Doel:€250.00
Donaties:€132.50

Per saldo:€-117.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 23-10-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

OberUnter H0e micro-layout door Edsko Hekman
Vandaag om 09:17:41
Modelspoorbeurs Houten Digitaal 9/10 november 2019 voor/na beschouwing. door Edsko Hekman
Vandaag om 09:12:49
Martin's geknoei met groen.. door BartvD
Vandaag om 09:12:35
OBB Nightjet door Arjen B.
Vandaag om 09:06:36
19 Toen door NS8714
Vandaag om 08:32:00
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 08:27:54
De CanBus komt naar Kranenberg, Arduino's en de CanBus door bask185
Vandaag om 08:26:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 07:24:54
Archer surface details, waar te koop in Nederland door Pauldg
Vandaag om 07:23:14
Rangeerbaantje "Den Boog" [H0 - NL] door arnout
Vandaag om 06:24:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Johnnytrein
Vandaag om 05:55:35
NL-baan in Canada door ArjanB
Vandaag om 03:13:59
DDM-1 & DD-AR; de laatste loodjes. Fotodraadje. door Sander.
Vandaag om 03:13:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ArjanB
Vandaag om 01:25:20
's-Heer Heinkenspolder door Eric B
11 november 2019, 23:44:55
NS 6100 van GM&S door prutser
11 november 2019, 23:10:09
Rijnstraat door DE-II
11 november 2019, 23:03:53
NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0 door FritsT
11 november 2019, 22:29:42
Bouw Beel + "wat reed er achter de Beel" door Jan Bouwman
11 november 2019, 22:28:16
Bröckenbahn door tuurtje
11 november 2019, 22:28:13
Projekt 083-338 door jerrytrein
11 november 2019, 22:28:04
Weatheren Roco SNCF BB300 door Pauldg
11 november 2019, 22:04:43
Heen, En en Weer door Zoedelaar
11 november 2019, 21:55:50
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door St00mboy
11 november 2019, 21:39:54
Messing in 0 (o.a. Tagh"O" Train, CHD) door moonlicht
11 november 2019, 21:17:46
Minitrix startset 11123 met bri185.5 (Railchem) werkt niet goed. door evexel
11 november 2019, 21:09:01
Dwergsein met vrijgave rangeren lamp door De eerste Ivo
11 november 2019, 21:03:53
Mat 54 in Schaal 0 door WesleyMunnik
11 november 2019, 20:49:30
Trix Br152 Porsche N spoor Vonkende motor. door T.Trein
11 november 2019, 20:46:52
Bouw Bührtal III door nachbar
11 november 2019, 20:42:54
  

Auteur Topic: Schakeling voor rangeersein en uitschakelen sluitseinen  (gelezen 4926 keer)

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 1986
Re: schakeling voor rangeersein en uitschakelen sluitseinen
« Reactie #15 Gepost op: 25 december 2014, 09:57:48 »
Oh maar dat doe ik dan weer wel hoor 8)

Je moet alleen niet de leds in de kap willen lijmen... die moet je op het chassis houden, dan lukt eea wel. Ik heb dus nu alleen het probleem dat er wat leds zachtjes blijven knipperen als ik ze op deze manier 'uit' schakel... ik moet zeggen dat ik nog niet heb gekeken of dat te zien is met de kap er op... maar ik vermoed van wel.

Benrail

  • Offline Offline
  • Berichten: 496
Re: schakeling voor rangeersein en uitschakelen sluitseinen
« Reactie #16 Gepost op: 25 december 2014, 10:53:22 »
Om het mezelf iets makkelijker te maken, maak ik altijd een stekkerverbinding tussen de kap en de rest. Bijvoorbeeld met een 1,27mm steek strip, lekker klein:


Ah Dirk, bedankt voor de tip  8)
had al eens zoiets op ebay gezocht maar kwam niet verder dan de ledbaron.
Verkeerde zoekterm gebruikt dus, ik zocht naar micro stekkers
En bij die baron zitten er meestal al draden aan, soms wil je die niet
Dit kan je zo te zien gewoon afkorten naar het aantal polen wat je nodig hebt.
Groet van Ben

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 5261
  • ***
Re: schakeling voor rangeersein en uitschakelen sluitseinen
« Reactie #17 Gepost op: 25 december 2014, 11:21:07 »
Ik gebruik ingeval van 1.27 raster de Conrad female 741225-89 en male 735772-89.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1317
Re: schakeling voor rangeersein en uitschakelen sluitseinen
« Reactie #18 Gepost op: 25 december 2014, 12:58:39 »
@Benrail: ja, je kunt ze inkorten.

@Ruudns: die gebruik ik om rijtuigen elektrisch te koppelen, hoewel ik dan meteen de 2x25 polige koop en daar de gewenste lengte van gebruik. Voor boven in de kap van een rijtuig of lok gebruik ik liever de enkelpolige, die ik dan plat tegen het dak lijm.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 18445
Re: schakeling voor rangeersein en uitschakelen sluitseinen
« Reactie #19 Gepost op: 25 december 2014, 13:05:12 »
De ontwikkelingen in decoderland gaan ook snel. Zoiets als de ESU Plux22 heeft voldoende functieuitgangen en mapping mogelijkheden om hetzelfde te bereiken zonder extra electronica.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 1986
Re: schakeling voor rangeersein en uitschakelen sluitseinen
« Reactie #20 Gepost op: 25 december 2014, 13:06:29 »
Again... prop maar eens een plux22 in een N lok :P
De wereld is groter dan H0 alleen ;)
Een Kuehn n65 heeft ook al jaren 6 functieuitgangen, maar hij is gewoon te groot...

