle werkelijkheid, die alle kanten uit kan. Een modelbaan die sprekend lijkt op Interlaken Ost - Brienz maar toch ineens - afhankelijk van wat er rijdt - een grenstraject met Frankrijk kan zijn? Er gebeuren gekkere dingen in 1:87 hoor! Bij mij rijdt soms een Japans treinstel rond*, gewoon omdat ik hem mooi vind. Wat uiteindelijk, lijkt me, de belangrijkste reden is.
Succes ermee, ben benieuwd hoe het gaat worden! i
*Om van m'n Amerikanen maar te zwijgen.
-
Ik kreeg gisteren van die Zentral Bahnbericht dat ik tegen een kleine vergoeding de tekeningen van het traject Interlaken-ost - Brienz kan krijgen. Ik heb de tekeningen besteld.
Als ze interessant zijn is het dan een idee die ergens op het forum te delen? Onder baanplannen of zo?
Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6013 met Tapatalk
Mocht het alleen om de globale situatie gaan, kan ik Sporenplan.nl aanbevelen. Hier staat ook jouw traject op, alleen dan niet op schaal.
-
Mocht het alleen om de globale situatie gaan, kan ik Sporenplan.nl aanbevelen. Hier staat ook jouw traject op, alleen dan niet op schaal.
Ik heb de tekeningen inmiddels binnen en doorgestuurd naar sporenplan. Als er iemand interesse heeft in 16mb pdf met het traject Interlaken-Ost - Meiringen dan stuur maar een pb.
Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6013 met Tapatalk
-
Ik zie dit topic nu pas (maar ik ben dan ook een hele tijd afwezig geweest). Wat jammer dat je van het Franse idee bent afgestapt want er is zoveel moois te koop via internet (MP, Ebay of anderszins). Ik heb zelf al mijn materieel (waaronder meerdere TGV's, een Capitole, en een Oriënt Express) op die manier bij elkaar 'gesprokkeld'. Misschien niet allemaal uit hetzelfde tijdperk maar 'who cares'? Het gaat toch om je eigen beleving? Ook Franse huisjes zijn goed te krijgen (een deel heb ik via internet en een deel op vakantie in Frankrijk gekocht).
Zie o.a. deze pagina voor foto's met een impressie (en verderop ook een Youtube-filmpje): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=60329.360 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=60329.360).
-
Hoi Freek,
Ik vond het zelf ook wel jammer. Als ik een ervaren modelspoorder zou zijn, was ik ook zeker bij het onderwerp gebleven. Ik denk dat ik als absoluut beginner nog teveel moet leunen op ondersteuning door de handelaren in mijn omgeving.
Zeker weten dat er wat grensoverschrijdend verkeer kom in de toekomst.
Ik volg jou w draadje inmiddels ook. Erg leuk!
Groeten
Hans
Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6013 met Tapatalk
-
Je zult nog even geduld moeten hebben met volgen. Eerst gaan we nog een paar weken overwinteren in Spanje en daarna moet ik een nieuwe vloer in mijn nieuwe treinenruimte gaan maken. Zie https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=92111.msg3222092272#msg3222092272 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=92111.msg3222092272#msg3222092272).
Dan een nieuw baanplan bedenken en langzaam gaan opbouwen.
Het ergste is dat al mijn rails bijna 2 jaar open en bloot in een onverwarmde schuur heeft gelegen. Dus die zal ik ook nog stuk voor stuk moeten schoonmaken.