Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jeroen Water
Vandaag om 08:53:16
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door tothebeach
Vandaag om 08:21:31
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:19:18
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Rody v. G.
27 maart 2024, 23:03:46
Al mijn goede ideeën... door MartinRT
27 maart 2024, 22:57:39
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door Hans Gvz
27 maart 2024, 22:34:38
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
27 maart 2024, 21:57:02
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
27 maart 2024, 20:31:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
Aachenau West door 741230
27 maart 2024, 18:55:45
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
27 maart 2024, 18:22:53
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
27 maart 2024, 17:46:21
  

Auteur Topic: ACME 185 HGK pantograaf uitwisselen  (gelezen 3058 keer)

pallie

  • Lief zijn
  • Offline Offline
  • Berichten: 164
  • DB-ag Periode V-VI
ACME 185 HGK pantograaf uitwisselen
« Gepost op: 26 augustus 2019, 22:48:42 »
Hallo Allemaal,

Net een zeer fraaie loc overgenomen van een forumgenoot. ACME HGK br 185. Mooi maar....
de pantografen op deze loc, dat wist ik al van tevoren, zijn een aanfluiting om te zien. Nu heb ik nog een set LS models pantos liggen. Die zijn afkomstig van een LS models BR 101.
In eerst opzicht zijn deze gelijk aan die van de 185 maar dat weet ik niet zeker. Weet iemand welke panto type op de BR185 zijn toegepast? De 185 HGK, is dat een 2 of een 4 systeemloc?
Kortom, ik wil graag andere nettere pantos op het dak van de 185 maar weet niet welke toe te passen en wie ze in model levert. Iemand die dat weet?

Groet, Ruud
Zal zo foto,s toevoegen.
DB periode V-VI

pallie

  • Lief zijn
  • Offline Offline
  • Berichten: 164
  • DB-ag Periode V-VI
Re: ACME 185 HGK pantograaf uitwisselen
« Reactie #1 Gepost op: 26 augustus 2019, 23:40:10 »
Nog even wat foto's ter ondersteuning.


dikke piko achtige panto's


steken zelfs bijna over de dakrand


De, wat ik denk, juiste pantos ook toegepast op de Br 101 van de DB-ag


een voorbeeld van hoe het zou kunnen worden.
Wie weet raad.

DB periode V-VI

rail4marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 5280
    • grootspoorfoto's
Re: ACME 185 HGK pantograaf uitwisselen
« Reactie #2 Gepost op: 27 augustus 2019, 07:43:56 »
het is een AC Traxx met Zwitserland toelating daarom heeft de loc 2 extra pantografen naar klein Zwitsers formaat op de uiteinden, de middelste zijn gewoon standaard Duitse sleepstukken.
Voor grootspoorfoto's zie site

pallie

  • Lief zijn
  • Offline Offline
  • Berichten: 164
  • DB-ag Periode V-VI
Re: ACME 185 HGK pantograaf uitwisselen
« Reactie #3 Gepost op: 27 augustus 2019, 09:55:12 »
Hallo Marcel, ;)

Mooie loc he.
Ken jij toevallig de types van de pantografen? Ik dacht idd al dat de loc de gelijke configuratie had dan de 185.1 van de DB.
Bedankt voor de info iig.

Groet, Ruud
DB periode V-VI

W. Thomas

  • Offline Offline
  • Berichten: 1219
  • 145 025 met de ambrogio KLV door Köln süd
    • flickr foto's van treinen
Re: ACME 185 HGK pantograaf uitwisselen
« Reactie #4 Gepost op: 27 augustus 2019, 13:31:51 »
De buitenste 2 zijn met zwitsers sleepstuk en de binnenste 2 met duits sleepstuk.
De binnenste zijn naar mijn weten zo goed als hetzelfde als die op de 101.
In het echt zijn er wel kleine verschillen maar die zijn in model te verwaarlozen.

Je zou ook eens naar roco kunnen kijken, de panto,s wat die op de 185 hebben gebruikt zijn ook mooi. Omdat de buitenste 2 een smal sleepstuk.

Op de siemens machines van roco (vectron, taurus) zitten andere pantografen als op de traxx.
Keine Minsch dä es perfek'

Voor al mijn treinen foto's http://www.flickr.com/photos/37440353@N08/
en mijn modelbaan in aanbouw
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,37661.0.html

