Doel:€250.00
Donaties:€107.50

Per saldo:€-142.50

Steun ons nu!
Actie: steun €2.50 via de Wim Vink kalender 2021!

Laatst bijgewerkt
op 23-11-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Messing laddertje met precies gelijke sporten door roadster36
Vandaag om 01:27:32
US Style freightcar kitje(s) door ArjanB
Vandaag om 01:03:42
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Joop_L
Vandaag om 00:57:45
Belgische torpedowagens van Cockeril Sambre Chertal door Ronet-1981
25 november 2020, 23:42:58
Verdunnen verf op nitro basis door Bahn-AG
25 november 2020, 23:32:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Klaas Zondervan
25 november 2020, 23:28:42
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
25 november 2020, 23:14:40
Amsterdam Weesperpoort als nieuw station door Modellbahnwagen
25 november 2020, 23:08:22
Bad Harzwald een fictieve havenbaan in spoor 0 door Wim Vink
25 november 2020, 23:03:55
Modelbouwwedstrijd op TV. door ingenium
25 november 2020, 22:54:29
Roco 2020, nieuws van de fabrikant door Karst Drenth
25 november 2020, 22:20:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door bask185
25 november 2020, 21:53:43
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
25 november 2020, 21:46:29
Raadplaatje door Rick
25 november 2020, 21:38:13
Ervaring nieuwe Z21 app door Hans Grasmaijer
25 november 2020, 21:35:44
Ergensnergens in H0e door EricZmS
25 november 2020, 21:17:04
RTM in 0m door JanHdH
25 november 2020, 21:04:34
Onze 3d printer door Twanvuurens
25 november 2020, 20:58:22
Kellerstein; een nieuwe baan in H0 door Klaas Zondervan
25 november 2020, 20:54:28
Projekt 083-338 door Freek Jonkers
25 november 2020, 20:50:46
Dönsdorfer Bauberichte door Basilicum
25 november 2020, 20:30:14
Bruggen-IG: de spoorbrug in Geldrop in N door ATB
25 november 2020, 18:50:43
Bramsburg door EricZmS
25 november 2020, 18:25:41
Van Swarzach naar Swarzburg door nkob
25 november 2020, 18:25:41
Nieuw n-spoor baantje...De Albula door Ronaldp
25 november 2020, 18:24:10
Dat overkomt mij niet. door NL-modelspoor
25 november 2020, 18:16:38
Rondom Charlois door Alewijn
25 november 2020, 17:59:15
Wat is er gebeurd met het "toon hier je nieuwe (model)spoor aanwinsten" draadje? door Marc tramt
25 november 2020, 17:57:10
Nieuwe Noorse baan : Nordlandsbanen: Hell Stasjon - Polarsirkelen door hansberekvam
25 november 2020, 17:28:23
Het oude station Blaak in H0 1970 - 1993 door Forever Rocofan
25 november 2020, 17:18:42
  

Auteur Topic: Bouwen van modellen bestaande uit gips  (gelezen 15144 keer)

cor_b

  • Offline Offline
  • Berichten: 1956
  • Doornvliet CS 1975 t/m 1995
Re: Bouwen van modellen bestaande uit gips
« Reactie #135 Gepost op: 14 juni 2020, 10:37:07 »
Als er geen kilgoot is worden de leien helemaal rond dekkend gelegd.
Maar in deze situatie is het goed

Cor

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 2593
    • Modelbouw in't algemeen.
Re: Bouwen van modellen bestaande uit gips
« Reactie #136 Gepost op: 21 juni 2020, 00:08:51 »
De volgende fase is het aanbrengen van de dakgoten.
Daar heb ik vandaag een begin meegemaakt. Is echter nog niet afgerond.

Ik zal daar morgen avond verslag van doen. :angel:

Het laatste onderdeel van het pakket is een overkapping tussen de wachtruimte en het perron.
Dit om droog de trein te kunnen halen.

Ook daar ben ik mee begonnen en komen er foto's.  (y) (y)
Het is een geheel van zoveel losse deeltjes, zodat ik bang ben dat de constructie het niet zal houden.
Daar heb ik wat op verzonnen en zal dat ook laten zien.

