BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: Nils op 14 september 2019, 20:38:55

Titel: Vensterbankbaan (H0-Märklin)
Bericht door: Nils op 14 september 2019, 20:38:55
Hallo,

Mijn naam is Nils, ik ben onlangs na een aantal jaren in het buitenland te hebben gewoond weer in Nederland teruggekomen. Ik wil weer een beetje beginnen aan de hobby en een klein baantje maken in een vensterbank van mijn appartement. De ruimte die ik heb is 240x50cm, niet heel groot, dus ik wil iets van een diorama, rangeerpuzzel, oid maken.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Vensterbank.jpg)

Het plan is om zoveel mogelijk van mijn oude Märklin spullen te gebruiken, om de kosten wat omlaag te houden. K-rail en initeel nog met ouderwetse Delta decoders rijden. Ik heb nog een Faller "Alte Kohlenmine" liggen en die wil ik er mogelijk ook in verwerken.

(https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/71QqNgbKgPL._SX679_.jpg)

Ik heb al een beetje zitten stoeien in Anyrail met een baanplan. Ik wil de baan modulair maken, zodat ik hem ook weer kan opbergen (een dealtje dat ik met mijn vriendin heb gemaakt). Dus het plan is 2 modules van 120x50cm en een kleine fiddleyard die aan de linkerzijde langs de muur loopt (zal om en nabij 60x15cm zijn).

Dit is wat ik tot nu heb, maar ik ben er nog niet echt tevreden over. Wat loze ruimte en het spoor naar de fiddle yard loopt m.i. iets de dicht langs het spoor naar de mijn.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baanplan1.jpg)

Als jullie op of aanmerkingen hebben hoor ik het graag, ik ga nog even verder puzzelen!
Titel: Re: Vensterbankbaan (H0-Märklin)
Bericht door: eitreb op 14 september 2019, 21:33:17
hoi Nils,
een wisselcombinatie op een scheiding van modules is over het algemeen niet echt.handig en dan zeker geen engels wissel .
ik zou de aftakking naar het station maken vlak na de tunnelingang in het midden dmv een links wissel.
rechtdoor gaat dan naar de sporen vanaf de mijn.
eigenlijk worden dan de opstelsporen van de mijn gescheiden van de stationssporen.
het station kun je dan in de nu open ruimte invullen met omloop-en opstelsporen.
van de opstelsporen van de mijn kun je een inglenook (=een rangeerpuzzel) maken.
google maar op inglenook modelrailroad.
is denk ik heel geschikt voor jouw baan.
groet,
Bert
Titel: Re: Vensterbankbaan (H0-Märklin)
Bericht door: Zilte op 15 september 2019, 08:10:39
Misschien de .any ook even plaatsen, zodat goedwillende mede-spoorders er ook mee kunnen stoeien.
Titel: Re: Vensterbankbaan (H0-Märklin)
Bericht door: Bert van Gelder op 15 september 2019, 08:19:04
Je kunt geen andere bestanden dan afbeeldingen uploaden.

Gr, Bert
Team moderatoren.
Titel: Re: Vensterbankbaan (H0-Märklin)
Bericht door: Zilte op 15 september 2019, 08:37:39
Dat is wel jammer en een tekortkoming. Dan een afbeelding met de onderdeel-nummers en dan maar overtypen.
Titel: Re: Vensterbankbaan (H0-Märklin)
Bericht door: Bert van Gelder op 15 september 2019, 08:53:56
Het is te riskant voor wat betreft virussen e.d. We hebben het even geprobeerd en weer uitgeschakeld.

Je kunt het beste een screenshot plaatsen. Of eventueel per email het bestand uitwisselen.

Gr, Bert
Team moderatoren
Titel: Re: Vensterbankbaan (H0-Märklin)
Bericht door: Nils op 15 september 2019, 09:51:51
Hoi Bert,

Bedankt voor de input. Dat van Engelse wissel heb ik inderdaad over het hoofd gezien, die wordt veranderd. Inglenook is inderdaad leuk om toe te passen, ga ik nog naar kijken vanmiddag!

