Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ridder Gerco van Beelen door NS264
Vandaag om 10:29:32
3,51° ofzoiets 😉 door Huup
Vandaag om 10:29:06
Mini baantje `` De visafslag`` door Wim Vink
Vandaag om 10:28:55
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 10:27:37
Motorpost ombouwen ? door henk
Vandaag om 10:25:10
US diorama in H0 door DV modelspoor
Vandaag om 10:14:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 10:11:10
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:59:58
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:56:50
Piko A track met bedding past niet door Ronnor
Vandaag om 09:49:07
Gewoon wat busfoto's door Teun
Vandaag om 08:52:21
Laag-Baarlo door spoorijzer
Vandaag om 08:29:37
19 Toen door spoorijzer
Vandaag om 08:24:01
Bauarbeiten im gange door Frank 123
Vandaag om 08:07:24
Rheinburg, TP V/VI door Frank 123
Vandaag om 07:50:33
Trafo 1963 TEMSI 202 gemaakt voor 220V. Is er iets om van 230V > 220V te gaan? door HuubvG
Vandaag om 07:40:45
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 06:12:05
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door bask185
Vandaag om 00:41:29
Schrootplaats door ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
Raadplaatje door Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
26 april 2024, 19:57:45
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
26 april 2024, 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
26 april 2024, 19:29:26
Les Billards du Vivarais door Hans1963
26 april 2024, 17:51:03
  

Auteur Topic: Roco Multi-maus boosteren  (gelezen 6395 keer)

P.Kramer

  • Offline Offline
  • Berichten: 468
    • Digitaalservice
Re: Roco Multi-maus boosteren
« Reactie #15 Gepost op: 07 februari 2008, 08:40:35 »

KLaas,

Ik ben het met je eens, degelijke voedings leidingen leggen kan veel voorkomen. Maar toch had ik de ervaring dat loks niet altijd meer juist reageerder, soms later soms was het net of ze snelheids stappen oversloegen,
Ik kan het niet staven met metingen.
maar toen ik een booster had geïnstalleerd was het over.
vandaar de opmerking.

Peter Kramer
Digitaalservice.nl
« Laatst bewerkt op: 07 februari 2008, 10:44:55 door P.Kramer »
Peter Kramer

Digitaalservice.nl & Modelbaandigitaal

Hans Keulen

  • SIK 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 336
Re: Roco Multi-maus boosteren
« Reactie #16 Gepost op: 07 februari 2008, 09:34:47 »
Oei, voor hetzelfde geld brand je huis af. Maar Klaas heeft natuurlijk gelijk, zorgen voor voldoende aansluitpunten.

Nog even een vraagje. Als ik dus een tweede multimouse setje koop kan ik de trafo+versterker inzetten als booster? En de mouse zelf natuurlijk als slave, dat snap ik. Maar dat booster verhaal hoe werkt dat dan? Sorry, mijn 'gevoel' voor elektronica ed is niet erg best.
Ja, je kunt de 10764 (de Roco versterker) als booster gebruiken. Dat komt omdat de Roco booster feitelijk hetzelfde apparaat is. Alleen zijn, om aansluitfouten te voorkomen andere aansluitingen naar buiten gebracht. Om de 10764 als booster te kunnen gebruiken moet je op de boosteringang (die wel op de print zit) een RJ10 invoerbus zetten. Gezien jouw ervaring met electronica zou ik dat beslist niet zelf doen, maar iemand in de buurt proberen te vinden die je daarbij kan helpen.

Groet,

Hans

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25305
    • Pagina van klaas
Re: Roco Multi-maus boosteren
« Reactie #17 Gepost op: 07 februari 2008, 10:40:20 »
Hans, op de 10764 zit toch een aansluiting booster-uit?
Die kun je volgens mij ook als booster-in gebruiken, mits er geen muis is aangesloten. Booster-in en booster-uit zitten naar mijn weten rechtstreeks aan elkaar. Dus is het niet nodig om een extra bus aan te brengen.

p.heinst

  • Offline Offline
  • Berichten: 1191
    • DutchRoco
Re: Roco Multi-maus boosteren
« Reactie #18 Gepost op: 07 februari 2008, 11:04:54 »
Klaas

Klopt booster in en booster uit zitten rechtstreeks op elkaar.
Hierdoor is het volgens mij ook mogelijk om nog meer versterkers als booster in te zetten door deze gewoon met een splitter aan elkaar te koppelen vanaf de versterker.
Uiteraard moet ieder zijn eigen baansectie hebben.

