Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Cor--24
Vandaag om 14:29:40
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 14:12:48
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Paul552
Vandaag om 12:35:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
  

Auteur Topic: BMB-deelname aan overige rijdagen of evenementen  (gelezen 15789 keer)

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
BMB-deelname aan overige rijdagen of evenementen
« Gepost op: 16 oktober 2019, 13:25:59 »
Soms komt het voor dat BMB-deelnemers buiten de BMB om aan een evenement of rijdag deelnemen. Dit kan diverse oorzaken hebben, bijv. dat een deelnemer gewoon aan een niet-BMB activiteit wil meedoen, maar dat is niet de enige oorzaak.

In de periode van maart-april 2019 hadden wij twee beurzen in de planning staan nl. op 23 maart en het weekend van 12 april. Dat betekent dat de deelnemers bij elkaar vijf dagen in 3 weken intensief met de BMB bezig zijn. Toen er nog twee uitnodigingen bijkwamen, zagen we ons genoodzaakt om die af te zeggen om overbelasting van de deelnemers te voorkomen. Bij zo'n afzegging laten we altijd aan onze deelnemers weten dat het hun vrij staat om op persoonlijke titel toch aan zo'n evenement deel te nemen, waarbij wij ze vanuit de BMB evt. ondersteunen met baansegmenten, keerlussen of wat ervoor aan hulp nodig is. De BMB heeft op die manier toch aan beide evenementen een bijdrage kunnen leveren.
Ook voor de huidige periode oktober-november hebben we om deze reden helaas alweer een uitnodiging moeten afzeggen, nl. de BNLS-dag. Hopelijk doen er toch nog een paar BMB-ers aan mee.

Er zijn ook andere evenementen met BMB-deelname, bijv. die waarbij "gemengd", dus niet alleen Brits, gereden wordt. Binnen de BMB zijn de meeste deelnemers daar niet voor te porren, dus er is besloten dat wij deelname aan deze evenementen niet vanuit de BMB regelen. Maar ook dan vragen we aan onze individuele deelnemers of ze aan zo'n evenement deel willen nemen.

Ik start nu dit topic omdat dit soort buiten-BMB-elijke  ;) evenementen tot nu zwaar onderbelicht waren. Hooguit plaatste ik een kort berichtje met of zonder plaatje in het BMB-Algemeen topic, maar daar hoort het eigenlijk niet thuis. Bovendien is er zeer binnenkort weer een leuke bijeenkomst op komst, waaraan we uitgebreid zullen deelnemen. Het zou zonde zijn als daarover niets gepost werd.

N.B. Het is de bedoeling dat er in dit topic alleen over dit soort evenementen gepost wordt en uiteraard het voor- en naspel.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 17 oktober 2019, 17:03:50 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB-deelname aan overige rijdagen of evenementen
« Reactie #1 Gepost op: 16 oktober 2019, 13:35:45 »
Op 16 maart jl. hield Martin Domburg de open dag van DTS. Wij hadden vanwege de drukte de uitnodiging niet geaccepteerd, maar Henk en Thijs wilden er toch graag heen. We hebben er samen voor gezorgd dat de spullen voor de bogen en de fiddle yard tijdig ter plekke waren en ik heb ze op die zaterdag ondersteund en de volgende post in het BMB-topic geplaatst:

Het is me toch een treinenweekend!!  :o :o
Na het plezierige dagje dagje Ontraxs van gisteren ben ik vandaag naar de Demodag van Domburg Train Support in Ermelo gegaan. Daar waren Henk en Thijs zomaar met hun BMB-bakken treintje aan het spelen, wat een verrassing!  ;D Ook John was er met "John's Valley".  (y) Er waren nog meer leuke dingen en interessante demo's te zien en er was dan ook veel belangstelling.
Omdat ik stomtoevallig wat materieel bij me had  ;D mocht ik met Henk en Thijs meedoen en zo werd het een heel plezierige rijdag met geïnteresseerd publiek. Ja, het was behoorlijk druk en er werden vragen gesteld, die we zo goed mogelijk probeerden te beantwoorden. We hebben met elkaar daar in Ermelo een heel leuke dag gehad en werden prima verzorgd door de organisatie, waarvoor onze dank!  (y)

Een korte impressie:
John:


Pieter (pietervde):


De 1F op Henk zijn VA-bak "Bacon Hill":


De melktrein rijdt door  Radipole:


Twee weken later, op 30 maart, was er de BNLS-dag in Nieuw Vennep. Ook daarvoor hadden wij ons helaas genoodzaakt gezien om de uitnodiging te moeten afzeggen. Maar BMB-er Gerard wilde graag deelnemen en wij hebben onze keerlussen voor die dag aan hem en BNLS ter beschikking gesteld. Op die manier hadden we toch een bijdrage. Ik heb later die dag daarover het volgende in het BMB-topic gepost:

