Doel:€250.00
Donaties:€65.00

Per saldo:€-185.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-03-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Een kleine baan in een grote schaal: Laden en lossen in 1:22.5 door NS1220
Vandaag om 13:31:09
Mk Rongenwagen in spoor O door Pauldg
Vandaag om 13:27:18
Projekt 083-338 door Erik_omBC
Vandaag om 13:16:38
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 13:11:03
Dram Dhu Distillery in schaal 1:76 (00) door MacArthur
Vandaag om 13:03:26
Nieuwe intercity van NS maakt eerste meters buiten fabriek door VAM65
Vandaag om 12:53:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:41:37
Fleischmann 1657 digitaliseren n-spoor, waar moeten draden aangesloten worden? door Remunj
Vandaag om 12:34:45
Terschellinger Spoor door decauville_nl
Vandaag om 12:33:15
Van Swarzach naar Swarzburg door nkob
Vandaag om 12:25:40
Informatie over Hongaarse ligrijtuigen gezocht door martijnhaman
Vandaag om 12:25:17
Raamsdonk, in schaal 0, en verder alles wat er op rijdt. door roadster36
Vandaag om 12:23:36
NL baan: Frotterdam in h0 door Joran
Vandaag om 12:18:49
Bouwsels van Rik in schaal 0 (1:43.5) door Rik
Vandaag om 12:03:35
Digitaal pendelen met Lenz ABC-systeem - Esu Lokpilot V5 door Ronald Halma
Vandaag om 11:52:16
Doornvliet door Wim Vink
Vandaag om 11:42:10
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Blausee-Mitholz
Vandaag om 11:29:54
DE2 geel en rood met hazelnoot door Marc tramt
Vandaag om 11:08:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 11:05:42
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
Vandaag om 10:36:37
BMB-Module: "Blackwater Goods Yard" door St00mboy
Vandaag om 10:30:35
BNLS-module: "Grasland" door Hendrik Jan
Vandaag om 10:03:08
“Sporen over de Zee, Het verhaal van het treinveer Harwich - Zeebrugge. door Hans Reints
Vandaag om 09:32:42
NTM goederenwagens in Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 09:30:38
Roco en Piko ICE’s, sluitverlichting knippert? door 008200
Vandaag om 09:26:44
Kellerstein; een nieuwe baan in H0 door Romavami
Vandaag om 08:22:03
Cubana door BartvD
Vandaag om 08:01:35
Raadplaatje door GerardvV
07 april 2020, 23:41:58
Zestiger jaren plastic lijmen? door 1200blauw
07 april 2020, 22:50:38
IB + Viesmann 5211 door Geert-Jan van Nimmerdor
07 april 2020, 22:42:00
  

Auteur Topic: Paris 1889  (gelezen 3000 keer)

JurS

  • Offline Offline
  • Berichten: 125
Re: Paris 1889
« Reactie #15 Gepost op: 08 september 2019, 08:45:53 »
Bedankt voor jullie enthousiaste reakties! Ik weet niet wat Valkenburg is (een show?) maar ik kan niet komen. Ik woon in Engeland en hoewel ik eind van de maand toevallig een paar dagen in Nederland ben kan ik dit baantje niet echt in het vliegtuig mee nemen!

De vorderingen lijken erg snel te gaan, maar in werkelijkheid is het baantje al af en laat ik het jullie in stukjes en beetjes zien om de spanning erin te houden ;)

Zo gaan we dus weer verder:

De vraag was, wat te doen met de open ruimte aan de achterkant, tegenover de perron zijde. Eerst dacht ik aan een achtergrond waar het treintje achterlangs zou verdwijnen. Ik maakte een A3 print van een prachtige (ingekleurde) foto van de situatie achter de Eiffeltoren:



Dit zou ik op een stuk karton kunnen plakken, rond buigen en op de een of andere manier vastmaken aan de binnenste cirkel zodat het treintje er achter langs zou kunnen rijden.

Bij enig testen zag dit er gewoon niet uit. Het leek precies op wat het was: een foto op een stuk karton geplakt. Zo moest het dus niet.

Met verder denken kwam ik op het idee van een lang en small gebouw met openingen aan beide kanten, een soort train shed dus. De wanden zouden gebogen moeten zijn, of in een aantal korte rechte segmenten de bocht door gaan. Een mock-up in karton liet zien dat dit precies zou kunnen. De toleranties zijn klein maar het treintje zou er net doorheen passen!

Maar welke stijl? Gebouwen op de Tentoonstelling waren allemaal tijdelijk, baksteen valt af, een houten gebouw zou kunnen maar hoort hier niet echt thuis.
Foto's van de grote expositiehallen suggereren de oplossing: staal en glas, zoals toegepast bij de (enorme) Galerie des Machines, het gebouw waarin de technische nieuwtjes uit die tijd werden tentoongesteld:



Hoe nu zoiets na te bouwen, in een zeer bescheiden maat?

