Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
Vandaag om 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 22:51:58
Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
Vandaag om 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
Vandaag om 22:44:31
Raadplaatje door Magic
Vandaag om 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
Vandaag om 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
Vandaag om 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
Vandaag om 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
Vandaag om 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
  

Auteur Topic: Een tussendoortje in 1:48  (gelezen 17574 keer)

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1798
Re: Een tussendoortje in 1:48
« Reactie #30 Gepost op: 30 maart 2020, 21:43:06 »
Ik heb een doos vol groene rommel. Die heb ik eerst eens omgekeerd om te kijken wat ik allemaal heb verzameld in de loop der jaren. Het meeste is van Woodlands. Ook Noch en Heki komen voor. Foliage en clump-dinges en fine turf en wat al niet meer. Ook kwam ik een zakje bladeren tegen van Anita Decor. Jaren geleden gekocht op Eurospoor (ik weet nog dat ik het duur vond) en nooit gebruikt. En grasvezels in allerlei kleuren en lengtes, zelfs een stukje grasmat heb ik nog (foei) en van die soepele grasmatten met lange vezels erop. Heki decovlies of zoiets. Nooit geweten dat ik zoveel spullen bezit. Ook heb ik ooit eens het idee gehad om bodembedekkers van huis, tuin en keukenspullen te maken. Zo heb ik een voorraad zand in vele kleuren en diktes, genoeg om de Sahara met een centimeter op te hogen. En een bakje met theebladeren (groene thee, stinkt zelfs nu nog naar munt) en een emmertje gedroogde koffiedik. En ik heb een hele emmer vol met zaagsel. Ik weet echt niet meer waar vandaan. En, heel bijzonder, ik kwam een zakje gekleurd zaagsel tegen. Ik meen van Faller. Ik heb er ooit 1 klein boompje mee gedaan op een al lang niet meer bestaand baantje. Zo uit het zakje heeft het een hele vieze chemische gifgroene kleur zoals je het nergens in het echt ziet. (hooguit in Tjernobyl......) Na een paar maanden was alle kleur verdwenen en toen stond er een boompje van Zeeschuim met blaadjes in dezelfde kleur......

En toen dacht ik, laat ik dat zaagsel eens nakleuren, want mijn acrylverf wordt geacht kleurecht te zijn.....





Dit moet eerst drogen. Dan zullen we zien hoe het lijkt en na een jaar weten we of de kleur nog steeds groen is.

Overmoedig geworden......Herfstrood, of een bloeiende struik of bloemen in het gras, of gewoon ter afwisseling van al dat zomergroen, weet ik veel.



Een paar stukken van een heidestruik vond ik. Lekker kromme stammen in de juiste kleur. Met ijzerdraad een frutsel er aan zodat het staan blijft en een klodder hete lijm (hotmelt) doet de rest.







In de tuin kwam ik ook nog een stuk van een Hortensia tegen en in de rommeldoos bruingekleurd zaagsel, ook al zo'n chemisch kleurtje. Faller moet connecties hebben gehad met een chemische fabriek.....



En Zeeschuim. De doos met zeeschuim heb ik zeker al 20 jaar. Ook ergens op een beurs gekocht, niet zijnde Eurospoor, In Zuid Holland ergens. Dik 15 gulden. Toen stond ik nog op de markt en had een beetje ongeregistreerd contant geld en gaf ik het wat makkelijker uit dan tegenwoordig.......... Rail? Rijswijk? Of iets anders? Het is te lang geleden. Het is erg breekbaar. Ik maak het nu op voor dit baantje en ik geloof niet dat ik ooit weer zo'n doos koop.

Ik steek een sateprikker zo dicht mogelijk langs de stam omhoog, neem een tweede en eventueel een derde tak Zeeschuim erbij en bind dat bij elkaar met schilderstape. Daarna volgt de bekende truc met houtlijm en zaagsel. En verf. Denk er om dat een boom niet egaal bruin is. Mik wat donkere tinten bij elkaar en roer het niet al te goed door.









Op YouTube vond ik een filmpje over struiken maken met sisaltouw. Ook geprobeerd. Wat een getrut. Overal houtlijm, spuitlijm, plukken sisalvezels en grasvezels en wat Anita-blaadjes. Maar geen fatsoenlijke struik. Bah...



