Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

nieuw te leggen sporen passend maken door onmogelijkhier
Vandaag om 16:08:15
Marklin Telexkoppelingen blijven hangen door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:51:59
Zoekfunctie ? door VAM65
Vandaag om 15:22:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Keska
Vandaag om 14:48:26
Werps Soldeerworkshop door Marco Staartjes
Vandaag om 14:47:12
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Peter Kleton
Vandaag om 14:27:30
De (3d) knutsels van Ronald. door MaraNCS
Vandaag om 14:25:44
FFA koelwagen door Duoblock
Vandaag om 14:19:55
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:03:01
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door sncf231e
Vandaag om 13:45:43
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Rick
Vandaag om 13:24:51
Punt- en hartstukken door 1200blauw
Vandaag om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 12:42:50
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 12:40:54
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
  

Auteur Topic: Aankomst grootste containerschip ter wereld  (gelezen 40611 keer)

RikM

  • Offline Offline
  • Berichten: 828
Re: Aankomst grootste containerschip ter wereld
« Reactie #15 Gepost op: 02 september 2019, 23:02:24 »
Het schip ligt sinds vanochtend al buitengaats voor anker te wachten tot zijn plaats  vrij is.
Interesse Scandinavië,NS IV-V en scenery

mardig23

  • Offline Offline
  • Berichten: 225
Re: Aankomst grootste containerschip ter wereld
« Reactie #16 Gepost op: 03 september 2019, 00:29:17 »
Ja, en het is zo te zien erg druk in Rotterdam :o

Zo Falcon, dan zit jij ergens op de scheldelaan bij Bayer of SGS of zo ;D

Ik zat daar vroeger al eens op Lilosteiger (y)
« Laatst bewerkt op: 03 september 2019, 00:32:02 door mardig23 »
Met spoorse Groeten, Karl

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9557
    • nulpunt
Re: Aankomst grootste containerschip ter wereld
« Reactie #17 Gepost op: 03 september 2019, 12:37:32 »
Daar komt het schip.

Schermopname (642) by Nulpunt0, on Flickr

Schermopname (647) by Nulpunt0, on Flickr

Schermopname (648) by Nulpunt0, on Flickr

Schermopname (653) by Nulpunt0, on Flickr

Schermopname (655) by Nulpunt0, on Flickr

Schermopname (657) by Nulpunt0, on Flickr

1313
« Laatst bewerkt op: 03 september 2019, 13:17:43 door FritsT »

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8133
Re: Aankomst grootste containerschip ter wereld
« Reactie #18 Gepost op: 03 september 2019, 13:58:23 »
Leuk!   :)

Ferry As

  • Spoor 1
  • Offline Offline
  • Berichten: 1754
  • **
Re: Aankomst grootste containerschip ter wereld
« Reactie #19 Gepost op: 03 september 2019, 19:12:02 »
Die container schepen zijn gigantisch  :o

Ivm m'n werk in Temse, Belgie, verblijf ik door de weeks in de metropool Walsoorden, Zeeuws Vlaanderen.

Hier ligt de vaargeul vlak naast de zeedijk waar ik regelmatig die kanjers voorbij zie en hoor komen.

Ze steken een heel stuk boven de zeedijk uit....

Ben nog altijd onder de indruk, ook van het enorme getijden verschil hier, tussen eb en vloed zit vaak zo'n 5 a 5,5 meter. Bij eb ligt bijv. het haventje van Walsoorden en van Paal droog..  :o









Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 25183
    • Pagina van klaas
Re: Aankomst grootste containerschip ter wereld
« Reactie #20 Gepost op: 03 september 2019, 21:18:38 »
Ben nog altijd onder de indruk, ook van het enorme getijden verschil hier, tussen eb en vloed zit vaak zo'n 5 a 5,5 meter. Bij eb ligt bijv. het haventje van Walsoorden en van Paal droog..  :o
Dat is misschien de reden dat dit schip niet naar Antwerpen komt. In verband met het getij moeten ze het vaarschema heel precies plannen en als er iets mis gaat kan het vastlopen en dan moeten ze wachten tot het volgende hoogwater om verder te kunnen.

mardig23

  • Offline Offline
  • Berichten: 225
Re: Aankomst grootste containerschip ter wereld
« Reactie #21 Gepost op: 03 september 2019, 21:31:21 »
Nee hoor Klaas,

Hij heeft bijna 24 uur voor de kust voor anker gelegen, dus echt dringend was het niet.
De hub van MSC is in Antwerpen 24/24 en 7/7 te bereiken, ook voor de Megamax24.