Het kostte wat moeite maar uiteindelijk vond ik een geschikt gelaserd bouwpakketje van Noch, de Orangerie, met mooie opengewerkte wanden:



Aangeschaft en in mootjes gehakt dus. Ook had ik nog wat ongebruikte resten van een grote Kibri overkapping die wel geschikt leken...:



(Wordt vervolgd)




« Laatst bewerkt op: 08 september 2019, 08:47:49 door JurS »

JurS

  • Offline Offline
  • Berichten: 125
Re: Paris 1889
« Reactie #16 Gepost op: 08 september 2019, 09:11:23 »
Om zeker te weten dat alles precies zou passen heb ik het gebouw direkt op de baan opgebouwd, wat normaal niet mijn voorkeur zou hebben.

De basis is een frame van Evergreen H and I profielen met daartussen de wandjes van Noch. Een bordes (van karton) aan de voorkant zou wel aardig staan:



De daken zijn wel wat problematisch. Het middendeel gaat nog wel, ik heb de zijkanten parallel gehouden dus het klokhuis van een keukenrol vormt een goede basis. De vleugels zijn lastiger, ze buigen in twee richtingen. Eerst maar wat spanten gefabriekt van stukjes karton:



(de geheimzinnige witte cirkel bovenin de foto wordt later nog nader verklaard!)

Dan de dakbedekking. WC rollen zijn verknipt in bizarre vormen totdat ze min of meer pasten, en op hun plaats gelijmd. In de plaatselijke craft shop vond ik wat heel dun en flexibel plastic sheet met ribbeltjes. Uitgeknipt en opgeplakt. Hmm, dit spul is wel buigzaam maar de bochten zijn erg vreemd, dus er verschijnen wel wat hobbeltjes. Gelukkig aan de achterkant, en gezien van de voorzijde valt dit niet echt op.

De achterwand is een kombinatie van Wills corrugated glazing, dunne buigzame platen, en een stukje karton in het midden. Ze schuiven tussen de H balken en zijn aan de onderrand vastgezet met schroefjes. Zo kan het allemaal nog weer los als ik er eens bij moet zijn om de rails schoon te maken of zo.



De plastic dakbedekking is wel handig (en goedkoop!) maar heeft zekere problematiche kantjes. Lijm hecht erg moeilijk en het kostte wat pogingen om alles vast te krijgen. Verven was een nog groter drama: lustig opgekwaste acrylverf wilde absoluut niet pakken, de verf kwam los bij herhaaldelijk dekken, en het werd allemaal heel erg streperig.

Alles er maar weer afgeveegd dus (gelukkig ging dat wel makkelijk!):



Er zat niets anders op dan spuiten. Ik heb geen airbrush dus met de ratelkan. De hele baan werd ingepakt in een vuilniszak en rollen afplakband, en in de tuin ermee. Een laagje grijze grondverf en een dun laagje zilver.



Na het uitpakken zag alles er zo uit:



Mmja, kan er mee door, dacht ik zo. Wel wat erg blinkend, maar dit gebouw was naturlijk nieuw gebouwd voor de Tentoonstelling en dus maar een paar weken oud op mijn baantje. Ik heb er later, heel huiverig, nog wel een heel dunne wash van bruine acryl overheen laten lopen. Gelukkig gaf dat geen problemen, maar het had ook niet veel effect ;)

(Wordt vervolgd)
« Laatst bewerkt op: 08 september 2019, 21:51:38 door JurS »

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 10471
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: Paris 1889
« Reactie #17 Gepost op: 08 september 2019, 09:14:09 »
 (y) (y) (y)
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Ad Cleijsen

  • Offline Offline
  • Berichten: 560
Re: Paris 1889
« Reactie #18 Gepost op: 08 september 2019, 10:11:19 »
Meer dan bijzonder.
 (y) (y)

Johnnytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1274
Re: Paris 1889
« Reactie #19 Gepost op: 08 september 2019, 10:18:10 »
Ik heb niks met Frankrijk maar vind het toch leuk om dit te volgen hoor. (y)
Groetjes
Johnny

JurS

  • Offline Offline
  • Berichten: 125
Re: Paris 1889
« Reactie #20 Gepost op: 08 september 2019, 13:22:35 »
Nu dan nog wat details.

Research in laat-19e eeuwse Franse ballon windassen (!) leverde deze mooie prent op van een mobiele stoomtakel:



Na wat zoekwerk vond ik een plastic soldaten setje met een wagon die wel geschikt leek voor ombouwen:



Helaas bleek bij het plaatsen op de baan dat dit wel erg groot was en te veel domineerde. Daarom is er maar overgegaan op een handbediende takel, afkomstig van een oud scheepsmodelletje en een houten vloertje:



Wel wat harder werken voor de mannen, maar Zut alors!

