Doel:€250.00
Donaties:€197.50

Per saldo:€-52.50

Steun ons nu!
Actie: steun €2.50 via de Wim Vink kalender 2021!

Laatst bijgewerkt
op 18-09-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Jan-Peter
Vandaag om 02:53:54
Zoekplaatje NS 3726 door Frans8800
Vandaag om 01:20:35
BNLS-Module: Grasland - de keerlussen met schaduwbakken door Edsko Hekman
23 september 2020, 23:29:28
Crafftiq start met de ontwikkeling en productie van modeltreinen door Edsko Hekman
23 september 2020, 23:19:23
Raadplaatje door Cc72000
23 september 2020, 23:12:53
Piko NS1100, materieelbespreking door barry1972
23 september 2020, 23:10:39
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
23 september 2020, 23:06:16
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Daan!
23 september 2020, 22:57:17
Baanderhoek H0 3 x 1,3 m door Remko_H0
23 september 2020, 22:48:28
Depot + vervolg Vlieringen-2 door meino
23 september 2020, 22:41:10
Projekt 083-338 door 44
23 september 2020, 22:31:57
The Summer of 69 door Ronald Halma
23 september 2020, 22:16:57
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Ronald Halma
23 september 2020, 22:15:07
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
23 september 2020, 22:15:00
Welke manier van handbediening op wissels? door haes
23 september 2020, 22:08:45
Wat is er aan de hand met www.seinarm.nl ? door haes
23 september 2020, 22:05:03
Bouw Br 03 001 Borsig door bosje77
23 september 2020, 21:57:26
Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok door MOVisser
23 september 2020, 21:55:13
Baan in Los Angeles door bosje77
23 september 2020, 21:53:56
De bouw van een modulebaan met Nederlands Landschap door AntonM
23 september 2020, 21:41:34
Mijn LEGO modellen. door Forever Rocofan
23 september 2020, 21:20:15
Rocrail gebruikersgroep door meino
23 september 2020, 21:17:14
Doornvliet door cor_b
23 september 2020, 21:03:00
Werking relais door Te 2/2
23 september 2020, 21:00:47
Station Rekerdam door Joran
23 september 2020, 20:35:29
Pimp my Hippel door De eerste Ivo
23 september 2020, 20:30:26
USA 0-Scale in the Netherlands door FritsT
23 september 2020, 19:54:25
NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1 door FritsT
23 september 2020, 19:50:08
Lichtgeleider tbv verlichting door MRdirect
23 september 2020, 19:47:28
Problemen met LokSound decoder door Roofje59
23 september 2020, 19:36:56
  

Auteur Topic: De fabriek - Spoor 0  (gelezen 47560 keer)

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 163
Re: De fabriek - Spoor 0
« Reactie #210 Gepost op: 17 april 2020, 10:52:42 »
Leuk, deze toevoegingen! Maakt het een stuk dynamischer. Even een vraagje, waar heb je de poppetjes vandaan?

Groeten,
Rogier

BartvD

  • Offline Offline
  • Berichten: 716
  • Relax, it is only a hobby.
Re: De fabriek - Spoor 0
« Reactie #211 Gepost op: 17 april 2020, 11:06:20 »
Hi Rogier, het zijn Preiser 1:43/1:45 figuurtjes. Set 65601.


Foto van de Preiser site.

Het leuke is dat je ze in elke kleur kan zetten die je wilt. Je bent er dan wel effe zoet mee.....

Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn
Bij voorkeur in Schaal 0.

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 163
Re: De fabriek - Spoor 0
« Reactie #212 Gepost op: 17 april 2020, 12:06:56 »
Dank voor de tip! Moet ik toch eens gaan kijken  ;D

BartvD

  • Offline Offline
  • Berichten: 716
  • Relax, it is only a hobby.
Re: De fabriek - Spoor 0
« Reactie #213 Gepost op: 17 april 2020, 14:24:04 »
Vandaag nog wat mini mensjes van kleur voorzien;


Mag ik even voorstellen, rechts is Van Houten en links is Beck. Het duo Houten - Beck gaat de administratie van de loods bestieren. Zij verdwijnen straks achter het glas zogezegd.....


Dit zijn Sandra en Jeroen, beiden werken op de afdeling Crediteuren en Debiteuren en delen samen een bureau. Zij doen gezamenlijk het Verre Oosten desk dus moeten ze om 06:00 beginnen. Voordeel is wel dat ze vroeg naar huis kunnen.


Het nichtje van de directeur, zij werkt sinds kort op de postkamer, met haar moeder die de afdeling Orderverwerking bestierd. Zoals gewoonlijk gaat de discussie tussen die 2 over de kleren van haar dochter. Zoiets trek je toch niet aan naar kantoor..... zo eind jaren 60.


Doorkijkje. Komende tijd eerst maar eens aandacht besteden aan beide gebouwen.....


Mijn werkplek...... Tenminste als ik met klein spul bezig ben.
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn
Bij voorkeur in Schaal 0.

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3238
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: De fabriek - Spoor 0
« Reactie #214 Gepost op: 17 april 2020, 15:15:22 »
Tja zien er gaaf uit die poppetjes (y)

En zo kan je het met een andere hobby kombineren, de vogels zijn momentaan zeer goed zichtbaar.

Gr Joke

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 6268
  • Midland Industrie, NS IV.
    • Midland
Re: De fabriek - Spoor 0
« Reactie #215 Gepost op: 23 april 2020, 07:55:52 »
Hoi,

Dat is wat je noemt voortgang!

Zeer sfeervol.

Gr Koen.
Klik op de wereldbol naar topic.
Mvg Koen. Betuwse oplossing:'kumt tied, kumt road'.

hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 58
Re: De fabriek - Spoor 0
« Reactie #216 Gepost op: 23 april 2020, 10:42:37 »
Goeievoormidddag,

Een erg charmante 0-baan met zeer fraaie goederenloods.

Je hebt een DB-G20 (gesloten) goederenwagen aangepast met extra details, zoals een driehoekig onderstelschoorwerk.
Maar, een DR Kassel met tondak (de latere DB-, G20 gebouwd i.d. jaren 1920 ) had (nog)  geen  onderstelversterking  of   "Sprengwerk"     ( er waren wel enkele prototypes mét  "Sprengwerk",   als voorbereiding op de latere G-Oppeln )
Dit alleszins wat de DR- en de DB-wagens aangaat.

Is het dan zo dat de NS zulke oudere wagens achteraf verbouwde/verstevigde met een extra onderstelspanwerk ?
En geldt dit dan ook voor de zogenaamde G10, de Kassel met vlakdak? Kreeg die bij de NS eveneens een onderstelversteviging ?
( bij de NMBS, zonder tegenbericht, bleven deze ex-DR  G-wagens zonder  "Sprengwerk"  )
'k Bezit enkele van die antracietblauwgrijze NS-wagentjes in H0, en wou dat Sprengwerk wegknippen, maar dit zou dan een
ernstige vergissing zijn, of  ....?
« Laatst bewerkt op: 23 april 2020, 10:55:03 door hervé »

Mitchell

  • 3D Designer
  • Offline Offline
  • Berichten: 2533
    • SpoorObjecten
Re: De fabriek - Spoor 0
« Reactie #217 Gepost op: 23 april 2020, 10:58:55 »
Als ik die tuin zo zie, kan je een mooi lang traject in spoor0 aanleggen  :police:

BartvD

  • Offline Offline
  • Berichten: 716
  • Relax, it is only a hobby.
Re: De fabriek - Spoor 0
« Reactie #218 Gepost op: 23 april 2020, 12:28:08 »
@ Hervé; ik heb het onderstelschoorwerk van een tekening van de NVM (gesloten goederenwagen NS oppeln s-cho 14601 t/m 625 (ex Ghs) en )

https://www.modelbouwtekeningen.nl/nvm-2006039-gesloten-goederenwagen-ns-oppeln-s-cho.html en
https://www.modelbouwtekeningen.nl/nvm-2006043-gesloten-goederenwagen-ns-oppeln-s-cho.html

Buiten het h0 model van Brawa en de foto op de site van de NVM kan ik geen foto op het internet vinden die het onderstelschoorwerk staaft trouwens maar zou het niet te snel wegknippen.

@ Mitchell
Het zou inderdaad kunnen, voor mij een veel te groot project. Ik hou het bij mijn switching layouts  (y)
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn
Bij voorkeur in Schaal 0.

hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 58
Re: De fabriek - Spoor 0
« Reactie #219 Gepost op: 23 april 2020, 12:40:45 »
@ Bart,

Volgens het Miba/Carstens-boek  "Gesloten Goederenwagens"  is dit nu net een onderscheid tussen een DR-Kassel (DB G20, bouwjaar 192x) en een DR-Oppeln (DB-G30, bouwjaar 193x):   de jongere Oppeln heeft reeds een driehoekige onderstelversterking, maar de oudere Kassel nog niet.
En op uw Pola-Maxi-model staat links van de deuropening gedrukt:  G20, op het eerste gezicht toch, maar kan me totaal vergissen hierin.

> toegevoegd:
Uw Pola-wagen (pag. 13) heeft ook de positie van de assen/wielen van een Kassel/G20:  een korte asafstand van
in werkelijkheid 4.5m.
Een Oppeln heeft een opvallend grotere wielbasis/asafstand.  Bij deze laatste staan de assen/wielen bijna onder de kop van de wagen:  asafstand in werkelijkheid 6m.. 

Waar zou nog info terug te vinden zijn voor het wel-dan-niet slopen van het H0-onderstelspanwerk van m'n NS-G-wagentjes van Roco, Piko en zo ?

« Laatst bewerkt op: 23 april 2020, 12:56:41 door hervé »

BartvD

  • Offline Offline
  • Berichten: 716
  • Relax, it is only a hobby.
Re: De fabriek - Spoor 0
« Reactie #220 Gepost op: 24 april 2020, 16:36:32 »
@Hervé; Ik ga van het weekeinde de maten is nemen van de Pola Maxi Wagon. Die stammen nog uit een tijd dat heren fabrikanten het niet altijd zo nauw namen met het waarheidsgetrouwe model met het juiste opschrift. Je hebt mij aan het denken gezet en ga het checken met de gegevens die ik heb.
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn
Bij voorkeur in Schaal 0.

hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 58
Re: De fabriek - Spoor 0
« Reactie #221 Gepost op: 24 april 2020, 18:53:00 »
Goeienavond,

uw foto van de Pola in uw reactie  #192 , pag. 13 :   
Dit lijkt toch wel vrij goed op een G20 van de DB:  korte asafstand, wielen onder het tweede en voorlaatste zijvlak,  geen onderstelschoorwerk,  juiste flankverstevigingsprofielen en verluchtingsopeningen  ...
« Laatst bewerkt op: 24 april 2020, 18:56:34 door hervé »

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4139
Re: De fabriek - Spoor 0
« Reactie #222 Gepost op: 24 april 2020, 21:16:16 »


Ik heb jaren geleden al eens een Oppeln gebouwd uit een Pola Maxi wagenbak en een, uit OSM delen, samengesteld onderstel. Spoiler: de wagenbak is 4,4mm te lang, maar ik heb hem helemaal uit elkaar gehaald en correct weer opgebouwd.  :)

Het hele bouwverslag staat hier:

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=44824.0

Mvg, Paul

Boomshanka!

BartvD

  • Offline Offline
  • Berichten: 716
  • Relax, it is only a hobby.
Re: De fabriek - Spoor 0
« Reactie #223 Gepost op: 25 april 2020, 16:05:50 »
Goeienavond,

uw foto van de Pola in uw reactie  #192 , pag. 13 :   
Dit lijkt toch wel vrij goed op een G20 van de DB:  korte asafstand, wielen onder het tweede en voorlaatste zijvlak,  geen onderstelschoorwerk,  juiste flankverstevigingsprofielen en verluchtingsopeningen  ...

@Hervé, Zeg maar liever jij tegen mij in plaats van u/uw. Ik draag geen uniform en zo oud ben ik nou ook weer niet ;D

OK, er staat inderdaad G20 op de wagon edoch.....
Zoals aangegeven wordt de wagon verder nog een beetje aangepast en vernederlandst (grijs en decals), wat het een redelijk lijkende Oppeln zal maken. Ook een ander forum genoot (Frist) die een kit van Paul Petau heeft gebouwd laat een onderstelschoorwerk zien (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=7120.msg110762#msg110762). Nu heb ik veel vertrouwen in het onderzoek gehalte van Paul Petau dus denk dat het onderstelschoorwerk wat ik op de foto van Petau's model in Fritst zijn draadje zie juist is.

Zoals Paul al in zijn commentaar aangaf is de wagenbak 4,4 mm te lang (verschil in schaal 1:43 en 1:45??).

Pola gebruikte hetzelfde onderstel voor een aantal wagonnetjes die ze in die tijd op de markt brachten. Het zal dus nooit een 100% getrouw model worden. Dat was ook niet mijn bedoeling, doch moet het redelijk ogen. Straks is het een NS "Oppeln" die op een fabriek trein staat ergens mid jaren zestig. Lang niet zo'n mooi product als Paul zijn Frico wagon of die van Fritst, maar zal redelijk voldoen denk ik zo.
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn
Bij voorkeur in Schaal 0.

hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 58
Re: De fabriek - Spoor 0
« Reactie #224 Gepost op: 25 april 2020, 23:55:59 »
Goeienavond,

Die  4.4 mm L   te veel of te weinig zal uiteindelijk optisch niet zo verschrikkelijk veel uitmaken wellicht.
Essentiëler is echter:  voor een ex-Oppeln zou je eventueel  'slechts'  de assen, asophangingen en toestanden van jouw G20 moeten verhuizen naar de uiteinden van de wagen.  Het driehoekig Oppeln-chassisschoorwerk heb je al..
Maar als je de wielbasis/asafstand zou vergroten,  dien je dat  "Sprengwerk"  ook aan te passen.
Je kan altijd eens gaan spieken bij bijvoorbeeld de Exact Train of Brawa  H0-Oppeln ...
« Laatst bewerkt op: 26 april 2020, 00:07:25 door hervé »