Pro

  • Offline Offline
  • Berichten: 344
Re: ACME 185 HGK pantograaf uitwisselen
« Reactie #5 Gepost op: 27 augustus 2019, 20:40:06 »
ACME HGK br 185. Mooi maar....
de pantografen op deze loc, dat wist ik al van tevoren, zijn een aanfluiting om te zien. Nu heb ik nog een set LS models pantos liggen. Die zijn afkomstig van een LS models BR 101.
In eerst opzicht zijn deze gelijk aan die van de 185 maar dat weet ik niet zeker. Weet iemand welke panto type op de BR185 zijn toegepast? De 185 HGK, is dat een 2 of een 4 systeemloc?
Aanfluiting is een understatement, ik noem het tuingereedschap, of wel 'harken'.
DB 101 hebben DSA350SEK's op het dak, ontwikkeld door Dornier en gefabriceerd door Stemmann, hetgeen nu onderdeel  is van Faiveley. Panto's op een 185 zijn naar configuratie altijd 2x of 4x DSA200's, uitgevoerd met smalle 1450mm sleepstukken of 1950mm sleepstukken, resp. Zwitserland en Duitsland.
De HGK is een één systeemlok alleen voor 15kV/16,7hz, net zoals de Re482.
het is een AC Traxx met Zwitserland toelating daarom heeft de loc 2 extra pantografen naar klein Zwitsers formaat op de uiteinden, de middelste zijn gewoon standaard Duitse sleepstukken.
Misschien is dit niet bedoeld maar hier staat dat de voor Zwitserland de panto's kleiner zijn, maar ze zijn gelijk aan de Duitse echter met de smalle schleifleisten resp. brede schleifleisten.
Ken jij toevallig de types van de pantografen? Ik dacht idd al dat de loc de gelijke configuratie had dan de 185.1 van de DB.
Typen staan hierboven vermeld. Wat is een 185.1? Bedoeld wordt misschien de DB loks met Zwitserland toelating?  185 085 t/m -149? Is geen unterbaureihe zoals de niet bestaande 185.5, maar wel de 185.2
De buitenste 2 zijn met zwitsers sleepstuk en de binnenste 2 met duits sleepstuk.De binnenste zijn naar mijn weten zo goed als hetzelfde als die op de 101.
Helaas niet dezelfde.
Citaat
In het echt zijn er wel kleine verschillen maar die zijn in model te verwaarlozen.
Verschillen zijn mega groot, anders waren er zowiezo geen aparte types voor. Zelfs in model zijn deze zichtbaar. Uitgebreid onderwerp, te warm om links te zoeken en plaatsen.
Citaat
Je zou ook eens naar roco kunnen kijken, de panto,s wat die op de 185 hebben gebruikt zijn ook mooi. Omdat de buitenste 2 een smal sleepstuk. (zin niet af?)
Op de siemens machines van roco (vectron, taurus) zitten andere pantografen als op de traxx.
Gedeeltelijk juist; \Bovenstaande volgorde wijzig ik even; TRAXX is een productnaam, vallen vele types onder. TRAXX AC1 is boven behandeld, voor de TRAXX AC2 geldt hetzelfde. Voor de TRAXX MS2e (186) is het buitenste 2x DSA200 en 'binnenin' de Schunk WBL85 voor gelijkspanning,de eerste alhier besrpoken meersysteemlok. Echer de TRAXX MS2e met Frankrijk toelating hebben 3x een DSA200 en eenmaal Schunk WBL85.
Taurus een misbrukte naam, ik noem de ES64U en -U2 om andere loks, die niet ÖBB zijn uit te sluiten. Dit zijn de ÖBB type8 van voorheen Siemens Austria en na een management buy-out komen/kwamen die van Melecs. De Taurus3 ofwel 1216/183 heeft weer panto's van Stemmann, binnenin de DSA200 en buitenkant de DSA350, bekend van de  DB101. Vectrons zijn allen uitgerust met de type8 die zijn 'leven begon als ontwikkeling van de ÖBB.

Groet Jos
« Laatst bewerkt op: 28 augustus 2019, 12:55:39 door Joshua. Reden: typo »
Groet JKLX

pallie

  • Lief zijn
  • Offline Offline
  • Berichten: 164
  • DB-ag Periode V-VI
Re: ACME 185 HGK pantograaf uitwisselen
« Reactie #6 Gepost op: 27 augustus 2019, 21:43:30 »
Top,
bedankt allemaal. Ik zal dit proberen te vertalen naar het model. welke leverancier e.d.
Ik zal even een paar foto's posten als ze er op zitten mits ik ze kan vinden natuurlijk.
Groet, Ruud
DB periode V-VI

Deetrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1596
Re: ACME 185 HGK pantograaf uitwisselen
« Reactie #7 Gepost op: 27 augustus 2019, 23:25:56 »
Ruud, check eerst even je bankrekening.....

Die dingen zijn helaas peperduur tegenwoordig.
Succes met zoeken.

Mvg, Erich
Geen beter weer dan de brandweer
mijn foto's: https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/albums

W. Thomas

  • Offline Offline
  • Berichten: 1219
  • 145 025 met de ambrogio KLV door Köln süd
    • flickr foto's van treinen
Re: ACME 185 HGK pantograaf uitwisselen
« Reactie #8 Gepost op: 28 augustus 2019, 08:45:03 »
Bedankt jos voor de aanvulling. Ik weet ook dat panto niet hetzelfde zijn. Het zit hem ook niet alleen in de sleepstukken maar ook de bevestigingen op het dak.
Alleen nemen de fabrikanten niet de moeite om alle verschillen in model om te zetten. En ik denk dat 90% van de kopers dat ook helemaal niet ziet.

