Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 11:03:05
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
  

Auteur Topic: IB2 of DR5000? Andere alternatieven  (gelezen 3487 keer)

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2739
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
IB2 of DR5000? Andere alternatieven
« Gepost op: 09 oktober 2019, 00:31:58 »
Hallo allemaal.

Afgelopen week was er weer een Tischbahning evenement in Duitsland, dus ik heb weer een week een treinbaan van 900 meter tot mijn beschikking gehad. Treinen van 5-6 meter. Verveelt niet snel. Wat wel verveelt, is het feit dat we een aantal keer per dag de IB moeten resetten. Vreemde storingen treden op. IB Controls die rare dingen doen, funkdaisys die opeens andere treinen in hun scherm hebben staan, loks die spontaan rijden of juist stoppen. Dat ligt niet aan 1 centrale, we hebben een aantal IBII's tot onze beschikking, allen hebben hier last van.
Alle niet-reine apparatuur is al uit het loconet gehaald:
- normale IB's en IBII's in slavestand worden niet gebruikt, die leveren storingen op
- de sturende IB hoeft geen voeding te verzorgen. Het loconet wordt bij iedere booster opnieuw versterkt en vanuit deze versterkers worden de overige controls aangestuurd/gevoed.
- de funkdaisys worden opgeladen terwijl ze ook aan het actieve loconet hangen, zodat ze permanent meekrijgen wat er over de lijn gaat.
- het aantal actieve funkdaisys is beperkt. De voorgeschreven 20 stuks worden generlei gebruikt. Bij de laatste sessie is het beperkt tot 13 stuks, omdat anders de funkmaster over stuur gaat. Probleem hierbij zit hem in de zogenaamde zendschaduw. We maken gebruik van de gangen van een school, dus her en der heb je gewoon geen bereik. Het opnieuw aanmelden op de funkmaster kost zeer veel processorcapaciteit van dit apparaat.

Toch blijven we storingen houden in het netwerk. Derhalve wordt ook naar andere systemen gekeken: De DR5000 is daarbij positief opgevallen. Dat deze geen motorola spreekt, is overkomelijk, maar dat daardoor de sturing een stuk praktischer zou worden door het vervallen van storingen dan maar wegstrepen tegen elkaar. Echter, ons geld kunnen we maar 1x uitgeven.
Derhalve de vraag: Hoe verhoudt de DR5000 zich tot de IB2? En zijn er nog andere alternatieven, waarbij een volwaardig loconet een absolute must is.

Wij zijn geen doorsnee gebruikers. Waar je met je normale huis, tuin en keukenbaantje waarschijnlijk niet eens merkt dat een loc een foutief bevel krijgt en dit bij jezelf zoekt, gaat dit een stapje verder, we hadden 13 IB controls, 6 interfaces, IB Master, diverse IB Switches, een paar FREDs, een paar bedrade daisys, tot 18 draadloze daisys, een funkmaster en een boostertje of 8. Dat soort aantallen blijven terugkomen.

In het kort:
IB2 levert rare storingen op Loconet tijdens Tischbahning, hoe doen andere Loconetcentrales het?
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3801
Re: IB2 of DR5000? Andere alternatieven
« Reactie #1 Gepost op: 09 oktober 2019, 07:43:40 »
Gedrag van de IBII lijkt me op een volle set slots. Onze ervaringen bij (nog) grotere bijeenkomsten zijn, dat je een aantal sonderoptionen moet activeren in de IBII. Die staan hier beschreven. Met die instellingen zou je prima op Loconetbasis zo'n arrangement aan moeten kunnen. Wat ook helpt is de handregelaars van aparte spanning te voorzien op de Loconet-T, zoals via een Loconetverteiler

dirkjan

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3798
Re: IB2 of DR5000? Andere alternatieven
« Reactie #2 Gepost op: 09 oktober 2019, 08:51:27 »


Toch blijven we storingen houden in het netwerk. Derhalve wordt ook naar andere systemen gekeken: De DR5000 is daarbij positief opgevallen. Dat deze geen motorola spreekt, is overkomelijk, maar dat daardoor de sturing een stuk praktischer zou worden door het vervallen van storingen dan maar wegstrepen tegen elkaar. Echter, ons geld kunnen we maar 1x uitgeven.
Derhalve de vraag: Hoe verhoudt de DR5000 zich tot de IB2? En zijn er nog andere alternatieven, waarbij een volwaardig loconet een absolute must is.