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen.
Houten ?????  sta ik er weer :)

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 2593
    • Modelbouw in't algemeen.
Re: Bouwen van modellen bestaande uit gips
« Reactie #137 Gepost op: 21 juni 2020, 22:06:24 »
Goedenavond,
gedurende de wedstrijd waarbij de geuren van de engelse taart-baksels uit het TV scherm komen heb ik even de tijd om dit stukje op "papier "te zetten.

Ik ben toe aan het stadium om het op het dakoppervlak gevallen regenwater te gaan opvangen en afvoeren.



In het pakket zijn voor de verschillende gebouwen een stuk loden folie bijgevoegd en een stuk lood-soldeer van 1,2 mm dikte.
Van het loden folie een strip van 10 mm afknippen.
Er met de hand (vingers en een tangetje) een goot van vouwen met een diameter van 1.5 mm.
De beide uiteinden dicht maken met een stukje folie en dat alles dan plakken op het houten dakbeschot.
Je ziet de materialen en het gemaakte onderdeel liggen onder en naast het gebouw.

Voordeel van het folie: het lijkt net echt. Het nadeel van het folie: het lijkt net echt.
Nee, ik vind het te veel glimmen, dus dat betekent toch iets van verfwerk.
Daarbij, toen ik de goot geplaatst had en voor een fotoshoot het gebouw verplaatst had, was er van een goot niets meer te bekennen.
Door het vastpakken was deze zo plat als een dubbeltje geworden.

Stel je voor dat ik ze allemaal geplaatst had, dan bleef ik de rest van de bouwtijd, goten repareren.

Alternatief in de strijd:
gewoon maar weer een halfrond profiel (3 mm x 0,7 mm). Schilderen zou toch al "moeten"gebeuren.



Weg met die folie en weg met het loden goot profiel.
Het kunststof profiel heb ik afgemeten aan de dakbreedte en op lengte afgesneden.
Van een rest-stuk styreen met een dikte van 0,3 mm stukjes afgesneden en deze als afdopper op de uiteinden geplakt.



Na het drogen is met een schaar het teveel aan materiaal van de stoppers afgeknipt. Er bleef een hoekerig profiel over.
Dat profiel is met een vijltje mooi rond geslepen tot het exact de ronde vorm van de goot had.

Op de voorgaande foto is te zien dat de korte goot en de lange goot aan de voorzijde van het stationsgebouw geplaatst zijn.
Vastgelijmd met sec lijm.
De nog te plaatsen goten van de achterzijde liggen onder het model, evenals de dwars-goot van het hoofddak.



Na het lijmen van de goten zijn de loden hemelwater valpijpen gevormd en geplaatst.

Bij het in vorm buigen van de pijpen is gebruik gemaakt van een platbek-tangetje.
Een oude  ???  techniek is gebruikt om eerst het stuk soldeerlood mooi recht te krijgen.





Hier nog een plaatje met de valpijpen.



Ook de stukjes lood voor het station hebben dezelfde bewerking ondergaan nadat ze op lengte waren geknipt.
Ze zijn daarna in vorm gemaakt voor de eigen specifieke locatie.
De "uitsteeksels" zijn mooi vermeden. Hiervoor moet je de techniek van het aanbrengen in de werkelijkheid weten.
Dus veel naar gebouwen kijken en uitpluizen wat er allemaal gedaan is. Of al bekend zijn met de techniek uiteraard.







Nadat de diverse goten en pijpen geplaatst zijn, heb ik de goten voorzien van een stalen/zinken/metalen verflaag (Humbrol 72002 ).
Altijd eerst de moeilijkste locaties behandelen. In dit geval de goot aan de onderzijde en dan eerst de muurzijde. Dan pas de makkelijk te bereiken voor- en bovenzijde. En vergeet de zijkanten niet!  :angel:

Het geheel geeft een reëel beeld mag ik wel zeggen.





De volgende keer de al eerder genoemde overkapping.