Groeten,

Nils
Titel: Re: Vensterbankbaan (H0-Märklin)
Bericht door: tothebeach op 17 september 2019, 08:12:06
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/vensterbankbaan.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/vensterbankbaan.jpg)
Die twee engelse wissels zou ik weglaten. Het is een klein station en ze voegen niets toe. Op bovenstaand voorstel zie je het alternatief, het rangeren wordt op deze manier leuker.

Groet,
michel
Titel: Re: Vensterbankbaan (H0-Märklin)
Bericht door: Nils op 19 september 2019, 08:44:36
Dat ziet er ook mooi uit, niet te complex, waar ik zelf wel van hou. Ik ben zelf ook nog een beetje aan het puzzelen geweest, maar het wil nog niet helemaal lukken.

Ondertussen heb ik ook weer de trein uit de opslag gehaald en ook wat oude boeken gevonden die ik als klein jochie helemaal heb uitgeplozen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20190919_084150.jpg)

Erg leuk om het allemaal weer door te kijken en herinnering op te halen.
Titel: Re: Vensterbankbaan (H0-Märklin)
Bericht door: Flevodienst 1976 op 19 september 2019, 11:26:30
Nils,

Het plan dat jij wilt bouwen lijkt mij erg leuk.
Helaas zie ik niet alle plaatjes, dus ik denk dat jij bestanden gebruikt die hier niet toe gestaan zijn.
Wellicht kun je dat nog aanpassen, dan kunnen we het beter volgen :)
Overigens zie ik ook dat je twee draadjes met dezelfde naam hebt.
Vraag aan de moderatoren of ze de twee draadjes kunnen samenvoegen, hebben ze voor mij ook gedaan.
Buiten dat, succes met bouwen, en ik blijf graag volgen. (hopelijk wel met plaatjes  ;) )

Titel: Re: Vensterbankbaan (H0-Märklin)
Bericht door: mdjr78 op 19 september 2019, 11:44:59
Om wat spoorlengte in het station te winnen zou je het station van linksboven naar rechtsonder kunnen leggen. Dat scheelt weer een tegenboog. De eerste wissel van het station kan dan veel dichter bij de boog naar het schaduwstation. Je zorgt er dan ook voor dat de wissels wat verder van de modulescheiding komen te liggen.

Groeten,
Werner
Titel: Re: Vensterbankbaan (H0-Märklin)
Bericht door: Nils op 21 september 2019, 17:09:26

Ik heb gisteren eens een baanplan gemaakt met jouw voorstel. Aantrekkelijk gezien de lengte van het station en wat makkelijkere overgang tussen de modules. Het klikt nog niet helemaal voor mij, maar het was iig interessant om eens een andere opstelling te proberen, bedankt daarvoor!

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/V2.jpg)
(ja inderdaad de onderste wissel ligt op de overgang tussen de modules, maar dit was maar een snel probeersel)
Titel: Re: Vensterbankbaan (H0-Märklin)
Bericht door: Zilte op 21 september 2019, 17:39:31
Spiegel de rechter wisselcombinatie eens. Dan krijg je een mooier omloopspoor.

Nog een optie kan ook zijn om de bovenste wissel links, direct na de (onzichtbare) bocht te zetten en dan met twee sporen met versprongen tunnelbogen uit de 'berg' te komen.
Titel: Re: Vensterbankbaan (H0-Märklin)
Bericht door: Nils op 23 september 2019, 17:35:25
Weer aan het stoeien geweest in Anyrail. Weer een beetje terug gegaan naar het eerste plan, met wat aanpassingen naar de suggesties van Michel. Lever wat lengte in het station in, maar ik vind het zo wel wat interessanter lopen. Geen Engelse wissels meer en wat meer gebruik van flexrail om een wat vloeiender verloop te krijgen. Wat denken jullie?