Ik ben gewoon nieuwsgierig, is de combinatie tussen een ECOS met een loconet adaptor een overweging geweest?
Zou iets kunnen zijn om toch Motorola te kunnen blijven gebruiken.

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2739
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: IB2 of DR5000? Andere alternatieven
« Reactie #3 Gepost op: 09 oktober 2019, 10:27:58 »
Gedrag van de IBII lijkt me op een volle set slots. Onze ervaringen bij (nog) grotere bijeenkomsten zijn, dat je een aantal sonderoptionen moet activeren in de IBII. Die staan hier beschreven. Met die instellingen zou je prima op Loconetbasis zo'n arrangement aan moeten kunnen. Wat ook helpt is de handregelaars van aparte spanning te voorzien op de Loconet-T, zoals via een Loconetverteiler

dirkjan
Hoi Dirk-Jan,

dank voor je antwoorden. Sonderopties staan aan. De link die je stuurt, is trouwens van de IB1. Loconetversterkers hebben we voldoende, waaronder een paar flink zware. In principe wordt op iedere booster het signaal opnieuw versterkt en worden pas daaruit de extra apparaten gevoed. Indien nodig gaat er een extra versterker tussen. Zo had ik aan mijn versterker die op de booster zit slechts 1 apparaat zitten, een IBC1. De andere apparaten zaten eerst nog op een extra voeding, i.v.m. de afstand en de hoeveelheid. Dan heb ik het dus over een IBC2, IBSW, USB Interface en een FRED.
Een Daisy2 Funk zoals wij die gebruiken trekt ca. 400-500 mA bij opladen. Dat wil je niet 13 tot 18x aan je IB uitgangetje hangen.

Ik ben gewoon nieuwsgierig, is de combinatie tussen een ECOS met een loconet adaptor een overweging geweest?
Zou iets kunnen zijn om toch Motorola te kunnen blijven gebruiken.
Ja, zij het vrij kort. ESU ondersteunt geen Loconet Booster, wij gebruiken alleen TAMS B4LN's, dus daarmee valt de ECOS af. Verder moet je natuurlijk bij de ECOS ieder model eerst in het systeem zetten. Lijkt mij een pokkewerk. Nu is het adres intikken en wegrijden.
In de basis hebben we slechts 2 kabels rond door het hele systeem liggen: Loconet en een afgezekerde 220 v vanuit een scheidingstrafo (voorschriften i.v.m. de hoeveelheid netvoedingen die er tegenwoordig gebruikt worden).
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 5760
Re: IB2 of DR5000? Andere alternatieven
« Reactie #4 Gepost op: 09 oktober 2019, 12:18:09 »

De DR5000 is daarbij positief opgevallen.


Koop er eentje zou ik zeggen. Jullie toepassing is zo specifiek dat niemand er iets fatsoenlijks over kan zeggen.
Natuurlijk kun je je geld maar één keer uitgeven maar je kunt ook een lokkie minder kopen. En is het geen oplossing verkoop je de DR5000 weer.

In de aanbieding bij MTE, €139,95 incl. voeding. ;)

Gr, Ben.

trdl

  • Offline Offline
  • Berichten: 66
Re: IB2 of DR5000? Andere alternatieven
« Reactie #5 Gepost op: 09 oktober 2019, 13:17:08 »
Laurent,

op mijn computer gestuurde modelbaan heb ik de IB2 als centrale.
Het Loconet interface protocol heeft alle mogelijkheden om te volgen wat er in de centrale en op de baan gebeurt.

Gebleken is dat de IB2 niet purged. Dat betekent dat een slot nooit wordt vrijgegeven. Als je een locadres intoetst dat niet op de baan aanwezig is, dan wordt daarvoor ook een slot gebruikt.

Gevolg is dat er steeds meer slots in gebruik zijn, en door intoetsfouten zijn daar ook slots bij die geen loc aansturen maar wel capaciteit van de IB2 nemen.

Ook is gebleken dat als je meer dan 64 van de 128 slots in gebruik hebt, de IB2 langzamer wordt.

Als ik dat merk dan wis ik de slots met de locadressen die niet meer op de baan zijn.
Ook heb ik in mijn programma een mogelijkheid om te purgen gemaakt: bij de start van het bedrijf worden optioneel slots met locadressen die het programma niet kent gewist.

Met deze handigheidjes functioneert het geheel (baan, centrale en computer programma) goed.

