Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS GLY omspuiten en opschriften door orientexpress
Vandaag om 20:42:10
De Hondsrugbaan door Noordernet
Vandaag om 20:38:51
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door Entity
Vandaag om 20:37:25
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 19:54:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:52:07
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
  

Auteur Topic: BMB-deelname aan overige rijdagen of evenementen  (gelezen 15791 keer)

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB-deelname aan overige rijdagen of evenementen
« Reactie #45 Gepost op: 29 oktober 2019, 17:54:05 »
Jan heeft op het MSM-forum een link naar zijn foto's van het afgelopen weekend geplaatst:
https://www.flickr.com/photos/46742861@N03/albums/72157711485695617

Leen.
« Laatst bewerkt op: 29 oktober 2019, 20:07:19 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB-deelname aan overige rijdagen of evenementen
« Reactie #46 Gepost op: 30 oktober 2019, 20:47:59 »
....en ik vond ook nog een paar foto's met de treinen erop:












Leen.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB-deelname aan overige rijdagen of evenementen
« Reactie #47 Gepost op: 23 april 2020, 20:28:39 »
Na het Modulo-treffen van 27 oktober vorig jaar is het even stil geweest, maar op de achtergrond werd er al een tijdje door met name Samuël druk gewerkt aan een nòg mooier evenement bij onze zuiderburen. Kort geleden kregen we te horen dat het door zou gaan: een gezamenlijk optreden van de BMB, Modulebaan.nl, onze eigen Forumbaan en de MSM-modulebaan om met een mooie baanopstelling te verschijnen op de Modelspoorexpo 2020 te Leuven in het weekend van 17 oktober a.s. Een paar dagen geleden kregen we te horen dat we ermee naar buiten mochten komen, maar vóór het zover was kwam plotseling het nieuws dat de hele expositie vanwege het coronavirus niet door zal gaan:
http://www.modelspoorexpo.be/index.php/nl/

Het is echt enorm sneu, heus niet alleen voor ons, maar vooral voor de organisatie en alle betrokkenen.  :-\
Voor ons is het flink balen. Wij hadden gepland om met twee van onze mooiste bakken in de opstelling te staan en de hotelkamers waren vorig jaar al geboekt. En nu dus geannuleerd..... Het jaar gaat er steeds saaier uitzien.  Als dat zo doorgaat wordt het echt een (drie letters) jaar! :-\

Leen.
« Laatst bewerkt op: 24 april 2020, 15:34:24 door St00mboy »

sdz1976

  • Offline Offline
  • Berichten: 2214
  • ovmv.be
    • ovmv.be
Re: BMB-deelname aan overige rijdagen of evenementen
« Reactie #48 Gepost op: 24 april 2020, 23:38:36 »
We vinden wel iets om tussendoor eens samen te komen met modules ofzo


Grtz,

Samuel.
Creatieve mensen hebben geen rommel.
Ze hebben overal ideeën liggen.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB-deelname aan overige rijdagen of evenementen
« Reactie #49 Gepost op: 15 juni 2020, 15:21:58 »
Volgende week zaterdag neemt onze afdeling Krimpenerwaard deel aan de rijdag van de BNLS-Forumbaan te Montfoort:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=93847.0

De bedoeling is dat Cees deelneemt met "Whitemoor Yard", Cor met "Canal Basin" en ikzelf met de Ierse parel "Balie na Leipreachán" van Jan, die hier vanwege de coronacrisis al een paar maanden gereed voor transport staat, dus voor mij gemakkelijker is in te laden dan de eigen bak.  (y) N.B. Op de BNLS-baan wordt rechts gereden en dus kunnen we eigenlijk geen Brits materieel meenemen.  ;D
Wij gaan ervan uit dat het een gezellige dag wordt en zullen er weer een fotoverslagje van maken.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 15 juni 2020, 20:22:00 door St00mboy »

nighttrain1

  • Team beurzen, Powered bij Oltronix: 2x300VA
  • Offline Offline
  • Berichten: 5544
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: BMB-deelname aan overige rijdagen of evenementen
« Reactie #50 Gepost op: 15 juni 2020, 16:27:53 »
Op de BNLS-baan wordt rechts gereden en dus kunnen we eigenlijk geen Brits materieel meenemen.

