Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:08:14
De (3d) knutsels van Ronald. door Jan-Peter
Vandaag om 00:04:32
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: Vaak gestelde vraag: 2- of 3-rail?  (gelezen 5707 keer)

Folklung

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 3
Vaak gestelde vraag: 2- of 3-rail?
« Gepost op: 13 september 2019, 20:33:54 »
Hi allemaal,

Mijn vraag is zeker eerder gesteld en ik heb er ook wel een paar draadjes, en andere sites, over gelezen. Maar vanuit mijn eigen oogpunt wil ik hem toch nog een keer stellen:

Marklin of Roco/3  rail of 2 rail, maakt het echt uit?

De laatste tijd heb ik me beziggehouden met microdiorama's in N-schaal (ong. 10x10 cm). Vroeger heb ik een Fleischmann H0 spoortje gehad, maar die is er niet meer, en ik wil eigenlijk volledig opnieuw beginnen. Digitaal een nieuwe start maken. Vanwege de detaillering en beschikbaarheid van (niet-Duitstalig) materiaal wil ik voor H0 kiezen. H0e zou erg mooi zijn, maar de variatie is daar toch net iets minder. Ik heb een goede 3m2 ter beschikking (3x1m of 2.5x1.25 oid) en wil zeker geen ingewikkelde baan hebben. Hooguit een iets verder uitgebreide startovaal, met een licht hoogteverschilletje en Scandinavisch landschap eromheen om het wat op te breken.

Maar maakt het echt veel uit of ik voor Marklin of Roco (of een andere 2 rail merk) zou kiezen? Kwaliteit, gebruiksgemak, etc.
Voordeel van Marklin zoals ik ze begrijp zijn de keerlus, die op beperkte ruimte nog weleens van pas zou kunnen komen. Voordeel van een Roco eerder het aanbod, daarom mogelijk ook de prijs, hoewel ik een hogere prijs niet direct een probleem vind.

Groet,

PS. Mocht je daarnaast nog een algemene starterstip hebben, do's or do not's, dingen die jullie zelf graag anders hadden gedaan. Ik hoor ze graag.
« Laatst bewerkt op: 14 september 2019, 13:42:39 door Bert van Gelder »

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6129
  • ***
Re: De meest gestelde vraag?
« Reactie #1 Gepost op: 13 september 2019, 21:07:17 »
Als je niets hebt, neem dan 2 rail. Goedkoper, natuurlijker, alles past erop (Fleischmann, Roco, Piko, Rivarossi enz, zelfs Marklin als je er gelijkstroom assen onder je wagons zet). Natuurlijk dan géén drierail loks nemen in dat geval ;).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: De meest gestelde vraag?
« Reactie #2 Gepost op: 14 september 2019, 10:27:45 »
Goed,

Het maakt in principe niets uit voor welk systeem je kiest. In basis zitten er vooral verschillen in het "Railsysteem" en "Digitale protocollen".

Railsysteem.
Bij 3-rail heb je in basis keuze uit 3 railsystemen. Waarvan twee systemen nog nieuw te kopen is (C-rails en K-rails) de derde (M-rails) is alleen nog maar 2de hands te krijgen. Wil je wat anders mag je aan de hobby / zelfbouw.

Bij 2-rail heb je voor je railsysteem keuze uit tig fabrikanten in diverse prijsklassen en ook diverse uitvoeringen. Het "beroemde" keerlusprobleem is tegenwoordig geen enkel probleem meer. Je hebt bij 2-rail gewoon een keerlusmodule waarmee je simpel het keerlusprobleem oplost. Ook kan je natuurlijk andere breedtes zoals HOe en HOf gemakkelijker combineren met de rest van je baan.

Wat al eerder aangegeven in de antwoorden: Bij het 2-railsysteem kan je in basis loks en wagons van alle fabrikanten behalve die van Märklin laten rijden. Bij het 3-railsysteem moet je speciale 3-railmodellen van andere fabrikanten aanschaffen om deze op het 3-railsysteem te laten rijden. Je kan ook met wat hobbywerk je 2-railmodel ombouwen naar een 3-railmodel. Tegenwoordig maken veel fabrikanten ook een uitvoering in 3-rail. Het zijn dan meestal wel een kleinere oplage en soms ook maar één uitvoering. Wagons van 2-railfabrikanten kunnen meestal ook gewoon op 3-rail rijden. Soms zal je de assen moeten vervangen of een kleine aanpassing maken. Andersom niet. Dan moet je de assen vervangen.