Groet, Willem

 

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2739
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: IB2 of DR5000? Andere alternatieven
« Reactie #6 Gepost op: 09 oktober 2019, 17:55:39 »
Hallo Willem,

Hoe werkt dat dan, die slots verwijderen. En bedoel je hierbij het zogenaamde gleisdataformat? Dat wordt na 2 minuten geen activiteiten in een regelaar eruit gegooid.

Wat gebeurt er zodra de 128 slots vol zijn? Ik acht het vrij aannemelijk dat wij die in een uur tijd wel vol krijgen, er zijn diverse mensen die met duo of tripletractie rijden en we wisselen nog wel eens van lok.

@Ben is natuurlijk een optie, maar eerst informatie vergaren is mijn insteek.

Groet, Laurent
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3801
Re: IB2 of DR5000? Andere alternatieven
« Reactie #7 Gepost op: 09 oktober 2019, 18:04:04 »
Slotpurging stel je met sonderoption 27, en 28 zou ik ook op 1 zetten, zodat ook treinen die net niet op stop staan (fahrstufe1) ook worden gepurged.

Welke loconetversterkers gebruik je? Let wel dat dat een verkeerd woord is, niet loconet wordt versterkt, maar het railsync signaal.

Heb je wel de handregelaars op loconet-T en de boosters op Loconet-B?

Dirkjan

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: IB2 of DR5000? Andere alternatieven
« Reactie #8 Gepost op: 09 oktober 2019, 18:23:23 »
@Ben is natuurlijk een optie, maar eerst informatie vergaren is mijn insteek.

Groet, Laurent

Waarbij de kanttekening dat jullie een setupo gebruiken die praktisch niemand anders gebruikt :) En daarmee is Bne's advies zo gek nog niet. Bevalt het ding niet is een paar euro verlies onbetaalbaar met de ervaring die je hebt opgedaan.

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1259
Re: IB2 of DR5000? Andere alternatieven
« Reactie #9 Gepost op: 09 oktober 2019, 22:24:53 »
Je kan ook nadenken over Digitrax, dat is tenslotte de ontwikkelaar/stamvader van Loconet.
http://www.digitrax.com/products/starter-sets/
Zo'n 10 jaar geleden heb ik juist voor Digitrax gekozen vanwege de voordelen van Loconet.
En andere merken hadden destijds nog geen Loconet.

Met plezier gebruik ik al diverse jaren zowel Digitrax (DCS200 met DT402) als DR5000 (ook aangestuurd met DT402) en heb in principe nog nooit problemen gehad.

Gerard

trdl

  • Offline Offline
  • Berichten: 66
IB purging en slot wissen
« Reactie #10 Gepost op: 10 oktober 2019, 12:32:10 »
Laurent,

ik heb purging ingesteld op mijn IB2 (SO 27 = 2, SO 28=0).
SW versie is 1.025-1.026.

Purging is het verwijderen van de data uit de refresh cyclus. Volgens mij verdwijnen de packets voor het betreffende locadres dan uit de data op de uitgang(en) voor rails en schakeldecoders. 

Het blijkt dat de centrale de slots voor de ingevoerde/ingetoetste adressen vasthoudt.
De IB2 heeft 128 slots, waarvan 1-119 in gebruik zijn voor locadressen.
De slots 0 en 120-127 worden voor andere functionaliteit gebruikt.

Als er geen vrij slot is voor een locadres dan komt er een melding op het Loconet.
Je kunt via Loconet opvragen welke slots in gebruik zijn en voor welk adres.
Je kunt via Loconet een slot wissen, zodat het vrij wordt.
Als een slot is gewist, dan worden de data voor dat adres ook uit de refresh cyclus verwijderd.

Als een slot is gewist dan weet de IB niet meer wat de actuele rijrichting, snelheid en functies zijn van het locadres.
Die gegevens gebruik ik in mijn programma.
Daarom wis ik als dat nodig is een slot/sloten vanuit mijn programma.

Groet, Willem
« Laatst bewerkt op: 11 oktober 2019, 12:40:52 door trdl »

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3801
Re: IB2 of DR5000? Andere alternatieven
« Reactie #11 Gepost op: 10 oktober 2019, 12:53:20 »
Nog een paar vragen, want op basis van je beschrijving moet een IB2 dit gewoon aankunnen, er moet dus een oorzaak in de opzet zitten, die best op te lossen is.