Ronald Visser

[edit] De valpijpen gaan niet tot aan het maaiveld. In het buitenland wordt al zeer lang het zogenaamde "afkoppelen" gehanteerd. In Nederland durven we dat niet. Bang zoals we zijn om natte voeten op te lopen. In het buitenland is nooit aankoppelen in zwang geweest, dus is afkoppelen ook niet nodig. (y)

« Laatst bewerkt op: 22 juni 2020, 08:31:04 door MOVisser »
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen.
Houten ?????  sta ik er weer :)

cor_b

  • Offline Offline
  • Berichten: 1956
  • Doornvliet CS 1975 t/m 1995
Re: Bouwen van modellen bestaande uit gips
« Reactie #138 Gepost op: 22 juni 2020, 09:35:08 »
Ronald
De h.w.a kun je rustig +/- 4 m/m voorbij het plint laten lopen, vind nu dat je ze best een hoge uitloop hebt
In deze situatie heb je wel een behoorlijke hoogte van het spatwater,dus natte gevels.

Cor

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 2593
    • Modelbouw in't algemeen.
Re: Bouwen van modellen bestaande uit gips
« Reactie #139 Gepost op: 22 juni 2020, 14:25:30 »
De installateur had materiaal te kort.
Is in bestelling.... (y)

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen.
Houten ?????  sta ik er weer :)

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 9088
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Bouwen van modellen bestaande uit gips
« Reactie #140 Gepost op: 23 juni 2020, 19:08:42 »
Stuk soldeer tin van een rolletje met gewenste dikte kan ook nog  ;)
Met vr gr

Floris

Bad Harzwald,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 2593
    • Modelbouw in't algemeen.
Re: Bouwen van modellen bestaande uit gips
« Reactie #141 Gepost op: 23 juni 2020, 19:48:24 »
Floris,  dank voor de tip.

De installateur heeft de bestelling al weggedaan.... ;)

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen.
Houten ?????  sta ik er weer :)

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 2593
    • Modelbouw in't algemeen.
Re: Bouwen van modellen bestaande uit gips
« Reactie #142 Gepost op: 23 juni 2020, 20:52:51 »
Een kleine tussen-update
Ik plaats alvast een foto van de onderdelen van de overkapping die nog gemaakt gaat worden.



Daarbij is het rolletje lood met de juiste diameter binnen gekomen en direct opgehaald.
Wat knippen en vijlen en daar is de valpijp verlenging, die direct aangebracht is.

Geen spattende drupjes water en geen natte voeten in de slippers. (y)





Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen.
Houten ?????  sta ik er weer :)

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 10834
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Bouwen van modellen bestaande uit gips
« Reactie #143 Gepost op: 23 juni 2020, 21:01:15 »
Gave gevels Ronald  (y)
Compleet met hemelwaterafvoer.
Met vriendelijke groet,
Wim

cor_b

  • Offline Offline
  • Berichten: 1956
  • Doornvliet CS 1975 t/m 1995
Re: Bouwen van modellen bestaande uit gips
« Reactie #144 Gepost op: 24 juni 2020, 09:31:06 »
Dat lijkt toch veel beter
Zou de h.w.a. niet verven ,die wordt van zelf donkerder.

Cor

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 2593
    • Modelbouw in't algemeen.
Re: Bouwen van modellen bestaande uit gips
« Reactie #145 Gepost op: 30 juni 2020, 21:18:54 »
Een kleine update.
Andere dingetjes vergen de aandacht, en het "echte" werk trekt ineens aan.

Het vervolg van de bouw van de overkapping.
We begonnen met het tonen van al de bouwonderdeeltjes.

De eerste delen die een bewerking vergen zijn de raampartijen waarop het zogeheten vakwerk aangebracht moet gaan worden.
De ramen zijn de 4 centraal liggende delen die uitgefreesd zijn. Het kruis is opgebouwd uit 1 centrale liggers en twee dwarsliggers.
Niet blazen, anders moet ik opnieuw gaan snijden... :angel:



Om houvast te houden heb ik de onderdelen op het freeswerk geplakt voordat ik de onderdelen uitsnij.



De volgende foto laat zien welke onderdelen tegen elkaar geplakt moeten worden om een zijwand van de overkapping te gaan vormen. Mijn idee is dat het een niet erg sterk onderdeel wordt als er niet een aanpassing gaat plaatsvinden.
Het lijmen van houtjes en plastic plaatje van nog geen mm dik? Ik heb mijn bedenkingen. 



