Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Rick
Vandaag om 19:56:33
Loc omnummeren tijdperk I door Prutsert
Vandaag om 19:42:00
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Prutsert
Vandaag om 19:08:12
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Flevodienst 1976
Vandaag om 18:25:30
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 18:19:55
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 18:17:37
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Thom
Vandaag om 18:04:49
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 17:55:33
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
Vandaag om 17:46:27
Microstepper motoren voor armseinpalen door Menno
Vandaag om 17:43:02
Overstroomd spoor in Schotland door Hendrik Jan
Vandaag om 17:30:51
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 17:16:10
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
Vandaag om 16:59:53
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 16:27:24
Terug in de tijd met trein en tram rondom groningen door tijgernootje
Vandaag om 16:24:47
Montanbahn ergens in het 'Geroerde Gebied' door Montanbahn
Vandaag om 16:18:48
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Rick
Vandaag om 16:00:54
Sfeer op je modelbaan door meino
Vandaag om 14:48:00
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door tijgernootje
Vandaag om 14:36:26
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 14:30:11
Bauarbeiten im gange door MOVisser
Vandaag om 13:45:56
lampjes in huizen willekeurig schakelen door AP3737
Vandaag om 12:47:46
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door tijgernootje
Vandaag om 12:30:10
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:26:46
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 11:45:04
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Jelmer
Vandaag om 11:07:40
Br 38 Piko Superen. door Jelmer
Vandaag om 11:05:27
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 08:11:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 05:13:26
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
21 July 2025, 23:18:52
  

Auteur Topic: Standaard ICK stammen  (gelezen 4937 keer)

rard

  • Vriend van SpoorH0.nl
  • Offline Offline
  • Berichten: 3029
    • Spoorh0.nl
Standaard ICK stammen
« Gepost op: 05 February 2008, 19:13:23 »
Ben al aardig aan het zoeken geweest maar kan het niet echt vinden:

Wat zijn zo'n beetje de standaard stammen ick's die rijden/ hebben gereden achter een 1800?   ;D
Spoorh0.nl - dedrijfstang.nl - Maasfoort.nl

WillemNS

  • Gast
Re: Standaard ICK stammen
« Reactie #1 Gepost op: 05 February 2008, 19:14:15 »
Bij ons meestal 11 rijtuigen, ik zou morgen wel kunnen kijken wat voor iets het is, meestal met 2 A's erin, de rest B en 1 BDK

Willem

Steven

  • Offline Offline
  • Berichten: 33
Re: Standaard ICK stammen
« Reactie #2 Gepost op: 05 February 2008, 19:16:53 »
lok+b a b + b a b + b BD + b a b als die de andere kant op rijd is het andersom.

Groeten
Steven

rard

  • Vriend van SpoorH0.nl
  • Offline Offline
  • Berichten: 3029
    • Spoorh0.nl
Re: Standaard ICK stammen
« Reactie #3 Gepost op: 05 February 2008, 19:21:27 »
bestaan er ook kleine stammetjes ick's met 5 á 6 rijtuigen? :)
Spoorh0.nl - dedrijfstang.nl - Maasfoort.nl

NS 1100

  • Offline Offline
  • Berichten: 1483
Re: Standaard ICK stammen
« Reactie #4 Gepost op: 05 February 2008, 19:22:53 »
Ja, als ledig materieel tussen werkplaatsen. ;)

Ries

  • Offline Offline
  • Berichten: 933
Re: Standaard ICK stammen
« Reactie #5 Gepost op: 05 February 2008, 19:58:06 »
Tijdens materieel tekorten, kan het voorkomen dat ze een setje van drie eraf halen. Heb ook weleens een stammetje van 7 rijtuigen mee gekregen en dan zat daar geen BD bij, goed nieuws dus, voor de modelspoordert.
1800 + 7 rijtuigen is realistisch in te zetten, op het traject DenHaag -Venlo!

Luc

  • Offline Offline
  • Berichten: 129
Re: Standaard ICK stammen
« Reactie #6 Gepost op: 05 February 2008, 20:12:01 »
Het is sowieso mogelijk om de ICK-rijtuigen bont in te zetten, want ze rijden pas enkele jaren in BAB- en BBD-stammen.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8478
  • Spoor N
Re: Standaard ICK stammen
« Reactie #7 Gepost op: 05 February 2008, 21:19:25 »
Bij ons meestal 11 rijtuigen, ik zou morgen wel kunnen kijken wat voor iets het is, meestal met 2 A's erin, de rest B en 1 BDK

Willem
ICK heeft geen BKD's, alleen BD's. ICR had de BKD's. :)
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Esperopt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2227
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Re: Standaard ICK stammen
« Reactie #8 Gepost op: 05 February 2008, 22:02:13 »
Volgens mij zijn ze heel erg bont in te zetten. Vandaag twee keer door Zwolle en Amersfoort. Loc (1700?) + aantak ICK's + daartussen een zelfde soort rijtuig in db/ic kleuren?


