Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
Vandaag om 00:12:10
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
19 July 2025, 23:56:15
Fleischmania Nostalgia door hervé
19 July 2025, 23:51:29
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
19 July 2025, 23:49:26
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
19 July 2025, 23:46:32
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
19 July 2025, 23:46:05
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
19 July 2025, 23:10:30
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Jeroen Vreeken
19 July 2025, 22:52:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door 6martinus5
19 July 2025, 22:27:09
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Karben
19 July 2025, 22:26:04
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door NL-modelspoor
19 July 2025, 22:25:04
Spoor 1 nem of finescale door Wies
19 July 2025, 21:53:27
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
19 July 2025, 21:01:04
Station Roodeschool door Torikoos
19 July 2025, 20:58:39
NS 1700 transfers door ES44C4
19 July 2025, 20:32:18
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
19 July 2025, 20:11:13
Pimpen Rivarossi DD-AR door Roelof R
19 July 2025, 19:36:41
De Projecten van RetroJack door NS264
19 July 2025, 18:52:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
19 July 2025, 18:25:23
Piko 2025 door Duikeend
19 July 2025, 18:06:39
Yet Another Servo Decoder door AP3737
19 July 2025, 17:35:25
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
19 July 2025, 17:30:39
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
19 July 2025, 17:06:01
Sfeer op je modelbaan door R1954
19 July 2025, 16:40:14
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
19 July 2025, 16:36:39
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
19 July 2025, 16:20:08
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
19 July 2025, 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
19 July 2025, 15:26:07
Raadplaatje door ArjanB
19 July 2025, 15:20:46
BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
19 July 2025, 15:14:06
  

Auteur Topic: Vensterbankbaan (H0-Märklin)  (gelezen 8018 keer)

Ruud-64

  • Offline Offline
  • Berichten: 140
  • modules wachten
Re: Vensterbankbaan (H0-Märklin)
« Reactie #15 Gepost op: 23 September 2019, 20:11:35 »
Hoi,
Ik vond het plan in *11 mooi.

Met vriendelijke groet,

Ruud

Het bouwen gaat langzaam beginnen station Ooit

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8850
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: Vensterbankbaan (H0-Märklin)
« Reactie #16 Gepost op: 24 September 2019, 08:03:03 »
Het plan in #11 is ook best leuk. De overloop (twee wissels in het station) is slim gekozen, zo zijn de sporen bijna even lang en maakt het weinig uit op welk spoor je een trein binnen laat komen. En je zou dan aan het langere (onderste) uitloopspoor een losweg kunnen plaatsen voor het overladen van goederen.
Alleen...
Het uitloopspoor naar de steengroeve is wat kort. Daar past net een kleine lok op met maximaal 2 wagens (gok ik). Zodra je een net grotere lok gebruikt zal je wagen voor wagen weg moeten rangeren. En dat verveelt op een gegeven moment.

Wat je zou kunnen doen is het uitloopspoor kunnen verlengen dat in de losweg van het station loopt. Op zich niet bezwaarlijk, alleen bij het lossen aan de losweg zullen de arbeiders rekening moeten houden om het uitloopspoor vrij te houden.

(oja, het wissel in de cirkel ligt nog op de scheidingslijn tussen de twee modulebakken)

Het eerste ( en daarmee het laatste) plan dat je maakte is wat completer. De engelse wissels waren overbodig, maar het concept zit in de basis al goed. Je kunt een goederentrein voor de steenslag binnen laten komen in het station (op het middelste spoor) en vanuit het station achteruit de steenslag bereiken. Aan het onderste spoor kan je de losweg of een goederenloods plaatsen voor wat extra rangeerwerk. De lengte na de wissels lijken mij alleen bedoeld om een lok te plaatsen of om de treinlengte op te vangen om te kunnen rangeren.
En met de ruimte die je over houdt kan je lekker volgooien met landschap  (y)

Groet,
michel


Zilte

  • Gast
Re: Vensterbankbaan (H0-Märklin)
« Reactie #17 Gepost op: 24 September 2019, 13:27:06 »
Geeft het plan eens met onderdeelnummers. Dan kunnen we meestoeien.

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8850
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: Vensterbankbaan (H0-Märklin)
« Reactie #18 Gepost op: 24 September 2019, 13:48:23 »
Het plan is om zoveel mogelijk van mijn oude Märklin spullen te gebruiken, om de kosten wat omlaag te houden. K-rail en initeel nog met ouderwetse Delta decoders rijden. Ik heb nog een Faller "Alte Kohlenmine" liggen en die wil ik er mogelijk ook in verwerken.
(...)

Dus het plan is 2 modules van 120x50cm en een kleine fiddleyard die aan de linkerzijde langs de muur loopt (zal om en nabij 60x15cm zijn).