Op veel van de oude foto's zie je van die waanzinnige barokke fonteinen met schaars gekleede Griekse godinnen, engeltjes en weet ik wat. Er stond er een pal onder de Eiffeltoren:



Dit was wel een beetje een probleem. Een geschikte basis werd uiteindelijk gevonden in het plastic dekseltje van een strooipotje met een randje van karton. Godinnen kon ik niet vinden, dus dan maar iets anders: vogeltjes. Hier is het resultaat:



Ik heb geprobeerd de waterstralen na te bootsen met wat sliertjes gedroogde PVA lijm, maar ik ben eigenlijk niet overtuigd:



Nu ja, ik laat het maar zo want in de praktijk zie je niet veel van het geheel, verstopt onder de toren.




Dat is het wel zo'n beetje. Het enige wat nog ontbreekt is het publiek!


(Wordt vervolgd)



« Laatst bewerkt op: 08 september 2019, 21:55:19 door JurS »

sncf231e

  • Offline Offline
  • Berichten: 446
    • Mijn website
Re: Paris 1889
« Reactie #21 Gepost op: 08 september 2019, 13:28:23 »
Prachtig!
Misschien ook te publiceren op een Frans forum? http://forum.e-train.fr/index.php
Groet
Fred
Mijn website: http://sncf231e.nl/

Harm Boer

  • Offline Offline
  • Berichten: 69
Re: Paris 1889
« Reactie #22 Gepost op: 08 september 2019, 13:41:08 »
heel leuk bedacht allemaal (y)

JurS

  • Offline Offline
  • Berichten: 125
Re: Paris 1889
« Reactie #23 Gepost op: 08 september 2019, 14:28:10 »
Posten op een Frans forum? Ik weet niet of ik dat wel durf!

In elk geval, hier dan de laatste update: de Paris 1889 Exposition Universelle is geopend en het publiek is gearriveerd om al de laatste techologische ontwikkelingen te bewonderen, om te flaneren, en om lekker in de zon te zitten en het allemaal te zien voorbijgaan. Ook zijn er wat kleine viervoeters naar binnen geglipt!



De figuurtjes zijn van metaal, hele mooie poppetjes geleverd door Andrew C. Stadden (verkrijgbaar in verschillende schalen, deze zijn 1/76). Je moet ze wel zelf verven.

Een paar close-ups:









De dappere ballonvaarder bekijkt het allemaal eens van boven:



Op het perronnetje staan de mensen te wachten op de trein:



Onder het wakend oog van de stationschef (die de beschikking heeft over zo'n stoeltje voor wanneer het allemaal wat lang duurt - zie de tweede en derde foto's in dit draadje):




Zo, dat is het dan zo'n beetje, misschien voeg ik later nog een of twee kleine details toe, maar in principe is dit baantje af.







Bedankt voor jullie kommentaar, merci, au revoir et bonne chance!


PS. Hier is de link naar een kort filmpje:

https://www.youtube.com/watch?v=enSNZXS_E3c
« Laatst bewerkt op: 08 september 2019, 14:31:47 door JurS »

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 10471
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: Paris 1889
« Reactie #24 Gepost op: 08 september 2019, 17:50:28 »
Klein maar fijn.
Wat een geweldig leuk en mooi gebouwd onderwerp. Petje af Jur! Smaakt naar meer! (y) (y) (y)
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1498
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Paris 1889
« Reactie #25 Gepost op: 08 september 2019, 21:51:48 »
Heel leuk gedaan  (y)  mooi geworden .

Mis alleen de Heineken stand  :D
https://www.youtube.com/watch?v=8cvTPRInMuI

JurS

  • Offline Offline
  • Berichten: 125
Re: Paris 1889
« Reactie #26 Gepost op: 08 september 2019, 22:03:03 »
Wow die reklame kende ik niet. Geweldig, met de Eiffeltoren in het rood en zowaar ook de luchtballon! Helemaal juist, hebben ze vast afgekeken van mijn baantje... alleen zie ik het treintje nergens.

Overigens vind je de Heineken stand binnen in mijn gebouw, net als in het filmpje ;)

JurS

  • Offline Offline
  • Berichten: 125
Re: Paris 1889
« Reactie #27 Gepost op: 10 september 2019, 19:44:28 »
Nog een kleine aanvulling, mijn Chinese palmboompjes zijn vandaag aangekomen. Zo uit het zakje zijn ze erg glimmend en plasticachtig, maar een likje verf doet wonderen:



Geplant in een paar potjes uit mijn rommeldoos zien ze er best aardig uit dacht ik zo.


Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 6313
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Paris 1889
« Reactie #28 Gepost op: 10 september 2019, 22:05:29 »
Het is echt prachtig geworden.

In het laatste weekend van september vinden de Modelsmalspoordagen plaats in Valkenburg bij Katwijk. Je kunt er hier meer over lezen. Wonen in Engeland is geen excuus om er niet heen te gaan, want dat doe ik ook.  ;) Wij rijden met de auto donderdagavond weg, gaan met de nachtboot en komen maandagochtend weer terug. Je kunt volgend jaar vast wel meerijden, als je wilt, de achterbank is nog leeg.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 4831
  • Team Mitropa
Re: Paris 1889
« Reactie #29 Gepost op: 11 september 2019, 00:31:51 »
geweldig leuk geworden  (y)