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 18445
Re: schakeling voor rangeersein en uitschakelen sluitseinen
« Reactie #21 Gepost op: 25 december 2014, 14:41:24 »
Gelukkig is het niet verplicht dat suggesties op alle schalen van toepassing zijn.  :P
Wat ik maar wilde zeggen is dat moderne decoders veel van dit soort gegoochel onnodig maken.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 1986
Re: schakeling voor rangeersein en uitschakelen sluitseinen
« Reactie #22 Gepost op: 25 december 2014, 15:15:34 »
Nee maar er wordt wel wat te makkelijk eea geroepen als DE oplossing zonder even verder te kijken dan de lengte van de eigen neus.

Benrail

  • Offline Offline
  • Berichten: 496
Re: schakeling voor rangeersein en uitschakelen sluitseinen
« Reactie #23 Gepost op: 25 december 2014, 19:03:12 »
De ontwikkelingen in decoderland gaan ook snel. Zoiets als de ESU Plux22 heeft voldoende functieuitgangen en mapping mogelijkheden om hetzelfde te bereiken zonder extra electronica.

Interessant (ik rij HO  ;) ) dit wist ik nog niet.
bedankt.
Groet van Ben

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 5261
  • ***
Re: schakeling voor rangeersein en uitschakelen sluitseinen
« Reactie #24 Gepost op: 25 december 2014, 20:17:05 »
@Henk: hoe zet jij dan een plux22 in een oude roco lok zonder digitaal voor bereide print?
Dan kom je al snel een een decoder met 8polige stekker die je eraf zult moeten knippen (bv esu54611). En dan kun je met de twee uitgangen F1 en F2 mbv deze schakeling wel nog het een en ander werkbaar maken. De enige andere mogelijkheid is om de onversterkte uitgangen aux3 en aux4 (die bovendien pas met een fijne soldeerbout toegankelijk zijn als je de isolatie gedeeltelijk van je decoder verwijderd) te gaan gebruiken. Daarna zul je dan nog met het bekende fet-versterkertje aan de slag moeten om de twee extra uitgangen op enig schakel niveau te brengen.

@Dirk J: ik gebruik deze en andere en zaag ze op lengte af. Bij Conrad is het altijd een flinke zoektocht om eerst te vinden wat je zoekt en vervolgens daarbij nog een goedkope uitvoering te vinden ;D
« Laatst bewerkt op: 25 december 2014, 20:19:53 door ruudns »
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1317
Re: schakeling voor rangeersein en uitschakelen sluitseinen
« Reactie #25 Gepost op: 25 december 2014, 20:21:49 »
Bij Conrad is het altijd een flinke zoektocht om eerst te vinden wat je zoekt en vervolgens daarbij nog een goedkope uitvoering te vinden ;D

Die uitdaging komt me bekend voor ... ;)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 18445
Re: schakeling voor rangeersein en uitschakelen sluitseinen
« Reactie #26 Gepost op: 25 december 2014, 22:32:41 »
@Henk: hoe zet jij dan een plux22 in een oude roco lok zonder digitaal voor bereide print?

Daar heeft Uhlenbrock (71680) inmiddels een heel handig hulpprintje voor Ruud en een eind dubbele contrastekker met een rastermaat van 1,27 is ook afdoende.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Floris Dilz

  • Tijdens de zomerstop zijn de giertijden tot nader order opgeschort. Nog even geduld.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9203
    • aersch der visch.
Re: Schakeling voor rangeersein en uitschakelen sluitseinen
« Reactie #27 Gepost op: 13 oktober 2019, 00:22:49 »
Gezien ik een vraag kreeg naar t schakelingetje omdat de foto-emmer t niet doet hier nog een keer de beginpost met werkend plaatje.
jawel, luitjens, jullie hebben m al es gezien in het draadje van de SN61, maar daar vind je m later natuurlijk nooit meer, dus even een eigen draadje voor de schakeling die ik altijd in mn poolse hokken zet maar die ook voor Nederlandse en duitse locs prima geschikt is. Doet er uw voordeel mee!


even korte uitleg: boven is de voorkant van de loc, onder de achterkant.

- Zet je F0 (licht) aan, dan heeft de loc gewoon front- en sluitseinen.

- Zet je daarbij F1 aan dan doven de sluitlichten (werkt in beide richtingen) voor als er een trein achter de loc hangt. (is dus meestal zo, dus waarom zit je dan die rooie stressledjes te solderen, nou, gewoon, omdat t een kuthobby is en het leven niet te leuk moet worden)

- Zet je F2 aan, dan voert de loc rangeersein, ongeacht of F0 en F1 aan staan (hij schakelt vanzelf alle lichten uit behalve 1 witte pit aan beide kanten)

- hier heb ik de zaak getekend voor een loc met 2 frontseinen, zoals de meeste stoomlocs in Polen, maar voor een driepuntssein werkt het ook, mn Ty5 heeft dat voor en dat gaat prima. In de schakeling in dat geval de rechtse gele led voor en achter vervangen door 2 gele leds in serie. In theorie krijg je dan een groot verschil in lichtopbrengst per led tussen rangeerlicht (1 pit) en normaal licht (3 pitten) maar in de praktijk heb ik daar geen last van.
Ik werk met witte smd-leds in de lantaarns zelf en met 10K-weerstanden, ze worden dus flink afgeknepen. Kan zijn dat in andere omstandigheden er wel zulke problemen opduiken.