Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 2015 stroomafname probleem door meino
Vandaag om 18:57:31
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 18:39:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
  

Auteur Topic: Railcom of niet  (gelezen 2527 keer)

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 4599
Railcom of niet
« Gepost op: 25 oktober 2019, 20:07:12 »
Nu ik druk bezig ben met de voorbereiding van mijn nieuwe baan (zie Bröckenbahn) komt toch weer de vraag bij mij boven of ik dan ook meteen maar over moet stappen van loconet bezetmelders naar Railcom.
Baan wordt straks aangestuurd via ITrain (1 melder per blok met de positie optie van ITrain). Oude baan was gestuurd met Rocrail en 2 melders per blok. Dus de kosten per blok worden niet echt hoger (behalve dan dat ik nieuwe bezetmeld decoders moet kopen maar dat reken ik maar even niet mee ;D).
Centrale is de Z21 en idee bij het nieuwe baanplan is dat de hoofdbaan met schaduwstation automatisch gaat rijden en ik hier handmatig (Z21 app) op de zijlijn handmatig kan rijden en rangeren.
Voegt railcom in deze al echt wat toe of is dit nog te beperkt
Noot: ook de meeste locs hebben al decoder die railcom ondersteund.

Graag jullie ervaring

Gr Frank

Voske

  • Offline Offline
  • Berichten: 178
Re: Railcom of niet
« Reactie #1 Gepost op: 25 oktober 2019, 22:25:33 »
beste
ik weet het ook niet daartegen Intreseert het mij wel om de voor en de nadelen daarvan te horen
ik ga dit zekers heel nauwlettend opvolgen
MVG
Pascal

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4007
Re: Railcom of niet
« Reactie #2 Gepost op: 26 oktober 2019, 00:11:41 »
Op deze site staat:

Citaat
What Can RailCom Do?
Locomotive Identification. When a RailCom equipped decoder enters a section of track with a detector, its presence will be immediately noted. At the same time you'll know where your train is.
Info Display: A number of items can be supplied by the decoder: Speed, fuel, water level, etc.
Data read back: It is possible to display CV values during programming, and acknowledge commands
Unknown decoder: If a new locomotive is introduced to the layout, you can find out its address, and even allow a throttle to acquire it automatically.

Ik vind het zelf een beetje een nutteloze toepassing. Normaliter zet je je trein 1x in je controller en je hebt er nooit meer naar om te kijken. Ik had vroeger een MS1 van M* en daar gingen maar 10 treinen in. Daar moest ik wel eens 1tje verwijderen en toevoegen. In dat specifieke geval was de MFX optie enigszins 'handig'. MFX echter heeft bugs, verloren MFX locs, speciale CS update om je 'verloren' mfx locs weer te besturen, treinclubs die express de MFX uitzetten, centrales die uitzichzelf inactieve MFX locs verwijderen.....

Van Railcom heb ik nog niks gehoord over bugs dus het zal vast wel doen wat de beschijving zegt.

Maar jij heb een z21. Daar passen al je locs in en je hoeft ze een malig toe te voegen.

Het enige voordeel wat je echt heb, is dat je weet welke loc niet meer op de baan staat. Als je het heb is leuk, maar ik zou er zelf geen geld in investeren
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: Railcom of niet
« Reactie #3 Gepost op: 26 oktober 2019, 07:03:09 »
Misschien toch even de zoekfunctie gebruiken. Het onderwerp is al een paar keer besproken. Voor het laatst enige tijd geleden, maar dat is denk ik omdat er niet zoveel ontwikkeling in zit. Nut en noodzaak voor de doorsnee zolderbaan blijven vaag.

Ben verder wel benieuwd of er mensen zijn die Railcom gebruiken en wat de ervaringen dan zijn.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Sandopie

  • Offline Offline
  • Berichten: 280
Re: Railcom of niet
« Reactie #4 Gepost op: 26 oktober 2019, 10:12:43 »
Frank,

Lees de info in de link eens door. Staat veel informatie in. Daarna kunnen we het altijd nog hebben over het nut en de noodzaak van Railcomm.

https://www.miniatuurwereldnederland.com/opendcc-bidibenitrain/
Met vriendelijke groet,

Rinus Vos

Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.



OpenDcc GBMBoost16T master, GBM16TS, GBMBoost16T cliënt, OneControl en LightControl, iTrain.

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 4599
Re: Railcom of niet
« Reactie #5 Gepost op: 26 oktober 2019, 10:46:04 »
@Henk, zoekfunctie is mij meer dan bekend maar zoals je zelf al aangeeft zijn dit draadjes van al weer wat jaartjes gelden.  Zelfde zie je ook als je buiten dit forum zoekt.
Technische info vindt je wel maar gebruikservaring is dun gezaaid. En daar ben ik dus wel benieuwd naar.

@Rinus: bedankt voor de link, staan wel aantal opties in die ik niet wist (bv dat iTrain icm railcom in toekomst slechte stroomafname kan registreren).

Mochten er nog ervaringsdeskundigen zijn dan hoor ik het graag.





AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1977
    • Baan in Los Angeles
Re: Railcom of niet
« Reactie #6 Gepost op: 26 oktober 2019, 15:34:03 »
Frank,

Ik ben een zeer tevreden gebruiker van Railcom, maar het heeft hier wel even geduurd voordat ik tevreden was.

Een paar locs gooiden roet in het eten, maar nu we dat weten loopt alles perfect.
Daarbij maak ik gebruik van BiDiB, dus niet van de Z21 of zo. Verder wel kanaal 1 uitgezet op de locs, kun je ook wel wat over vinden op het internet. Deze kan nog wel eens een verstoring veroorzaken is mijn ervaring.

Het voordeel: ik kan aan het adres zien welke loc zich waar bevind. Er zijn al eens discussies gaande geweest dat dat 'niet nodig is' als alles goed loopt. En dat is min of meer waar.
Maar mocht het een keer fout gaan, dan worden de adressen direct gedetecteerd en komt de loc weer netjes terecht in het blok waar hij staat.
Ik zelf ben er zeer tevreden over, en ben blij dat ik het heb. Zou niet meer zonder willen. Het geeft me net dat beetje meer zekerheid. Met name omdat ik 40 locs op de baan heb staan, en 50% daarvan ongeveer niet in het zichtbare gedeelte.

André