Digitale zaken.
Voor het railsysteem maakt het niet uit of je analoog of digitaal rijdt en met welk digitaal protocol. Digitale protocollen zorgen voor dat een digitale centrale en een lokdecoder met elkaar kunnen praten. Dat werkt gewoon. Vooral de randzaken zullen de keuze bepalen. Omdat in basis het 3-railsysteem vooral Märklin is zal je bij die fabrikant terecht komen voor een "startset". Bij digitale systemen heeft Märklin maar 1 beginnerscentrale (mobile station). Wil je iets meer dan alleen "beginnen" dan kan je overstappen op een zeer dure centrale (central Station 2/3/3+). Je kan natuurlijk kijken naar andere fabrikanten voor een digitaal systeem dat werkt ook op het 3-railsysteem. Dan is het wel opletten: Märklin heeft altijd een beetje een eigen weg bewandeld met digitale protocollen. Märklin gebruikte vroeger vooral het motorola-protocol en heeft later opnieuw een eigen protocol: MFX / MFX+ laten ontwikkelen. Als je een centrale van een andere fabrikant dan Märklin koopt moet opletten op welke protocollen er ondersteund worden (DCC- / Motorola / MFX(+) ) maar ook of je nieuwe (of tweedehands) lokje die protocollen ondersteund. Bij 3-railmodellen zit 9 van 10 keer standaard een decoder in de lok. Deze hoef je niet zelf te plaatsen.

Bij 2-rail heb je weer de keuze uit tig digitale centrales en ook tig fabrikanten die Centrales en decoders fabriceren. Daardoor zijn er wel in iedere prijsklasse meerdere mogelijkheden. Een goede beginnerscentrale is bijvoorbeeld de Roco z21 met multimaus. Dit is een zeer populaire centrale. Bij 2-rail is het DCC-protocol eigenlijk de standaard. Bij 2-rail zit er meestal een "NEM-stekker" in de loks om een decoder te plaatsen. Daardoor heb je de keuze in je welke decoder je plaatst. De meeste fabrikanten leveren nu voor 2-rail ook standaard loks met een decoder uit. Ook veel "zelfbouw" projecten (arduino-projecten als de mardec) zijn op DCC gebaseerd en daar is dus veel informatie over te vinden.

Hooguit een iets verder uitgebreide startovaal, met een licht hoogteverschilletje en Scandinavisch landschap eromheen om het wat op te breken.

Als ook je treintjes "Scandinavisch" moeten zijn. Kijk dan eens naar fabrikanten als NMJ, Heljan en Jeco.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Haradigi

  • Offline Offline
  • Berichten: 943
  • Meet (kijk, voel, ruik) & dan weet je het.
Re: De meest gestelde vraag?
« Reactie #3 Gepost op: 14 september 2019, 11:33:15 »
Hi Folklung,

Vergeet ff alles en draai het om.
Denk er eens over na wat je wilt, gewoon iets leuks bouwen , ermee spelen of  bouwen op hoog niveau.
De kwaliteit van jou bouwen bepaalt dan ook hoe mooi / gedetailleerd je alles wilt maken en daar kan je dan een mooie rails bij kiezen.
Ben benieuwd wat je gaat kiezen zelf ooit lang geleden gestart met Marklin M-rails (gekocht door mijn vader) en ook al lang geleden overgestapt naar K-rails.
Als ik nu zou kiezen dan zou ik zeker voor kwaliteit (lees details) gaan.

groet
Harald

Jack Black (NS1220)

  • Offline Offline
  • Berichten: 5642
Re: De meest gestelde vraag?
« Reactie #4 Gepost op: 14 september 2019, 12:41:13 »
2rail is tegenwoordig "mainstream", zoals dat in goed nederlands heet.
Volgens mij zijn veel modellen van Märklin ook als Trix verkrijgbaar, Harald zal daar wel meer van weten.
Maar ga eerst eens wat schetsen, zou ik zeggen. En post dat hier.
« Laatst bewerkt op: 14 september 2019, 12:49:20 door NS1220 »
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

Folklung

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 3
Re: Vaak gestelde vraag: 2- of 3-rail?
« Reactie #5 Gepost op: 14 september 2019, 19:25:09 »
Bedankt voor de tips!