Het volgende wordt aangegeven in de bouwbeschrijving: lijm de zijkanten aan elkaar.
Lijm daarna het grote raam aan de binnenzijde op het raam met de ruitjes. Snij het glas uit en lijm dat aan de binnenkant.



Wat heb ik gedaan? Ik heb al de onderdeeltjes op het glas geplakt.
Dit glas is nu het verbindende element tussen al die kleine stukjes van hout en plastic.
Het grote raam heb ik aan de binnenzijde op het glas gelijmd.



Lekker stevig nu.  (y)

Ronald Visser
(was ik bijna vergeten de wanden in spiegelbeeld te lijmen   :angel: )


« Laatst bewerkt op: 30 juni 2020, 21:29:46 door MOVisser »
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen.
Houten ?????  sta ik er weer :)

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 2593
    • Modelbouw in't algemeen.
Re: Bouwen van modellen bestaande uit gips
« Reactie #146 Gepost op: 11 juli 2020, 23:33:37 »
Zaterdag avond.
Een avondje om lekker vrij te hebben en je benen te strekken.
Toch weer veel gedaan deze week (y).

Het was de bedoeling het laatste deel van The Confession te gaan kijken. :-[
Daar de hele week, elke avond, een beetje naar toe-gepland, zo ook vanavond.
Maar nou is deze gisteren al getoond. Gelukkig heb ik 'm gezien, maar was wel verrast.

OK. Tijd genoeg nu, voor het vervolg van het gips dus.

Twee stevige zijkanten van de overkapping zijn gereed. Het vervolg.

.

De foto geeft de klaar gelegde onderdelen weer.
In het frame de onderdelen van de spanten, de voor en achter gevel ernaast evenals de dakplaten en twee langs-balken.

De bouwbeschrijving geeft aan:  eerst maken we de spanten, dan het dak erop. Mastiek aanbrengen, de goten en dan de valpijp.
Als laatste de stenen/betonnen voetfundering.
Mooi daar gaan we.

.

Eerst staren, dan denken en dan doen. :angel:
Staren:   ik zie op de foto de aangebrachte spanten en daarop de dakbedekking (= het gefreesde hout met nerven).
De beschrijving eronder geeft aan dat je de dakplaatjes erop moet plakken.
Denken : ik moet dus eerst de spanten plakken en dan de plaatjes. O. ja dat wist ik eigenlijk al.
Doen:   spantjes plakken.



Staren:    hmm.....,  er klopt iets niet. :-\ De spantjes zijn veel langer dan de dakplaatjes.
Tevens zijn de dakplaatjes niet veel breder dan de schuine zijde van de gevel.
Denken:  het voorbeeld laat toch echt een breder dak zien. Hmmm.
Doen:     alles in de prullebak ....  (y) (naar het ronde archief mag ook) :-X.

Opnieuw........
Doen: Zorgen dat er een extra stukje hout beschikbaar komt als opvulling van het tekort aan dak.
Daarbij zijn de spanten zo dun en iel dat ze eerst aan elkaar plakken dan plaatsen, niet echt een goede werkwijze is.

Dus: De gevels heb ik voorzien de "splinters hout" met de lengte van de breedte van het nieuwe dak.
Toen de twee langs-balken geplaatst en de zijgevels vastgelijmd.







Ik had gezien dat er een spleetje overbleef tussen de zijkant en het dak. Daardoor kon ik de twee middelste spanten op lengte maken en later dus plaatsen.
Zoals je kunt zien heb ik de niet gegroefde dakdelen als dak punt opgenomen, waardoor het minder zichtbaar is dat ze niet gegroefd zijn. 
 


Het mastiek/bitumen is aan de beurt. Dit is niet bijgevoegd. Aangegeven is, hier fijn schuurpapier voor te gebruiken.
P600 had ik liggen en heb daar repen van gesneden. Op het oog en dan circa 70 cm breed. Komt dan mooi overeen met de werkelijkheid.



De lange strippen in kortere stukjes gesneden net iets breder dan het dakdeel.
En geplaatst met houtlijm (geen brander bij de hand). Naderhand heb ik ze bijgeknipt.





