Doel:€250.00
Donaties:€172.50

Per saldo:€-77.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 12-01-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 09:22:14
Brawa 2021 door Arnold van Heyst
Vandaag om 09:21:16
De knutsels van een badeend door Pauldg
Vandaag om 09:16:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 08:48:17
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Erik Mijd
Vandaag om 08:17:17
Werkend diorama: een steenfabriek in 0e door Tulpendaal
Vandaag om 08:11:04
Nieuws over oud spul in Colombia door Arjen52
Vandaag om 08:05:26
Roco loks op Fleischmann Profi-rails door Kaptein Koek
Vandaag om 06:58:48
Deining in Dönsdorf door Tulpendaal
Vandaag om 06:57:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 05:38:18
Bahnstrecke 5867 door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 05:13:09
Mat '36, 445. Zelfbouw. door Bert van Gelder
Vandaag om 04:02:32
Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ? door NS 1607
Vandaag om 03:24:55
DR5000 met WLAN-maus. door NS 1607
Vandaag om 03:21:38
Artitec 2021 HO, accessoires. Nieuws van de fabrikant. door Jan-Peter
Vandaag om 01:14:13
Oude tijden, nieuwe tijden, Duitsland 2e wereldoorlog door ArjanB
Vandaag om 01:05:10
SLT in H0 voor Kleindrecht door thalys
Vandaag om 00:17:15
Stoomtrein Goes Borsele: Wat zijn we aan het bouwen door barry1972
22 januari 2021, 23:22:22
[BNLS-actie] Tolhuisje in 0, H0 en N door roadster36
22 januari 2021, 23:17:59
Hondekop met geluid n-scale door Keessap
22 januari 2021, 23:00:40
ESU Ecos 2 uit te breiden om meerdere treinen handbediend te laten rijden? door Jan-Peter
22 januari 2021, 22:57:48
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door bosje77
22 januari 2021, 22:38:16
Gratis gordijnen van Faller door Rinus H0
22 januari 2021, 22:10:36
Puls-breedte-sturing, schadelijk voor motor of decoder? door Carel Ruysink
22 januari 2021, 21:46:28
Raadplaatje door eemstede
22 januari 2021, 21:31:02
Modelspoorbaan Fleischmann door Klaas Zondervan
22 januari 2021, 21:30:23
Dönsdorfer Bauberichte door Wim Vink
22 januari 2021, 21:26:12
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
22 januari 2021, 21:24:16
Uit en Thuis, de bouw door Klaas Zondervan
22 januari 2021, 20:50:58
Ergensnergens in H0e door Huup
22 januari 2021, 20:50:36
  

Auteur Topic: NTM goederenwagens in Spoor-0  (gelezen 27383 keer)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 5743
    • nulpunt
Re: NTM goederenwagens in Spoor-0
« Reactie #120 Gepost op: 19 maart 2020, 11:18:18 »
Al moet ik de andere zijde van de wagen nog van die stripjes voorzien, ben ik de dag begonnen met het rollen van een dak. Niet juist, maar wel leuk.

IMG_6107 by Nulpunt0, on Flickr

11080

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 5743
    • nulpunt
Re: NTM goederenwagens in Spoor-0
« Reactie #121 Gepost op: 19 maart 2020, 15:06:38 »
Al eerder laten zien, maar herhaling kan geen kwaad...

