Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Exact-Train 2025 door Falkenberg
Vandaag om 22:51:05
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 22:50:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:49:22
13 september 25 jaar Huider, Huider Express stoomtrein door Seinhuis
Vandaag om 22:11:53
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Pollux
Vandaag om 21:21:08
Overstap naar HTM door Jan Bennink
Vandaag om 21:19:33
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 21:12:07
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 21:06:37
Vandaag bij pon door Jean-Pierre
Vandaag om 21:04:48
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 20:56:29
Layne, Somewhere South. door Ronald Halma
Vandaag om 20:54:52
Halling aandrijvingen door Jan Bennink
Vandaag om 20:53:20
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 20:52:20
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 20:33:17
Z21 en het programeren met de Z21App. door bask185
Vandaag om 19:56:37
Handleiding van de Roco kraan 46901 NS kraan 482 door NL-modelspoor
Vandaag om 19:35:49
Raadplaatje door V200-G2000
Vandaag om 19:27:53
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 19:24:12
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door jack is back
Vandaag om 19:23:44
13 en 14 september Open Monumentendag door Seinhuis
Vandaag om 19:05:45
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
Vandaag om 18:35:29
Rheinburg, TP V/VI door william_2
Vandaag om 18:12:22
Kibri station CALW ingekort als NS station door grossraumwagen
Vandaag om 18:04:36
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 18:03:37
BNLS-Werkspoor - Railhopper SM90 door Joz
Vandaag om 18:01:35
Stalen D 4 deurs spoor 0 door AB 7216
Vandaag om 17:24:33
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 17:02:06
Wijzigen functies-functietoetsen PBModels ICRmh rijtuigen door Lex-trein
Vandaag om 17:02:06
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 16:44:52
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 16:13:16
  

Auteur Topic: Vensterbankbaan (H0-Märklin)  (gelezen 8108 keer)

Ruud-64

  • Offline Offline
  • Berichten: 140
  • modules wachten
Re: Vensterbankbaan (H0-Märklin)
« Reactie #15 Gepost op: 23 September 2019, 20:11:35 »
Hoi,
Ik vond het plan in *11 mooi.

Met vriendelijke groet,

Ruud

Het bouwen gaat langzaam beginnen station Ooit

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8885
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: Vensterbankbaan (H0-Märklin)
« Reactie #16 Gepost op: 24 September 2019, 08:03:03 »
Het plan in #11 is ook best leuk. De overloop (twee wissels in het station) is slim gekozen, zo zijn de sporen bijna even lang en maakt het weinig uit op welk spoor je een trein binnen laat komen. En je zou dan aan het langere (onderste) uitloopspoor een losweg kunnen plaatsen voor het overladen van goederen.
Alleen...
Het uitloopspoor naar de steengroeve is wat kort. Daar past net een kleine lok op met maximaal 2 wagens (gok ik). Zodra je een net grotere lok gebruikt zal je wagen voor wagen weg moeten rangeren. En dat verveelt op een gegeven moment.

Wat je zou kunnen doen is het uitloopspoor kunnen verlengen dat in de losweg van het station loopt. Op zich niet bezwaarlijk, alleen bij het lossen aan de losweg zullen de arbeiders rekening moeten houden om het uitloopspoor vrij te houden.

(oja, het wissel in de cirkel ligt nog op de scheidingslijn tussen de twee modulebakken)

Het eerste ( en daarmee het laatste) plan dat je maakte is wat completer. De engelse wissels waren overbodig, maar het concept zit in de basis al goed. Je kunt een goederentrein voor de steenslag binnen laten komen in het station (op het middelste spoor) en vanuit het station achteruit de steenslag bereiken. Aan het onderste spoor kan je de losweg of een goederenloods plaatsen voor wat extra rangeerwerk. De lengte na de wissels lijken mij alleen bedoeld om een lok te plaatsen of om de treinlengte op te vangen om te kunnen rangeren.
En met de ruimte die je over houdt kan je lekker volgooien met landschap  (y)

Groet,
michel


Zilte

  • Gast
Re: Vensterbankbaan (H0-Märklin)
« Reactie #17 Gepost op: 24 September 2019, 13:27:06 »
Geeft het plan eens met onderdeelnummers. Dan kunnen we meestoeien.

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8885
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: Vensterbankbaan (H0-Märklin)
« Reactie #18 Gepost op: 24 September 2019, 13:48:23 »
Het plan is om zoveel mogelijk van mijn oude Märklin spullen te gebruiken, om de kosten wat omlaag te houden. K-rail en initeel nog met ouderwetse Delta decoders rijden. Ik heb nog een Faller "Alte Kohlenmine" liggen en die wil ik er mogelijk ook in verwerken.
(...)

Dus het plan is 2 modules van 120x50cm en een kleine fiddleyard die aan de linkerzijde langs de muur loopt (zal om en nabij 60x15cm zijn).