Ik zou nu iets eerder neigen naar 2 rail, omdat dit meer genormaliseerd is en je inderdaad niet vastzit aan één leverancier.

Citaat
Als ook je treintjes "Scandinavisch" moeten zijn. Kijk dan eens naar fabrikanten als NMJ, Heljan en Jeco.
Die had ik al een keer gezien inderdaad ja. In principe hoeft het niet per se te kloppen een Deense trein mag wat mij betreft best in IJsland rijden, maar het geeft wel net iets beter een gevoel dan een "standaard" DB intercity.

Citaat
Denk er eens over na wat je wilt, gewoon iets leuks bouwen , ermee spelen of  bouwen op hoog niveau.
Wat mij betreft moeten er zeker wel details inzitten. Kwaliteit over kwantiteit. Het bouwen van het landschap en alles wat erbij komt gaat uiteindelijk boven het rondrijden met treintjes. Bovendien zou ik in het idee dat ik heb een enkelspoor veel beter vinden passen.

Als baanplan zat ik te denken aan iets als het volgende. Trein vertrekt uit stationnetje, rijd een tunnel in, via een spiraal omlaag en vervolgens via een steile helling weer omhoog, langs een vallei. Ontwerp schaamteloos gejat. Ik wil niet zeggen dat dit het wordt, maar groter dan iets als dit zal het zeker niet worden. Bovendien biedt dit, als ik op papier schets genoeg mogelijkheden tot het bouwen van het landschap, waar ik uiteindelijk misschien wel het meeste plezier uit haal (alleen zou ik er graag een treintje in zien rondrijden).


Wat betreft starten: ik heb nog oud Fleischmann materiaal, maar na 15 jaar op een muffe zolder zal dat wellicht niet meer de beste kwaliteit hebben. Wat zouden jullie aanraden wat betreft starten: koop een startersset en begin vanuit daar? Of tik goedkoop een Multimaus op de kop (met z21 en andere benodigdheden) en start los vanuit daar? Gezien de geringe complexiteit van de baan zou ik denk ik zelfs ouderwets analoog kunnen blijven, maar gezien de toekomst en de (in mijne ogen) lage prijs van digitaal zie ik daar toch wel een meerwaarde in.

Juroen

  • Offline Offline
  • Berichten: 408
Re: Vaak gestelde vraag: 2- of 3-rail?
« Reactie #6 Gepost op: 14 september 2019, 22:39:40 »
Folklung,

Je baanplan komt optimistisch over:
- de rails liggen tot aan de rand
- de spiraal lijkt nogal een kleine radius te hebben.

Zelf heb ik ook beperkt ruimte en heb ik ervaren dat als in het baanplan de rails tot aan de rand liggen, het in de praktijk net niet past. ???
Eventueel uitproberen.

Met een radius van circa 420 mm, met een hoogteverschil van ca 85 mm tussen begin en eind kom je voor de spiraal al snel op een helling van meer dan 3%. Dat is krap.

Beginnen met digitaal hoeft niet heel duur te zijn. Ik heb een roco multimaus met versterker 10764. Daarmee kan je een paar treinen aansturen.
Computerbesturing is met die configuratie niet mogelijk. Dat doe ik met een ExpresnetLi van rosoft. Dat volstaat voor mij.

Rollend materieel dat een tijd op zolder heeft gelegen hoeft niet persé afgeschreven te zijn. 

