Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Wim Vink
Vandaag om 09:22:45
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Pauldg
Vandaag om 08:58:21
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
De (3d) knutsels van Ronald. door Matthijs van Heijningen
Vandaag om 07:51:56
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
  

Auteur Topic: Philotrain hartje behoeft onderhoud  (gelezen 2211 keer)

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4454
Philotrain hartje behoeft onderhoud
« Gepost op: 02 september 2019, 08:47:14 »
Beste mensen,
Om de zoveel tijd moeten ook Philotrain locs onderhoud hebben. De mijne (NS1703 stoomloc) rijdt niet zoveel. Toch is het wel verstandig het hoofdtandwiel en worm regelmatig te smeren met vet. Hoe pakken jullie dat aan? Gewoon het onderste kleine vierkante plaatje waar de worm zich bevindt eraf schroeven? Of vallen er dan meer onderdelen van de loc af, waar ik niet blij van wordt? Ik wil voorkomen dat ik dingen vast moet schroeven terwijl ik onderdeeltjes met drie handen in bedwang moet houden om alles weer in elkaar te krijgen. Dus trial and error, daar begin ik nu effe niet aan. Vandaar de vraag.

De loc heeft laatst gereden dat deed ie nogal slecht. Terwijl dat eerst niet zo was.
vr gr Andre
« Laatst bewerkt op: 02 september 2019, 08:52:08 door zuylen »

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3446
  • Mcn NSR Groningen.
Re: Philotrain hartje behoeft onderhoud
« Reactie #1 Gepost op: 02 september 2019, 08:53:02 »
Ik heb een gelijkende Philotrain en daarbij pak ik altijd het deksel
aan de onderzijde er af, beetje vet er in (roco bijvoorbeeld, niet te veel)
De overige delen met dunne olie (drijfwerk en lagers)

Het enige is dat de bovenzijde van de wormkast indien de loc op de kop
ligt de ketel in zakt, met een satéprikkertje wellicht even borgen.

De schroefdraad is fragiel, om het maar gezegt te hebben.


Gr,

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4454
Re: Philotrain hartje behoeft onderhoud
« Reactie #2 Gepost op: 02 september 2019, 11:00:21 »
Ik vind het een lastige operatie. Je kunt er namelijk moeilijk bij! Ik ga het eerst ff zelf proberen. Mocht ik er niet uitkomen, kan ik dan je hulp in roepen? Ik heb van Philotrain een aantal reserve schroeven gehad. Als er eventueel iets stuk gaat kan ik wat vervangen. Maar helaas geldt dat uiteraard niet voor de schroefdraad in de loc zelf.
Andre

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3446
  • Mcn NSR Groningen.
Re: Philotrain hartje behoeft onderhoud
« Reactie #3 Gepost op: 02 september 2019, 12:46:34 »
Het is inderdaad even een operatie, de eerste keer dat ik mijn 2100
opende viel de wormkast in de ketel, heb het uiteindelijk weer allemaal
netjes gekregen.

Mijn eigen 1800 heeft ook al grotendeels uit elkaar gelegen voor onderhoud
en digitalisering, deze is fighting fit op het moment.

Je mag mij best benaderen voor hulp, via de Pm oid is prima.

Gr,

Robbert Jan,.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4454
Re: Philotrain hartje behoeft onderhoud
« Reactie #4 Gepost op: 02 september 2019, 18:43:55 »
Beste Robbert Jan,
Dan moeten we een keer een afspraak maken. De loc van mij is in principe digitaal. In de toekomst wil ik er een geluidsdecoder in zetten. Zo´n sounddecoder heb ik gezien bij iemand in Limburg die dat in zijn Philotrain Hartje heeft gezet. Dat maakt het allemaal net effe wat leuker! Maar goed, dat is toekomst muziek. Zo´n sounddecoder kost wel wat pegels.

Karst Drenth heeft mijn loc destijds een complete revisie gegeven en een digitale chip ingebouwd. Toen liep ie perfect! Maar na al weer een aantal jaren stilstand, denk ik dat smeren met vet op het tandwiel waar de worm op loopt, nu wel weer noodzakelijk is! Het ding maakt nu een ongelofelijk groot kabaal als ie vooruit loopt. Achteruit doet ie het wel beter! Ook zijn er contact problemen. Misschien is er wat ruimte voor een "stay alive" condensatorpack? Als is die ruimte miniem. Het openen van het kroontandwiel waarop de worm loopt, betekent dat je slecht twee schroefjes los moet maken. Het lijkt een klusje van niks. Maar het is allemaal zo klein, dat ik er schrik voor heb. Bovendien zitten al die remmen in de weg, wat alles extra lastig maakt.

Je zou via mijn loc kunnen kijken hoe Karst het digitaliseren gedaan heeft. Ik weet dat hij een N-decodertje van Esu erin gefriemeld heeft. Daar moest zelfs de isolatie van verwijderd worden omdat er anders niet genoeg ruimte was achter de motor. Met andere woorden, de decoder zit achter de motor gemonteerd. Heb jij speciale gereedschappen om die schroefjes te hermonteren? Waar kan ik zelf die gereedschappen aanschaffen?
vr gr André
« Laatst bewerkt op: 02 september 2019, 21:25:36 door zuylen »

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3446
  • Mcn NSR Groningen.
Re: Philotrain hartje behoeft onderhoud
« Reactie #5 Gepost op: 02 september 2019, 20:22:37 »
Hoi André


Mijn NS 1800 heeft ook een loksound chip aan boord, daarbij zit de decoder en speaker in de
ketel verwerkt, een heel getover naast de installatie van 3 ledjes in de frontseinen en een
enkele in de vuurkist.

Daarvoor heb ik de mijne zover als mogelijk gedemonteerd en voorzien van nieuwe stroom
afname voor goede rijeigenschappen, een condensator "stay alive"zit er bij mij niet in.

Kwa gereedschap, een mooi setje fijne schroevendraaiertjes (houten, geen idee meer welke
handelaar of een setje bij de doe het zelfver)
Voor het aanpakken van de onderdelen een fijne pincet van Gm&S (soldeer pincet, fijn en robuust)

Indien je er niet uitkomt kan ik best eens kijken wat er kwa afspraak mogelijk is, mits de afstand
niet te gek is, komende uit Groningen.

Gr,

Robbert Jan.



The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4454
Re: Philotrain hartje behoeft onderhoud
« Reactie #6 Gepost op: 02 september 2019, 21:23:24 »
Aj, Groningen is ver! Toch ben ik er niet onbekend. Ik heb daar een studievriend wonen.(Doet helaas niet aan modeltreinen.) Misschien kan ik het één en ander combineren? Moet ff kijken. Zolang je maar niet in de binnenstad van Groningen woont, kan ik met de auto komen. Anders wordt het treinen. Maar dat doe ik niet graag met zo'n dure loc. Hoe heb jij overigens de stroomafname verbeterd? Extra fosforbronzen draden op de wielen gezet voor extra stroom afnamepunten?
vr gr André
« Laatst bewerkt op: 02 september 2019, 21:28:07 door zuylen »