Dat was't eerst wel weer,

Albert
« Laatst bewerkt op: 30 maart 2020, 21:58:40 door Scratchbuilt. Reden: Dubbele foto. »
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1798
Re: Een tussendoortje in 1:48
« Reactie #31 Gepost op: 13 april 2020, 18:27:47 »
Ik had even genoeg van het demo-baantje en was toe aan wat anders. Ik heb nog oud spul uit mijn 1:45 periode en dacht: wat kan ik daar nog mee? Nou, een heleboel. Want het misstaat niet eens op het demo-baantje. Zo kwam ik mijn Magic Train Stainz tegen. Liep als een tierelier op stroom uit de rails. Toch wil ik het graag op rc en batterij bedrijf hebben. Dat fiks ik even dacht ik. Het heeft me uiteindelijk 8 avonden gekost en ik was er al bijna zat van. Bij het demonteren schoten ook de drijfstangen en een wiel los. Dat was een hels karwei om weer in elkaar te zetten, vooral het kwartieren. Twee motoren verder en nog geen goed lopende loc. Maar vanmorgen kreeg ik zomaar een ingeving en ja hoor, het is gelukt! 

Hier zit het chassis weer in elkaar


Motor 1


Motor 2



Met motor 3. Dat witte blok op de achterwand bevat het reed-contact. Daarmee schakel ik de loc aan. De laadplug zit onzichtbaar aan de onderkant. Batterij en besturing zitten in de waterbakken.


Testrun 1 met het eindresultaat: https://youtu.be/cqZBoQHa8EU

Testrun 2 op het demobaantje : https://youtu.be/7VGYJJVEMIQ

Dat was't eerst.

Albert
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

BartvD

  • Offline Offline
  • Berichten: 1782
  • Relax, it is only a hobby.
Re: Een tussendoortje in 1:48
« Reactie #32 Gepost op: 13 april 2020, 19:21:11 »
Mooi gedaan. Hoelang loopt de loc op een lading??
Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn

De Fabriek een avontuur in spoor 0; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0

Bij voorkeur in Schaal 0.

consolidation

  • Offline Offline
  • Berichten: 101
Re: Een tussendoortje in 1:48
« Reactie #33 Gepost op: 13 april 2020, 19:49:52 »
Ja, daar ben ik ook benieuwd naar?
Wel mooi omgebouwd hoor, super gedaan.
Hans, Liefhebber On30

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2961
Re: Een tussendoortje in 1:48
« Reactie #34 Gepost op: 13 april 2020, 20:13:01 »
Dat ziet er prima uit. Hét bewijs dat RC-bediening werkt, in ieder geval bij rangeerwerk met een paar wagentjes.

Wolter
Moins mais mieux.

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1798
Re: Een tussendoortje in 1:48
« Reactie #35 Gepost op: 13 april 2020, 20:41:07 »
Het motortje is een Mabuchi rf-130ch-12250. Ik vond het onderin mijn rommeldoos maar op Ali.... en anderen nog ruim verkrijgbaar voor enkele euro's. Nominaal 6V neemt hij 0,16 A. Het batterijtje levert echter maar 3,7V en dan rijd ik ook niet altijd volgas. Batterijtje heeft een voorraad van 180mAh. Ik heb het nooit geprobeerd maar theoretisch moet hij het ruim een uur op een lading doen. Zo lang duren mijn rij-sessies echter nooit zodat ik zelden hoef te laden.

Maar let op! Er zit een forse adder onder het gras. Ik rijd af en toe een paar minuutjes over een diorama met een paar lichte karretjes er achter. Dan gaat het prima. Maar het vermogen is erg laag (Volt keer Ampere) dus wil je met een flinke trein met flinke snelheid over een modulebaan rijden dan kom je vermogen te kort.

In dat geval moet je de originele motor van de locomotief laten zitten en een accupakket die ongeveer 12 volt levert in een wagon verstoppen. Al naar gelang de behoefte kun je volstaan met een 9V blok of je neemt beter een accupack met 7,4 of 11,1 Volt. Kies dan de groots mogelijke capaciteit wat nog net in je wagon past en dan kom je een heel eind. LGB-jongens (tuinspoor) rijden ook veel op batterijen maar die hebben dan ook ruimte genoeg voor een flinke batterij.

Persoonlijk houdt ik niet van wagons met batterijen er in want ik wil ook zonder karretjes achter de loc kunnen rijden. Een batterij in een tender achter een stoomloc zou dan wel weer kunnen.