Boutjes M3  voorzichtig aan het dak. Niet te heet om vervorming te voorkomen. Gericht stoken op de schroefdraad werkt prima.
IMG_6108 by Nulpunt0, on Flickr

Ruime gaten (4 mm) met de platenboor,
IMG_6109 by Nulpunt0, on Flickr

Gaten verkleinen met onderlegplaatjes die je vast soldeert.
IMG_6110 by Nulpunt0, on Flickr

Moertje er op en... klaar,
IMG_6111 by Nulpunt0, on Flickr

Ik moet tussen dak en constructieplafond nog afstandhouders maken om deuken door het te vast draaien van de moeren te voorkomen, maar zonder dit zie je al dit (in ieder geval geen soldeerresten),
1.Is die strak of niet?
2.Weegt dat op tegen het eventueel zien van moertjes als je naar binnen gluurt?
Ik zeg...2x ja
IMG_6112 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_6113 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_6114 by Nulpunt0, on Flickr

11149

« Laatst bewerkt op: 19 maart 2020, 15:11:16 door FritsT »

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5169
  • Team Mitropa
Re: NTM goederenwagens in Spoor-0
« Reactie #122 Gepost op: 19 maart 2020, 19:31:29 »
strak  (y)

Shay-fan

  • Offline Offline
  • Berichten: 72
Re: NTM goederenwagens in Spoor-0
« Reactie #123 Gepost op: 19 maart 2020, 20:18:38 »
Frits,
Naar aanleiding van je vraag of bij de SHM ook verslagen worden bijgehouden raad ik je aan even op hun website te kijken (https://www.stoomtram.nl/nieuws/).
Onder "werkplaatsnieuws" kun je wel het een en ander vinden. Niet alles NTM en niet zo gedetailleerd als in jouw verslag, maar wellicht toch interessant. Overigens complimenten voor je prachtig uitgevoerde modellen.

m.vr.gr.
Gerard

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 5743
    • nulpunt
Re: NTM goederenwagens in Spoor-0
« Reactie #124 Gepost op: 19 maart 2020, 21:02:46 »
Gerard,

Wat leuk. Daar had ik nog nooit gezocht, maar nu dus even wel.
En zowaar in 2017 een gedemonteerde D6. Op die foto zie ik al iets wat ik anders had voorgesteld, namelijk de zijkant van het draaistelframe

Als dat ^%%%%*$^$$%^$%^ virus er niet zou zijn geweest, zou ik direct naar Hoorn toe gaan, maar ja.
Ik bouw dus gewoon door met mogelijk wat foutjes, het zij zo. Tzt kom ik zeker (en ik denk samen met tekenaar Edwin en 3D specialist John) langs, ook met het andere NTM spul.

heel erg bedankt.


1795

  • Offline Offline
  • Berichten: 1275
    • Raamsdonk spoor 0
Re: NTM goederenwagens in Spoor-0
« Reactie #125 Gepost op: 19 maart 2020, 22:19:45 »
Afgesproken. Al is het maar om de Bello weer eens te zien...
Spoor 0 is ook mooi.....Raamsdonk
http://1795spoor0.blogspot.com/

mwdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 425
    • Albulamodell forum
Re: NTM goederenwagens in Spoor-0
« Reactie #126 Gepost op: 19 maart 2020, 22:28:51 »

Heel strak! Bijna een doel op zich..... :police:

 (y)

Groeten, Michiel
RhB / H0m-Dubbeldeklayout / Peco/Zelfbouwrails/DCC/Xpressnet
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70833.0.html

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 5743
    • nulpunt
Re: NTM goederenwagens in Spoor-0
« Reactie #127 Gepost op: 19 maart 2020, 22:48:32 »
Hoi Michiel,

Dat van dat doel klopt, toch goed gezien.
Door deze gekke dagen heb ik nog minder last van haast dan anders en om een uitdaging te houden leg ik mijn lat maar wat hoger. Lekker experimenteren en  waarom zou ik het makkelijk doen als het moeilijk kan. Daarbij vind ik het helemaal niet erg om mislukkingen te laten zien, daar leer je ook van. Bovenal, het blijft geen betaald werk, maar is hobby.

Dit verslag moet je dan ook niet altijd zien als de enige weg bij het maken van deze wagen, maar meer als de manier waarop het zou kunnen (of soms dus niet).
Mijn grootste doel nu is: ik wil geen soldeer (aan de buitenkant) zien waar het niet hoort en krom is niet recht. Daar je dat niet altijd vooraf kan bedenken..triall and error. Mijn volgend model wordt dus per definitie beter dan deze.

