Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door marco
Vandaag om 16:39:58
Sfeer op je modelbaan door puntenglijder
Vandaag om 16:39:32
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 16:39:02
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 16:36:51
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 16:29:09
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 16:24:09
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 16:07:49
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door Arjan6511
Vandaag om 15:38:38
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 15:38:11
NS 1700 transfers door Bahn-AG
Vandaag om 15:31:55
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door tothebeach
Vandaag om 15:29:18
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 15:24:49
Spoor- en tramweg parafernalia door Eelco Storm
Vandaag om 14:42:23
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:40:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:28:28
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door Hans Reints
Vandaag om 14:10:16
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
Vandaag om 14:09:47
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Hans Grasmaijer
Vandaag om 14:06:48
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:24:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Niels64
Vandaag om 13:16:43
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 12:07:17
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 11:46:46
Verlichting feller, Roco zimo door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:46:21
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
Vandaag om 11:44:44
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:52:53
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 10:44:46
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 10:41:20
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door joespoor
Vandaag om 10:33:18
Roco Plan T door Sven
Vandaag om 10:29:53
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 10:24:10

Auteur Topic: Vertragingen ICE  (gelezen 12966 keer)

neudalhausenstadbahn

• Offline Offline
Re:Vertragingen ICE
« Reactie #15 Gepost op: 03 August 2009, 14:23:42 »
Wat vertragingen betreft was het afgelopen zaterdag weer goed raak.
Ten eerste kwam onze ICE (Br. 403) van Mannheim naar Frankfurt Fernbahnhof door een technische defect in de buurt van Frankfurt tot stilstand. Na een kwartier was het defect gelukkig verholpen.
In Frankfurt Fernbhf ben ik overgestapt op de ICE 124 (Br. 406 010) naar Amsterdam.
In Oberhausen kregen we te horen dat we een tussenstop in Emmerich zouden hebben.
Om reizigers van de voorgaande ICE op te pikken. Deze stond al ca. 2 uur defect.
In Emmerich aangekomen zag ik de ICE-afsleeplocs al staan Br 218 833-2 en 218 838-1.
Na een kwartier vertrokken we weer maar na een enkele kilometer kwamen we exact naast de defecte ICE (Br 406 053) tot stilstand. Een uur hebben we gestaan om de de reizigers van de gestrande trein in te laden.
Het gevolg was dat onze trein over...overvol zat :(
In Arnhem moest ik eruit, maar dat was makkelijker gezegd dan gedaan.
Klimmen over koffers, mensen aan de kant duwen enz.
Toen we in Arnhem kwamen was onze trein 1 uur en 25 minuten vertraagd.
Al met al zeer slecht geregeld.
Ten eerste vraag ik met af waarom de speciale afsleeplocs (die er immers al stonden) de trein niet een paar kilometer terug naar Emmerich gesleept hebben, of beter nog naar Arnhem.
Of een ledige extra trein gestuurd hebben bijv. vanuit nederland, of de verschillende Regionale treinen die stonden opgesteld in Arnhem.
(In Duitsland zijn er immers proeven gedaan met het evacueren van reizigers uit een gestrande ICE door een regionale dubbeldekstrein)
Ik vind het bovendien geen stijl dat al die mensen 3 uur! In een trein hebben laten zitten zonder airco (uitgevallen) ze hadden het zo te horen erg warm gehad. De Duitser die naast me kwam zitten zei "Sehr Heiss, Airco Kaputt"
En dan bovendien al die mensen in een toch al goed bezette trein proppen.
Ik snap echt niet waarom dit zo geregeld is.
Kan trouwens een ICE3 en andere defecte ICE3 afslepen?
Bovendien kan iedere lok toch wel een ICE enkele kilometer terug naar het station slepen?
Dan was het in Zwitserland beter geregeld: afgelopen dinsdag raakte de lok (een Re 460) in Statiom Lausanne defect. We stonden nog geen vijf minuten stil en ze kwamen al met een vervangende loc (Re 44 II) aan die eenvoudig voor de defecte loc werd gezet.
Met ongeveer een kwartier vertraging vertrokken we weer richting Brig, nou en die Re 4/4 II had er niets geen moeite meer om 13 sneltreinrijtuigen en een defecte loc op snelheid te krijgen.
Maarten, je doet voorkomen als of je precies weet hoe het allemaal zit terwijl uit de zelfde reactie blijkt dat je er totaal geen verstand van hebt en alleen maar dom spoorvervoerders de grond in aan het trappen bent, welkom op het forum ::).

Maargoed ik zal een aantal van je wijsheden gelijk maar eens af schieten:

1; Afsleep locs staan niet op iederen hoek van de straat, voor die er zijn duurt wel even.

