Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 15:06:45
Leuke film over spoorwegbouw 1949 door Montanbahn
Vandaag om 14:53:08
RhB H0m, Albulisch door Boertje
Vandaag om 14:51:09
The Summer of 69 door Ronald Halma
Vandaag om 14:22:40
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:31:50
't Boemeltje door Sam
Vandaag om 13:26:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door NS264
Vandaag om 13:22:05
Met welke tang knip je verenstaal? door Montanbahn
Vandaag om 13:14:53
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door bellejt
Vandaag om 12:58:15
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 12:42:50
booster vraag door 1200blauw
Vandaag om 12:42:01
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door jan47
Vandaag om 12:41:51
ICM 4444 op basis van Marklin 37421 door ES44C4
Vandaag om 12:20:47
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 12:11:32
De fabriek - Spoor 0 door Ronald Halma
Vandaag om 11:52:05
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Jeronimos
Vandaag om 11:42:25
Wat was jullie allereerste loc? door puntenglijder
Vandaag om 10:43:11
Update: baan in de tropen door Eric v C
Vandaag om 10:41:52
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door Hans Reints
Vandaag om 10:30:51
Modelbaan Beltheim. door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:25:33
Grootspoor in Frankrijk door Wouter W
Vandaag om 10:09:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Montanbahn
Vandaag om 09:01:55
Terugverende koppeling door Trein033
Vandaag om 08:29:02
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MOVisser
Vandaag om 08:22:44
Her-(her-)beginnen door Ronaldk
Vandaag om 08:02:11
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Benjamin92
Vandaag om 01:36:24
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Joz
Vandaag om 00:04:18
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
06 August 2025, 22:36:12
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Vislijn
06 August 2025, 22:02:52
US diorama in H0 door 741230
06 August 2025, 21:07:12
  

Auteur Topic: Philotrain hartje behoeft onderhoud  (gelezen 2359 keer)

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4517
Philotrain hartje behoeft onderhoud
« Gepost op: 02 September 2019, 08:47:14 »
Beste mensen,
Om de zoveel tijd moeten ook Philotrain locs onderhoud hebben. De mijne (NS1703 stoomloc) rijdt niet zoveel. Toch is het wel verstandig het hoofdtandwiel en worm regelmatig te smeren met vet. Hoe pakken jullie dat aan? Gewoon het onderste kleine vierkante plaatje waar de worm zich bevindt eraf schroeven? Of vallen er dan meer onderdelen van de loc af, waar ik niet blij van wordt? Ik wil voorkomen dat ik dingen vast moet schroeven terwijl ik onderdeeltjes met drie handen in bedwang moet houden om alles weer in elkaar te krijgen. Dus trial and error, daar begin ik nu effe niet aan. Vandaar de vraag.

De loc heeft laatst gereden dat deed ie nogal slecht. Terwijl dat eerst niet zo was.
vr gr Andre
« Laatst bewerkt op: 02 September 2019, 08:52:08 door zuylen »
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3531
  • Mcn NSR Groningen.
Re: Philotrain hartje behoeft onderhoud
« Reactie #1 Gepost op: 02 September 2019, 08:53:02 »
Ik heb een gelijkende Philotrain en daarbij pak ik altijd het deksel
aan de onderzijde er af, beetje vet er in (roco bijvoorbeeld, niet te veel)
De overige delen met dunne olie (drijfwerk en lagers)

Het enige is dat de bovenzijde van de wormkast indien de loc op de kop
ligt de ketel in zakt, met een satéprikkertje wellicht even borgen.

De schroefdraad is fragiel, om het maar gezegt te hebben.


Gr,

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4517
Re: Philotrain hartje behoeft onderhoud
« Reactie #2 Gepost op: 02 September 2019, 11:00:21 »
Ik vind het een lastige operatie. Je kunt er namelijk moeilijk bij! Ik ga het eerst ff zelf proberen. Mocht ik er niet uitkomen, kan ik dan je hulp in roepen? Ik heb van Philotrain een aantal reserve schroeven gehad. Als er eventueel iets stuk gaat kan ik wat vervangen. Maar helaas geldt dat uiteraard niet voor de schroefdraad in de loc zelf.
Andre
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3531
  • Mcn NSR Groningen.
Re: Philotrain hartje behoeft onderhoud
« Reactie #3 Gepost op: 02 September 2019, 12:46:34 »
Het is inderdaad even een operatie, de eerste keer dat ik mijn 2100
opende viel de wormkast in de ketel, heb het uiteindelijk weer allemaal
netjes gekregen.