Aks ik weer ga vergaderen in Utrecht neem ik m'n toestel mee, foto's zijn waarschijnlijk een stuk duidelijker dan mijn omschrijving.


Lars Smelter

  • Offline Offline
  • Berichten: 978
Re: Standaard ICK stammen
« Reactie #9 Gepost op: 05 February 2008, 22:12:29 »
Ik zag ook een 1700 + ICK's in Zwolle? Die rijden doorgaans op Amsterdam - Amersfoort (Deventer). Zijn leuk om na te bouwen!
Nederlands, 2004 - 2008
Raadplaat: 12x

Julius

  • Offline Offline
  • Berichten: 638
Re: Standaard ICK stammen
« Reactie #10 Gepost op: 05 February 2008, 22:24:10 »
Dat zijn zeer waarschijnlijk uit Duitsland afkomstige IR-bakken, die in Nederland als ICL worden aangeduid. Deels zijn ze overgeschilderd, er zijn ook nog exemplaren die in de oude kleuren lopen. Soms loopt er een ICK BD (bagagerijtuig) mee in deze treinen, verder worden de IR-rijtuigen aangevuld door een tiental geel/blauwe EC-rijtuigen Avmz 111.

Julius

Machinist Johan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1806
  • gevorderd beginner
Re: Standaard ICK stammen
« Reactie #11 Gepost op: 23 May 2008, 16:52:18 »
hoi,

ik zag vandaag een trein voorbij rijden met ICL rijtuigen. er zaten 2 1ste klas ICR rijtuigen tussen. zijn er te weinig 1ste klas ICL of is het wat anders

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1801
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Standaard ICK stammen
« Reactie #12 Gepost op: 23 May 2008, 17:42:43 »
Er zijn inderdaad te weinig eerste klasse ICL-rijtuigen, waardoor er momenteel 4 ICRm-rijtuigen worden ingezet in deze treinen. De ICRm-rijtuigen zijn nog niet verbouwd tot treinstelmodus. Ze hebben dus nog geen drukknoppen om de deuren te openen, maar nog handgrepen.

Martijn

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2875
Re: Standaard ICK stammen
« Reactie #13 Gepost op: 23 May 2008, 19:07:57 »
Ik merk in dit topic weer dat ICK en ICL aardig door elkaar word gehaald terwijl ze eigenlijk simpel uit elkaar te houden zijn:

ICK heeft geen geen airco met gewoon ventilatoren op het dak en bij ICK kunnen alle ramen op. Verder heeft ICK zijgang coupés met 6 zitplaatsen in de 2e klas en 9 per dubbele coupé in de 1e klas. ICK heeft blauwe banken in de 2e klas en rode stoelen in de 1e klas. Alle ICK rijtuigen kwamen blauw/geel bij NSR in dienst. De BD rijtuigen hebben naast één balkon een extra balkon met dubbele draaivouwdeuren met een fiets/rolstoel afdeling.

ICL heeft wel airco waardoor de helft van de ramen van de ex. IR rijtuigen niet open kunnen. De ICL rijtuigen hebben deels zijgangcoupés met 2 openafdelingen in het midden er tussen. ICL heeft ook aparte zitplaats indelingen 5 zitplaatsen per zijgang coupé in de 2e klas. ICL heeft groene stoelen in de 2e klas rozé/paars achtige in de 1e klas. ICL rijtuigen met fiets afdeling hebben geen extra deuren, alleen op het fiets balkon draaivouwdeuren met een extra wegklapbaar stuk zodat rolstoelen er ook in passen. ICL heeft ook geen dakventilatoren. De Avmz111 rijtuigen van NSI worden ook onder ICL gerekend deze zijn het snelste te herkennen aan de schortplaten onder de rijtuigbak. Verder kunnen bij de Avmz rijtuigen bijna geen ramen open.
De ICL rijtuigen kwamen op de Avmz's na in dienst in de ICE en IR huisstijl, inmiddels is het grootste deel geel/blauw.

Ik zou zeggen laten we het hier verder bij ICK houden omdat er over ICL al een topic loopt.

ICK rijd nu bijna alleen maar op Den Haag-Venlo, maar is in het begin ook op andere verbindingen ingezet.

Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

Olaf

  • Offline Offline
  • Berichten: 872
Re: Standaard ICK stammen
« Reactie #14 Gepost op: 23 May 2008, 19:14:06 »
Nog simpeler: ICK zijn die bakken met dat verschrikkelijk verbleekte geel, ICL zit nog netjes in de lak ;)
Meer NS in spoor 1!