2; een ICE3, 3M enz hebben een automatische koppeling daar hang je niet simpel even iedere willekeurige andere trein voor( ja het kan met een koppelboom en koppelplaat maar dan onberemd max. 30km/u en zeker zonder reizigers). Anders hadden er ook geen speciale afsleep locs omgebouwd hoeven te worden.

3; een stel kan naast een kapotte airco de nodige defecten of storingen hebben waardoor deze a; niet afgesleept kan worden en/of b; het niet veilig is om nog maar een meter verder te rijden met reizigers er in.

4; hoe het precies met de regelgeving rond het afslepen van ICE's zit weet ik niet, ik werk tenslotte niet bij Hispeed of Die Bahn, maar het zou heel goed kunnen dat het uit veiligheids overwegingen niet toegestaan is een stel met reizigers er in af te slepen.

5; ander materieel inzetten is niet zo simpel als jij doet voorkomen, welk regionaal materieel je had willen gebruiken weet ik niet maar in Ahbo( Arnhem Berg Opstel) staat op regionaal gebied bijna alleen maar materieel van Syntus overdag en dat is een andere vervoerder. Reserve materieel voor ICE's zul je in Nederland toch in Amsterdam ergens moeten regelen. Dat materieel moet dan ook nog eens toegelaten zijn op Zevenaar-Emmerich en je moet daar dan ook nog personeel met bekendheid op het betreffende materieel en baanvak hebben. Voordat je dat geregeld hebt en het spul daar hebt was jou trein met het extra volk alweer op weg.

6; je kan er vanuit gaan dat als het anders/beter had gekund het echt wel anders opgelost was.

Ik hoop dat dit niet je enige bericht op het forum gaat zijn maar ook nog eens voor nuttige bijdragen zorgt, verder sluit ik me aan bij de post van Rene W. hierboven.
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

p.heinst

• Offline Offline
    • DutchRoco
« Reactie #16 Gepost op: 03 August 2009, 14:32:16 »
Maarten,

Ik heb de trein in Elten (Emmerich) zien staan ben er om ongeveer 16.00 uur twee maal langs gekomen.
Ik heb nog voor je getoeterd maar geen reactie terug.
Wat er kapot was weet ik niet maar wat ik wel heb opgemerkt dat er een drietal personen met gele hesjes bijna aan de voorkant onder de trein aan het kijken waren, seinen stonden zoals het hoort op rood. de trein was enkele meters voor bij het sein.

Gr Piet
Roco rijder met 2multimaus als slave, RouteControl,  multimaus pro, Multizentrale pro als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 8.0 A3 en Rocomotion 10785 als terugmeldsysteem

Maartenw

• Offline Offline
    • Valleitrein
« Reactie #17 Gepost op: 03 August 2009, 15:22:56 »
Ik had een Interailkaart dus met een klacht hoef ik dus niet bij NS Hispeed te komen. :-
De grootste overlast had ik niet maar degenen die in de 4653 zaten.\ :P
Ik heb toch liever getrokken treinen, bij een defect is een andere loc zo geregeld en mocht de airco in het ene rijtuig het niet doen dan verhuis je gewoon naar het volgende rijtuig.
Met vriendelijke groet, Maarten

laurent

• Offline Offline
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
« Reactie #18 Gepost op: 03 August 2009, 17:29:53 »
2; een ICE3, 3M enz hebben een automatische koppeling daar hang je niet simpel even iedere willekeurige andere trein voor( ja het kan met een koppelboom en koppelplaat maar dan onberemd max. 30km/u en zeker zonder reizigers). Anders hadden er ook geen speciale afsleep locs omgebouwd hoeven te worden.
Ze hebben een scharfenberg als AK. Laat hier nou ook sleepkoppelingen, die je op een koppelhaak plaatst, van bestaan. Je kan er weldegelijk een willekeurige andere trein voor hangen, omdat praktisch al het materieel is uitgerust met scharfenberg. ;) Praktisch is anders, maar toch. Een oplossing is er. :)

Citaat
Maarten, je doet voorkomen als of je precies weet hoe het allemaal zit terwijl uit de zelfde reactie blijkt dat je er totaal geen verstand van hebt en alleen maar dom spoorvervoerders de grond in aan het trappen bent, welkom op het forum ::).
Helaas schijnt dat hier steeds meer de gewoonte te worden, mensen met verstand van zaken (personeel dus) en/of vervoerders/producten de grond in trappen...
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

jossklos

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 03 August 2009, 17:41:17 »
En daar krijg ik nou een ontzettende sik van: dat technische geleuter over koppelingen en afstelloks die niet beschikbaar zijn. Je moet verstand van techniek hebben om mee te kunnen praten. ONZIN !!
Je koopt als simpele reiziger een kaartje en in de prijs is o.a. snelheid verdisconteerd. Je mag van een ICE verwachten dat bij problemen je snel wordt geholpen, anders had je met het boemeltje kunnen reizen.  Dat geleuter over storingen ,daar zit je niet op te wachten.  2,5 uur wachten op zo'n klein stukje is regelrechte flauwekul.

gr,

jos

Jos B.

• NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
« Reactie #20 Gepost op: 03 August 2009, 18:36:56 »
Ze hebben een scharfenberg als AK. Laat hier nou ook sleepkoppelingen, die je op een koppelhaak plaatst, van bestaan. Je kan er weldegelijk een willekeurige andere trein voor hangen, omdat praktisch al het materieel is uitgerust met scharfenberg. ;) Praktisch is anders, maar toch. Een oplossing is er. :)

Toch is er een klein probleem met het koppelen van een ICE als je m wil afslepen.
En dat heeft niks met de koppeling te maken maar met de remmen.
De ICE3m beschikt namelijk over wervelstroomremmen, en daar kun je niet elke willekeurige loc op loslaten.
De Afsleeplocs voor de ICE's zijn speciaal aangepast om met wervelstroomremmen te kunnen omgaan.
En daarom moet je echt op zo een loc wachten als iets met en ICE gebeurt, of koppelen met een andere ICE3m.
Dan lukt het wel.

Een normaal treinstel met een gewone Luchtrem kun je inderdaad met deze koppelhaak koppelen, en gewoon de remleiding doorkoppelen op de loc.

Over de wervelstroomrem:
Daar zijn 2 varianten van.

1e variant:
De wervelstroomrem zijn de magneetremmen wat onder de trein hangen en een electromagnetisch contact maken met de rails tijdens het remmen.
Alleen mag dit systeem niet in nederland toegepast worden omdat het storingen veroorzaakt met de ATB.
Dit remsysteem zit ook op de ICE3m

2e variant
Werkt volgens het zelfde principe maar maakt geen contact met de rails maar met de remschijven van de trein.
Deze variant mag wel in nederland gebruikt worden.
En hangt bij mijn weten alleen maar onder de ICE3m

Jos.

Edit: Uitleg over rem geplaatst
« Laatst bewerkt op: 03 August 2009, 18:49:07 door J. Beckers »
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

johnny-VIRM

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 03 August 2009, 19:43:31 »
dit geleuter word straks nog veel erger, namelijk de SLT heeft eenzelfde remsysteem, mankeert het wat staat het kreng gelijk vast en niet meer weg te slepen.

Maar buiten dit alles vind ik het ook schandelijk hoe met de reizigers word omgegaan, en dan moet dit zogenaamd hoogwaardig vervoer zijn, zet een traxx met ICRm in en ik denk dat je veel beter reist naar keulen.

laurent

• Offline Offline
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
« Reactie #22 Gepost op: 03 August 2009, 20:12:44 »
Nog nooit in ICE gezeten, dat is wel duidelijk! Droom lekker verder met je Traxx met ICR. 160 gaat al één grote rammel en herriebak worden op de HSL. Dan had men beter de SBB EC rijtuigen op deze verbinding kunnen laten rijden. Daarmee kan je comfortabel en 200! :) ;)
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Jos B.

• NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Zal 't gaan, ja!
« Reactie #23 Gepost op: 03 August 2009, 20:21:16 »
Hoi Laurent vind je de ICR nu echt zo een rammelbakken??
Ik kan er nogtans lekker inzitten. ;)

Hebben jaren lang tussen Maastricht en Haarlem gependeld, en ook vaak genoeg ingezeten.
Veel betere als de VIRM wat nu rijdt.

Jos.

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

laurent

• Offline Offline
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
« Reactie #24 Gepost op: 03 August 2009, 20:31:48 »
Tot 140 km/h gaat het wel redelijk. Echter, bij 160 km/h kan je gehoorbeschermers meenemen. De stoelen hebben ze trouwens wel erg *** geplaatst bij revise, maarja. Doe mij dan maar VIRM - 4, zachte stoelen, licht interieur, ruime trappen, goed geplaatste stoelen. :)
Ik heb trouwens het hele weekend met DD AR naar Amsterdam gemoeten (en 3 van de 4 reisjes hetzelfde stammetje) en was maar wat blij toen vanochtend de trein van kwart voor 6 naar Amsterdam met SGM reed. Geen koppiestoterij meer. Nu is DD AR een prima trein, maar A.U.B. niet in de 4800/5700. Alhoewel de grote deuren erg fijn zijn, als er mensen met fietsen in de trein zitten.
Overigens, als je een hele dag in de oude metrostelletjes (die inoxdingen met rode en blauwe deuren) van Amsterdam hebt gezeten kan je zelfs de stoelen van SGM waarderen. ;) ;D
Railion 6513

Tischbahning.de

Edgar

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 03 August 2009, 20:35:10 »
Toch is er een klein probleem met het koppelen van een ICE als je m wil afslepen.
En dat heeft niks met de koppeling te maken maar met de remmen.
De ICE3m beschikt namelijk over wervelstroomremmen, en daar kun je niet elke willekeurige loc op loslaten.