Misschien een opmerking, er komt steeds vaker voor dat de versterkers en versterkers die als booster zijn ingezet in rook opgaan.
Onlangs voor de kerst nog meegemaakt met een goede vriend en spoorcollega dat na lange tijd rijden op deze manier zonder problemen, dat er zonder enige waarschuwing vooraf de versterker en de versterker als booster in rook zijn opgegaan.

Gr Piet
Roco rijder met 2multimaus als slave, RouteControl,  multimaus pro, Multizentrale pro als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 8.0 A3 en Rocomotion 10785 als terugmeldsysteem

Louis Holleman

  • Offline Offline
  • Berichten: 751
  • Osse historie
    • Louis' Homepage - De Treinenhoek
Re: Roco Multi-maus boosteren
« Reactie #19 Gepost op: 07 februari 2008, 11:45:57 »
Een vreemd verschijnsel, Piet. Ik heb zelf tot voor een tijdje 2 stuks 10761 versterkers naast elkaar gehad, de ene dus als booster werkend. Beiden klapten er keurig uit bij sluiting in hun deel. Inmiddels heb ik ze vervangen door één 10764 omdat die 0.5A meer kan leveren, en meer dan 5 treinen rijd ik toch niet om het een beetje realistisch te houden.
Wat mijn hamvraag nu eigenlijk is: gebeurt dat ook bij een versterker en een "officiele" booster van Roco? Aangezien ze elektrisch identiek zijn, zou het dan ook moeten gebeuren. Het enige verschil is m.i. dat de officiele booster geen master en slave ingangen heeft en een extra booster out (doorlus) om naar een volgende booster te gaan. Kan het zijn dat die man ook een master op de booster had gezet?
Louis (gebruikt ongedocumenteerde features van Lenz decoders voor SFX)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25305
    • Pagina van klaas
Re: Roco Multi-maus boosteren
« Reactie #20 Gepost op: 07 februari 2008, 12:04:31 »
De kortsluitbeveiliging van de 10764 (wat ze bij Roco dus de versterker noemen) werkt alleen maar goed in samenwerking met de mastermuis. Populair gezegd: de versterker constateert dat de stroom te groot wordt, geeft een seintje aan de muis en de muis blokkeert het digitaal signaal naar de versterker. Als je de versterker als booster gaat inzetten, dan mag er geen muis aan, en werkt de kortsluitbeveiliging niet meer.

Louis Holleman

  • Offline Offline
  • Berichten: 751
  • Osse historie
    • Louis' Homepage - De Treinenhoek
Re: Roco Multi-maus boosteren
« Reactie #21 Gepost op: 07 februari 2008, 12:18:16 »
Klaas, ik ben het helemaal met je eens. Trek de master uit de versterker en je baanspanning is ook weg. Er blijft dus een booster (of als booster werkende versterker) over die theoretisch geen beveiliging op zijn eigen stroomkring heeft of het signaal "overbelasting" moet via de datacom naar de hoofdunit (centrale) gaan die daarop de kring van de booster ook weer via de datacom uitschakelt. Puur theoretisch redenerend zou er dan zoveel tijdverlies kunnen zijn dat eer de booster daadwerkelijk wordt afgeschakeld, "die het al gehad heeft". Maar: dan moet dit dus ook voorkomen bij gebruik van een versterker en een "officiele Roco booster".
Ten 2e: hoe verklaar je dat de ene opblazende unit de andere meesleurt?
Falende centrale zou ik zeggen, want die bepaalt uiteindelijk of er wel of niet ingegrepen wordt.
Louis (gebruikt ongedocumenteerde features van Lenz decoders voor SFX)

p.heinst

  • Offline Offline
  • Berichten: 1191
    • DutchRoco
Re: Roco Multi-maus boosteren
« Reactie #22 Gepost op: 07 februari 2008, 12:38:25 »
Louis

Ga helemaal met je hamvraag mee.
Er was geen master aangesloten op de booster, verder tot op dit moment nog geen idee wat de oorzaak geweest kan zijn. heb dat zelf nog niet kunnen bekijken maar na het opsturen en plaatsen van een andere versterker was het probleem weer opgelost. (voor hoelang?????)

De communicatie gaat veelal per telefoon en pc omdat de afstand naar Groningen een beetje ver is.