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Vensterbank-baanv3.jpg)
Titel: Re: Vensterbankbaan (H0-Märklin)
Bericht door: Zilte op 23 september 2019, 18:45:38
Tja, het ligt er ook aan, wat je met de 'lege' ruimte wil gaan doen. Persoonlijk vind ik de twee kopspoortjes rechtsboven wat kort en de wissels van deze twee weer te dicht op de slanke wissels onder. Hierdoor is een station met een dergelijke wisselstraat voor de neus niet niet echt mooi.
Titel: Re: Vensterbankbaan (H0-Märklin)
Bericht door: Ruud-64 op 23 september 2019, 20:11:35
Hoi,
Ik vond het plan in *11 mooi.

Titel: Re: Vensterbankbaan (H0-Märklin)
Bericht door: tothebeach op 24 september 2019, 08:03:03
Het plan in #11 is ook best leuk. De overloop (twee wissels in het station) is slim gekozen, zo zijn de sporen bijna even lang en maakt het weinig uit op welk spoor je een trein binnen laat komen. En je zou dan aan het langere (onderste) uitloopspoor een losweg kunnen plaatsen voor het overladen van goederen.
Alleen...
Het uitloopspoor naar de steengroeve is wat kort. Daar past net een kleine lok op met maximaal 2 wagens (gok ik). Zodra je een net grotere lok gebruikt zal je wagen voor wagen weg moeten rangeren. En dat verveelt op een gegeven moment.

Wat je zou kunnen doen is het uitloopspoor kunnen verlengen dat in de losweg van het station loopt. Op zich niet bezwaarlijk, alleen bij het lossen aan de losweg zullen de arbeiders rekening moeten houden om het uitloopspoor vrij te houden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/V2_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/V2_2.jpg)
(oja, het wissel in de cirkel ligt nog op de scheidingslijn tussen de twee modulebakken)

Het eerste ( en daarmee het laatste) plan dat je maakte is wat completer. De engelse wissels waren overbodig, maar het concept zit in de basis al goed. Je kunt een goederentrein voor de steenslag binnen laten komen in het station (op het middelste spoor) en vanuit het station achteruit de steenslag bereiken. Aan het onderste spoor kan je de losweg of een goederenloods plaatsen voor wat extra rangeerwerk. De lengte na de wissels lijken mij alleen bedoeld om een lok te plaatsen of om de treinlengte op te vangen om te kunnen rangeren.
En met de ruimte die je over houdt kan je lekker volgooien met landschap  (y)

Groet,
michel

Titel: Re: Vensterbankbaan (H0-Märklin)
Bericht door: Zilte op 24 september 2019, 13:27:06
Geeft het plan eens met onderdeelnummers. Dan kunnen we meestoeien.
Titel: Re: Vensterbankbaan (H0-Märklin)
Bericht door: tothebeach op 24 september 2019, 13:48:23
Het plan is om zoveel mogelijk van mijn oude Märklin spullen te gebruiken, om de kosten wat omlaag te houden. K-rail en initeel nog met ouderwetse Delta decoders rijden. Ik heb nog een Faller "Alte Kohlenmine" liggen en die wil ik er mogelijk ook in verwerken.
(...)

Dus het plan is 2 modules van 120x50cm en een kleine fiddleyard die aan de linkerzijde langs de muur loopt (zal om en nabij 60x15cm zijn).


Op basis hiervan is het heel eenvoudig om er achter te komen welke nummers waar gebruikt worden. Märklin K-rails heeft niet zoveel keuze :)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Vensterbankbaan-BNLS.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Vensterbankbaan-BNLS.jpg)
Beetje op basis van het 1e en laatste plan

Groet,
michel
Titel: Re: Vensterbankbaan (H0-Märklin)
Bericht door: Nils op 24 september 2019, 14:50:34
Bedankt weer voor de input allemaal, erg fijn om wat meer ervaren ogen naar het plan te hebben kijken.

Hierbij nog beide plannen met de onderdeelnummers, zoals gevraagd.

Het 2e baanplan, iets aangepast om een wissel van de modulescheiding te verplaatsen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/V2_3.jpg)

Het 1e/3e baanplan. Ik vind deze zelf iets aantrekkelijker, omdat de treinen niet rechtstreeks uit de tunnel een station binnenlopen. Er is nog een klein stukje (hoe minimaal dan ook) dat gereden moet worden voordat je bij het station aankomt, wat weer wat opties geeft voor landschap e.d.