[

De wervelstroomremmen van ICE-3 worden in Nederland niet gebruikt. Daar is de infrastructuur niet geschikt voor. De bouwers hebben daar rekening mee gehouden, dus kunnen deze remmen worden uitgeschakeld. Dan blijven in normaal bedrijf nog de ED remmen (op de motor) en de schijfremmen over. De motorremmen werken bij afslepen uiteraard ook niet, de schijfremmen gelukkig wel.

Afslepen van een ICE-3 met een huis-tuin-en-keuken lok gaat dus prima. (wel de hulpkoppeling meenemen natuurlijk!)

Groeten
Edgar
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan Granitwerk J. Köppl.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg gepimpt

Jos B.

• NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Zal 't gaan, ja!
« Reactie #26 Gepost op: 03 August 2009, 20:54:12 »
De schijfremmen van de ICE hebben ook het wervelstroomprincipe.
En dat mag wel in Nederland gebruikt worden.

Het syteem met die magneet blokken boven de spoorstaaf mag niet in Nederland gebruikt worden (uitgezonderd als parkeerrem)

Jos.

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 03 August 2009, 21:37:10 »
Een schijfrem is overigens iets totaal anders dan een wervelstroomrem: zie magneetrem en schijfrem

Reden dat wervelstroomremmen in Nederland niet gebruikt mogen worden is dat ze het ATB-signaal dat op de sporen staat kunnen storen.
« Laatst bewerkt op: 03 August 2009, 21:46:27 door Marc tramt »
No dress rehearsel, this is our life.

johnny-VIRM

• Offline Offline
« Reactie #28 Gepost op: 03 August 2009, 21:44:35 »
Tot 140 km/h gaat het wel redelijk. Echter, bij 160 km/h kan je gehoorbeschermers meenemen. De stoelen hebben ze trouwens wel erg *** geplaatst bij revise, maarja. Doe mij dan maar VIRM - 4, zachte stoelen, licht interieur, ruime trappen, goed geplaatste stoelen. :)
Ik heb trouwens het hele weekend met DD AR naar Amsterdam gemoeten (en 3 van de 4 reisjes hetzelfde stammetje) en was maar wat blij toen vanochtend de trein van kwart voor 6 naar Amsterdam met SGM reed. Geen koppiestoterij meer. Nu is DD AR een prima trein, maar A.U.B. niet in de 4800/5700. Alhoewel de grote deuren erg fijn zijn, als er mensen met fietsen in de trein zitten.
Overigens, als je een hele dag in de oude metrostelletjes (die inoxdingen met rode en blauwe deuren) van Amsterdam hebt gezeten kan je zelfs de stoelen van SGM waarderen. ;) ;D

sorry maar jij hebt zeker nog nooit boven de 140 met ICRm gereden, ik helaas met proefritten wel, en dan rijden ze echt rustig, vergeet niet er zitten draaistellen onder als de corails in frankrijk ook goed voor 200, maar tot keulen rijd je toch niet harder en het is maar om het even wat voor rijtuigen ik denk dat mensen liever iets minder comfort en op tijd zijn dan dit gedoe met de ICE.

Jos B.

• NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Zal 't gaan, ja!
« Reactie #29 Gepost op: 04 August 2009, 09:48:48 »
Een schijfrem is overigens iets totaal anders dan een wervelstroomrem: zie magneetrem en schijfrem

Reden dat wervelstroomremmen in Nederland niet gebruikt mogen worden is dat ze het ATB-signaal dat op de sporen staat kunnen storen.

Moet ik effe tussen de papieren zoeken, kom ik later op terug.
Ik heb namelijk nogal wat info van de ICE3 hier liggen.
De draaistellen zijn namelijk in zijn geheel appart voor de ICE3 ontworpen.
Inclusief het hele remsysteem.

De Wervelstroomremmen waar jij het over hebt die mogen inderdaad niet in Nederland gebruikt worden.

Maar de Gebruikte schijfremmen onder de ICE3 zijn speciaal voor de ICE3 ontworpen.
Want met 330 KM/h heb je niks aan je schijfremblokje, die zijn dan zo weg.
Daarom hebben ze die Wervelstroomschijfremmen ook ontworpen dat je met zo een hoge snelheid toch fatsoenlijk kunt remmen

Ik zal straks effe zoeken waar het instaat, en dan plaats ik ze.

Jos.
« Laatst bewerkt op: 04 August 2009, 09:50:56 door J. Beckers »

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)