Het heeft vooral te maken met de route waarop de Gulsun zal worden ingezet, en het feit dat er te Antwerpen net twee nieuwe MSC's werden voorgesteld tijdens de Maidenvoyage.
Het is dan volgens mij ook een beetje een politiek spelletje van MSC om druk te zetten op Vlaanderen om die nieuwe terminal in gang te steken ::)

De MSC Mina is op komst, exact hetzelfde schip, die momenteel op weg is naar Gibraltar. Nog twee weekjes geduld :angel:

Belangrijker: De filmpjes te Rotterdam!!

https://www.youtube.com/watch?v=Ydns_sPeZW4

https://www.youtube.com/watch?v=WD2aw2UU3JU

https://www.youtube.com/watch?v=wf1wbxWIEpQ

« Laatst bewerkt op: 03 september 2019, 21:35:22 door mardig23 »
Met spoorse Groeten, Karl

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 25183
    • Pagina van klaas
Re: Aankomst grootste containerschip ter wereld
« Reactie #22 Gepost op: 03 september 2019, 21:39:29 »
Karl, ik kwam hierop omdat ik eens een documentaire heb gezien over een ander groot schip van MSC  dat naar Antwerpen voer. Die reis moest nauwkeurig afgestemd worden op het getij omdat ze anders kans liepen op zeker moment te weinig water onder de kiel te krijgen. Is dat dan overdreven?

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2658
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Aankomst grootste containerschip ter wereld
« Reactie #23 Gepost op: 03 september 2019, 21:56:15 »
Dat afstemmen van het getij is altijd op die supergrote containers.
Heeft te maken met de max diepte van de Schelde. Een klein deel van deSchelde ligt in Belgie, en mag Belgie zo diep uitgraven als ze willen, het probleem is .... het Nederlandse deel van de Schelde :)
Dat hangt met verdragen vast etc. En heeft Belgie steeds toelatign nodig van Belgie om het dieper uit te baggeren :)
Altijd een heel gedoe als het weer dieper moet. Want logischerwijs wil Nederland dat niet te diep, omdat het anders zijn eigen haven van Rotterdam benadeeld ;)
Hoe zou je zelf zijn :)

Dus momenteel met hoog tij raken s werelds grootse containerschepen ook nog steeds in de Antwerpse haven ( Deurganckdok, een getijdendok, vlak naast kerncentrale Dole ), maar de timing is wel altijd heel stipt, als ik goed voorheb, hebben deze superschepen maar een meter of 2 onder de boeg en de zandbodem van de Schelde. Als het tij dus aan het terugtrekken is, moet je de Schelde niet meer opvaren met zo'n bootje, want halfweg loop je dan al op de grond ( of als je de bocht van Bath iets te breed neemt wegens motorpech op een crusiaal deel van de in/uitvaarroute, zoals er eentje paar jaar geleden voor had )
Krijg je trouwens dit soort schouwspel op de dijk :

Foto trouwens van pcz.nl

mardig23

  • Offline Offline
  • Berichten: 225
Re: Aankomst grootste containerschip ter wereld
« Reactie #24 Gepost op: 03 september 2019, 22:51:57 »
Beste vrienden,

Volgens mij is dat toch niet meer helemaal aan de orde hoor.

De Antwerpse haven, en voor dit specifiek geval de Deurganckdok, heeft al sinds 2011 een tijonafhankelijke toegankelijkheid voor schepen met een diepgang tot 13.70.
Dat komt neer op 15.35 meter effectieve minimumdiepte bij laag tij.
(Jaarverslag Port of Antwerp 2011)

De Gulsun zit nu op een gemiddelde diepgang van 12 meter en een effectieve van 12.3, maar hij is dan ook niet echt geladen. Geschat wordt dat hij eens op volle kracht, max rond de 16 meter zal liggen. Als Antwerpen zijn doelstellingen voor 2016 heeft gehaald zaten we daar toen al. Volgens mij mogen deze schepen geen probleem geven, want ze worden nooit volledig volgeladen.

Voor de volgende stap, de 30000 teu's die in ontwikkeling zijn gaan we moeten passen vrees ik. We zitten in de dok op 16.30 meter diep, en dat lijkt toch wel een beetje het maximum op dit moment. Op de schelde zitten we normaal gezien ergens tussen 15.50 en 16 meter tijonafhankelijk. In Rotterdam zitten ze op 20 meter. Daar gaan ze het concurrentievoordeel kunnen uitspelen.