Samen sterk!: vandaag ben ik samen met Cees in Nieuw-Vennep bij de BNLS-dag op bezoek geweest en daar stonden alle drie uit het BNLS-concept voortgekomen modulebanen broederlijk verenigd in één baan opgesteld, alweer een wereldprimeur!   (y) Hierbij een foto met technische man Paul Bender op de voorgrond:


Er waren zes bakken aanwezig. Hoewel de BMB zich wegens reeds eerder aangegane verplichtingen genoodzaakt zag de uitnodiging te moeten afslaan, waren we in de baan vertegenwoordigd door Gerard met zijn bak "Spalding" en een van onze keerlussen. Modulebaan.nl was er met "Jottum" van Hendrik Jan en "Chicago" van Eelco en de BNLS-Forumbaan had "De Ringvaartbrug" van Richard, de TGV-bak van Age en de Franse bak met het verlaten station van Paul(us) in de baan. Technisch liep het zo te zien allemaal op rolletjes en de sfeer was prima!  (y)

Boven was de demoruimte en ook daar was, hoe kan het ook anders, de BMB aanwezig in de persoon van John, die daar een demo huisjes plakken gaf:


Hierbij een indruk van de, eehhh, onze  ;) gezamenlijke modulebaan.
Hier staat hij in de hal rechts op de foto:


Nogmaals onze baan:


Hier staat Gerard te glimmen bij zijn bak:


Wesley (r) in gesprek met Richard:


Onze BMB-keerlus:


Hendrik Jan bij de andere keerlus. Hij kijkt een beetje alsof hij zijn Scotch vergeten is. Misschien was dat wel zo.  ;D:


Richard (r) bij onze keerlus met "weird" treinen erop  ;D:


De BNLS en Modulebaan.nl wagons. De BMB-wagon ontbreekt, maar zou in de maak zijn  :o:


Ook al waren er best aardig wat bezoekers wordt de BNLS-Forumdag natuurlijk lang niet zo druk bezocht als Eurospoor, zeker niet op een mooie dag als vandaag. Maar het was echt een heel leuk evenement met een flink aantal banen en leuke demo's plus als bonus een groot aantal bezienswaardigheden van het Transportmuseum zelf. Petje af voor Bob, die dit georganiseerd heeft.  (y)
De thuisblijvers moeten zich bij een eventuele volgende BNLS-dag in dit museum maar eens flink achter de oren krabben...

Leen.
« Laatst bewerkt op: 16 oktober 2019, 17:00:37 door St00mboy »

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6061
Re: BMB-deelname aan overige rijdagen of evenementen
« Reactie #2 Gepost op: 16 oktober 2019, 14:37:32 »
Daar doe ik graag aan mee...

Op 28 en 29 september jl. nam de EMV voor de vierde keer deel aan de Maker Faire Eindhoven.
Ik mocht er staan met mijn BMB-bak "Wateringbury".
Niet rijdend deze keer, en zonder hemel, zij- en achterwanden.


(Foto: Jelle Polstra)

Gr, Hans

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB-deelname aan overige rijdagen of evenementen
« Reactie #3 Gepost op: 16 oktober 2019, 16:36:35 »
.........Bovendien is er zeer binnenkort weer een leuke bijeenkomst op komst, waaraan we uitgebreid zullen deelnemen.......
En wat zou dat dan wel kunnen zijn?  ???

Op 12 mei ontving ik ineens out of the blue een PM van Samuël (sdz1976) uit het buitenland met o.a. de vraag: "Heb je eventueel interesse om op 26 en 27 oktober aanwezig te zijn met een aantal modules voor een modulebijeenkomst tussen ons (MSM) , jullie en Modulebaan.nl bij ons op de club?"
"Bij ons op de club" is de OVMV te Aalst, ver overzee in Vlaanderen. Gelukkig was er voor dat weekend nog niets gepland, en ook al is onze agenda met rijweekends op 12/13 oktober en 15/16/17 november aardig gevuld was er m.i. nog net een plekje over voor dit leuke avontuur. Na overleg binnen de BMB-groep hebben we op dit moment deelname met vier bakken overeind staan. John Clayton, Cor en ikzelf ondernemen de ontdekkingsreis vanuit Nederland en Jan is daar dan al ter plekke, want bij hem is het om de hoek.  ;) We nemen uiteraard cassettebandjes met het volkslied mee, om voor het rijden af te spelen en mee te zingen.

