Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mini baantje `` De visafslag`` door spoorijzer
Vandaag om 09:39:16
3,51° ofzoiets 😉 door Huup
Vandaag om 09:28:35
NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 09:24:47
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Gerard
Vandaag om 09:21:30
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door tothebeach
Vandaag om 09:11:51
De fabriek - Spoor 0 door spoorijzer
Vandaag om 09:05:18
Jouef, Electrotren, Rivarossi en Lima 2024, nieuws van de fabrikant door Arjan6511
Vandaag om 09:04:01
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door tuurtje
Vandaag om 08:52:21
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Pauldg
Vandaag om 08:43:59
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 08:16:54
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
Vandaag om 08:01:28
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door RK
Vandaag om 07:45:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door gdh
Vandaag om 06:54:59
Bouw van materieel 40 treinstellen door Jeroen Water
Vandaag om 06:40:02
Bahnstrecke 5867 door frits959
Vandaag om 03:21:09
Baan in Los Angeles door AndrevdG
Vandaag om 02:20:13
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:32:25
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 00:28:49
Grenzbahnhof Ellrich ( DDR ) in schaal TT door eitreb
17 april 2024, 23:06:00
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door gdh
17 april 2024, 22:26:07
Pools diorama H0 door Cegielski
17 april 2024, 22:26:05
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door raymond erdtsieck
17 april 2024, 22:16:30
Bauarbeiten im gange door Frank 123
17 april 2024, 22:13:30
EifelBurgenBahn door Die Bahn
17 april 2024, 22:12:14
Raadplaatje door Magic
17 april 2024, 22:10:17
Pfarrerwinkel bahn door wob
17 april 2024, 21:15:01
US diorama in H0 door Wim Vink
17 april 2024, 21:14:01
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Erjen89
17 april 2024, 20:27:46
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Mispoes
17 april 2024, 20:27:24
Station Roodeschool door Huup
17 april 2024, 20:18:44
  

Auteur Topic: Philotrain hartje behoeft onderhoud  (gelezen 2220 keer)

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4457
Philotrain hartje behoeft onderhoud
« Gepost op: 02 september 2019, 08:47:14 »
Beste mensen,
Om de zoveel tijd moeten ook Philotrain locs onderhoud hebben. De mijne (NS1703 stoomloc) rijdt niet zoveel. Toch is het wel verstandig het hoofdtandwiel en worm regelmatig te smeren met vet. Hoe pakken jullie dat aan? Gewoon het onderste kleine vierkante plaatje waar de worm zich bevindt eraf schroeven? Of vallen er dan meer onderdelen van de loc af, waar ik niet blij van wordt? Ik wil voorkomen dat ik dingen vast moet schroeven terwijl ik onderdeeltjes met drie handen in bedwang moet houden om alles weer in elkaar te krijgen. Dus trial and error, daar begin ik nu effe niet aan. Vandaar de vraag.

De loc heeft laatst gereden dat deed ie nogal slecht. Terwijl dat eerst niet zo was.
vr gr Andre
« Laatst bewerkt op: 02 september 2019, 08:52:08 door zuylen »

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3446
  • Mcn NSR Groningen.
Re: Philotrain hartje behoeft onderhoud
« Reactie #1 Gepost op: 02 september 2019, 08:53:02 »
Ik heb een gelijkende Philotrain en daarbij pak ik altijd het deksel
aan de onderzijde er af, beetje vet er in (roco bijvoorbeeld, niet te veel)
De overige delen met dunne olie (drijfwerk en lagers)

Het enige is dat de bovenzijde van de wormkast indien de loc op de kop
ligt de ketel in zakt, met een satéprikkertje wellicht even borgen.

De schroefdraad is fragiel, om het maar gezegt te hebben.


Gr,

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4457
Re: Philotrain hartje behoeft onderhoud
« Reactie #2 Gepost op: 02 september 2019, 11:00:21 »
Ik vind het een lastige operatie. Je kunt er namelijk moeilijk bij! Ik ga het eerst ff zelf proberen. Mocht ik er niet uitkomen, kan ik dan je hulp in roepen? Ik heb van Philotrain een aantal reserve schroeven gehad. Als er eventueel iets stuk gaat kan ik wat vervangen. Maar helaas geldt dat uiteraard niet voor de schroefdraad in de loc zelf.
Andre

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3446
  • Mcn NSR Groningen.
Re: Philotrain hartje behoeft onderhoud
« Reactie #3 Gepost op: 02 september 2019, 12:46:34 »
Het is inderdaad even een operatie, de eerste keer dat ik mijn 2100
opende viel de wormkast in de ketel, heb het uiteindelijk weer allemaal
netjes gekregen.