Groet Juroen

Zilte

  • Gast
Re: Vaak gestelde vraag: 2- of 3-rail?
« Reactie #7 Gepost op: 15 september 2019, 08:33:10 »
Het oppervlak wat u tot uw beschikking heeft is niet groot. Dat geeft gelijk al beperkingen aan de mogelijkheden in H0. Bijvoorbeeld het inzetten van een keerlus en de bijbehorende contra-lus is eigenlijk al bijna altijd een kruis 'in het midden'. Dus deze kun je eigenlijk wel schrappen. Dan is er geen 'probleem', want een keerlusmodule is dan niet nodig en maakt het niet uit welk railsysteem u gaat kiezen.
Zelf heb ik ook een behoorlijke tijd zitten dubben tussen 2- of 3-rail, maar uiteindelijk toch gekozen voor het 2-railsysteem. Voor mij was het natuurgetrouwe doorslaggevend. De enige worsteling, waar ik nu mee bezig ben, is de keuze tussen PECO Streamline75 of Tillig Elite 83.
In mijn beleving is het de kunst om een kleine baan verrassend te maken. U geeft aan scenery te verkiezen boven rijden, dus in de beperking zit wel een mogelijkheid om te verrassen.
Kunt u de baan rondom bereiken of ligt hij aan 1 of 2 zijden tegen een muur?

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 3818
Re: Vaak gestelde vraag: 2- of 3-rail?
« Reactie #8 Gepost op: 15 september 2019, 09:32:08 »
Hi

Om je vraag te beantwoorden: tegenwoordig is bijna alles uitwisselbaar en zijn overal gebruiksvriendelijke oplossingen voor. Het zit hem dus vooral in persoonlijke smaak.

Maar ik zie geen andere insteek in deze vraag? Hier zijn, zoals je aangeeft, honderden draadjes over. Dus waarom weer dezelfde vraag stellen en dezelfde antwoorden krijgen?
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 5762
Re: Vaak gestelde vraag: 2- of 3-rail?
« Reactie #9 Gepost op: 15 september 2019, 14:23:27 »

Het zit hem dus vooral in persoonlijke smaak.


Als dat zo is zijn we snel klaar want over smaak valt niet te twisten.

Maar gaat het bij het Marklin railsysteem wel om smaak, zo ja: wat is hier dan mooi aan?


Eigen plaat uit 2011, inmiddels opgedoekt

Ik lees altijd andere zaken als het gaat om de 3rail keuze te vergoelijken: meegekregen van huis uit, betrouwbaar, Duitsland versus China, metalen versus plastic kappen, er vallen geen onderdelen af, massadetectie, MFX, enz. maar nooit: "wat is dat pukkelspoor toch mooi en helemaal naar mijn smaak". ;D

Ik kom bij 3railers thuis over de vloer en zij bij mij als 2railer. Ik heb een flinke schare vrienden en bekenden en vrijwel allen zeggen dat ze het liefst zouden over stappen naar 2rail zoals ik dat ooit heb gedaan maar dat om voornamelijk financiële reden niet doen en dat snap ik.

Verder respecteer ik ieders keuze, geen misverstand daar over. ;)

Gr, Ben.

Folklung

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 3
Re: Vaak gestelde vraag: 2- of 3-rail?
« Reactie #10 Gepost op: 15 september 2019, 14:45:47 »
Het oppervlak wat u tot uw beschikking heeft is niet groot. Dat geeft gelijk al beperkingen aan de mogelijkheden in H0. Bijvoorbeeld het inzetten van een keerlus en de bijbehorende contra-lus is eigenlijk al bijna altijd een kruis 'in het midden'. Dus deze kun je eigenlijk wel schrappen. Dan is er geen 'probleem', want een keerlusmodule is dan niet nodig en maakt het niet uit welk railsysteem u gaat kiezen.
Zelf heb ik ook een behoorlijke tijd zitten dubben tussen 2- of 3-rail, maar uiteindelijk toch gekozen voor het 2-railsysteem. Voor mij was het natuurgetrouwe doorslaggevend. De enige worsteling, waar ik nu mee bezig ben, is de keuze tussen PECO Streamline75 of Tillig Elite 83.
In mijn beleving is het de kunst om een kleine baan verrassend te maken. U geeft aan scenery te verkiezen boven rijden, dus in de beperking zit wel een mogelijkheid om te verrassen.
Kunt u de baan rondom bereiken of ligt hij aan 1 of 2 zijden tegen een muur?
Yes, ik snap je punt wat betreft de keerlus, maar zat nog te kijken naar opties voor de layout. Een rondje is leuk, maar ik zat eventueel ook te denken aan 2 of 3 modules van 120x60 (standaard plaat maat) die dan in 1 uiteinde een tunneltje in lopen. Daar zou je dan eenvoudig een keerlus op kunnen aansluiten zodat je één kant op rond kan rijden