Op basis hiervan is het heel eenvoudig om er achter te komen welke nummers waar gebruikt worden. Märklin K-rails heeft niet zoveel keuze :)


Beetje op basis van het 1e en laatste plan

Groet,
michel
« Laatst bewerkt op: 24 September 2019, 13:50:37 door tothebeach »

Nils

  • Offline Offline
  • Berichten: 22
Re: Vensterbankbaan (H0-Märklin)
« Reactie #19 Gepost op: 24 September 2019, 14:50:34 »
Bedankt weer voor de input allemaal, erg fijn om wat meer ervaren ogen naar het plan te hebben kijken.

Hierbij nog beide plannen met de onderdeelnummers, zoals gevraagd.

Het 2e baanplan, iets aangepast om een wissel van de modulescheiding te verplaatsen.



Het 1e/3e baanplan. Ik vind deze zelf iets aantrekkelijker, omdat de treinen niet rechtstreeks uit de tunnel een station binnenlopen. Er is nog een klein stukje (hoe minimaal dan ook) dat gereden moet worden voordat je bij het station aankomt, wat weer wat opties geeft voor landschap e.d.

Re Michel: De lengtes na de wissel van het bovenste spoor is vooral bedoeld om een binnenkomende loc de mogelijkheid te kunnen geven om te lopen naar de achterkant van de trein voor vertrek. Ik ben nog een beetje aan het spelen met de lengte van dat. Het kan denk ik wel wat korter, zeg een 2201 stukje van 90mm of 2201 en 2202 om zo op 135mm uit te komen en daarmee wat lengte te winnen voor de wissel.


Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 5326
Re: Vensterbankbaan (H0-Märklin)
« Reactie #20 Gepost op: 24 September 2019, 15:00:32 »
Maak je werkelijk gebruik van k-rail bocht 2210?

Ik zou op zijn minst (ik weet het je hebt beperkte ruimte) de bocht type 2221 gebruiken. Deze heeft radius 360 mm en is bij veel materiaal het minimum. Mocht je later toch iets willen laten rijden wat iets meer lengte heeft en minder goed "door de bocht" gaat, heb je tenminste die mogelijkheid.

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 5326
Re: Vensterbankbaan (H0-Märklin)
« Reactie #21 Gepost op: 24 September 2019, 15:09:51 »
Even uitgewerkt zou je zoiets kunnen doen. Iets eerder de bocht beginnen, maar verschil is niet echt groot.



Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Nils

  • Offline Offline
  • Berichten: 22
Re: Vensterbankbaan (H0-Märklin)
« Reactie #22 Gepost op: 24 September 2019, 15:48:49 »
Maak je werkelijk gebruik van k-rail bocht 2210?

Ik zou op zijn minst (ik weet het je hebt beperkte ruimte) de bocht type 2221 gebruiken. Deze heeft radius 360 mm en is bij veel materiaal het minimum. Mocht je later toch iets willen laten rijden wat iets meer lengte heeft en minder goed "door de bocht" gaat, heb je tenminste die mogelijkheid.

Groeten,
Jelmer

Helemaal niet aan gedacht inderdaad, heb het plan aangepast met 3x 2221 ipv. de 2x 2210. Past inderdaad prima, dus die hou ik erin! Bedankt!

Edit: ik had het plaatje dat je had gepost even niet opgemerkt, ik ga er eens mee puzzelen!
« Laatst bewerkt op: 24 September 2019, 16:30:42 door Nils »

Bluestrain

  • Offline Offline
  • Berichten: 173
  • Met vriendelijk groeten Frans
Re: Vensterbankbaan (H0-Märklin)
« Reactie #23 Gepost op: 04 October 2019, 19:44:02 »
Met een bochtwissel krijg je nog meer ruimte in je fiddle yard

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Vensterbankbaan (H0-Märklin)
« Reactie #24 Gepost op: 05 October 2019, 15:24:30 »
Hallo Nils,

Leuk baanplan! Lekker eenvoudig en toch genoeg mogelijkheden voor een realistisch "Betrieb"  (y)

Ik zou de overloopwissels rechtsboven vervangen door de slankere versie. De 22 graden wissels die je nu hebt, zijn wel erg scherp en doen in mijn ogen afbreuk aan het totaal. Veel ruimte kost het niet. De nuttige lengte van de stationssporen blijft nagenoeg gelijk.

Verder zou ik de 2 kopspoortjes aan de rechterkant niet met gebogen rails leggen, maar recht. Dat maakt rangeren eenvoudiger omdat aankoppelen in een boog lastig/onmogelijk is (dat hangt natuurlijk ook van de gebruikte koppeling af).
Verder ziet het er iets rustiger uit dan slingerende sporen. Hieronder een schetsje:


Ik heb het onderste spoor niet helemaal parallel gelegd met de rest van het station, zodat het korte spoortje ook toegankelijk is. Je zou bv een losweg tussen beide kopsporen kunnen plaatsen.
Groet, Wim
« Laatst bewerkt op: 05 October 2019, 15:26:23 door Wim Hesselink »
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256