Nuja, theorie en praktijk....
Met spoorse Groeten, Karl

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12302
    • sleutelspoor
Re: Aankomst grootste containerschip ter wereld
« Reactie #25 Gepost op: 03 september 2019, 22:54:55 »
Dat was voor ons, de sleepvaart, brood op de plank!! ;D
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

mardig23

  • Offline Offline
  • Berichten: 225
Re: Aankomst grootste containerschip ter wereld
« Reactie #26 Gepost op: 03 september 2019, 22:58:53 »
Dat zal wel Hans,

Ik telde daar toen toch een slepertje of 15 ;D

Aangezien u in de business zit, heeft u een idee van wat de tijonafhankelijk toegankelijkheid is anno 2019?
Van Antwerpen dan bedoel ik...
Met spoorse Groeten, Karl

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12302
    • sleutelspoor
Re: Aankomst grootste containerschip ter wereld
« Reactie #27 Gepost op: 04 september 2019, 09:27:25 »
kom hier later op terug
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21633
Re: Aankomst grootste containerschip ter wereld
« Reactie #28 Gepost op: 04 september 2019, 09:41:42 »
Altijd een heel gedoe als het weer dieper moet. Want logischerwijs wil Nederland dat niet te diep, omdat het anders zijn eigen haven van Rotterdam benadeeld ;)
Hoe zou je zelf zijn :)

Het is een boeiende situatie.
Aan de ene kant is er dat verdrag dat bepaalt dat Antwerpen toegankelijk moet blijven.
Aan de andere kant ligt Antwerpen nu eenmaal een eind stroomopwaarts en houdt het steeds dieper maken van de vaargeul een keer op. Als Zeeuws-Vlaanderen bij België hoorde, was de haven al lang richting de kust verplaatst, zoals op zoveel plaatsen is gebeurd.

Maar waar is de onpartijdige instantie die kan bepalen wanneer de vaargeul niet dieper meer kan zonder onevenredige schade toe te brengen en wat wordt dan de oplossing?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12302
    • sleutelspoor
Re: Aankomst grootste containerschip ter wereld
« Reactie #29 Gepost op: 04 september 2019, 10:07:15 »
Begin 2013 werd door de UGent op vraag van de Permanente Commissie voor toezicht op de Scheldevaart een studie opgeleverd met betrekking tot de verbetering van de toegankelijkheid van de Scheldehavens. Door de tijpoorten op een andere manier te berekenen (op basis van dynamische kielspeling, afgekort DKS), zouden de veiligheid en de toegankelijkheid van de Scheldehavens vergroten. Deze vernieuwde aanpak houdt rekening met de invloed van vaarsnelheid, golven, wind en stroming op de manoeuvres van een schip. Het gaat als het ware om een risicoanalyse waarbij onderzocht wordt of de kans op bodemraking klein genoeg en de kielspeling groot genoeg is om vlot te kunnen manoeuvreren.

Het Nederlandse en het Vlaamse Loodswezen waren vanaf het begin betrokken partij. De loodsen zullen de metingen uitvoeren voor het theoretische model dat aan de basis ligt van de nieuwe versie van de Westerscheldeplanner (WESP). De meetreizen, die toch enige complexiteit in zich dragen, worden uitgevoerd met behulp van een aangepaste SNMS-set waarmee de scheepsbewegingen nog nauwkeuriger worden geregistreerd. Recent voerden twee Vlaamse loodsen, rivierloods kapt. Francis Baetens en zeeloods kapt. Karel Vlieghe, twee meetreizen uit op containerschepen met als vertrekpunt de Noordzeeterminal in Antwerpen tot aan de WANDELAAR.

In de loop van de volgende maanden zullen in eerste instantie nog tien meetreizen uitgevoerd worden om voldoende gegevens te verzamelen. Het Waterbouwkundig Laboratorium zal de verzamelde data verder verwerken en vergelijken met de uitkomst van de nieuwe WESP. Alle resultaten zullen meegenomen worden in de eindevaluatie van het probabilistische toelatingsbeleid.

TOELICHTING TIJPOORTEN / DIEPGANGEN
Grote diepstekende containerschepen kunnen niet altijd 24 uur per dag het Scheldegebied bevaren. De periode waarin deze schepen kunnen op- of afvaren noemen we tijpoorten en is afhankelijk van hun diepgang en van het getij.
De Gemeenschappelijke Nautische Autoriteit berekent de tijpoorten en geeft per schip toelating om op of af te varen. Aangezien het tij elke dag anders is gelden er ook elke dag andere tijpoorten.
berekende tijpoorten voor verschillende diepgangen. Deze gelden voor de vaart van de Wandelaar tot het Zandvliet/Berendrecht sluizencomplex en vice versa.
Deze tijpoorten zijn berekend voor voorspelde astronomische waterstanden, voor een vaarweg op streefdiepten en voor specifieke snelheden op de deeltrajecten. Aangezien er door omstandigheden verhogingen en verlagingen van de voorspelde waterstanden en van de drempeldiepten kunnen optreden, of met andere snelheden gevaren wordt, zijn er afwijkingen van deze berekeningen mogelijk.
https://www.vts-scheldt.net/default.aspx?path=Content%202009/Tijpoort/TijpoortToelating
« Laatst bewerkt op: 04 september 2019, 10:12:29 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.