Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Oude metalen trafo's gebruiken....... door Pauldg
Vandaag om 08:43:59
3,51° ofzoiets 😉 door Jan-Peter
Vandaag om 08:20:12
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 08:16:54
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Matthijs van Heijningen
Vandaag om 08:06:34
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
Vandaag om 08:01:28
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door RK
Vandaag om 07:45:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door gdh
Vandaag om 06:54:59
Mini baantje `` De visafslag`` door g-j
Vandaag om 06:41:19
Bouw van materieel 40 treinstellen door Jeroen Water
Vandaag om 06:40:02
Bahnstrecke 5867 door frits959
Vandaag om 03:21:09
Baan in Los Angeles door AndrevdG
Vandaag om 02:20:13
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:32:25
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 00:28:49
Grenzbahnhof Ellrich ( DDR ) in schaal TT door eitreb
17 april 2024, 23:06:00
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mDDM
17 april 2024, 22:40:55
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door gdh
17 april 2024, 22:26:07
Pools diorama H0 door Cegielski
17 april 2024, 22:26:05
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door raymond erdtsieck
17 april 2024, 22:16:30
Bauarbeiten im gange door Frank 123
17 april 2024, 22:13:30
EifelBurgenBahn door Die Bahn
17 april 2024, 22:12:14
Raadplaatje door Magic
17 april 2024, 22:10:17
Pfarrerwinkel bahn door wob
17 april 2024, 21:15:01
US diorama in H0 door Wim Vink
17 april 2024, 21:14:01
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Erjen89
17 april 2024, 20:27:46
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Mispoes
17 april 2024, 20:27:24
Station Roodeschool door Huup
17 april 2024, 20:18:44
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Vroeger
17 april 2024, 20:05:05
"Nederlandse" modellen door Pauldg
17 april 2024, 20:00:13
25 jaar geleden door Willem1951
17 april 2024, 19:37:25
Jouef, Electrotren, Rivarossi en Lima 2024, nieuws van de fabrikant door ex-DR V100
17 april 2024, 18:29:05
  

Auteur Topic: seinbediening met servo  (gelezen 7793 keer)

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2276
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
seinbediening met servo
« Gepost op: 13 augustus 2006, 13:22:01 »
Hallo allemaal!

Heeft iemand van jullie ervaring met servo's als armseinbediening? Het lijkt mij dat die dingen best hiervoor te gebruiken zijn. Alleen rijst bij mij dan de vraag hoe je de servo in de ingeschakelde stand laat staan zonder de motor te verbranden. Zoals jullie allicht in mijn eerder geplaatste topic gelezen hebben is mijn kennis van electronica nihil en het lijkt mij dat er met een servo een relatief eenvoudige aandrijving te realiseren is die ook door een klophout als ik te realiseren moet zijn.

Wie kan me op weg helpen? Ik hoor graag van jullie.
Met groet,

Ger.

Martijn_

  • Offline Offline
  • Berichten: 359
Re: seinbediening met servo
« Reactie #1 Gepost op: 13 augustus 2006, 13:23:34 »
Ik dacht dat conrad ook servo wisselaandrijvingen verkoopt.
Deze kan je ook voor seinen gebruiken.
« Laatst bewerkt op: 13 augustus 2006, 13:29:30 door Martijn_Aachen-Hbf »

Gert Klein

  • Offline Offline
  • Berichten: 44
Re: seinbediening met servo
« Reactie #2 Gepost op: 13 augustus 2006, 22:17:03 »
Als een servo niet beweegt, ongeacht in welke stand hij staat, draait de motor niet en gebruikt het servo geen stroom. Nou ja, een klein beetje dan,want de stuurschakeling in het servo heeft wat stroom nodig, maar dat is te verwaarlozen.

Het aansturen van een servo is helemaal niet eenvoudig. Als je geen sjoege hebt van elektronika kun je het best iets kopen dat kant en klaar is.

vr.gr.
Gert Klein

DHG500

  • Offline Offline
  • Berichten: 1615
Re: seinbediening met servo
« Reactie #3 Gepost op: 13 augustus 2006, 22:19:56 »
Gert,
moet je een servo zien/behandelen als een stappenmotor?
Met vriendelijke groet, Bob (DHG500)  .