Ik heb een tweetal zeer kleine reepjes op de nok geplakt en met een mes naden ingekerft.
Duidelijk is te zien dat ondanks een scherp lemmet (drie maal geprobeerd) beschadigingen optreden:  1 mm is ook wel heel smal.

De volgende stap is geweest het onzichtbaar maken van de naden (mat zwart), het plaatsen van de gootjes en de valpijpen.







De gootjes werden voorzien van een kleurtje en de bewerking van het uiterlijk van het dak sloten deze fase af.



Nee, sluiten de hele bouw van het station af.
Rob kan uitkijken naar een mooi en natuurlijk ogend stationsgebouw.

De mooie plaatjes worden jullie niet onthouden. Volgende week zal ik foto's laten zien van het totaal.

Welterusten.... (y)

Ronald Visser
(Wim nog niet, die is nog aan het gipsen...)
« Laatst bewerkt op: 11 juli 2020, 23:46:33 door MOVisser »
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen.
Houten ?????  sta ik er weer :)

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 10834
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Bouwen van modellen bestaande uit gips
« Reactie #147 Gepost op: 11 juli 2020, 23:58:16 »
Mooi en duidelijk fotoverslag Ronald  (y)
En wat een lastig bouwwerk is dit  :o
Met vriendelijke groet,
Wim

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 2593
    • Modelbouw in't algemeen.
Re: Bouwen van modellen bestaande uit gips
« Reactie #148 Gepost op: 12 juli 2020, 10:29:32 »
Wim, dat is juist de uitdaging.

Feitelijk is een bouwdoos iets dat je moet zien als een basis, waar je zelf nog van alles aan kan veranderen, aanpassen en/of verbeteren.
Jammer is wel dat de bouwbeschrijving gebaseerd is/was op een proefmodel, waar later blijkbaar nog delen beter doordacht zijn.
Maar ik was ze steeds een stap voor. ;)
Volgend jaar wordt het station weer uitgebracht, maar dan met gelaserd hout begreep ik.

Ik hoop ga ervan uit iets bijgedragen te hebben aan een "denkproces". Daar wordt je zelf als bouwer een heleboel ervaringen rijker mee.
Maar ook lezers krijgen wellicht een "eureca" van OK dat kan ik ook zo doen.

Wat zo mooi in de Modelbouwer van deze maand als intro staat: lees niet alleen je eigen onderwerp, maar juist ook die van anderen.
Een zuigeroplossing van een hydraulische kraan kan je bv helpen om een deur van een loods beweegbaar te maken (is wellicht een onzin oplossing, maar dat geeft het verband aan van techniek en niet het onderwerp).

Ik heb mezelf ook nooit beperkt tot één klein facetje van modelbouwen.
Mijn wetenschap komt niet door steeds "help" te roepen, maar door het te ervaren en het te doen.
Nu kan ik daar anderen mee ondersteunen en helpen er verder mee te komen. (y)

Wim, heb je nog vragen over gips...... kom maar op...

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen.
Houten ?????  sta ik er weer :)

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 2593
    • Modelbouw in't algemeen.
Re: Bouwen van modellen bestaande uit gips
« Reactie #149 Gepost op: 20 juli 2020, 22:48:50 »
Vanavond aan het printen geweest voor NS264. Gaat zoals gewenst is en morgen nog maar een sessie.

Tussendoor tijd gevonden om de foto's gereed te maken voor dit forum. 
Even wat bewerken, om niet al te zware foto's "omhoog te laden" naar het elektronisch opslag wonder.

Dat betekent dat dit bouwwerk gereed is gekomen en er een ander voor in de plaats moet komen.
Moeten is een wat al te dwingend woord, maar er gaat er één komen.

Is onderweg via DPD, PostBE, DHL, FedEx, ...  ik weet nog niet wie, en ook nog niet waar het bezorgd wordt.
Ik hoop wel deze week en dan bij mij thuis.

Ronald Visser.

Perronzijde zonder parasol


Perronzijde met parasol (los geplaatst)






Voorzijde station




Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen.
Houten ?????  sta ik er weer :)