Mijn eigen 1800 heeft ook al grotendeels uit elkaar gelegen voor onderhoud
en digitalisering, deze is fighting fit op het moment.

Je mag mij best benaderen voor hulp, via de Pm oid is prima.

Gr,

Robbert Jan,.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4517
Re: Philotrain hartje behoeft onderhoud
« Reactie #4 Gepost op: 02 September 2019, 18:43:55 »
Beste Robbert Jan,
Dan moeten we een keer een afspraak maken. De loc van mij is in principe digitaal. In de toekomst wil ik er een geluidsdecoder in zetten. Zo´n sounddecoder heb ik gezien bij iemand in Limburg die dat in zijn Philotrain Hartje heeft gezet. Dat maakt het allemaal net effe wat leuker! Maar goed, dat is toekomst muziek. Zo´n sounddecoder kost wel wat pegels.

Karst Drenth heeft mijn loc destijds een complete revisie gegeven en een digitale chip ingebouwd. Toen liep ie perfect! Maar na al weer een aantal jaren stilstand, denk ik dat smeren met vet op het tandwiel waar de worm op loopt, nu wel weer noodzakelijk is! Het ding maakt nu een ongelofelijk groot kabaal als ie vooruit loopt. Achteruit doet ie het wel beter! Ook zijn er contact problemen. Misschien is er wat ruimte voor een "stay alive" condensatorpack? Als is die ruimte miniem. Het openen van het kroontandwiel waarop de worm loopt, betekent dat je slecht twee schroefjes los moet maken. Het lijkt een klusje van niks. Maar het is allemaal zo klein, dat ik er schrik voor heb. Bovendien zitten al die remmen in de weg, wat alles extra lastig maakt.

Je zou via mijn loc kunnen kijken hoe Karst het digitaliseren gedaan heeft. Ik weet dat hij een N-decodertje van Esu erin gefriemeld heeft. Daar moest zelfs de isolatie van verwijderd worden omdat er anders niet genoeg ruimte was achter de motor. Met andere woorden, de decoder zit achter de motor gemonteerd. Heb jij speciale gereedschappen om die schroefjes te hermonteren? Waar kan ik zelf die gereedschappen aanschaffen?
vr gr André
« Laatst bewerkt op: 02 September 2019, 21:25:36 door zuylen »
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3531
  • Mcn NSR Groningen.
Re: Philotrain hartje behoeft onderhoud
« Reactie #5 Gepost op: 02 September 2019, 20:22:37 »
Hoi André


Mijn NS 1800 heeft ook een loksound chip aan boord, daarbij zit de decoder en speaker in de
ketel verwerkt, een heel getover naast de installatie van 3 ledjes in de frontseinen en een
enkele in de vuurkist.

Daarvoor heb ik de mijne zover als mogelijk gedemonteerd en voorzien van nieuwe stroom
afname voor goede rijeigenschappen, een condensator "stay alive"zit er bij mij niet in.

Kwa gereedschap, een mooi setje fijne schroevendraaiertjes (houten, geen idee meer welke
handelaar of een setje bij de doe het zelfver)
Voor het aanpakken van de onderdelen een fijne pincet van Gm&S (soldeer pincet, fijn en robuust)

Indien je er niet uitkomt kan ik best eens kijken wat er kwa afspraak mogelijk is, mits de afstand
niet te gek is, komende uit Groningen.

Gr,

Robbert Jan.



The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4517
Re: Philotrain hartje behoeft onderhoud
« Reactie #6 Gepost op: 02 September 2019, 21:23:24 »
Aj, Groningen is ver! Toch ben ik er niet onbekend. Ik heb daar een studievriend wonen.(Doet helaas niet aan modeltreinen.) Misschien kan ik het één en ander combineren? Moet ff kijken. Zolang je maar niet in de binnenstad van Groningen woont, kan ik met de auto komen. Anders wordt het treinen. Maar dat doe ik niet graag met zo'n dure loc. Hoe heb jij overigens de stroomafname verbeterd? Extra fosforbronzen draden op de wielen gezet voor extra stroom afnamepunten?
vr gr André
« Laatst bewerkt op: 02 September 2019, 21:28:07 door zuylen »
zuylen is helaas in januari 2025 overleden