Doel:€250.00
Donaties:€157.50

Per saldo:€-92.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 30-06-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

DC wielen gezocht door henk
Vandaag om 13:10:47
Ombouwen Spoor 0 Lenz V36 naar een redelijk lijkend Staatsmijnen 121 - 123 door spoorijzer
Vandaag om 13:05:23
Modeltrein Express eigen productie (nog niet bekend wat!) door henk
Vandaag om 13:05:15
De fabriek - Spoor 0 door spoorijzer
Vandaag om 13:03:52
NS Stoomverwarmingswagen door Hans van de Burgt
Vandaag om 12:34:35
Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door IJsselsteyn
Vandaag om 12:26:49
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Joran
Vandaag om 12:25:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Luc2000
Vandaag om 12:14:24
NL baan: Frotterdam in h0 door Hans Wolbers
Vandaag om 11:58:07
LS-Models 2020, nieuws van de fabrikant. door Steven
Vandaag om 11:46:59
Raadplaatje door tothebeach
Vandaag om 10:04:30
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door iarnrod
Vandaag om 10:03:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:55:30
Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 09:16:59
[1:87] Brawa n-Wagen (Silberlinge) door Quinzeedied
Vandaag om 09:15:37
Onshape cursus door Scratchbuilt
Vandaag om 09:08:23
Modules van Kees Gorter door Scratchbuilt
Vandaag om 09:00:50
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door Dpc Fo
Vandaag om 08:19:18
Hulp gevraagd bij koppelen DigikeijS DR5000 centrale aan oude Pc door bmwpiet
Vandaag om 07:50:16
Baanbouw met Ecos besturing genaamd: Giessenstad Rbf door Esufreak
Vandaag om 07:43:17
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Tulpendaal
Vandaag om 07:03:06
Mauritsburg (H0) door Tulpendaal
Vandaag om 06:18:19
NL-baan in Canada door AndrevdG
Vandaag om 04:36:28
Baan in Los Angeles door AndrevdG
Vandaag om 04:35:40
BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000 door roadster36
Vandaag om 00:08:28
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door iarnrod
02 juli 2020, 23:24:50
Modelhuis demonteren zonder stukken door Jan Onderstoom
02 juli 2020, 23:19:37
Busch 5968 belgische overweg (en wellicht NS-AKI?) een schop geven door Erik Baas
02 juli 2020, 22:58:46
NS D 4101-45 spoor 0 door 1795
02 juli 2020, 22:37:36
Depot + vervolg Vlieringen-2 door Hans Reints
02 juli 2020, 22:35:28
  

Auteur Topic: Baanplan K.L.ooit  (gelezen 6442 keer)

Ruud-64

  • Offline Offline
  • Berichten: 40
  • 1(6)3 modules wachten
Baanplan K.L.ooit
« Gepost op: 20 september 2019, 22:42:35 »
Hallo,

Hieronder zien jullie mijn oude baanplan (1e afbeelding), jaren geleden gemaakt, ik heb ook 16 bakken gemaakt. Dit baanplan ben ik aan het aanpassen omdat ik in de breedte 1 (3) bak weg laat totale breedte wordt dan 490 cm en diepte 240 cm.
De bakken links en rechts zijn hoge bakken waar de treinen in en uitrijden.
De achterste bakken bestaat uit 2 lagen, schaduwstation en paradespoor (de rail/opstelsporen helemaal bovenaan komen dus in het schaduwstation)
Op de voorste bakken komt een station en dus ook de rail. De bakken erachter zijn voor een stad en/of industrie.

Het is dus een oude tekening (610 cm x 240 cm) de rail die getekend is ben ik aan het aanpassen (betere oplossingen).
De buitenste sporen gaan naar het schaduwstation de 2 andere naar het paradespoor.
Ik heb nu de linker onderhoek opnieuw getekend (2e afbeelding) hierop zie je een klein stukje van een spoor wat naar onderen gaat, optie om daar 1 of 2 bakken te koppelen.
Ik vraag mij nu af of het kan zoveel wissels bij elkaar?

Rail die ik gebruik is Piko A rail (zonder bedding).


Oude baanplan wat ik aan het aanpassen ben (hier komt in de breedte dus 1 bak minder in
 


Links de gesloten bakken waarin de rail naar schaduwstation en paradespoor gaan



Hoop dat mijn uitleg en vraag een beetje duidelijk is.
Met vriendelijke groet,

Ruud

Soms is de praktijk zo moeilijk dat het theoretisch niet kan

Ruud-64

  • Offline Offline
  • Berichten: 40
  • 1(6)3 modules wachten
Re: Baanplan K.L.ooit
« Reactie #1 Gepost op: 20 september 2019, 22:45:53 »
Nog even 1 ding uitleggen.