Albert

« Laatst bewerkt op: 13 april 2020, 20:52:18 door Scratchbuilt »
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1798
Re: Een tussendoortje in 1:48
« Reactie #36 Gepost op: 13 april 2020, 21:32:55 »
Twee betere filmpjes. Met zes wagentjes.

Normale snelheid: https://youtu.be/Q3EDo0gh060

Zo hard als hij kan : https://youtu.be/mU5EATVF5LQ

Albert
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

Harm Boer

  • Offline Offline
  • Berichten: 192
Re: Een tussendoortje in 1:48
« Reactie #37 Gepost op: 13 april 2020, 22:37:42 »
Toevallig zit ik ook een Stainz te bewerken.
Geen elektronica maar schilderen.
Je schrijft dat de dijfstangen zijn losgeschoten en moeilijk goed te krijgen zijn.
Maar ik zie dat jij de lok ook hebt geschilderd. Daarvoor heb je vast de boel gedemonteert.
Is dat ook zonder lastigheden te doen?

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1798
Re: Een tussendoortje in 1:48
« Reactie #38 Gepost op: 13 april 2020, 22:56:07 »
Harm,

Ik heb het model jaren geleden gespoten met een spuitbus Oliver Green. Het meeste plastic klik je er zo af zoals je al gemerkt hebt. Schoorsteen, rookgasdeur, machinisten huis, en dergelijke. Schroef onderkant losdraaien en de ketel komt los. Das niet zo moeilijk. Onderin de ketel zit nog een schroefje en dan valt er nog meer af. Deksel van de zand kist bovenop de ketel er uit halen en dan kan het gewicht er uit. Tot zover geen probleem.


Het onderstel is met Black Metal of Gun Metal geschilderd met een klein kwastje. Ik durfde locomotieven toen nog niet te demonteren (slopen). Ik zou er alleen voor het schilderen niet aan beginnen. Ik wilde het nu ook niet maar het overkwam me min of meer.

Albert
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2961
Re: Een tussendoortje in 1:48
« Reactie #39 Gepost op: 13 april 2020, 23:03:11 »
Albert,

Wel mooi dat je even waarschuwt voor de geringe trekkracht van een laagvoltmotortje. Voor de rest: petje af. Ik ben trouwens even hangen bij je andere Youtubefilmpjes. Leuk om allerlei oudgedienden en jongere bouwsels weer eens te zien.

Wolter
Moins mais mieux.

Harm Boer

  • Offline Offline
  • Berichten: 192
Re: Een tussendoortje in 1:48
« Reactie #40 Gepost op: 14 april 2020, 07:54:20 »
Bedankt Albert,
Groet

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1798
Re: Een tussendoortje in 1:48
« Reactie #41 Gepost op: 19 april 2020, 21:28:07 »
Van schalen en verhoudingen.

Aanleiding is mijn Fleischmann Magic Train Stainz die braaf haar batterijtje leegslurpt op het clubbaantje. Er moeten wagens achter. Wim Corduwener schreef er laatst al over: modelbouwschalen zijn eigenlijk van rubber. Of het nou 1:43,5 ; 1:45 ; 1:48 is of je noemt het 0e, of 0-16,5 , of 7mm narrow gauge, het is allemaal ongeveer een orde van grootte. Soms is het prima te combineren en soms slaat het helemaal nergens op. En dat terwijl we in deze schalen allemaal uitgaan van 16,5 mm spoorwijdte.

Een paar foto's:

Drie gesloten goederenwagens op een rij. De linker is gemaakt zonder voorbeeld, ik was toen nog niet van de tekeningen en had eigenlijk geen idee hoe groot een trein eigenlijk is. De rechter is uit dezelfde periode en let niet op de uitvoering, het is met de kennis van nu een draak. Het was bedoeld als een goederenwagen voor achter een stoomtram. De middelste is de enige waar iets van oriëntatie op de werkelijkheid aan ten grondslag ligt. Gebouwd op een Peco 0-16,5 onderstel maar dan in 1:48 omdat dat het uitgangspunt was van het clubbaantje.




Het Engelse smalspoor, 7mm narrow gauge, is hoewel in 1:43,5, beduidend kleiner dan bijvoorbeeld het Duitse 0e in 1:45. De Duitsers hanteren over het algemeen de smalspoorbanen uit de Harz, Oostenrijk en Balkan als voorbeeld en dat zijn gewoon forse treinen op een smal spoor. De Engelsen zijn meer op de tram-tour. Licht spul, korte wagentjes, korte as-afstand, lage instap. Personenwagens zijn wel lang en met wielstellen maar vallen desondanks in het niet bij het groffe Duitse spul.