Inmiddels hebben we een hotel geboekt en er is zelfs al een baanopstelling gemaakt:



Nu is de vraag nog hoe we de bakken aan elkaar gaan passen. Modulebaan.nl heeft dezelfde overgang als BNLS, dus dat is geen probleem. Maar de MSM rijdt op Märklin rails en hebben de bakovergangen enigszins anders geconfigureerd.
De hart-op-hart spoorafstand bedraagt 55mm:


De rail steekt aan één kant van de bak 10 à 12mm naar buiten:


....en aan de andere kant hetzelfde aantal mm naar binnen:


Daarvoor moeten we nog iets bedenken zonder de boel te slopen!  (y)
Voor de elektrische verbinding worden er in Vlaanderen verloopkabeltjes gemaakt waarop wij dan onze ST16 pluggen kunnen schroeven. We hebben 4 van die kabeltjes nodig, dus maak er maar alvast 5..... ;D
De wagen is trouwens al geladen:


En ik dacht nog wel dat ik alleen mijn bak maar mee hoefde te nemen.  :o

Wordt vervolgd.......

Leen.


« Laatst bewerkt op: 16 oktober 2019, 20:00:29 door St00mboy »

iarnrod

  • Offline Offline
  • Berichten: 1618
  • Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
Re: BMB-deelname aan overige rijdagen of evenementen
« Reactie #4 Gepost op: 17 oktober 2019, 12:44:16 »
Eigenlijk is het ook een beetje thuiskomen:
De oorsprong van het modulebaan rijden zoals we deze kennen liggen eigenlijk in Vlaanderen:
Bij het forum van Modelspoormagazine bij de zuiderburen rijpte eens het idee om met enkele liefhebbers modules te bouwen en deze op te stellen op de Grote Modelspoor Expo in de Nekkerhallen te Leuven (of was het nog bij Gowalt, Wetteren?),
de grootste 2-jaarlijkse beurs/tentoonstelling in België. Dit was een enkelsporige versie.
(later werden dubbelsporige bakken in gebruik genomen)

En daar de afstand in de lage landen 'relatief klein' zijn. Waren er 'noorderburen' op bezoek, die niet alleen het idee mee naar het noorden namen, maar het ook wat fijner afwerkten. En zo is de BNLS Modulebaan ontstaan. En van daaruit verder de BMB 00 Modulebaan en Modulebaan NL (Het belangrijkste verschil is dat de Belgische bakken uit 1 stuk bestaan, de Nederlandse bakken zijn (de)monteerbaar.

Doorheen de jaren geraakte het MSM forumbaan op een zijspoor. En met een handvol mannen proberen we deze manier van modelbouw terug wat onder de aandacht te krijgen. Te OVMV Aalst is er een clubbaan, volgens MSM normen opgesteld.
Nieuwe (en demonteerbare) MSM bakken zijn in ontwerp, en een paar 'oude' bakken ondergaan een vernieuwing

Met de laatste Grote Modelspoor Expo in de Brabanthallen te Leuven (2018) kregen we de dankbare steun van Modulebaan.nl voor een gezamelijke opstelling. En 2 van onze bakken waren dit voorjaar in hun opstelling opgenomen op Rail19 Houten & Ontrax. Die samenwerking noord-zuid smaakte naar meer, en wensen we verder uit te bouwen...

Op zaterdag 26/10 zetten we het zaakje tijdens de namiddag op.
Op zondag 27/10 ben je welkom van 10u. - 16u.
Toegang gratis. De bar op de club = op beide dagen open.

www.ovmv.be
Tragel 6
9300 Aalst

Parkeergelegenheid gratis voor de deur.
Het clublokaal is gelegen op een kleine 10min. stappen van het NMBS station van Aalst:
Neem de uitgang aan de achterkant van het station vanop het laatste perron.
Wandel via de parking richting de Dender. Voor de ophaalbrug linksaf en na een paar honderd meter ben je ter plaatse.
http://hafas.bene-system.com/bin/query.exe/nn?L=profi& (planner);
https://www.nsinternational.nl/

Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal

iarnrod

  • Offline Offline
  • Berichten: 1618
  • Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
Re: BMB-deelname aan overige rijdagen of evenementen
« Reactie #5 Gepost op: 17 oktober 2019, 12:53:27 »
De eerste Vlaamse BMB 00 modulebak staat al ter plaatse.
(Maar heeft nog een weekje voor de fine tuning) :




Gr,
Jan(tje)
Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal


iarnrod

  • Offline Offline
  • Berichten: 1618
  • Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
Re: BMB-deelname aan overige rijdagen of evenementen
« Reactie #7 Gepost op: 17 oktober 2019, 13:06:36 »
Het zijn eigenlijk m'n eerste stapjes in de modelbouw.
Zonder enige ervaring vooraf, rechtstreeks op de plank.