K (Komt) L (Later) ooit
Met vriendelijke groet,

Ruud

Soms is de praktijk zo moeilijk dat het theoretisch niet kan

Ruud-64

  • Offline Offline
  • Berichten: 40
  • 1(6)3 modules wachten
Re: Baanplan K.L.ooit
« Reactie #2 Gepost op: 21 september 2019, 20:07:36 »
Niemand die kan zeggen of dat wel of niet mogelijk is?
Met vriendelijke groet,

Ruud

Soms is de praktijk zo moeilijk dat het theoretisch niet kan

eitreb

  • Offline Offline
  • Berichten: 81
Re: Baanplan K.L.ooit
« Reactie #3 Gepost op: 21 september 2019, 20:55:34 »
er zitten geen rare slingers en tegenbogen in dus ik denk dat het wel mogelijk is.
je zou het even kunnen testen voor het definitief bevestigen van de rails.
groet,
Bert

Karst Drenth

  • Online Online
  • Berichten: 9390
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Baanplan K.L.ooit
« Reactie #4 Gepost op: 22 september 2019, 04:22:51 »
Hoi,

Mooie wisselstraat.

Als je de R3 uitvoering van de BWL/BWR gebruikt loopt het nog wat vloeiender:



Grtzz,

Karst

Ruud-64

  • Offline Offline
  • Berichten: 40
  • 1(6)3 modules wachten
Re: Baanplan K.L.ooit
« Reactie #5 Gepost op: 22 september 2019, 10:51:42 »
@ Bert, dank je ja testen lijkt me verstandig.

@Karst, dank je
Heb jou oplossing op die van mij gelegd (zie afbeelding) en heb de wissel die naar onderen gaat er even uitgehaald dan past alles goed. Het loopt inderdaad vloeiender. De R3 wissels heb ik niet de gewone BWL/BWR heb ik wel. Tussen de binnenste en middelste boog is een stukje wat smaller wordt, ik kijk eerst of dit problemen geeft. BWL/BWR-R3 heb 2 + 2 nodig kost ook al snel meer als 100 euro.

Met vriendelijke groet,

Ruud

Soms is de praktijk zo moeilijk dat het theoretisch niet kan

Ronald Halma

  • Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 11173
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Baanplan K.L.ooit
« Reactie #6 Gepost op: 22 september 2019, 11:00:33 »
Als mijn plan daarmee beter zou worden zou ik over die 100 euro niet moeilijk doen... het zal in de tijd meer voordelen opleveren die deze investering meer dan waard zijn.

Ruud-64

  • Offline Offline
  • Berichten: 40
  • 1(6)3 modules wachten
Re: Baanplan K.L.ooit
« Reactie #7 Gepost op: 22 september 2019, 11:31:26 »
@ Ronald
Inderdaad, ga eerst kijken of het zo kan zonder problemen. Vertrouw ik het niet dan is voor mij de keus makkelijk
Met vriendelijke groet,

Ruud

Soms is de praktijk zo moeilijk dat het theoretisch niet kan

Karst Drenth

  • Online Online
  • Berichten: 9390
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Baanplan K.L.ooit
« Reactie #8 Gepost op: 22 september 2019, 12:12:46 »
Citaat van: Ruud-64
...Tussen de binnenste en middelste boog is een stukje wat smaller wordt, ik kijk eerst of dit problemen geeft...

Het hangt af van of je met lange 1:87 4-as rijtuigen c.q. lange 2-assers gaat rijden. 

-1) De BW R2-R3 wissels met G62 er tussen komen inderdaad op te weinig HoH-afstand. Heb dat laatst voor mijn eigen baan eens zitten simuleren in AutoCad ;)
-2) De BW R3-R4 wissels hebben een binnenstraal R3, dat voorkomt de R2 binnenstraal van BW R2-R3 over de tongen en puntstuk. Dat is een groot voordeel t.a.v. bedrijfszekerheid.
     Ja... heb beide en beide getest ;) Vooral langere twee-assers hebben moeite om in het spoor te blijven in de binnenbocht van BW R2-R3

Grtzz,

Karst

Ruud-64

  • Offline Offline
  • Berichten: 40
  • 1(6)3 modules wachten
Re: Baanplan K.L.ooit
« Reactie #9 Gepost op: 22 september 2019, 13:54:24 »
@Karst
Dan neem ik het zekere voor het onzekere.
Eerst nog kijken of ik nog meer nodig heb.
Met vriendelijke groet,

Ruud

Soms is de praktijk zo moeilijk dat het theoretisch niet kan

Ruud-64

  • Offline Offline
  • Berichten: 40
  • 1(6)3 modules wachten
Re: Baanplan K.L.ooit
« Reactie #10 Gepost op: 22 september 2019, 13:59:31 »
Nu mijn paradespoor (voor mij).