====E[]D-{|||}-{|||}-{|||}-{|||}-{|||}======

Vina venus ferrívia corrumpunt corpora nostra, sed vitam faciunt vina venus ferrívia

Gert Klein

  • Offline Offline
  • Berichten: 44
Re: seinbediening met servo
« Reactie #4 Gepost op: 14 augustus 2006, 10:35:51 »
Nee, een servo is een analoge motor. Een servo kan traploos elke stand aannemen tussen twee uitersten. Een servo heeft drie aansluidraden. Servo's voor de modelbouw worden meestal met +5V gevoed, dat is de eerste draad. De tweede draad ligt aan massa. De derde draad is voor de aansturing. Op deze draad staat een pulsvormig signaal dat varieert tussen 0 en +5V. De breedte van de puls bepaalt de mate van uitslag van het servo. Ik heb een tekeningetje gemaakt om het te verduidelijken:



De breedte van bovenste puls is net zo groot als de ruststand. In dat geval staat het servo in de middenstand. De middelste puls is korter, het servo draait dan b.v. naar rechts. De onderste puls is breder, het servo draait dan door de ruststand heen naar links. De breedte van de puls kan traploos worden veranderd, het servo draait dan meer of minder mee, afhankelijk van de breedte van de puls.

In het servo is een gelijkstroom motortje ingebouwd. Het motortje gebruikt alleen stroom als het servo draait. Draait het motortje niet, dan blokkeert de ingebouwde tandwieloverbrenging de servo arm.

Hoop dat dit het wat duidelijker maakt.

vr.gr.
Gert Klein

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25266
    • Pagina van klaas
Re: seinbediening met servo
« Reactie #5 Gepost op: 14 augustus 2006, 10:59:01 »
Gert,

in zo'n servo moet dan toch ook wat elektronica zitten om e.e.a. te laten werken?
B.v. een potmeter voor de standmelding en een vergelijkingsschakeling om het inkomende signaal te vergelijken met de werkelijke stand.
Zie ik dat goed?
En is het niet mogelijk om een servo te sturen met een variabele gelijkspanning, in plaats van met variabele pulsbreedte?

Gert Klein

  • Offline Offline
  • Berichten: 44
Re: seinbediening met servo
« Reactie #6 Gepost op: 14 augustus 2006, 11:58:59 »
Gert,

in zo'n servo moet dan toch ook wat elektronica zitten om e.e.a. te laten werken?
B.v. een potmeter voor de standmelding en een vergelijkingsschakeling om het inkomende signaal te vergelijken met de werkelijke stand.
Zie ik dat goed?
En is het niet mogelijk om een servo te sturen met een variabele gelijkspanning, in plaats van met variabele pulsbreedte?


Ja, maar vraag me niet hoe dat precies werkt. Voor mij is een servo een "black box". Ik weet hoe je het ding moet aansturen, maar daar houdt het mee op. Ik denk dat de goedkope servo's wel met zoiets simpels als een potmetertje zullen werken voor de feedback. Geavanceerde servo's hebben misschien een microcontroller aan boord die via een lichtsluisje omwentelingen van de motor telt o.i.d.

Voor alle duidelijkheid: de timing van het stuursignaal is in het echt anders dan in het tekeningetje, dat was meer educatief bedoeld.

Ik weet niet of ik je tweede vraag goed begrijp. Ik vond wel dit schemaatje voor een simpele aansturing van een servo met twee 555's. Dat maakt in ieder geval duidelijk dat het een PWM signaal moet zijn.

http://home.cogeco.ca/~rpaisley4/xServoTest555.html

vr.gr.
Gert Klein

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25266
    • Pagina van klaas
Re: seinbediening met servo
« Reactie #7 Gepost op: 14 augustus 2006, 12:17:37 »
Gert,

intussen had ik al wat gevonden, op de site van de modelbouwvereniging Papendrecht
Doorklikken naar >Modelbouw>Modelbouwtechniek>Werking van een servo.

Daar staat het principe duidelijk uitgelegd. Conclusie: je moet hem aansturen met een puls van bepaalde lengte. Je kunt hem niet zo maar met een drukknopje linksom of rechtsom zetten. Dus het lijkt mij voor modelspoortoepassingen een beetje te ingewikkeld.
Tenzij je je er speciaal op toelegt. Een voordeel van een servo is nl. dat je beide eindstanden precies kunt bepalen, dus je kunt ook de grootte van de slag (elektronisch) instellen.