Mijn eigen 1800 heeft ook al grotendeels uit elkaar gelegen voor onderhoud
en digitalisering, deze is fighting fit op het moment.

Je mag mij best benaderen voor hulp, via de Pm oid is prima.

Gr,

Robbert Jan,.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4457
Re: Philotrain hartje behoeft onderhoud
« Reactie #4 Gepost op: 02 september 2019, 18:43:55 »
Beste Robbert Jan,
Dan moeten we een keer een afspraak maken. De loc van mij is in principe digitaal. In de toekomst wil ik er een geluidsdecoder in zetten. Zo´n sounddecoder heb ik gezien bij iemand in Limburg die dat in zijn Philotrain Hartje heeft gezet. Dat maakt het allemaal net effe wat leuker! Maar goed, dat is toekomst muziek. Zo´n sounddecoder kost wel wat pegels.

Karst Drenth heeft mijn loc destijds een complete revisie gegeven en een digitale chip ingebouwd. Toen liep ie perfect! Maar na al weer een aantal jaren stilstand, denk ik dat smeren met vet op het tandwiel waar de worm op loopt, nu wel weer noodzakelijk is! Het ding maakt nu een ongelofelijk groot kabaal als ie vooruit loopt. Achteruit doet ie het wel beter! Ook zijn er contact problemen. Misschien is er wat ruimte voor een "stay alive" condensatorpack? Als is die ruimte miniem. Het openen van het kroontandwiel waarop de worm loopt, betekent dat je slecht twee schroefjes los moet maken. Het lijkt een klusje van niks. Maar het is allemaal zo klein, dat ik er schrik voor heb. Bovendien zitten al die remmen in de weg, wat alles extra lastig maakt.

Je zou via mijn loc kunnen kijken hoe Karst het digitaliseren gedaan heeft. Ik weet dat hij een N-decodertje van Esu erin gefriemeld heeft. Daar moest zelfs de isolatie van verwijderd worden omdat er anders niet genoeg ruimte was achter de motor. Met andere woorden, de decoder zit achter de motor gemonteerd. Heb jij speciale gereedschappen om die schroefjes te hermonteren? Waar kan ik zelf die gereedschappen aanschaffen?
vr gr André
« Laatst bewerkt op: 02 september 2019, 21:25:36 door zuylen »

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3446
  • Mcn NSR Groningen.
Re: Philotrain hartje behoeft onderhoud
« Reactie #5 Gepost op: 02 september 2019, 20:22:37 »
Hoi André


Mijn NS 1800 heeft ook een loksound chip aan boord, daarbij zit de decoder en speaker in de
ketel verwerkt, een heel getover naast de installatie van 3 ledjes in de frontseinen en een
enkele in de vuurkist.

Daarvoor heb ik de mijne zover als mogelijk gedemonteerd en voorzien van nieuwe stroom
afname voor goede rijeigenschappen, een condensator "stay alive"zit er bij mij niet in.

Kwa gereedschap, een mooi setje fijne schroevendraaiertjes (houten, geen idee meer welke
handelaar of een setje bij de doe het zelfver)
Voor het aanpakken van de onderdelen een fijne pincet van Gm&S (soldeer pincet, fijn en robuust)

Indien je er niet uitkomt kan ik best eens kijken wat er kwa afspraak mogelijk is, mits de afstand
niet te gek is, komende uit Groningen.

Gr,

Robbert Jan.



The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4457
Re: Philotrain hartje behoeft onderhoud
« Reactie #6 Gepost op: 02 september 2019, 21:23:24 »
Aj, Groningen is ver! Toch ben ik er niet onbekend. Ik heb daar een studievriend wonen.(Doet helaas niet aan modeltreinen.) Misschien kan ik het één en ander combineren? Moet ff kijken. Zolang je maar niet in de binnenstad van Groningen woont, kan ik met de auto komen. Anders wordt het treinen. Maar dat doe ik niet graag met zo'n dure loc. Hoe heb jij overigens de stroomafname verbeterd? Extra fosforbronzen draden op de wielen gezet voor extra stroom afnamepunten?
vr gr André
« Laatst bewerkt op: 02 september 2019, 21:28:07 door zuylen »