Wat vertragingen betreft was het afgelopen zaterdag weer goed raak.Ten eerste kwam onze ICE (Br. 403) van Mannheim naar Frankfurt Fernbahnhof door een technische defect in de buurt van Frankfurt tot stilstand. Na een kwartier was het defect gelukkig verholpen.In Frankfurt Fernbhf ben ik overgestapt op de ICE 124 (Br. 406 010) naar Amsterdam.In Oberhausen kregen we te horen dat we een tussenstop in Emmerich zouden hebben.Om reizigers van de voorgaande ICE op te pikken. Deze stond al ca. 2 uur defect.In Emmerich aangekomen zag ik de ICE-afsleeplocs al staan Br 218 833-2 en 218 838-1.Na een kwartier vertrokken we weer maar na een enkele kilometer kwamen we exact naast de defecte ICE (Br 406 053) tot stilstand. Een uur hebben we gestaan om de de reizigers van de gestrande trein in te laden.Het gevolg was dat onze trein over...overvol zat In Arnhem moest ik eruit, maar dat was makkelijker gezegd dan gedaan.Klimmen over koffers, mensen aan de kant duwen enz.Toen we in Arnhem kwamen was onze trein 1 uur en 25 minuten vertraagd.Al met al zeer slecht geregeld.Ten eerste vraag ik met af waarom de speciale afsleeplocs (die er immers al stonden) de trein niet een paar kilometer terug naar Emmerich gesleept hebben, of beter nog naar Arnhem.Of een ledige extra trein gestuurd hebben bijv. vanuit nederland, of de verschillende Regionale treinen die stonden opgesteld in Arnhem.(In Duitsland zijn er immers proeven gedaan met het evacueren van reizigers uit een gestrande ICE door een regionale dubbeldekstrein)Ik vind het bovendien geen stijl dat al die mensen 3 uur! In een trein hebben laten zitten zonder airco (uitgevallen) ze hadden het zo te horen erg warm gehad. De Duitser die naast me kwam zitten zei "Sehr Heiss, Airco Kaputt"En dan bovendien al die mensen in een toch al goed bezette trein proppen.Ik snap echt niet waarom dit zo geregeld is.Kan trouwens een ICE3 en andere defecte ICE3 afslepen?Bovendien kan iedere lok toch wel een ICE enkele kilometer terug naar het station slepen?Dan was het in Zwitserland beter geregeld: afgelopen dinsdag raakte de lok (een Re 460) in Statiom Lausanne defect. We stonden nog geen vijf minuten stil en ze kwamen al met een vervangende loc (Re 44 II) aan die eenvoudig voor de defecte loc werd gezet.Met ongeveer een kwartier vertraging vertrokken we weer richting Brig, nou en die Re 4/4 II had er niets geen moeite meer om 13 sneltreinrijtuigen en een defecte loc op snelheid te krijgen.
2; een ICE3, 3M enz hebben een automatische koppeling daar hang je niet simpel even iedere willekeurige andere trein voor( ja het kan met een koppelboom en koppelplaat maar dan onberemd max. 30km/u en zeker zonder reizigers). Anders hadden er ook geen speciale afsleep locs omgebouwd hoeven te worden.
Maarten, je doet voorkomen als of je precies weet hoe het allemaal zit terwijl uit de zelfde reactie blijkt dat je er totaal geen verstand van hebt en alleen maar dom spoorvervoerders de grond in aan het trappen bent, welkom op het forum .
Ze hebben een scharfenberg als AK. Laat hier nou ook sleepkoppelingen, die je op een koppelhaak plaatst, van bestaan. Je kan er weldegelijk een willekeurige andere trein voor hangen, omdat praktisch al het materieel is uitgerust met scharfenberg. Praktisch is anders, maar toch. Een oplossing is er.
Toch is er een klein probleem met het koppelen van een ICE als je m wil afslepen.En dat heeft niks met de koppeling te maken maar met de remmen.De ICE3m beschikt namelijk over wervelstroomremmen, en daar kun je niet elke willekeurige loc op loslaten.[
Tot 140 km/h gaat het wel redelijk. Echter, bij 160 km/h kan je gehoorbeschermers meenemen. De stoelen hebben ze trouwens wel erg *** geplaatst bij revise, maarja. Doe mij dan maar VIRM - 4, zachte stoelen, licht interieur, ruime trappen, goed geplaatste stoelen. Ik heb trouwens het hele weekend met DD AR naar Amsterdam gemoeten (en 3 van de 4 reisjes hetzelfde stammetje) en was maar wat blij toen vanochtend de trein van kwart voor 6 naar Amsterdam met SGM reed. Geen koppiestoterij meer. Nu is DD AR een prima trein, maar A.U.B. niet in de 4800/5700. Alhoewel de grote deuren erg fijn zijn, als er mensen met fietsen in de trein zitten.Overigens, als je een hele dag in de oude metrostelletjes (die inoxdingen met rode en blauwe deuren) van Amsterdam hebt gezeten kan je zelfs de stoelen van SGM waarderen.
Een schijfrem is overigens iets totaal anders dan een wervelstroomrem: zie magneetrem en schijfremReden dat wervelstroomremmen in Nederland niet gebruikt mogen worden is dat ze het ATB-signaal dat op de sporen staat kunnen storen.