Doel:€250.00
Donaties:€250.00

Per saldo:€0.00

Steun ons nu!
Actie: steun €2.50 via de Wim Vink kalender 2021!

Laatst bijgewerkt
op 24-09-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok door MOVisser
Vandaag om 13:45:16
Treinspotten - Camera instellingen door Sicco Dierdorp
Vandaag om 13:32:24
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door NS264
Vandaag om 13:28:40
Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 13:22:43
Doornvliet door cor_b
Vandaag om 13:12:13
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Menno
Vandaag om 12:52:10
De Hef in N schaal... door NS264
Vandaag om 12:48:42
Westlandbaan door basjuh1981
Vandaag om 12:36:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Silver Fox 2512
Vandaag om 12:34:22
Buitenlust door DE-II
Vandaag om 12:32:35
Rangeren op Kijfhoek door Arjan6511
Vandaag om 12:26:43
DR4088 aansluiten en mogelijkheden door Remunj
Vandaag om 12:17:27
NS 6100 van GM&S door Ivo tB
Vandaag om 12:14:15
Probeersel in schaal 0, als dat maar wat wordt! door bollen neus
Vandaag om 12:01:26
Raamsdonk, in schaal 0, en verder alles wat er op rijdt. door 1795
Vandaag om 11:37:28
Waldberg : Revived. door Gerard
Vandaag om 11:36:52
Baanbouw Bosje77 door Silver Fox 2512
Vandaag om 11:32:00
Van Biervliet 2552 blijft staan met draaiende motor. door Bob R.
Vandaag om 11:23:58
Handleiding Liliput L100503 door Peter74
Vandaag om 11:21:11
GTSM 3, gesloten goederenwagens in schaal Oe door Noordernet
Vandaag om 11:10:52
Proto 2000 GP20, hoe te openen voor decoderinbouw? door Ronald Halma
Vandaag om 09:47:39
6-polige decoder vs 8-polige door Ronald Halma
Vandaag om 09:43:20
Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m door Eric B
Vandaag om 09:29:11
Spookmeldingen met ESU loc, Digikeijs DR5000 en DR4088LN door AlbertG
Vandaag om 09:22:06
Roco 2020, nieuws van de fabrikant door Arnold van Heyst
Vandaag om 09:10:34
Raadplaatje door Falkenberg
Vandaag om 07:57:18
Schaffhausen Herblingen industriespoor door Tulpendaal
Vandaag om 07:53:16
Een kleine baan in een grote schaal: Laden en lossen in 1:22.5 door Wim Vink
Vandaag om 07:50:16
Werking relais door Ronaldp
Vandaag om 07:15:22
Baan in Los Angeles door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 05:57:55
  

Auteur Topic: Schakeling voor rangeersein en uitschakelen sluitseinen  (gelezen 5502 keer)

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2023
Re: schakeling voor rangeersein en uitschakelen sluitseinen
« Reactie #15 Gepost op: 25 december 2014, 09:57:48 »
Oh maar dat doe ik dan weer wel hoor 8)

Je moet alleen niet de leds in de kap willen lijmen... die moet je op het chassis houden, dan lukt eea wel. Ik heb dus nu alleen het probleem dat er wat leds zachtjes blijven knipperen als ik ze op deze manier 'uit' schakel... ik moet zeggen dat ik nog niet heb gekeken of dat te zien is met de kap er op... maar ik vermoed van wel.

Benrail

  • Online Online
  • Berichten: 700
Re: schakeling voor rangeersein en uitschakelen sluitseinen
« Reactie #16 Gepost op: 25 december 2014, 10:53:22 »
Om het mezelf iets makkelijker te maken, maak ik altijd een stekkerverbinding tussen de kap en de rest. Bijvoorbeeld met een 1,27mm steek strip, lekker klein:


Ah Dirk, bedankt voor de tip  8)
had al eens zoiets op ebay gezocht maar kwam niet verder dan de ledbaron.
Verkeerde zoekterm gebruikt dus, ik zocht naar micro stekkers
En bij die baron zitten er meestal al draden aan, soms wil je die niet
Dit kan je zo te zien gewoon afkorten naar het aantal polen wat je nodig hebt.
Groet van Ben

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 5547
  • ***
Re: schakeling voor rangeersein en uitschakelen sluitseinen
« Reactie #17 Gepost op: 25 december 2014, 11:21:07 »
Ik gebruik ingeval van 1.27 raster de Conrad female 741225-89 en male 735772-89.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1307
Re: schakeling voor rangeersein en uitschakelen sluitseinen
« Reactie #18 Gepost op: 25 december 2014, 12:58:39 »
@Benrail: ja, je kunt ze inkorten.

@Ruudns: die gebruik ik om rijtuigen elektrisch te koppelen, hoewel ik dan meteen de 2x25 polige koop en daar de gewenste lengte van gebruik. Voor boven in de kap van een rijtuig of lok gebruik ik liever de enkelpolige, die ik dan plat tegen het dak lijm.

henk

  • Online Online
  • Berichten: 19195
Re: schakeling voor rangeersein en uitschakelen sluitseinen
« Reactie #19 Gepost op: 25 december 2014, 13:05:12 »
De ontwikkelingen in decoderland gaan ook snel. Zoiets als de ESU Plux22 heeft voldoende functieuitgangen en mapping mogelijkheden om hetzelfde te bereiken zonder extra electronica.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2023
Re: schakeling voor rangeersein en uitschakelen sluitseinen
« Reactie #20 Gepost op: 25 december 2014, 13:06:29 »
Again... prop maar eens een plux22 in een N lok :P
De wereld is groter dan H0 alleen ;)
Een Kuehn n65 heeft ook al jaren 6 functieuitgangen, maar hij is gewoon te groot...