Mijn vraag is of dit geoorloofd is (zie afbeelding)?
Dit gedeelte wil ik platteland maken met misschien een station.
Links en rechts rijd de trein in een gesloten bak weg (niet meer zichtbaar)


« Laatst bewerkt op: 22 september 2019, 14:02:25 door Ruud-64 »
Met vriendelijke groet,

Ruud

Soms is de praktijk zo moeilijk dat het theoretisch niet kan

Karst Drenth

  • Online Online
  • Berichten: 9390
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Baanplan K.L.ooit
« Reactie #11 Gepost op: 22 september 2019, 19:11:30 »
Hoi,

Ook hier weer: grotere boogstralen, ziet er vloeiender uit. En je hebt de lengte, dus waarom niet ? ;)



Je zichtbare boogstralen zijn nu 90.8 resp 97 cm (y). Tevens heb ik de haakse bochten aan de uiteinden iets ruimer gemaakt met R3/R4

Grtzz,

Karst

P.S. de kleine stukjes zijn 7.5 graden stukken uit R3/R4. De ruime binnenboog is R9, de ruime buitenboog flex op 62mm afstand, dus 97mm, zeg maar R10 ;)
« Laatst bewerkt op: 22 september 2019, 19:14:22 door Karst Drenth »

Ruud-64

  • Offline Offline
  • Berichten: 40
  • 1(6)3 modules wachten
Re: Baanplan K.L.ooit
« Reactie #12 Gepost op: 23 september 2019, 00:03:10 »
Hoi Karst,

Ziet er inderdaad beter uit alleen moet ik wel verder van de zijkanten afblijven omdat daar het spoor naar het schaduwstation loopt en ik begrijp inmiddels dat er met een groter boog beter te rijden is. Nu moet ik even gaan denken wat ik met die 150 R2 moet gaan doen  ;D.

Dit zijn de bakken voor paradespoor en tevens schaduwstation, zijn er 4 naar ga er maar 3 gebruiken.
Met vriendelijke groet,

Ruud

Soms is de praktijk zo moeilijk dat het theoretisch niet kan

Ruud-64

  • Offline Offline
  • Berichten: 40
  • 1(6)3 modules wachten
Re: Baanplan K.L.ooit
« Reactie #13 Gepost op: 23 september 2019, 20:29:14 »
Dan ontbreekt het schaduwstation nog.

Ik heb 2 opties (bijna hetzelfde) gemaakt dit heb ik gedaan omdat de bakken 80 cm diep zijn, nu is er de mogelijkheid om ze van boven te openen maar dat alleen als het echt moet, vindt ik.

Afbeelding 1: Het spoor loopt gewoon door langs de achterkant, hierdoor krijg ik links onder 1 opstelspoor meer.


Afbeelding 2: Het spoor buigt meteen af en ik kan er normaal bij met mijn handen


Linksonder is er een optie om de sporen te verlengen in de volgende bak, lijkt me wel lastig.

Het is een opzetje eigenlijk weet ik helemaal niet hoe ik het zou moeten doen daarom zijn opmerkingen heel welkom.
Met vriendelijke groet,

Ruud

Soms is de praktijk zo moeilijk dat het theoretisch niet kan

Zilte

  • Gast
Re: Baanplan K.L.ooit
« Reactie #14 Gepost op: 24 september 2019, 05:41:37 »
Goedemorgen,

Ik denk, dat het handig is eens na te denken over de functie, die u het schaduwstation wil geven. Bij kopsporen zullen treinen er altijd achterwaarts vanaf moeten rijden, de hoofdbaan op. Dat blokkeert het treinenverloop in het schaduwstation.
De bakken, die u gemaakt heeft, zien er mooi uit, maar hoe gaat u een probleem oplossen in het midden van het schaduwstation, als de buitensporen vol staan?
U gaat nu links naar het schaduwstation en komt rechts weer boven. Is het een optie om ook links weer naar boven te komen? Dan kunt u een behoorlijk lang schaduwstation creƫren.