Wat een onzin!!

Èn waarom zou je géén Brits materieel mogen laten rijden dan??
BNLS forumbaan is toch internationaal?!?
Tsja dat er dan alleen nog maar Nederlandse bakken zijn aangemeld, naast de BMB dan, maar doorgaans is het een allegaartje.

Have fun and take your favorite train with you!! (or some one else).
« Laatst bewerkt op: 15 juni 2020, 16:37:53 door nighttrain1 »
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB-deelname aan overige rijdagen of evenementen
« Reactie #51 Gepost op: 15 juni 2020, 16:47:34 »
 ;D

Leen.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB-deelname aan overige rijdagen of evenementen
« Reactie #52 Gepost op: 29 juni 2020, 21:42:08 »
Zoals bekend valt er sinds enige tijd niet veel meer te beleven op het gebied van beurzen of rijdagen. Des te mooier is het dan ook dat de afdeling Krimpenerwaard van de BMB afgelopen zaterdag met drie man sterk in Montfoort te gast mocht zijn op de rijdag van de BNLS-Forumbaan. Cees was gekomen met zijn bak "Whitemoor Yard", Cor had de essentie van "Canal Basin" meegenomen en ikzelf reed vanaf mijn vakantieadres naar de rijdag met de BMB-brug achterin de auto. Eigenlijk had ik de Ierse bak van Jan willen meenemen, maar de vakantieplannen waren door hogerhand plotseling gewijzigd, waardoor ik zaterdagmorgen niet vanuit huis kon vertrekken. Qua landschap is de brug een enigszins povere bijdrage, maar als noodoplossing was hij uiterst effectief. Op die manier droegen wij als BMB 6 meter aan baklengte bij aan de baan. Van BNLS was Edsko present met het legendarische "Grasland", Richard met de laatste versie van zijn Kaagbrug, Age met het stuk TGV-spoor en Marcel met zijn "Brabant". Met ca. 19 m aan bakken en ca 9 meter aan utilitaire bakken bedroeg de rijlengte over het hoofdspoor een ruime 55 meter.
De Forumbaan kan sinds vorig jaar weer over eigen keerlussen beschikken. Richard, Edsko en Gerard hebben elk een fraaie keerlus gebouwd. Die van Gerard deed in Rijswijk met de BMB mee. Richard had twee black boxen gemaakt om de bakovergang van BNLS naar BMB gemakkelijk te kunnen overbruggen.
Rond 9h00 waren de eerste deelnemers in Montfoort aanwezig en werd er begonnen met de baanopbouw. Rond de middag stond de baan en kon er met rijden begonnen worden. Rond 16h00 braken we de baan weer af, zodat we op tijd in het gezellige restaurant op gepaste wijze de rijdag konden afsluiten.
Zoals gewoonlijk zijn er weer de nodige foto's gemaakt.
De rijruimte in de school, de bakken zijn er al neergezet:




Edsko en Cees sjouwen een stuk grasland naar binnen:


De BMB-brug:


Edsko zet met een blij gezichtje de keerlus op:


Aan de andere kant staan Richard en Marcel bij de Kaagbrug:


Cees en Cor bij hun bakken:


Cor heeft ook al een blij gezichtje  (y):


Age bouwt zijn TGV-bak op:


De opbouw schiet al aardig op:




Indruk van de baan:


Aan de kant van Edsko zijn keerlus:


Marcel en Cees bij "Grasland":


Cees zijn NS-trein op "Brabant":


De Deltic op "Canal Basic"  ;):


...en een vreemd soort Eurostar  ;):


Twee "weird"  ;) treinen passeren elkaar op de BMB-brug:


Beeld van de gepaste afsluiting in het restaurant:

Foto © Richard

Wij drieën hebben samen met de mannen van de Forumbaan een reuze gezellige rijdag gehad!  (y) Het was een topdag en hij is wat mij betreft zeker voor herhaling vatbaar! (y)

