Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco 2025 door Tedo
Vandaag om 10:14:54
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 10:14:52
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Sicco Dierdorp
Vandaag om 10:11:16
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wies
Vandaag om 10:03:23
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door Nullem
Vandaag om 10:02:34
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door moonlicht
Vandaag om 09:53:54
Modules van Kees Gorter (vervolg) door MOVisser
Vandaag om 09:07:27
vervolg op "veel AC wielen" door henk
Vandaag om 07:55:23
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 07:37:50
Sfeer op je modelbaan door Frits C
Vandaag om 07:34:23
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 01:29:11
Spoor- en tramweg parafernalia door rolfm
12 July 2025, 23:52:39
Klein baantje 1200x1200mm door grove den
12 July 2025, 22:57:21
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Thom
12 July 2025, 22:49:25
Hulp gevraagd: Yamorc YD7010 en ESU loksound door Dave.......
12 July 2025, 22:40:43
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Modellbahnwagen
12 July 2025, 22:29:43
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Thom
12 July 2025, 22:09:18
Nahmertaler Kleinbahn door NS264
12 July 2025, 20:44:34
Eenvoudige, goedkope maar goede decoder? door Prutsert
12 July 2025, 20:15:39
Van Veendam naar Stadskanaal en door naar Emmen door Scratchbuilt
12 July 2025, 20:05:26
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
12 July 2025, 18:49:24
Spoor 1 nem of finescale door FritsT
12 July 2025, 18:37:50
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Daan!
12 July 2025, 18:16:11
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
12 July 2025, 17:49:43
Bentheimer Eisenbahn AG- dochterbedrijven. door Hans Reints
12 July 2025, 17:36:10
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
12 July 2025, 17:22:19
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door willyTEE
12 July 2025, 16:28:29
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
12 July 2025, 16:24:18
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
12 July 2025, 15:12:02
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door tijgernootje
12 July 2025, 13:42:35
  

Auteur Topic: Vensterbankbaan (H0-Märklin)  (gelezen 8004 keer)

Ruud-64

  • Offline Offline
  • Berichten: 140
  • modules wachten
Re: Vensterbankbaan (H0-Märklin)
« Reactie #15 Gepost op: 23 September 2019, 20:11:35 »
Hoi,
Ik vond het plan in *11 mooi.

Met vriendelijke groet,

Ruud

Het bouwen gaat langzaam beginnen station Ooit

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8846
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: Vensterbankbaan (H0-Märklin)
« Reactie #16 Gepost op: 24 September 2019, 08:03:03 »
Het plan in #11 is ook best leuk. De overloop (twee wissels in het station) is slim gekozen, zo zijn de sporen bijna even lang en maakt het weinig uit op welk spoor je een trein binnen laat komen. En je zou dan aan het langere (onderste) uitloopspoor een losweg kunnen plaatsen voor het overladen van goederen.
Alleen...
Het uitloopspoor naar de steengroeve is wat kort. Daar past net een kleine lok op met maximaal 2 wagens (gok ik). Zodra je een net grotere lok gebruikt zal je wagen voor wagen weg moeten rangeren. En dat verveelt op een gegeven moment.

Wat je zou kunnen doen is het uitloopspoor kunnen verlengen dat in de losweg van het station loopt. Op zich niet bezwaarlijk, alleen bij het lossen aan de losweg zullen de arbeiders rekening moeten houden om het uitloopspoor vrij te houden.

(oja, het wissel in de cirkel ligt nog op de scheidingslijn tussen de twee modulebakken)

Het eerste ( en daarmee het laatste) plan dat je maakte is wat completer. De engelse wissels waren overbodig, maar het concept zit in de basis al goed. Je kunt een goederentrein voor de steenslag binnen laten komen in het station (op het middelste spoor) en vanuit het station achteruit de steenslag bereiken. Aan het onderste spoor kan je de losweg of een goederenloods plaatsen voor wat extra rangeerwerk. De lengte na de wissels lijken mij alleen bedoeld om een lok te plaatsen of om de treinlengte op te vangen om te kunnen rangeren.
En met de ruimte die je over houdt kan je lekker volgooien met landschap  (y)

Groet,
michel


Zilte

  • Gast
Re: Vensterbankbaan (H0-Märklin)
« Reactie #17 Gepost op: 24 September 2019, 13:27:06 »
Geeft het plan eens met onderdeelnummers. Dan kunnen we meestoeien.

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8846
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: Vensterbankbaan (H0-Märklin)
« Reactie #18 Gepost op: 24 September 2019, 13:48:23 »
Het plan is om zoveel mogelijk van mijn oude Märklin spullen te gebruiken, om de kosten wat omlaag te houden. K-rail en initeel nog met ouderwetse Delta decoders rijden. Ik heb nog een Faller "Alte Kohlenmine" liggen en die wil ik er mogelijk ook in verwerken.
(...)

Dus het plan is 2 modules van 120x50cm en een kleine fiddleyard die aan de linkerzijde langs de muur loopt (zal om en nabij 60x15cm zijn).