Re Michel: De lengtes na de wissel van het bovenste spoor is vooral bedoeld om een binnenkomende loc de mogelijkheid te kunnen geven om te lopen naar de achterkant van de trein voor vertrek. Ik ben nog een beetje aan het spelen met de lengte van dat. Het kan denk ik wel wat korter, zeg een 2201 stukje van 90mm of 2201 en 2202 om zo op 135mm uit te komen en daarmee wat lengte te winnen voor de wissel.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/V3.jpg)
Titel: Re: Vensterbankbaan (H0-Märklin)
Bericht door: Jelmer op 24 september 2019, 15:00:32
Maak je werkelijk gebruik van k-rail bocht 2210?

Ik zou op zijn minst (ik weet het je hebt beperkte ruimte) de bocht type 2221 gebruiken. Deze heeft radius 360 mm en is bij veel materiaal het minimum. Mocht je later toch iets willen laten rijden wat iets meer lengte heeft en minder goed "door de bocht" gaat, heb je tenminste die mogelijkheid.

Groeten,
Jelmer
Titel: Re: Vensterbankbaan (H0-Märklin)
Bericht door: Jelmer op 24 september 2019, 15:09:51
Even uitgewerkt zou je zoiets kunnen doen. Iets eerder de bocht beginnen, maar verschil is niet echt groot.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/vbank.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/vbank.jpg)

Groeten,
Jelmer
Titel: Re: Vensterbankbaan (H0-Märklin)
Bericht door: Nils op 24 september 2019, 15:48:49
Maak je werkelijk gebruik van k-rail bocht 2210?

Ik zou op zijn minst (ik weet het je hebt beperkte ruimte) de bocht type 2221 gebruiken. Deze heeft radius 360 mm en is bij veel materiaal het minimum. Mocht je later toch iets willen laten rijden wat iets meer lengte heeft en minder goed "door de bocht" gaat, heb je tenminste die mogelijkheid.

Groeten,
Jelmer

Helemaal niet aan gedacht inderdaad, heb het plan aangepast met 3x 2221 ipv. de 2x 2210. Past inderdaad prima, dus die hou ik erin! Bedankt!

Edit: ik had het plaatje dat je had gepost even niet opgemerkt, ik ga er eens mee puzzelen!
Titel: Re: Vensterbankbaan (H0-Märklin)
Bericht door: Bluestrain op 04 oktober 2019, 19:44:02
Met een bochtwissel krijg je nog meer ruimte in je fiddle yard
Titel: Re: Vensterbankbaan (H0-Märklin)
Bericht door: Wim Hesselink op 05 oktober 2019, 15:24:30
Hallo Nils,

Leuk baanplan! Lekker eenvoudig en toch genoeg mogelijkheden voor een realistisch "Betrieb"  (y)

Ik zou de overloopwissels rechtsboven vervangen door de slankere versie. De 22 graden wissels die je nu hebt, zijn wel erg scherp en doen in mijn ogen afbreuk aan het totaal. Veel ruimte kost het niet. De nuttige lengte van de stationssporen blijft nagenoeg gelijk.

Verder zou ik de 2 kopspoortjes aan de rechterkant niet met gebogen rails leggen, maar recht. Dat maakt rangeren eenvoudiger omdat aankoppelen in een boog lastig/onmogelijk is (dat hangt natuurlijk ook van de gebruikte koppeling af).
Verder ziet het er iets rustiger uit dan slingerende sporen. Hieronder een schetsje:
(https://live.staticflickr.com/65535/48846930486_882cd0e5d2_b.jpg) (https://flic.kr/p/2hqrhCE)

Ik heb het onderste spoor niet helemaal parallel gelegd met de rest van het station, zodat het korte spoortje ook toegankelijk is. Je zou bv een losweg tussen beide kopsporen kunnen plaatsen.
Groet, Wim