Leen.
« Laatst bewerkt op: 03 juli 2020, 20:09:37 door St00mboy »

iarnrod

  • Offline Offline
  • Berichten: 1618
  • Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
Re: BMB-deelname aan overige rijdagen of evenementen
« Reactie #53 Gepost op: 29 juni 2020, 22:05:50 »
Nice!  (y)
Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB-deelname aan overige rijdagen of evenementen
« Reactie #54 Gepost op: 02 juli 2020, 20:17:50 »
Om probleemloos samen met de modulebanen van BNLS, Modulebaan.nl, MSM of anderen te kunnen rijden heb ik in 2016 op basis van een idee van Paul Bender een soort schuiflas-megabiels-adapter gemaakt, waarmee een BMB-bak gemakkelijk op BNLS- en sommige andere bakken aangesloten kan worden. Die dingen zijn een paar keer door ons gebruikt en, mits er recht spoor op de BB's ligt, voldoen ze goed. Later hebben Paul Bender en ook onze Gerard professionele black boxen t.b.v. de BNLS/BMB-overgang gemaakt en vorige week bleek Richard (nighttrain1) er ook al twee te hebben! Er zijn nu dus al 6 van zulke overgangs-BB's!  (y)
Afgelopen zaterdag op de BNLS-rijdag hebben we de BB's van Richard in de BNLS-baan gebruikt, maar deze BB's bleken geheel beraild te zijn met code 100 en daardoor konden we geen schuiflasverbinding met onze code 75 rails maken. Het werkte wel, maar niet erg gebruiksvriendelijk. Daarom heb ik aangeboden om ze aan te passen.
Eerst heb ik de code 100 rails halverwege afgeknipt:


Ik wilde eens kijken of ik de code 75 deze keer heel netjes op gelijke hoogte met de code 100 rail kon krijgen. Daarvoor gebruikte ik een half opengewerkte code 100-las met daarin een stukje messing met daarop het stuk code 75 rail met een half lasje om het railuiteinde:


Hier zit het opengewerkte lasje op de code 100 rails:


Op die manier kwam ik ongeveer precies op de juiste hoogte uit en kon ik de code 75 rail met twee i.p.v. vier handen aardig makkelijk op zijn plek houden. De lassen liet ik vollopen met soldeer en zo kreeg ik een solide verbinding. 3 à 4 bielzen verderop legde ik een megabiels om de mechanische kracht van het schuiven met het schuiflasje op te vangen en weg te houden van de nieuwe code 75/100 overgang.
Hier zie je de lasjes en de nieuwe megabiels:


Op één BB heb ik twee schuiflasjes aangebracht, de kroon op het werk  (y). Normaal gesproken maakt de andere BB gebruik van de schuiflasjes van de belendende bak:


Aan de BMB-kant heb ik met behulp van één van de reeds aanwezige inbusbouten een railbescherming aangebracht. Hier zie je een BB compleet met railbescherming:


Dit is de andere BB:


Nu maar weer snel een rijdag organiseren om ze te kunnen testen.... ;)

Leen.
« Laatst bewerkt op: 02 juli 2020, 23:24:33 door St00mboy »

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR / BNLS Forumbaan
  • BNLS trambaan-deelnemer
  • Offline Offline
  • Berichten: 8386
  • Nooit uitgeklust....
Re: BMB-deelname aan overige rijdagen of evenementen
« Reactie #55 Gepost op: 02 juli 2020, 20:39:29 »
Daar is geen rijdag voor nodig hoor. ;) Dat kan ook prima buiten een rijdag om geregeld worden.  :angel:

nighttrain1

  • Team beurzen, Powered bij Oltronix: 2x300VA
  • Offline Offline
  • Berichten: 5544
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: BMB-deelname aan overige rijdagen of evenementen
« Reactie #56 Gepost op: 02 juli 2020, 22:19:20 »
Wauw, netjes en strak geworden. Je moet echt goed inzoomen om te kunnen zien waar die overgang van code 100 naar code 75 zit.  (y) Leen!!
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB-deelname aan overige rijdagen of evenementen
« Reactie #57 Gepost op: 03 juli 2020, 18:13:33 »
Om probleemloos samen met de modulebanen van BNLS, Modulebaan.nl, MSM of anderen te kunnen rijden.....hebben Paul Bender en ook onze Gerard professionele black boxen t.b.v. de BNLS/BMB-overgang gemaakt en vorige week bleek Richard (nighttrain1) er ook al twee te hebben! Er zijn nu dus al 6 van zulke overgangs-BB's!  (y)