Op basis hiervan is het heel eenvoudig om er achter te komen welke nummers waar gebruikt worden. Märklin K-rails heeft niet zoveel keuze :)


Beetje op basis van het 1e en laatste plan

Groet,
michel
« Laatst bewerkt op: 24 September 2019, 13:50:37 door tothebeach »

Nils

  • Offline Offline
  • Berichten: 22
Re: Vensterbankbaan (H0-Märklin)
« Reactie #19 Gepost op: 24 September 2019, 14:50:34 »
Bedankt weer voor de input allemaal, erg fijn om wat meer ervaren ogen naar het plan te hebben kijken.

Hierbij nog beide plannen met de onderdeelnummers, zoals gevraagd.

Het 2e baanplan, iets aangepast om een wissel van de modulescheiding te verplaatsen.



Het 1e/3e baanplan. Ik vind deze zelf iets aantrekkelijker, omdat de treinen niet rechtstreeks uit de tunnel een station binnenlopen. Er is nog een klein stukje (hoe minimaal dan ook) dat gereden moet worden voordat je bij het station aankomt, wat weer wat opties geeft voor landschap e.d.

Re Michel: De lengtes na de wissel van het bovenste spoor is vooral bedoeld om een binnenkomende loc de mogelijkheid te kunnen geven om te lopen naar de achterkant van de trein voor vertrek. Ik ben nog een beetje aan het spelen met de lengte van dat. Het kan denk ik wel wat korter, zeg een 2201 stukje van 90mm of 2201 en 2202 om zo op 135mm uit te komen en daarmee wat lengte te winnen voor de wissel.


Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 5187
Re: Vensterbankbaan (H0-Märklin)
« Reactie #20 Gepost op: 24 September 2019, 15:00:32 »
Maak je werkelijk gebruik van k-rail bocht 2210?

Ik zou op zijn minst (ik weet het je hebt beperkte ruimte) de bocht type 2221 gebruiken. Deze heeft radius 360 mm en is bij veel materiaal het minimum. Mocht je later toch iets willen laten rijden wat iets meer lengte heeft en minder goed "door de bocht" gaat, heb je tenminste die mogelijkheid.

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 5187
Re: Vensterbankbaan (H0-Märklin)
« Reactie #21 Gepost op: 24 September 2019, 15:09:51 »
Even uitgewerkt zou je zoiets kunnen doen. Iets eerder de bocht beginnen, maar verschil is niet echt groot.



Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Nils

  • Offline Offline
  • Berichten: 22
Re: Vensterbankbaan (H0-Märklin)
« Reactie #22 Gepost op: 24 September 2019, 15:48:49 »
Maak je werkelijk gebruik van k-rail bocht 2210?

Ik zou op zijn minst (ik weet het je hebt beperkte ruimte) de bocht type 2221 gebruiken. Deze heeft radius 360 mm en is bij veel materiaal het minimum. Mocht je later toch iets willen laten rijden wat iets meer lengte heeft en minder goed "door de bocht" gaat, heb je tenminste die mogelijkheid.

Groeten,
Jelmer

Helemaal niet aan gedacht inderdaad, heb het plan aangepast met 3x 2221 ipv. de 2x 2210. Past inderdaad prima, dus die hou ik erin! Bedankt!

Edit: ik had het plaatje dat je had gepost even niet opgemerkt, ik ga er eens mee puzzelen!
« Laatst bewerkt op: 24 September 2019, 16:30:42 door Nils »

Bluestrain

  • Offline Offline
  • Berichten: 173
  • Met vriendelijk groeten Frans
Re: Vensterbankbaan (H0-Märklin)
« Reactie #23 Gepost op: 04 October 2019, 19:44:02 »
Met een bochtwissel krijg je nog meer ruimte in je fiddle yard

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Vensterbankbaan (H0-Märklin)
« Reactie #24 Gepost op: 05 October 2019, 15:24:30 »
Hallo Nils,

Leuk baanplan! Lekker eenvoudig en toch genoeg mogelijkheden voor een realistisch "Betrieb"  (y)

Ik zou de overloopwissels rechtsboven vervangen door de slankere versie. De 22 graden wissels die je nu hebt, zijn wel erg scherp en doen in mijn ogen afbreuk aan het totaal. Veel ruimte kost het niet. De nuttige lengte van de stationssporen blijft nagenoeg gelijk.

Verder zou ik de 2 kopspoortjes aan de rechterkant niet met gebogen rails leggen, maar recht. Dat maakt rangeren eenvoudiger omdat aankoppelen in een boog lastig/onmogelijk is (dat hangt natuurlijk ook van de gebruikte koppeling af).
Verder ziet het er iets rustiger uit dan slingerende sporen. Hieronder een schetsje:


Ik heb het onderste spoor niet helemaal parallel gelegd met de rest van het station, zodat het korte spoortje ook toegankelijk is. Je zou bv een losweg tussen beide kopsporen kunnen plaatsen.
Groet, Wim
« Laatst bewerkt op: 05 October 2019, 15:26:23 door Wim Hesselink »
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256