Op basis hiervan is het heel eenvoudig om er achter te komen welke nummers waar gebruikt worden. Märklin K-rails heeft niet zoveel keuze :)


Beetje op basis van het 1e en laatste plan

Groet,
michel
« Laatst bewerkt op: 24 September 2019, 13:50:37 door tothebeach »

Nils

  • Offline Offline
  • Berichten: 22
Re: Vensterbankbaan (H0-Märklin)
« Reactie #19 Gepost op: 24 September 2019, 14:50:34 »
Bedankt weer voor de input allemaal, erg fijn om wat meer ervaren ogen naar het plan te hebben kijken.

Hierbij nog beide plannen met de onderdeelnummers, zoals gevraagd.

Het 2e baanplan, iets aangepast om een wissel van de modulescheiding te verplaatsen.



Het 1e/3e baanplan. Ik vind deze zelf iets aantrekkelijker, omdat de treinen niet rechtstreeks uit de tunnel een station binnenlopen. Er is nog een klein stukje (hoe minimaal dan ook) dat gereden moet worden voordat je bij het station aankomt, wat weer wat opties geeft voor landschap e.d.

Re Michel: De lengtes na de wissel van het bovenste spoor is vooral bedoeld om een binnenkomende loc de mogelijkheid te kunnen geven om te lopen naar de achterkant van de trein voor vertrek. Ik ben nog een beetje aan het spelen met de lengte van dat. Het kan denk ik wel wat korter, zeg een 2201 stukje van 90mm of 2201 en 2202 om zo op 135mm uit te komen en daarmee wat lengte te winnen voor de wissel.


Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 5210
Re: Vensterbankbaan (H0-Märklin)
« Reactie #20 Gepost op: 24 September 2019, 15:00:32 »
Maak je werkelijk gebruik van k-rail bocht 2210?

Ik zou op zijn minst (ik weet het je hebt beperkte ruimte) de bocht type 2221 gebruiken. Deze heeft radius 360 mm en is bij veel materiaal het minimum. Mocht je later toch iets willen laten rijden wat iets meer lengte heeft en minder goed "door de bocht" gaat, heb je tenminste die mogelijkheid.

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 5210
Re: Vensterbankbaan (H0-Märklin)
« Reactie #21 Gepost op: 24 September 2019, 15:09:51 »
Even uitgewerkt zou je zoiets kunnen doen. Iets eerder de bocht beginnen, maar verschil is niet echt groot.



Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Nils

  • Offline Offline
  • Berichten: 22
Re: Vensterbankbaan (H0-Märklin)
« Reactie #22 Gepost op: 24 September 2019, 15:48:49 »
Maak je werkelijk gebruik van k-rail bocht 2210?

Ik zou op zijn minst (ik weet het je hebt beperkte ruimte) de bocht type 2221 gebruiken. Deze heeft radius 360 mm en is bij veel materiaal het minimum. Mocht je later toch iets willen laten rijden wat iets meer lengte heeft en minder goed "door de bocht" gaat, heb je tenminste die mogelijkheid.

Groeten,
Jelmer

Helemaal niet aan gedacht inderdaad, heb het plan aangepast met 3x 2221 ipv. de 2x 2210. Past inderdaad prima, dus die hou ik erin! Bedankt!

Edit: ik had het plaatje dat je had gepost even niet opgemerkt, ik ga er eens mee puzzelen!
« Laatst bewerkt op: 24 September 2019, 16:30:42 door Nils »

Bluestrain

  • Offline Offline
  • Berichten: 173
  • Met vriendelijk groeten Frans
Re: Vensterbankbaan (H0-Märklin)
« Reactie #23 Gepost op: 04 October 2019, 19:44:02 »
Met een bochtwissel krijg je nog meer ruimte in je fiddle yard

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Vensterbankbaan (H0-Märklin)
« Reactie #24 Gepost op: 05 October 2019, 15:24:30 »
Hallo Nils,

Leuk baanplan! Lekker eenvoudig en toch genoeg mogelijkheden voor een realistisch "Betrieb"  (y)

Ik zou de overloopwissels rechtsboven vervangen door de slankere versie. De 22 graden wissels die je nu hebt, zijn wel erg scherp en doen in mijn ogen afbreuk aan het totaal. Veel ruimte kost het niet. De nuttige lengte van de stationssporen blijft nagenoeg gelijk.

Verder zou ik de 2 kopspoortjes aan de rechterkant niet met gebogen rails leggen, maar recht. Dat maakt rangeren eenvoudiger omdat aankoppelen in een boog lastig/onmogelijk is (dat hangt natuurlijk ook van de gebruikte koppeling af).
Verder ziet het er iets rustiger uit dan slingerende sporen. Hieronder een schetsje:


Ik heb het onderste spoor niet helemaal parallel gelegd met de rest van het station, zodat het korte spoortje ook toegankelijk is. Je zou bv een losweg tussen beide kopsporen kunnen plaatsen.
Groet, Wim
« Laatst bewerkt op: 05 October 2019, 15:26:23 door Wim Hesselink »
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256