Er zijn ook nog overgangsbakken in Vlaanderen! Die was ik nog vergeten mee te tellen.  :-[
We kunnen bijna al een baan met alleen overgangsbakken bouwen!  ;D

Leen.
« Laatst bewerkt op: 03 juli 2020, 18:30:42 door St00mboy »

iarnrod

  • Offline Offline
  • Berichten: 1618
  • Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
Re: BMB-deelname aan overige rijdagen of evenementen
« Reactie #58 Gepost op: 03 juli 2020, 21:16:55 »
Aan die van Vlaanderen moeten wel nog wat aanpassingen gebeuren.
(wat schade gehad in Rijswijk, maar worden vooral ook comform de standaardafmetingen aangepast)
Het gaat raar klinken, maar de voorbije maanden heb ik er nog geen tijd voor gehad. De spullen ervoor liggen reeds aan de kant.
(ben niet zoveel "in mijn kot" mogen/kunnen blijven)

Gr,
Jan(tje)
Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB-deelname aan overige rijdagen of evenementen
« Reactie #59 Gepost op: 16 oktober 2020, 10:59:24 »
Na het Modulo-treffen van 27 oktober vorig jaar is het even stil geweest, maar op de achtergrond werd er al een tijdje door met name Samuël druk gewerkt aan een nòg mooier evenement bij onze zuiderburen. Kort geleden kregen we te horen dat het door zou gaan: een gezamenlijk optreden van de BMB, Modulebaan.nl, onze eigen Forumbaan en de MSM-modulebaan om met een mooie baanopstelling te verschijnen op de Modelspoorexpo 2020 te Leuven in het weekend van 17 oktober a.s. Een paar dagen geleden kregen we te horen dat we ermee naar buiten mochten komen, maar vóór het zover was kwam plotseling het nieuws dat de hele expositie vanwege het coronavirus niet door zal gaan:
http://www.modelspoorexpo.be/index.php/nl/

Het is echt enorm sneu, heus niet alleen voor ons, maar vooral voor de organisatie en alle betrokkenen.  :-\
Voor ons is het flink balen. Wij hadden gepland om met twee van onze mooiste bakken in de opstelling te staan en de hotelkamers waren vorig jaar al geboekt. En nu dus geannuleerd..... Het jaar gaat er steeds saaier uitzien.  Als dat zo doorgaat wordt het echt een (drie letters) jaar! :-\

Leen.

Ja, 2020 is inderdaad een (drie (of zelfs vijf) letters jaar [ter verduidelijking: iets van een dame of alternatief twee dingen van een heer]!  :-\
O, wat smaakte ons bezoek aan de OVMV te Aalst (België) van oktober vorig jaar naar meer! Het was een topweekend!  (y)
Vandaag zou een kleine afvaardiging van 5 BMB-ers samen met enkele Forumbaan- en Modulebaan.nl-deelnemers met bakken beladen naar Leuven gereden zijn om daar op de Modelspoorexpo 2020 onze Belgische vrienden van de MSM te ontmoeten en samen met hun een fraaie gezamenlijke baan op te zetten, compleet met opstelsporen. Het zou voor ons de eerste keer zijn dat we samen met de mannen van Modulebaan.nl in een baan stonden, dat werd wel eens tijd. Alles leek in kannen en kruiken: Samuël (sdz1976) had er veel energie in gestoken om dit voor elkaar te krijgen en onze hotelkamers waren zelfs al geboekt. Maar helaas zijn die direct na het afgelasten van de expositie eerder dit jaar weer geannuleerd en nu zitten we thuis op een houtje te bijten.  :-\

En als je nu wat gaat bouwen vraag je je af waarvoor je het eigenlijk doet, nu alles niet doorgaat en er steeds minder kan. Wanneer kunnen we weer eens gezamenlijk lekker gaan rijden?  ??? ???

 ::)

Leen.

<a href="https://www.youtube.com/v/sLKB6ktWL3I&amp;feature=youtu.be" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/sLKB6ktWL3I&amp;feature=youtu.be</a>
Nostalgie: enkele BMB-ers een jaar geleden op bezoek bij de OVMV te Aalst.
« Laatst bewerkt op: 16 oktober 2020, 18:36:32 door St00mboy »