Citaat
Loconetversterkers hebben we voldoende, waaronder een paar flink zware. In principe wordt op iedere booster het signaal opnieuw versterkt en worden pas daaruit de extra apparaten gevoed. Indien nodig gaat er een extra versterker tussen.
Welke versterkers gebruik je?

Citaat
Zo had ik aan mijn versterker die op de booster zit slechts 1 apparaat zitten, een IBC1.
ik begrijp "de versterker die op de booster zit" niet. kun je uitleggen welke apparaten je inzet?

Gebruiken jullie ook een Railsyncversterker direct aan de IB2? Door de lange leidingen kan er signaalverstoring optreden. Door eerst te versterken (de IB2 levert maar 0,5A) kun je langere leidingen aan. Ook kunnen de flanken van het signaal afvlakken door de lange leidingen. Een loconet pull-up (http://dcc-mueller.de/loconet/lnpull_d.htm) kan dan wellicht helpen.

dirkjan

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2739
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: IB2 of DR5000? Andere alternatieven
« Reactie #12 Gepost op: 11 oktober 2019, 00:05:34 »
Waarbij de kanttekening dat jullie een setupo gebruiken die praktisch niemand anders gebruikt :) En daarmee is Bne's advies zo gek nog niet. Bevalt het ding niet is een paar euro verlies onbetaalbaar met de ervaring die je hebt opgedaan.
Dat klopt. Wij gaan redelijk ver met ons speelgoed (want dat is het feite nog steeds).

Je kan ook nadenken over Digitrax, dat is tenslotte de ontwikkelaar/stamvader van Loconet.
http://www.digitrax.com/products/starter-sets/
Zo'n 10 jaar geleden heb ik juist voor Digitrax gekozen vanwege de voordelen van Loconet.
En andere merken hadden destijds nog geen Loconet.

Met plezier gebruik ik al diverse jaren zowel Digitrax (DCS200 met DT402) als DR5000 (ook aangestuurd met DT402) en heb in principe nog nooit problemen gehad.

Gerard
Eens kijken. Onlangs is het eerste Digitrax onderdeel gearriveerd, dat gaan we nu testen. Een Loconet Wifi Interface. Wat ik bij vele apparaten zie, is een maximaal aantal regelaars van 20. Daar gaan wij overheen. Afgelopen ronde 13 stuks IB control (1 en 2), 2 of 3 stuks IB Switch, 2 kabelgebonden Daisy's, een FRED en 6 stuks USB interface. Dan nog de draaiende daisy's via de Funkmaster erbij.

Laurent,

ik heb purging ingesteld op mijn IB2 (SO 27 = 2, SO 28=0).
SW versie is 1.025-1.026.

Het blijkt dat de centrale de slots voor de ingevoerde/ingetoetste adressen vasthoudt.
De IB2 heeft 128 slots, waarvan 1-119 in gebruik zijn voor locadressen.
De slots 0 en 120-127 worden voor andere functionaliteit gebruikt.

Als er geen vrij slot is voor een locadres dan komt er een melding op het Loconet.
Je kunt via Loconet opvragen welke slots in gebruik zijn en voor welk adres.
Je kunt via Loconet een slot wissen, zodat het vrij wordt.
Als een slot is gewist, dan worden de data voor dat adres ook uit de refresh cyclus verwijderd.

Als een slot is gewist dan weet de IB2 niet meer wat de actuele rijrichting, snelheid en functies zijn van het locadres.
Die gegevens gebruik ik in mijn programma.
Daarom doe ik als dat nodig is een purging vanuit mijn programma.

Groet, Willem
Dat klinkt als hetzelfde wat wij doen, het raildatasignaal leeg schuiven. Er is met verschillende SO's gespeeld, maar daarmee is geen merkbaar verschil behaald. SO27 = 2, SO28 = 0 of 1 geweest. Heeft geen merkbaar verschil gehaald, zoals ik schreef.

Nog een paar vragen, want op basis van je beschrijving moet een IB2 dit gewoon aankunnen, er moet dus een oorzaak in de opzet zitten, die best op te lossen is.
Welke versterkers gebruik je?
ik begrijp "de versterker die op de booster zit" niet. kun je uitleggen welke apparaten je inzet?