De oude stoomtrams in Nederland zitten daar een beetje tussenin. Lang geleden bouwde ik een tramrijtuig van OG na in 1:45. Een Bijnes vijf-ramer, de BC21. Er zitten fouten in: het staat iets te hoog op de poten en de bak zelf is een mm of twee te hoog. Al met al zou hij 5 mm lager moeten zijn maar toch, het is een goed gelukt model, al zeg ik het zelf. Het past prima achter de Stainz en zie rechts dat oude rode karretje? Past wel bij de tram waar hij ook voor bedoeld pas. Op een Magic Train aangepast (as-afstand verkleind) onderstel.




Maar vergelijk dat eens met het Engelse spul van de eerste foto..... Nog zo'n voorbeeld:
Een platte MagicTrain wagen en mijn eerst platte wagen zonder voorbeeld. Rekening houdend met het feit dat het iets te klein is voor Engels spul is het een wereld van verschil:



Wij zijn op vakantie in Engeland bij de Lynton and Barnstaple op visite geweest en het is inderdaad in het echt ook veel lichter en kleiner. Ik keek later naar de foto's van de vakantie in Duitsland bij de Harzer Schmalspurbahnen en naar de foto's van de Oostenrijkse Murtalbahn. De locomotieven zijn wel ongeveer vergelijkbaar maar het rollend materieel is echt iets heel anders.

De moraal van het verhaal: keuzes maken. De Stainz blijft Stainz maar zal het moeten doen met Engels materieel aan de haak. Een excentrieke Engelse Lord heeft ooit eens een Stainz gekocht voor zijn Pickel-Packel Light Railway. En zo is het gekomen. Als afsluiting een foto van mijn allereerste zelfgemaakte stammetje in 0e. Een scratchbuilt locje gebaseerd op een Decauville stomertje op een Anna-onderstel en drie wagentjes er achter op verkorte H0 onderstellen uitgevoerd in balsa, papier en stukjes ijzerdraad met middenbuffers van punaises. Op de achtergrond de Engelse Ruston en de Duitse Stainz. Een
Franse, Engelse en Duitse locomotief gebroederlijk bij elkaar. Ach ja, those were the days.....



Albert

Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

Piet Groot

  • Offline Offline
  • Berichten: 595
Re: Een tussendoortje in 1:48
« Reactie #42 Gepost op: 19 april 2020, 22:42:27 »
Albert, je kunt in smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid niet heeft gereden!
En door elkaar heeft gereden.....

De werkelijkheid is altijd gekker; ik ben zelfs een foto tegengekomen van een vierassig rijtuig in Zuidafrika dat door een olifant werd gerangeerd! En wat dacht je van een smalspoorwagen, met daarop een zeewaardige vlet vol met badgasten, voortgetrokken met een O&K Montanialoc.......boven op de kruin van de Hondsbosche Zeewering in Camperduin!

Ga alsjeblieft gewoon door; jouw bouwsels zijn voor mij veel inspirerender dan een normaalspoormodel dat klopt tot de laatste klinknagel :D

Piet Groot

  • Offline Offline
  • Berichten: 595
Re: Een tussendoortje in 1:48
« Reactie #43 Gepost op: 19 april 2020, 22:56:29 »
En die Stainz van jou is gebouwd door dezelfde locomotiefbouwer als vier locomotieven bij de DSM en Oostelijk Groningen; volgens mij kwamen deze vier smalspoorlocomotieven ook in jouw woonplaats!
En die Stainz is om te bouwen in een locomotief van Oostelijk Groningen.
Dus zo gek is die combinatie met het Beynes rijtuig dus niet!

Piet

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1798
Re: Een tussendoortje in 1:48
« Reactie #44 Gepost op: 19 april 2020, 23:15:27 »
En die Stainz van jou is gebouwd door dezelfde locomotiefbouwer als vier locomotieven bij de DSM en Oostelijk Groningen; volgens mij kwamen deze vier smalspoorlocomotieven ook in jouw woonplaats!
En die Stainz is om te bouwen in een locomotief van Oostelijk Groningen.
Dus zo gek is die combinatie met het Beynes rijtuig dus niet!

Piet

Geweldig Piet. Dat geeft moed.  ;)

Dank je wel.
Albert
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran