Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Frank103
Vandaag om 11:26:14
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:18:52
Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 11:04:19
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 10:57:33
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 10:52:46
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 10:52:20
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door TonM
Vandaag om 10:48:15
De Projecten van RetroJack door Eric B
Vandaag om 10:34:08
Rondom Charlois door Montanbahn
Vandaag om 10:24:56
Digitaal-delta door Montanbahn
Vandaag om 10:06:46
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door Pauldg
Vandaag om 10:06:35
mDDM, waarom 3 draaistellen? door spoorijzer
Vandaag om 09:58:20
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door Benrail
Vandaag om 09:56:48
Line-up foto's van modellen door spoorijzer
Vandaag om 09:43:40
modulebaan in spoor 1 door rjr
Vandaag om 09:39:51
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 09:38:29
Pfarrerwinkel bahn door Hans GJ
Vandaag om 09:30:56
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Erwin 054
Vandaag om 09:12:30
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1 door rjr
Vandaag om 09:04:05
Zoutkamp 1921 - 1942, Het plan door Piet Groot
Vandaag om 08:52:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:36:29
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jelmer
Vandaag om 08:22:39
Had de NS4903 rangeerlicht? door Edwin2121992
Vandaag om 08:12:22
Lemke 2025 door arnaud-ns/htm
Vandaag om 00:05:10
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Dennis1984
27 October 2025, 23:54:05
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Ronzol
27 October 2025, 22:25:58
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
27 October 2025, 22:04:19
Yet Another Servo Decoder door Dennis1984
27 October 2025, 22:00:56
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
27 October 2025, 21:17:04
Crème daken mitropa rijtuigen epoche 2 door Stefan88
27 October 2025, 20:31:18
  

Auteur Topic: Treingestuurd rijden en bezetmelders  (gelezen 2444 keer)

BertOK

  • Offline Offline
  • Berichten: 63
Treingestuurd rijden en bezetmelders
« Gepost op: 18 September 2019, 16:54:53 »
Ik wil voor het eerst een twee-rail gelijkstroom baan bouwen die treingestuurd moet worden.
De flyer van hcc!modelbaanautomatisering over de Beginnersbaan tekent een rode en een bruine draad van de centrale naar de rails.
De handleiding van de Digikeijs DR5000 tekent een rode en een gele draad naar de rails.
Over dat kleurverschil is nog heen te komen.
Maar een groter probleem is: de hcc tekent de spoorstaafonderbrekingen voor de bezetmelders in de rail waar de rode draad op aangesloten is, terwijl Digikeijs die onderbrekingen tekent in de rail waar de gele draad op aangesloten is (pag. 53 van hun handleiding).
Voor alle duidelijkheid: ik wil voor de blokmelders de DR4088CS gaan gebruiken.
Op de DR5000 staat niet aangegeven welke aansluiting van de TrackOutput de plus of de min is of waar de gele of rode draad moet zitten.
Is het zo, dat de rode draad de plus is en de gele (of oranje) draad de min of 0?
Maakt het niet uit welke kleur draad waar komt in de DR5000?
Maakt het niet uit welke rail (linker of rechter) je kiest om de onderbrekingen in aan te brengen, zolang je dat maar consequent volhoudt over de hele baan?
Maakt het niet uit welke kleur draad op die rail is aangesloten, zolang je dat maar consequent volhoudt over de hele baan?
Een hele hoop vragen, ik besef het. Maar ik zit ermee en hoop op helderheid!
Met vriendelijke groet,
Bert
iTrain 5.1 Standard; Windows 10; Digikeijs; H0; Rails: Piko A; Rollend materieel: Roco, Fleischmann, Hamo, Liliput, HollandRail, Lima, Piko

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26872
    • Pagina van klaas
Re: Treingestuurd rijden en bezetmelders
« Reactie #1 Gepost op: 18 September 2019, 17:06:46 »
Draadkleur is onbelangrijk want elektronen zijn kleurenblind. ;D
Het enige belang van die kleuren is dat je ze makkelijk uit elkaar kan houden maar als je wil kan je ze allemaal grijs maken.
En aan welke kant de stroomdetectors zitten maakt inderdaad niet uit, als je het maar overal op de baan consequent hetzelfde doet.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Treingestuurd rijden en bezetmelders
« Reactie #2 Gepost op: 18 September 2019, 19:09:23 »
Treingestuurd? ???

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8087
Re: Treingestuurd rijden en bezetmelders
« Reactie #3 Gepost op: 18 September 2019, 19:50:41 »
Ik wil voor het eerst een twee-rail gelijkstroom baan bouwen die treingestuurd moet worden.
Je bedoeld waarschijnlijk computergestuurd?
Als je nog helemaal moet beginnen zou ik rustig aan beginnen en eerst met een simpel proefbaantje beginnen om alle technieken onder de knie te krijgen. Daarna kan je dat toepassen op je definitieve baan. Kan je een hoop ellende besparen.
Bij het opbouwen van de definitieve baan kan je dan al wel met een hoop zaken reking houden zoals onderbrekingen in de rails voor de bezetmeldingen.
Die kan je dan stap voor stap aansluiten en testen.
Dit alles nog gewoon met handmatig rijden.
Werkt dit allemaal naar behoren dan kan je eens gaan denken aan computergestuurd/automatisch rijden.

De flyer van hcc!modelbaanautomatisering over de Beginnersbaan tekent een rode en een bruine draad van de centrale naar de rails.
De handleiding van de Digikeijs DR5000 tekent een rode en een gele draad naar de rails.
Over dat kleurverschil is nog heen te komen.
Gelukkig zijn stroom en spanning kleurenblind :-)
Kleur maakt in principe niet uit. Als je maar consequent bent bij het aanleggen.
En die gele draad in de Digikeijs handleidingen neigen meer naar een soort oranje/lichtbruin.
Zie dat maar als de bruine draad.

Maar een groter probleem is: de hcc tekent de spoorstaafonderbrekingen voor de bezetmelders in de rail waar de rode draad op aangesloten is, terwijl Digikeijs die onderbrekingen tekent in de rail waar de gele draad op aangesloten is (pag. 53 van hun handleiding).
Voor alle duidelijkheid: ik wil voor de blokmelders de DR4088CS gaan gebruiken.
Op de DR5000 staat niet aangegeven welke aansluiting van de TrackOutput de plus of de min is of waar de gele of rode draad moet zitten.
Is het zo, dat de rode draad de plus is en de gele (of oranje) draad de min of 0?
Maakt het niet uit welke kleur draad waar komt in de DR5000?
Is geen probleem :-)
Ook hier consequent de ene railstaaf door laten lopen en de andere gebruiken voor de onderbrekingen.
Welke maakt niet uit.
Digitaal kent geen + en -
Kort door de bocht gesteld is het een blokspanning, zie het maar als een soort van wisselspanning.
De + en - wisselen continue.
Maakt niet uit welke dradd waarop komt.
En ik zou voor de DR4088LN-CS gaan. De loconet uitvoering. Is betrouwbaarder dan de S88 bus.

Gr.
Eric

BertOK

  • Offline Offline
  • Berichten: 63
Re: Treingestuurd rijden en bezetmelders
« Reactie #4 Gepost op: 18 September 2019, 21:27:09 »
Dank voor de reacties tot nu toe. Het wordt me langzamerhand allemaal wat duidelijker.
Met vriendelijke groet,
Bert
iTrain 5.1 Standard; Windows 10; Digikeijs; H0; Rails: Piko A; Rollend materieel: Roco, Fleischmann, Hamo, Liliput, HollandRail, Lima, Piko

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Treingestuurd rijden en bezetmelders
« Reactie #5 Gepost op: 20 September 2019, 13:21:49 »
Kan me bij de voorgaande sprekers (schrijvers) aansluiten.
Kleur etc doet er niet toe, als je maar consequent de linker of rechter railstaaf gebruikt en deze verbindt met dezelfde pool van de DR5000 / terugmelder.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.