Gebruiken jullie ook een Railsyncversterker direct aan de IB2? Door de lange leidingen kan er signaalverstoring optreden. Door eerst te versterken (de IB2 levert maar 0,5A) kun je langere leidingen aan. Ook kunnen de flanken van het signaal afvlakken door de lange leidingen. Een loconet pull-up (http://dcc-mueller.de/loconet/lnpull_d.htm) kan dan wellicht helpen.

dirkjan
Je kan een trucje uithalen met Loconet, dat accepteert ie volkomen. Bij de Loconet T-Bus staat op de 1e en 6e draad een voedingssignaal voor de LN apparaten. Bij de B Bus staat hierop het Railsignaal. Door deze te isoleren en pas bij een centraal punt, in ons geval een booster, te voorzien van de benodigde voeding voor de LN apparaten, kan je dit met 1 draad regelen. Omdat bij ons de Boosters de centrale delen zijn, hebben wij plateau's waarop een TAMS B-4 zit geschroefd, met voeding, Loconet versterker: deels verzwaarde LNHUB6er van Huib Maaskant. Verzwaard? Ja, een aantal kan 2A op de LN bus leveren. Dat is nodig, omdat wij ook verzwaarde Daisy's gebruiken. Die hebben een dikkere accu en derhalve meer stroom nodig om op te laden. Op zo'n print kunnen maximaal 4 Daisy's geladen worden.
Ik heb over het Railsyncsignaal nog niets gehoord. Dat lijkt tot nu toe immer goed te gaan. Ook met 10 boosters blijft het loconet zuiver functioneren. Het genoemde kunstje wordt trouwens ook door Fremo veelvuldig toegepast. Die hebben zelfs een ombouw om toch met LN boosters te kunnen werken i.c.m. een ECOS, door de bus om te zetten van T naar B en alleen op versterkingspunten T aan te bieden.

Als groep hebben we redelijk contact met Uhlenbrock, die zijn hiervan dan ook op de hoogte. Deels zou dit moeten zitten in een bug in de firmware, die bij de volgende update verholpen moet zijn, maar de problemen zijn niet alleen van deze keer (alleen dit keer wel extreem), waardoor we ook naar alternatieven kijken..

Allen in zoverre dank voor de input.
Laurent
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3801
Re: IB2 of DR5000? Andere alternatieven
« Reactie #13 Gepost op: 11 oktober 2019, 00:15:27 »
Citaat
Ik heb over het Railsyncsignaal nog niets gehoord. Dat lijkt tot nu toe immer goed te gaan. Ook met 10 boosters blijft het loconet zuiver functioneren. Het genoemde kunstje wordt trouwens ook door Fremo veelvuldig toegepast.

Nee, juist anders, daarom vraag ik ook, ik heb al vele Fremotreffen het DCC/Loconet gecoördineerd. Bij Fremotreffen wordt direct aan de centrale de Railsync (dus Loconet-B) versterkt met een Railsyncbooster (een Booster die de rijspanning op polen 1 en 6 zet via Railsuncversterker) en daarmee alle randapparatuur van spanning voorziet en dan nog in verschillende takken verdeeld. Zoals jij je opzet beschrijft, versterk je achter de boosters, dus verder weg van de centrale. Kabellengtes en kwaliteit van de stekkers en kabels hebben grote invloed, dus een goede basisspanning op de bus is noodzakelijk en wllicht de Loconet Pull-up waarvan ik de link toonde. Daarme verbeter je het signaal en riskeer je minder signaal verstoring dan de opzet zoals jij hem beschrijft.
En dan hebben we het nog niet over het splitsen van het arrangement in meerdere centrales met een automatische omschakeling onderling (ooit met 5 centrales al uitgevoerd en heel vaak met twee bij ons in de Fremo). Dat kan ook nog een oplossing zijn, maar eerst zou je zeker moeten zijn dat je centrale optimaal aansluit.

dirkjan

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2739
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: IB2 of DR5000? Andere alternatieven
« Reactie #14 Gepost op: 12 oktober 2019, 18:36:10 »
Dank voor je input Dirkjan,

ik heb even overlegd. Volgens mijn collega modelbahnern zitten wij nog ruim binnen de specificaties... De boosters vallen in een noodstop modus als er teveel ruis op de lijn zit. Is 1x gebeurt... Toen iemand een lamp op het railsync signaal aangesloten had. :-X

Automatische omschakeling is niet echt iets voor ons. Wij rijden met die funkhandregelaars en die ga je niet om krijgen van systeem A naar systeem B, zo lang zijn funkmaster aanwezig is, zal een Daisy niet willen omschakelen. Het is mij bekend, de Teppichbahnern doen het wel, die hebben de zogenaamde schleusselgleisen liggen.

Groet,
Laurent
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de