Overigens ben ik heel blij met reacties hier want die zetten me ook weer aan het denken om te verbeteren of uit te leggen waarom iets zo zit of niet.

« Laatst bewerkt op: 19 maart 2020, 22:51:59 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 5743
    • nulpunt
Re: NTM goederenwagens in Spoor-0
« Reactie #128 Gepost op: 19 maart 2020, 23:21:05 »
En dan is daar "de noodzaak" om een test te doen met een 0,3 mm dun/dik slijpschijfje.
IMG_6118 by Nulpunt0, on Flickr

In de etsplaat is onbedoeld een gat gevallen. Standaard methode is opvullen met staf en dicht solderen. Maar nu die planknaad waar dat gat deels in zit.

Vóór het slijpen:
IMG_6117 by Nulpunt0, on Flickr

Na het slijpen:
IMG_6119 by Nulpunt0, on Flickr
« Laatst bewerkt op: 19 maart 2020, 23:23:07 door FritsT »

mwdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 425
    • Albulamodell forum
Re: NTM goederenwagens in Spoor-0
« Reactie #129 Gepost op: 20 maart 2020, 10:01:17 »

Netjes geworden! En je microboor draait dus ook mooi rond.
Toevallig precies de goeie dikte dus. Ze zijn er overigens ook in 0,2 en 0,5mm

Groeten, Michiel
RhB / H0m-Dubbeldeklayout / Peco/Zelfbouwrails/DCC/Xpressnet
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70833.0.html

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 5743
    • nulpunt
Re: NTM goederenwagens in Spoor-0
« Reactie #130 Gepost op: 20 maart 2020, 12:02:35 »
Nou, de Proxxon boor heeft zijn beste tijd gehad want echt stabiel...nee. Maar je ziet, dit kon (net). Verder durfde ik dus niet te gaan.

Proxxon is leuk en betaalbaar, maar kwalitatief is het niet super. De boormachine loopt in het begin als een naaimachine, maar bij veelvuldig en stevig gebruik (ik dus) gaan de lagers al snel ratelen. Ik zag de slijpschijf dus ook niet 100% strak lopen en dacht toen al...dat wordt een nieuwe boormachine  en van een andere klasse.
Om die reden heb ik altijd een reserve boormachine (en ook de gasbrander van dat merk) op voorraad, want ze gaan tenslotte gewoon stuk en altijd op een moment dat het niet uitkomt.

Dilemma: betere en dus ook duurdere boormachine kopen voor werkjes die je niet vaak uitvoert....maar ik weet ook "goed gereedschap is het halve werk".
Ook een optie is een Proxxon boormachine aanschaffen en die verder nergens anders voor gebruiken.

Hier een overzichtje van wat ik aan boormachines gebruik en wat eigenlijk ook hard toe is aan verbetering.
Geel:    Standaard 2 Proxxon's 80 W voor dagelijks boren en slijpen, licht werk
Blauw:  Daarnaast een iets stevigere Proxxon, 100W maar door de langere lengte en gewicht ligt die niet lekker in de hand. Kan dus eigenlijk weg.
Groen:  Voor het zwaardere werk (als de Proxxon echt heet gaat worden...plof, stuk) een Dremel met flexibele slang
Rood:    HBM hangboor 300W (met voetpedaal) omdat ook de Dremel ook goed warm wordt bij heel zwaar slijpwerk