henk

  • Online Online
  • Berichten: 19195
Re: schakeling voor rangeersein en uitschakelen sluitseinen
« Reactie #21 Gepost op: 25 december 2014, 14:41:24 »
Gelukkig is het niet verplicht dat suggesties op alle schalen van toepassing zijn.  :P
Wat ik maar wilde zeggen is dat moderne decoders veel van dit soort gegoochel onnodig maken.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2023
Re: schakeling voor rangeersein en uitschakelen sluitseinen
« Reactie #22 Gepost op: 25 december 2014, 15:15:34 »
Nee maar er wordt wel wat te makkelijk eea geroepen als DE oplossing zonder even verder te kijken dan de lengte van de eigen neus.

Benrail

  • Online Online
  • Berichten: 700
Re: schakeling voor rangeersein en uitschakelen sluitseinen
« Reactie #23 Gepost op: 25 december 2014, 19:03:12 »
De ontwikkelingen in decoderland gaan ook snel. Zoiets als de ESU Plux22 heeft voldoende functieuitgangen en mapping mogelijkheden om hetzelfde te bereiken zonder extra electronica.

Interessant (ik rij HO  ;) ) dit wist ik nog niet.
bedankt.
Groet van Ben

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 5547
  • ***
Re: schakeling voor rangeersein en uitschakelen sluitseinen
« Reactie #24 Gepost op: 25 december 2014, 20:17:05 »
@Henk: hoe zet jij dan een plux22 in een oude roco lok zonder digitaal voor bereide print?
Dan kom je al snel een een decoder met 8polige stekker die je eraf zult moeten knippen (bv esu54611). En dan kun je met de twee uitgangen F1 en F2 mbv deze schakeling wel nog het een en ander werkbaar maken. De enige andere mogelijkheid is om de onversterkte uitgangen aux3 en aux4 (die bovendien pas met een fijne soldeerbout toegankelijk zijn als je de isolatie gedeeltelijk van je decoder verwijderd) te gaan gebruiken. Daarna zul je dan nog met het bekende fet-versterkertje aan de slag moeten om de twee extra uitgangen op enig schakel niveau te brengen.

@Dirk J: ik gebruik deze en andere en zaag ze op lengte af. Bij Conrad is het altijd een flinke zoektocht om eerst te vinden wat je zoekt en vervolgens daarbij nog een goedkope uitvoering te vinden ;D
« Laatst bewerkt op: 25 december 2014, 20:19:53 door ruudns »
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1307
Re: schakeling voor rangeersein en uitschakelen sluitseinen
« Reactie #25 Gepost op: 25 december 2014, 20:21:49 »
Bij Conrad is het altijd een flinke zoektocht om eerst te vinden wat je zoekt en vervolgens daarbij nog een goedkope uitvoering te vinden ;D

Die uitdaging komt me bekend voor ... ;)

henk

  • Online Online
  • Berichten: 19195
Re: schakeling voor rangeersein en uitschakelen sluitseinen
« Reactie #26 Gepost op: 25 december 2014, 22:32:41 »
@Henk: hoe zet jij dan een plux22 in een oude roco lok zonder digitaal voor bereide print?

Daar heeft Uhlenbrock (71680) inmiddels een heel handig hulpprintje voor Ruud en een eind dubbele contrastekker met een rastermaat van 1,27 is ook afdoende.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9768
    • belse roestkraam
Re: Schakeling voor rangeersein en uitschakelen sluitseinen
« Reactie #27 Gepost op: 13 oktober 2019, 00:22:49 »
Gezien ik een vraag kreeg naar t schakelingetje omdat de foto-emmer t niet doet hier nog een keer de beginpost met werkend plaatje.
jawel, luitjens, jullie hebben m al es gezien in het draadje van de SN61, maar daar vind je m later natuurlijk nooit meer, dus even een eigen draadje voor de schakeling die ik altijd in mn poolse hokken zet maar die ook voor Nederlandse en duitse locs prima geschikt is. Doet er uw voordeel mee!


even korte uitleg: boven is de voorkant van de loc, onder de achterkant.

- Zet je F0 (licht) aan, dan heeft de loc gewoon front- en sluitseinen.

- Zet je daarbij F1 aan dan doven de sluitlichten (werkt in beide richtingen) voor als er een trein achter de loc hangt. (is dus meestal zo, dus waarom zit je dan die rooie stressledjes te solderen, nou, gewoon, omdat t een kuthobby is en het leven niet te leuk moet worden)

- Zet je F2 aan, dan voert de loc rangeersein, ongeacht of F0 en F1 aan staan (hij schakelt vanzelf alle lichten uit behalve 1 witte pit aan beide kanten)

- hier heb ik de zaak getekend voor een loc met 2 frontseinen, zoals de meeste stoomlocs in Polen, maar voor een driepuntssein werkt het ook, mn Ty5 heeft dat voor en dat gaat prima. In de schakeling in dat geval de rechtse gele led voor en achter vervangen door 2 gele leds in serie. In theorie krijg je dan een groot verschil in lichtopbrengst per led tussen rangeerlicht (1 pit) en normaal licht (3 pitten) maar in de praktijk heb ik daar geen last van.
Ik werk met witte smd-leds in de lantaarns zelf en met 10K-weerstanden, ze worden dus flink afgeknepen. Kan zijn dat in andere omstandigheden er wel zulke problemen opduiken.