Bij de roco heb ik ook extra de 185 als type erbij gezet.
De HGk die ruud heeft is een 2 systeem lok.(niet allemaal trouwens maar de ACME versie wel) En bij mijn weten mogen in zwitserland alleen smalle sleepstukken gebruikt worden.

Zo'n roco panto kost volgens mij iets van 20 euro per stuk.
Keine Minsch dä es perfek'

Voor al mijn treinen foto's http://www.flickr.com/photos/37440353@N08/
en mijn modelbaan in aanbouw
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,37661.0.html

Pro

  • Offline Offline
  • Berichten: 344
Re: ACME 185 HGK pantograaf uitwisselen
« Reactie #9 Gepost op: 28 augustus 2019, 12:42:36 »
Ik weet ook dat panto niet hetzelfde zijn. Het zit hem ook niet alleen in de sleepstukken maar ook de bevestigingen op het dak.
De panto's zijn juist wel het zelfde, alleen fysiek is de sleper smaller, beide voor de 15kV~/16.7hz, alleen in  Zwitserland is de smallere voorgeschreven, daar zijn we het over eens met z'n allen in dit draadje.  (y) Er kan in het echt verschil zijn in bijv. aandrukkracht tegen de draad, contact materiaal in sleper.

Citaat
Alleen nemen de fabrikanten niet de moeite om alle verschillen in model om te zetten.
Roco is vrij secuur in nabootsing van de diverse panto's, maar ACME gebruikt voor z'n panto's vrijwel altijd het zelfde bovendeel (V formig met kruisverbinding) en baseframe. Roco daarentegen wil nog al eens de verkeerde modelpanto op een model plaatsen. (understatement)

Citaat
En ik denk dat 90% van de kopers dat ook helemaal niet ziet.
Daar ben ik het helemaal mee eens.

Citaat
De HGK die Ruud heeft is een 2 systeem lok.(niet allemaal trouwens maar de ACME versie wel) En bij mijn weten mogen in zwitserland alleen smalle sleepstukken gebruikt worden.
Ruud heeft model van de  185 584 en dat is een AC2, dus een twee frequentie lok, in de basis uitvoering wordt er dan een trafo voor 15kV/16,7hz en 25kV/50hz in gezet. De optie voor 25kV~ wordt vrijwel niet gebruikt, maar is met aanpassingen te activeren. Voorbeeld van Ruud wordt alleen voor 15kV~ gebruikt, tevens kan er niet op DC gereden worden, dus is het geen tweesysteem lok! Er zijn maar twee systemen, dat is DC en/of AC en dat (rijden onder DC) kwam bij Bombardier pas later met de MS2 (Re484) en MS2e (186). Omdat er meerdere panto's op het dak staan is dit een veel gemaakte fout om te veronderstellen dat het een tweesysteem (foute benaming), meersysteem (niet van toepassing op een 185.2 en verder) is.

Citaat
Zo'n roco panto kost volgens mij iets van 20 euro per stuk.

Voorbeeld voor lok in 'draadje';
85381 DSA200 met CH sleepstuk kost € 24,00
85383 DSA200 met D sleepstuk kost € 24,00

Groet Jos

schuitje(spoorterm), sleper, palette, strisciante, schleifleiste
« Laatst bewerkt op: 28 augustus 2019, 12:51:59 door Joshua »
Groet JKLX

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2739
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: ACME 185 HGK pantograaf uitwisselen
« Reactie #10 Gepost op: 28 augustus 2019, 23:18:43 »
Dit lijken wel gewoon de standaard Sommerfeld dingen die ook door Märklin overal op gekwakt worden. En bij 4 stuks is het altijd buitenste smal binnenste breed, ongeacht of het nou een 185, 189, 186, 193 of 1216 is.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Pro

  • Offline Offline
  • Berichten: 344
Re: ACME 185 HGK pantograaf uitwisselen
« Reactie #11 Gepost op: 29 augustus 2019, 09:48:39 »
Dit lijken wel gewoon de standaard Sommerfeld dingen die ook door Märklin overal op gekwakt worden.

Wat je met "dit'" bedoelt is niet duidelijk, er is zoveel de revue gepasseerd.  ??? Misschien de ACME voorbeelden waarmee dit draadje begon?

Citaat
En bij 4 stuks is het altijd buitenste smal binnenste breed, ongeacht of het nou een 185, 189, 186, 193 of 1216 is.

Laatste opmerking is een beetje te kort door de bocht. Voorbeeld: Een 189 en 193 met bijv. DB, AT toelating hebben toch echt 1950mm brede slepers aan de buitenzijden.
Wat je wel kunt stellen is dat bij moderne meersysteemlocs de AC panto's aan de buitenzijde geplaatst zijn en de DC aan de binnenzijde.

Regards Jos
Groet JKLX