IMG_6123b by Nulpunt0, on Flickr

Carel Ruysink

  • Offline Offline
  • Berichten: 816
Re: NTM goederenwagens in Spoor-0
« Reactie #131 Gepost op: 20 maart 2020, 12:44:09 »
Uiteraard is bij gebruik voor h0 de belasting een stukje minder maar naast het Dremel 8200 accumachientje (werkt heerlijk, vooral in kunststof). heb ik een Proxxon 230 V langhals LBS/E.
Licht erg lekker in de hand omdat je hem (meestal) vasthoud als een wat dikke pen, alleen heb je dan achterop iets meer gewicht. Soms wel lekker want het verhoogt ook wel de stabiliteit in het hanteren.
Ik denk door de lange hals de lagering van de as een stuk gunstiger is dan bij gewone machines en dus meer (mis)handeling/belasting kan verdragen.
Ik had hem ook aangeschaft om lastige en moeilijk bereikbare slijpklusjes aan mijn Citroen BX (rotte slangklemmen) te doen. Erg handig ding dus.
Ik vind wel een groot probleem van de Proxxons de erg beperkte toerentalregeling. Bij kunststof heb je niet veel aan ze.
Maar ja dat verwerk jij nooit geloof ik  :).

Probeer anders of je nog een antieke tandartsboor met snaaraandrijving kan vinden. Tjonge wat hebben we als kind vroeger geleden  :o ;D

Carel.
Als je bang bent voor de dood dan heb je geen leven

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 5743
    • nulpunt
Re: NTM goederenwagens in Spoor-0
« Reactie #132 Gepost op: 20 maart 2020, 13:39:18 »
De andere zijde moest ook nog en nu gewerkt met de grotere Proxxon. Die is iets stabieler. Ook iets meer lef om dieper te slijpen. Aan het slijpschijfje ligt het niet, dat is en blijft stabiel. Eerder zou ik het met dat hele dunne metalen zaagblad van Proxxon gedaan hebben, maar dat is echt wiebeldewobbel.

Zo uitvergroot zie je natuurlijk alles en het blijft een ingreep, maar......heel acceptabel.
IMG_6125 by Nulpunt0, on Flickr

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 5743
    • nulpunt
Re: NTM goederenwagens in Spoor-0
« Reactie #133 Gepost op: 20 maart 2020, 19:25:25 »
De rail voor de schuifdeur, U-profiel 1,0x1,5.
Eerst zijn de betrokken verticale U-profielen op de zijwand opgevuld met 1x1 volprofiel en afgevijld tot aan de rand van het U-profiel. Zo heb ik een vaste ondergrond voor de rail om te solderen.

IMG_6136 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_6135 by Nulpunt0, on Flickr

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 5743
    • nulpunt
Re: NTM goederenwagens in Spoor-0
« Reactie #134 Gepost op: 21 maart 2020, 13:37:09 »
Voordat je de rails aan de onderzijde monteert, moet je eerst de trapsteunen bevestigen. Ook de steunpunten in de profielen gelijk doen.

Gietdeel: Null Problemo 1927 waarvan ik de bovenste steun heb weggehaald
https://www.dcc4u.de/messing-bauteile/teile-fuer-personenwagen/trittbretthalter-332.html

IMG_6137 by Nulpunt0, on Flickr

Dan niet de fout maken dat je ook hier U-profiel 1,0x1,5 gebruikt, maar wel 1x1. Heeft met de rollers van de deur te maken.
IMG_6139 by Nulpunt0, on Flickr

Positioneren in het midden van de stelbalk.
En ja, ik heb wat aanpassingen in de lengte van de rail gedaan. Bij 1:1 zijn die iets korter en een extra steun.
IMG_6140 by Nulpunt0, on Flickr

De deuren zijn hetzelfde als bij de eerdere wagens...zie elders.
En ja, ook hier heb ik de rollers anders dan 1:1. Maar zo  vind ik het beter passend te maken dan zoals het zou moeten.
IMG_6142 by Nulpunt0, on Flickr

De bovenzijde van de deur in stappen weg vijlen totdat die past.

Deurtje open,
IMG_6144 by Nulpunt0, on Flickr

Deurtje dicht,
IMG_6143 by Nulpunt0, on Flickr

11761





« Laatst bewerkt op: 21 maart 2020, 13:59:20 door FritsT »