Monobrachius

  • Offline Offline
  • Berichten: 890
  • LE II
Re: seinbediening met servo
« Reactie #8 Gepost op: 14 augustus 2006, 12:18:35 »
Zover ik weet is een servomotor een gelijkstroommotor met een opamp en potmeter.
Je zet zelf een bepaald voltage neer (zeg drie volt). Als de hoek dan bijvoorbeeld nul graden is, zal het voltage over de potmeter bijvoorbeeld 0V zijn. De opamp ziet dat er een verschil is tussen de 3V en 0V en zal de gelijkstroommotor stroom geven. Omdat de potmeter aan de motor gekoppeld is, zal deze meedraaien, hierdoor zal het voltage over de potmeter toenemen. Op een gegeven moment zijn de voltages gelijk en zal de opamp stoppen stroom te geven.
Verlaag je het voltage naar weer naar 0V, dan ziet de opamp weer een verschil en zal hij een negatief voltage geven aan de motor, die dan terugdraait.
Als ik het zo bekijk, dan zou het volgens mij niet moeten uitmaken dat je variabele spanning gebruikt.

Ik hoop dat het zo duidelijk is (en klopt :-[, tis bijna 2 jaar geleden).

Groeten Henk
K.Bay.Sts.B

Gert Klein

  • Offline Offline
  • Berichten: 44
Re: seinbediening met servo
« Reactie #9 Gepost op: 14 augustus 2006, 12:35:27 »
Hans de Loof heeft voor Loconet een module ontworpen waarmee je 8 servo's kunt aansturen. Ik heb hem gebouwd en hij werkt perfect. Je kunt de begin- en eindstand van elk servo instellen, en ook de snelheid waarmee het servo beweegt. Het nadeel is wel dat servo's tamelijk duur zijn. Voor de allergoedkoopste betaal je bij Conrad €4.95. Aangezien we toch al Loconet onder de clubbaan hebben liggen willen we hem gaan gebruiken voor dingen als het bedienen van overwegbomen en andere "leukigheden" op de baan.

De site van Hans de Loof is op de volgende URL te vinden:

http://users.pandora.be/deloof


vr.gr.
Gert Klein



Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25266
    • Pagina van klaas
Re: seinbediening met servo
« Reactie #10 Gepost op: 14 augustus 2006, 13:06:55 »
Voor de allergoedkoopste betaal je bij Conrad €4.95.
Vergeleken met andere motoraandrijvingen is dat spotgoedkoop.
Probleem blijft de elektronica die je nodig hebt om hem aan te sturen. Is op zich niet zo ingewikkeld, maar iemand die geen verstand heeft van elektronica kan beter iets anders kiezen.

RoSoft

  • Offline Offline
  • Berichten: 1446
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
Re: seinbediening met servo
« Reactie #11 Gepost op: 14 augustus 2006, 13:30:38 »
Klaas, die elektronica heb je alleen nodig als je hem via een wisseldecoder wil aansturen. Anders kan het met de normale drukknopjes voor de wisselbediening.

Mvg
Wim
Marklin Digital 6020/21/27, 6051, Märklin 6021+UHL 63820, Lenz Digital Plus, Intellibox LocoBuffer II, MRDirect, DDW 6604 Booster, VB6.0 Delphi 6.0 Eigen Software: Perrongeluk, RoSoft, PT.

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2276
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: seinbediening met servo
« Reactie #12 Gepost op: 14 augustus 2006, 13:32:53 »
Ik lees nog steeds mee, en roep nu: OH JA?!
hoe werkt dat dan?

Groeten,

Ger.
Met groet,

Ger.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25266
    • Pagina van klaas
Re: seinbediening met servo
« Reactie #13 Gepost op: 14 augustus 2006, 13:34:20 »
Inderdaad, een servo met drukknoppen, dat zou ik ook wel willen weten.

RoSoft

  • Offline Offline
  • Berichten: 1446
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
Re: seinbediening met servo
« Reactie #14 Gepost op: 14 augustus 2006, 15:53:28 »
Vergeleken met andere motoraandrijvingen is dat spotgoedkoop.
Probleem blijft de elektronica die je nodig hebt om hem aan te sturen. Is op zich niet zo ingewikkeld, maar iemand die geen verstand heeft van elektronica kan beter iets anders kiezen.

Volgens mij gaat dit over de Conrad wisselaandrijving en daar was  mijn reactie op.
Gewoon drukknopjes, hier wordt met geen woord gesproken over een Servo.

Mvg
Wim.
Marklin Digital 6020/21/27, 6051, Märklin 6021+UHL 63820, Lenz Digital Plus, Intellibox LocoBuffer II, MRDirect, DDW 6604 Booster, VB6.0 Delphi 6.0 Eigen Software: Perrongeluk, RoSoft, PT.