Het oppervlak is inderdaad niet groot, maar op 20 x 20 cm kan je wat diorama betreft al enorm veel detail aanbrengen. In principe zou 1 zijde van de baan aan de muur komen, als ik zou kiezen voor iets vasts. Bij kleinere modules is er natuurlijk sowieso meer mogelijk.

Citaat
Je baanplan komt optimistisch over:
- de rails liggen tot aan de rand
Klopt, maar dit hoeft niet de rand te zijn, het is meer een liniaal die me vertelt hoe lang en breed de baan eigenlijk is.

Zilte

  • Gast
Re: Vaak gestelde vraag: 2- of 3-rail?
« Reactie #11 Gepost op: 15 september 2019, 15:46:12 »
Indien u overweegt om meerdere rijrichtingen te willen, betekent dit wel dat er twee keerlussen in de baan moeten.
In uw geval kunt u ook overwegen om een kleine draaischijf op te nemen in de baan, waar een loc 180 graden gekeerd kan worden en dan via een parallelspoor we voor de wagons te komen.
Een andere optie kan ook zijn om aan de rand van de baan een wissel de tafel af te maken en aan die wissel een demontabel spoor te maken waar de combinatie op kan rijden. Deze kunt u dan zelf draaien, waardoor de combinatie de andere kant op zal rijden. Tevens kunt u dit ook gebruiken om op deze wijze verschillende combinaties op uw baan te krijgen.

RobVille

  • Gast
Re: Vaak gestelde vraag: 2- of 3-rail?
« Reactie #12 Gepost op: 15 september 2019, 16:38:19 »
Hoi, weer iets anders ;) Gezien de afmetingen van je treintafel, zou ik al snel kiezen voor een kopstation. In mijn tekening  ;D zie je een klein station met een eilandperron. Ook is een kleine locloods aanwezig. De perronlengte zou ongeveer 125 cm zijn. Hangt ook af van het type wissels dat je gebruikt. Volgens mij kun je leuk rangeren. De hoofdlijn verdwijnt rechts in een tunnel. Dit spoor kan of via een helix dalen naar - 8 cm (geen bovenleiding) en via een klein schaduwstation en een keerlus weer terug naar het station, of gelijk nivo houden en eindigen in een fiddle yard.



Uiteindelijk zou deze treintafel binnen je limiet blijven ;) Gezien de geometrie zou ik kiezen voor 2L  8)

Groetjes,
Rob

Oh, ja voor ik het vergeet.....

"mogelijkheden tot het bouwen van het landschap, waar ik uiteindelijk misschien wel het meeste plezier uit haal (alleen zou ik er graag een treintje in zien rondrijden)."

 ..... mogelijkheden meer dan genoeg.


« Laatst bewerkt op: 15 september 2019, 20:34:48 door RobVille »

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2447
Re: Vaak gestelde vraag: 2- of 3-rail?
« Reactie #13 Gepost op: 15 september 2019, 20:55:35 »
Denk bij een beperkte ruimte ook eens aan smalspoor. De treinen zijn vaak korter (al kunnen er wel lange smalspoor treinen zijn), de bogen kunnen scherpen, en de scenery is gewoon dezelfde schaal.
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Jack Black (NS1220)

  • Offline Offline
  • Berichten: 5642
Re: Vaak gestelde vraag: 2- of 3-rail?
« Reactie #14 Gepost op: 16 september 2019, 16:16:49 »
"...oud Fleischmann materiaal, maar na 15 jaar op een muffe zolder zal dat wellicht niet meer de beste kwaliteit hebben..."
Beetje olien, voorzichtig handmatig proberen of eea nog wil bewegen en meestal rijdt het gewoon weer.
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0