Maar met enige rugdekking (sjotten onder de kont) van Samuel (allias Schrotplatz) en zijne 'bluesbrother' Vallentijn lukt het wel voor de fine tuning:
(maar het helpt ook om wat te gaan 'neuzen' op de fora..., en je ogen te gebruiken op beurzen/tentoonstellingen)
Foto nog te bevestigen op de achterplaat. Zijfriezen in het zwart schilderen. Dubbele LED strook in de bovenfries bevestigen.

Het gebruik van HydroFibre liep niet goed af. De Sculptamolt ging iets beter.
Al zal ik voor een eventuele volgende bak toch nog iets anders proberen... .

Tijdens de Modelspoordagen te Rijswijk 2020, zal de eerste Vlaamse inbreng van de BMB 00 Modulebaan voor het eerst in Nederland in de baan opgenomen worden...

Gr,
Jan(tje)
« Laatst bewerkt op: 17 oktober 2019, 13:17:38 door iarnrod »
Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal

Sjoerd van de Wal

  • Offline Offline
  • Berichten: 334
Re: BMB-deelname aan overige rijdagen of evenementen
« Reactie #8 Gepost op: 17 oktober 2019, 15:00:44 »
Prachtige foto's,

Ik zal binnenkort ook weer eens wat foto's van mijn voortgang op Wallsteads Wharf plaatsen.
komende winter weer lekker bouwen en knutselen.

Gr.

Sjoerd
Knutselt thuis aan een Britse fantasie baan ergens in Yorkshire midden jaren 30.

Valentijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 71
    • OVMV Aalst
Re: BMB-deelname aan overige rijdagen of evenementen
« Reactie #9 Gepost op: 17 oktober 2019, 20:23:39 »
Heel mooi Jan.  Prachtige foto !!!

Valentijn
Groeten Valentijn - Loskaai - Okegem - Innes Mill - Luxor Sugarcane Valley - Cubana

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10554
Re: BMB-deelname aan overige rijdagen of evenementen
« Reactie #10 Gepost op: 17 oktober 2019, 20:43:12 »
Fraaie harmonie tussen achtergrond en baan Jan!  (y)
No dress rehearsel, this is our life.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB-deelname aan overige rijdagen of evenementen
« Reactie #11 Gepost op: 18 oktober 2019, 22:23:28 »
Zojuist kreeg ik te horen dat Modulebaan.nl volgende week in Aalst helaas zal ontbreken. Het wordt dan een MSM-BMB-bijeenkomst, ook goed. Maar toch jammer dat ze er niet bij zijn.  :-\
Hoe dan ook betekent dat automatisch een andere baanopstelling:


Deze opstelling is compleet met alle aanwezige bakken, want max. 6 MSM-bakken kunnen meedoen. Indien de baan te lang wordt t.o.v. de beschikbare ruimte, dan kunnen er maar 4 MSM-bakken meedoen i.p.v. 6.
Op de 4 oranje gekleurde plekken moet nog een creatieve oplossing komen om de BMB-bak met de belendende MSM-bak te verbinden. Ik heb de BMB-bakken naast de bogen gezet, zodat we deze verbinding met recht spoor kunnen maken. Ik ga een megabiels maken om onze flexibele sporen aan het einde mee vast te kunnen maken. Voor de elektrische verbinding worden er in Vlaanderen 4 verloopkabels gemaakt, waarop wij volgende week onze ST16-pluggen kunnen schroeven.
Het zou natuurlijk wel mooi zijn als deze opstelling met 10 bakken plus de fiddle yard mooi in de ruimte past.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 18 oktober 2019, 23:53:08 door St00mboy »

iarnrod

  • Offline Offline
  • Berichten: 1618
  • Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
Re: BMB-deelname aan overige rijdagen of evenementen
« Reactie #12 Gepost op: 18 oktober 2019, 23:21:59 »
Fraaie harmonie tussen achtergrond en baan Jan!  (y)

Thx! 40 shades of green, Marc!
Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB-deelname aan overige rijdagen of evenementen
« Reactie #13 Gepost op: 19 oktober 2019, 11:08:59 »
Ik ben op internet aan het zoeken naar het afmetingen van het railprofiel van Märklin K-rails, maar helaas: niets te vinden m.u.v. de railhoogte.  :'( :'(
Simpele vraag: wie kan mij laten weten of een Peco code 100 raillasje past op Märklin K-rail?

Leen.

Zilte

  • Gast
Re: BMB-deelname aan overige rijdagen of evenementen
« Reactie #14 Gepost op: 19 oktober 2019, 11:11:36 »
Ook hier niet?