Wat betrft de officele booster kan ik alleen maar zeggen dat ik zelf daar geen enkel probleem mee hebt gehad tot nu toe, kortsluitbeveiliging werkt zoals het moet.
Zelf rij ik met versterker met daaraan nog 3 modules die ieder via eigen orginele boosters worden aangestuurd en dat geheel ook nog via rocomotion, sind ik rocomotion ingezet hebt gebruik ik geen remgenerator meer, deze ligt dus werkeloos in de kast.
In totaal dus 4 grote modules, ongeveer 225cm x 140cm per module

« Laatst bewerkt op: 07 februari 2008, 14:51:01 door p.heinst »
Roco rijder met 2multimaus als slave, RouteControl,  multimaus pro, Multizentrale pro als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 8.0 A3 en Rocomotion 10785 als terugmeldsysteem

Esperopt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2227
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Re: Roco Multi-maus boosteren
« Reactie #23 Gepost op: 08 februari 2008, 01:21:39 »
Volgens mij snap ik het. Ik sluit de twee verstrekers elk op een eigen trafo aan (zit er al bij). Dan moet ik zorgen voor een verbinding tussen de eerste versterker en de tweede middels booster in en op de andere booster uit. De twee mousen komen op de eerste, één als slave.

De uitgang van de eerste booster gaat dan naar de 2 buitenste ovalen. De andere naar de binnenste. Die worden onderling gescheiden door isolerende raillassen. Zo goed?

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3306
Re: Roco Multi-maus boosteren
« Reactie #24 Gepost op: 08 februari 2008, 07:51:30 »
Bijna goed. Versterkers hebben geen "Booster in", je moet van beide versterkers de " Booster out" met elkaar verbinden. Dat lijkt raar, maar op een echte booster zitten de "Booster in" en "Booster out" gewoon parallel geschakeld, is dus technisch gezien dezelfde in/uitgang.
Reinier

Louis Holleman

  • Offline Offline
  • Berichten: 751
  • Osse historie
    • Louis' Homepage - De Treinenhoek
Re: Roco Multi-maus boosteren
« Reactie #25 Gepost op: 08 februari 2008, 10:16:34 »
Yes, en mocht je nou sluiting krijgen als er een lok over zo'n dubbele isolatie loopt, dan moet je van één kastje de railvoedingsplug omdraaien.
Mocht je nou na het lezen van voorgaande berichten enigszins bang worden voor exploderende versterkers, dan kun je die sluiting ook constateren zonder met die lok daadwerkelijk sluiting te maken: je meet simpel op 1 railstaaf over de isolatie heen. Geeft je meter dan 18V of daaromtrent, dan moet je 1 plug omdraaien. Zo niet, dan zit je direkt goed.
« Laatst bewerkt op: 08 februari 2008, 10:33:09 door Louis Holleman »
Louis (gebruikt ongedocumenteerde features van Lenz decoders voor SFX)

Paul VT 11.5

  • Offline Offline
  • Berichten: 1099
Re: Roco Multi-maus boosteren
« Reactie #26 Gepost op: 08 februari 2008, 11:19:24 »
Beste heren,

Ik lees dit draadje met veel plezier. :D Bedankt voor alle info. Mocht ik nog wat extra boost nodig hebben met de MM, dan weet ik dit draadje terug te vinden.

Een beetje in het verlengde van dit topic en waarschijnlijk interessant voor de 3r rijders met een MS van M* die wat extra vermogen (middels een "goedkope" oplossing) kunnen gebruiken:

Via de site van Stephan Wagner http://www.sps-wagner.de/projekte.html vond ik een beschrijving om mbv een oude M* delta controller een booster voor de MS te maken. (NB: Er zijn meerdere (NL) beschrijvingen over dit onderwerp, de hier genoemde lijkt mij het meest compleet  Ik heb deze methode zelf nog niet kunnen toepassen, weet dus niet of het werkt maar ik ga het zelf zeker proberen. Delta controller vanaf € 5,- (!) verkrijgbaar op Houten de laatste keer. Greetz, Paul

Petertrein81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2408
  • Taurus en Vectron fan!!
Re: Roco Multi-maus boosteren
« Reactie #27 Gepost op: 08 februari 2008, 12:31:15 »
Met andere woorden i.p.v. een booster van 116 euro kan ik ook een startset met Br 189 kopen (okee die is wel ruim duurder) en dan de versterker met bijbehorende trafo als Booster gebruiken voor mijn Multimaus uit mijn bestaande startset.
En dan heb ik nog een reserve multimuis ook voor relatief weinig.

Groet Petertrein81,